Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Kierowcy F1 chcieli osłony na kokpity bolidów
Kierowcy F1 chcieli osłony na kokpity bolidów

Kierowcy F1 chcieli osłony na kokpity bolidów

2016-07-29 - G. Filiks     Tagi: Osłona, Aureola, Formuła 1, Bolid F1, Kierowca F1
Alex Wurz reprezentujący związek zawodowy kierowców Formuły 1 (Stowarzyszenie Kierowców Grand Prix) wyraził nadzieję, że królowa sportów motorowych nie będzie "gorzko żałować" rezygnacji z wprowadzenia osłony na kokpity bolidów w 2017 roku.

Wczoraj forsowana od dawna "Aureola" (z ang. Halo) nie została poparta przez wszystkich członków Grupy Strategicznej F1, która obradowała w Genewie, tym samym nie wejdzie na następny sezon. Teoretycznie mogłaby spróbować wymusić ją Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA), ale podobno już zapowiedziała, że tego nie zrobi.
Kierowcy F1 chcieli osłony na kokpity bolidówKierowcy F1 chcieli osłony na kokpity bolidów
Czwartkowe rozstrzygnięcie nie jest po myśli większości kierowców, przekładających swoje zdrowie i życie ponad wygląd bolidów.

Jolyon Palmer przekonywał, że zawodnicy są mocno podzieleni w całej sprawie, ale zdecydowanie zaprzeczyli temu Sebastian Vettel, Jenson Button, czy Nico Rosberg.
Kierowcy F1 chcieli osłony na kokpity bolidówKierowcy F1 chcieli osłony na kokpity bolidów
„Większość ludzi, z którymi rozmawiam, tak naprawdę jest przeciwna osłonie, ale moim zdaniem wiele osób nie mówi tego w mediach". - tłumaczył Palmer. „Jest podział - starsi chcą Aureoli, a młodsi nie".

Jednak Vettel oponował: „Jestem trochę zaszkoczony takimi wypowiedziami, ponieważ przeprowadziliśmy głosowanie wśród kierowców i chyba 90-95 procent było za osłoną".
„(...) Nie podoba nam się jej wygląd, lecz nie sądzę, by coś mogło usprawiedliwiać śmierć".


„Zawsze wyciągaliśmy wnioski z incydentów na torze (...). Teraz byłby pierwszy raz w historii ludzkości, gdy dostaliśmy lekcję i nie zareagujemy".

„Do nas należy, aby wprowadzić osłonę, inaczej będziemy dosyć głupi".


Button komentując słowa Palmera powiedział: „Nie ma racji. I zachowuje się bardzo nieuczciwie mówiąc za innych. Osłona jest wspaniałym rozwiązaniem".

Rosberg dodał: „Jest bardzo jasne, że zdecydowana większość jednoznacznie popiera osłonę. Bardzo duża większość".

Za osłoną opowiada się już nawet mistrz świata Lewis Hamilton, który wcześniej był chyba jej największym przeciwnikiem.

Poza Palmerem niechęć do jeżdżenia z "Aureolą" wyraził wczoraj w mediach tylko Romain Grosjean.

Natomiast Sergio Perez o ile popiera osłonę, o tyle poinformował, że jeszcze nie jest dopracowana i może nawet narażać kierowców na niebezpieczeństwo.

„Jeżeli coś uderzy w Aureolę w złym miejscu, może odbić się prosto na ciało zawodnika".
- powiedział. „Ta osłona prawdopodobnie nie jest do końca gotowa w tej chwili, aczkolwiek robią z nią dobre postępy".

Tego, że osłona w pewnych sytuacjach może zaszkodzić zamiast pomóc, obawia się również "Toto" Wolff dowodzący Mercedesem.

„(...) Prezentacja FIA jest przekonywująca, ale nie widziałem, co by się działo, gdyby bolid wyposażony w tę osłonę wylądował do góry nogami i stanął w ogniu". - mówił.

Tymczasem Wurz powiedział: „Jak każdy oczywiście z całego serca liczę, że nie będziemy pewnego dnia wszyscy gorzko żałować podjętej decyzji (aby nie wprowadzać Aureoli na sezon 2017 - red.)".

„Poczekajmy na jej argumentację, ale w tej chwili niemal wygląda to tak, jakby na pierwszy miejscu był biznes, nie bezpieczeństwo".


Pojawiły się sugestie, że o wprowadzeniu osłony powinni decydować kierowcy, skoro chodzi o ich bezpieczeństwo, lecz szef F1 - Bernie Ecclestone wskazał: „Mają mały problem: nie są w posiadaniu zespołów i bolidów".

„Jeżeli nie chcą jeździć takimi samochodami, jakie mamy teraz, nie muszą".


Negatywną stroną "Aureoli" poza wyglądem jest jej wpływ na widoczność w kokpicie. Niektórzy uważają także, że Formuła 1 powinna zachować czynnik ryzyka, ponieważ narażanie się kierowców na niebezpieczeństwo to jeden z elementów zapewniających ich rywalizacji zainteresowanie fanów.

Według analizy FIA, "Aureola" zwiększyłaby średnio o 17 procent szanse na przeżycie w wypadkach z ostatnich lat w wyścigach jednomiejscowych bolidów, w których zawodnik został uderzony w głowę. Wydaje się, że to jednak mało.

Osłona może wejść w roku 2018 lub później, ale niekoniecznie będzie nią wtedy "Aureola". Może Formuła 1 wróci do szybki Red Bulla (z ang. Aeroscreen), albo wymyśli jeszcze coś innego.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
3

Komentarze do:

Kierowcy F1 chcieli osłony na kokpity bolidów

Kierowcy F1 chcieli osłony na kokpity bolidów
W sumie 2016-07-29 12:44
Berni dobrze powiedział. Przymusu jazdy tymi autami nie ma. Każdy może przejść do serii, gdzie jeździ się w zamkniętym kokpicie. Z drugiej strony nie dziwię się, że zawodnicy się boją o życie. No ale niestety takie to życie jest. nawet kolarze giną.
Kierowcy F1 chcieli osłony na kokpity bolidów
Vatro12 2016-07-29 13:44
Jak się im nie podoba to nikt na silę nie trzyma ich w F1. Mogą rozwiązać kontrakty i odejść do innych serii wyścigowych. Jest dużo utalentowanych kierowców którzy z wielką chęcią zajmą ich miejsca. Za to biorą tak olbrzymie pieniądze że jest ryzyko (nie wielkie ale jest) że mogą zginąć ale to jest DNA tego sportu, zresztą jak nawet to wprowadzą to i tak nie wiele to da oprócz tego że bolidy będą szpetne. Niektórzy z nich mówią że teraz to nie ma prawdziwych kierowców tak jak Hunt czy Senna. Zgadzam się. Zapewne jeden jak i drugi powiedział by że ta osłona to jakiś żart. "Teraz byłby pierwszy raz w historii ludzkości, gdy dostaliśmy lekcję i nie zareagujemy". Na prawdę? Dostaliście lekcję że jak są samochody na torze to nie powinien wyjeżdżać dźwig na tor, a nie że musicie zamontować jakąś obręcz. Julesowi by to i tak nie pomogło ani szybka ani obręcz. Ehh szkoda gadać.
Kierowcy F1 chcieli osłony na kokpity bolidów
Sennie też 2016-07-29 16:18
by nie pomogło. A Schumacher jeździł w f1 tyle lat miał parę wypadków i tak głupio się załatwił na nartach.