Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Jak działa 'kanał F' McLarena
McLaren

Jak działa 'kanał F' McLarena

2010-04-20 - J. Rutkowski     Tagi: McLaren, McLaren MP4-25, Kanał F
Słynny już 'kanał F' zaprezentowany i z powodzeniem używany przez zespół McLarena jest teraz jednym z najgorętszych tematów do rozmów fanów F1. Część zespołów próbuje skopiować to rozwiązanie, jednak póki co największe korzyści z jego stosowania nadal ma stajnia z Woking.Na czym ono polega? Otóż zasada działania jest bardzo prosta. Z przodu na nadwoziu, tuż za przednim zawieszeniem, jest umieszczony kanał wlotowy dla powietrza. Przepływa on przez kokpit kierowcy, aż do tylnej części bolidu. Nad głową kierowcy znajduje się kolejny bardzo ważny wlot powietrza. Jest on przedzielony na dwie części, dolna, większa, prowadzi powietrze do silnika, a górna, mniejsza do skrzyni biegów. Wlot ten służy głównie temu by chłodzić te dwa newralgiczne podzespoły samochodu. 

W czasie jazdy w zakrętach 'kanał F' nie robi praktycznie nic. Jednak gdy kierowca wyjeżdża na prostą i trzyma gaz w podłodze, lewą nogą zakrywa otwór w kokpicie. Przez to powietrze, które dostało się do 'kanału F' zaczyna płynąć w bolidzie inna drogą i w pewnym momencie spotyka się z powietrzem, które wleciało przez górny wlot, by chłodzić silnik.

Jak działa 'kanał F' Mclarena
Zamyka ono temu powietrzu drogę do silnika i kieruje je ku górnej części bolidu. Wykorzystując zasady fizyki, które w sporym uproszczeniu mówią, że powietrze przepływające pod skrzydłem jest pod mniejszym ciśnieniem i powoduje przyspieszenie, w powietrze przepływające nad skrzydłem znajduje się pod większym ciśnieniem i powoduje spowolnienie, inżynierowie McLarena skierowali to powietrze pod tylne skrzydło ich bolidu.
Prowadzi to do tego, że tylne skrzydło staje się jakby wygłuszone, gdyż balans powietrza przepływającego tuż nad nim i tuż pod nim jest zdecydowanie korzystniejszy. System ten pozwala zyskać kilka km/h na prostej nie tracąc nic z siły docisku w zakrętach.

System ten wydaje się być bardzo prosty jednak, by go zastosować trzeba przebudować dosyć znacznie tylną część samochodu.
McLarenMcLaren
Zobaczymy kiedy inne zespoły w pełni zaczną korzystać z beneficjów jakie daje ten system aerodynamiczny. Do tego czas możemy się spodziewać, że bolidy McLarena będą bezkonkurencyjne na prostych.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Jak działa 'kanał F' McLarena

Jak działa 'kanał F' McLarena
baca54 2010-06-15 12:13
Jak na mój gust powietrze po zamknięciu przez kierowcę dostępu do kokpitu nie może spotkać się z powietrzem doprowadzonym do silnika i skierować go do górnej części bolidu, pozbawiając silnik chłodzenia. Powodem jest jeden drobny fakt, mianowicie na prostych silnik pracuje przy max obciążeniu, (duża prędkość obrotowa, duże obciążenie silnika związane z prędkością maksymalną czyli wykorzystanie maksymalnej mocy), gdybyśmy pozbawili go chłodzenia (powietrza które to niby teraz idzie gdzie indziej) przy tak ogromnych temperaturach związanych z napełnianiem cylindrów i spalaniem najnormalniej w świecie przegrzalibyśmy silnik i zakończyli jego i tak nie zbyt długi żywot. Dlatego powietrze nie spotyka się ze strugą służącą do chłodzenia silnika tylko z pow. przekazanym na skrzynię biegów, czyli tym nabiegającym z mniejszego górnego otworu. Silnik niezależnie od tego czy to ustrojstwo jest otwarte czy zamknięte jest chłodzony cały czas tak samo a zmienia się tylko przepływ przez skrzynie biegów. Co jest ładnie pokazane na animacji w filmie.