Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Helmut Marko o kontroli trakcji: Kompletna bzdura!
Helmut Marko o kontroli trakcji: Kompletna bzdura!

Helmut Marko o kontroli trakcji: Kompletna bzdura!

2013-10-02 - G. Filiks     Tagi: Red Bull, Vettel, Kontrola trakcji, Helmut Marko
Konsultant Red Bulla - Helmut Marko zdecydowanie skrytykował spekulacje, jakoby Sebastian Vettel jeździł bolidem wyposażonym w system imitujący zakazaną kontrolę trakcji.

Po przytłaczającej dominacji mistrza świata Formuły 1 w GP Singapuru, przyglądający się jego występowi z bliska Giancarlo Minardi, który kiedyś wystawiał zespół sygnowany własnym nazwiskiem, wyraził wątpliwości, czy Niemiec wygrywa z duchem sportu. Włoch na swojej stronie internetowej zamieścił tekst sugerujący, że bolid Vettela może posiadać technologię działającą jak kontrola trakcji. Podejrzenia Minardiego wzbudziła płynna jazda 26-latka nawet tam, gdzie każdy inny zawodnik musiał dokonywać korekt kierownicą, a przede wszystkim dziwny dźwięk jego silnika w wybranych momentach.
 
„Kompletna bzdura!"
- miał ryknąć Marko na pytanie o kontrolę trakcji, zadane przez niemiecki tabloid Bild. Włoski magazyn Autosprint napisał, że Vettel nie stosuje kontroli trakcji, a sprytne mapy silnika, by wspomagać konkurencyjność samochodu spalinami, jak robiono na większą skalę za czasów "dmuchanych dyfuzorów".

Bild zgłosił się z całą sprawą również do FIA, ale ciało zarządzające F1 nie udzieliło komentarza.



źródło: Bild

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
17

Komentarze do:

Helmut Marko o kontroli trakcji: Kompletna bzdura!

Helmut Marko o kontroli trakcji: Kompletna bzdura!
meamea 2013-10-02 14:58
i już 4ty artykuł o tym no przestancie spamować, zacznijcie pisać albo rzetelne informacje albo plotki ale nie powtarzajcie tych plotek plotek i plotek,
Helmut Marko o kontroli trakcji: Kompletna bzdura!
Bzik 2013-10-02 15:41
"Ciało zarządzające F1 nie udzieliło komentarza..." Mnie to za komentarz wystarczy...
Helmut Marko o kontroli trakcji: Kompletna bzdura!
miniu-666 2013-10-02 17:04
RB zawsze sprytnie umiał wykorzystać nie ścisłe przepisy ,potem je poprawiano a RB wynajdował inną furtkę.NARESZCIE ZAUWAŻONO ŻE TO GENIALNY BOLID ,A NIE ZASŁUGA PALUCHA
haakon
Helmut Marko o kontroli trakcji: Kompletna bzdura!
haakon 2013-10-02 17:30
No to w końcu jedno czy drugie? "Sprytne TC" czy "sprytny nadmuch"...??? Co do nadmuchu to nie wiem czy tak płynnie by się bolid prowadził (przez jedynie docisk tylnej osi), po drugie pewnie niszczyłby bardziej ogumienie, natomiast TC daje poprawę w obu przypadkach. Kiedyś Zadumany Polak napisał pod którymś artykułem rozprawę na temat obu tych przypadków w bolidzie RB (warto gdzieś odszukać dla ciekawskich)... Kilka osób to wyśmiało bo Kolega ma faktyczną wiedzę lub niestwierdzoną schizofrenię - przepraszam jeśli urażam ale IMO piszę to z sympatii do Twoich felietonów. Ja jednak zadaję sobie z biegiem czasu podobne pytanie... Helmut ŁAAAAJJJJ!!!
Helmut Marko o kontroli trakcji: Kompletna bzdura!
Mclaren 2013-10-02 17:39
W każdej plotece jest ziarno prawdy,a Minardi zna się na rzeczy i napewno nie wyssał tego z palca,w końcu miał własny zespół więc potrafi odróżnić bolid z kontrolą trakcji od bolidu bez niej.
haakon
Helmut Marko o kontroli trakcji: Kompletna bzdura!
haakon 2013-10-02 17:57
Mclaren co jak co ale w F1 jest wiele osób znających się na rzeczy, i tym samym ciekawi mnie dlaczego tylko Minardi o tym głośno mówi...
Helmut Marko o kontroli trakcji: Kompletna bzdura!
Dymik 2013-10-02 18:20
No i to się nazywa właśnie gra fair. Zgłaszają się do FIA, a oni maja wszystko w nosie. Tak dłużej tak być nie może klnąłbym na całego, ale tego nie zrobię. Tak dłużej być nie może
Helmut Marko o kontroli trakcji: Kompletna bzdura!
panafinea 2013-10-02 19:45
@haakon: napisałeś m.in. ..."Co do nadmuchu to nie wiem czy tak płynnie by się bolid prowadził (przez jedynie docisk tylnej osi), po drugie pewnie niszczyłby bardziej ogumienie, natomiast TC daje poprawę w obu przypadkach." Większy docisk oszczędza opony, odwrotnie niż jego brak. W tym drugim przypadku opony łapią uślizgi i tym samym nadmiernie się zużywają. Duży docisk oszczędza opony. TC realizowany poprzez umiejętne mapowanie, to taka swoista odmiana kontroli trakcji polegająca na odcinaniu pracy cylindrów (tłoków) w miejscach takich jak wolne zakręty. Chodzi o to, że tam nadmiar mocy i momentu po prostu przeszkadza. Jeszcze w 2012 wolno było zespołom na mapy odcinające max. 3 cylindry. To jednak jest niewystarczające do optymalnej TC. Jestem pewien, że w aucie VET stosują agresywne mapy połączone z ekstremalnym nadmuchem na dyfuzor. właśnie w krętych i wolnych sekcjach. Zapewne nie odcinają cylindrów, ale nadmiar spalin zamiast na tłoki kierują w wydech poprzez odpowiednie sterowanie zaworami wylotowymi. Cobyście Panowie nie mówili; cudów nie ma i VET nie jest z kosmosu.
haakon
Helmut Marko o kontroli trakcji: Kompletna bzdura!
haakon 2013-10-02 20:29
panafinea muszę przyznać, że logicznie ująłeś temat... Zastanawiało mnie jak to może funkcjonować i nie zajarzyłem, że przy otwartych zaworach wylotowych można uzyskać mniejsze przełożenie mocy na koła a więcej spalin na wydech i docisk... dobre.. hmmm... nie, zdecydowanie nie z kosmosu :-)
haakon
Helmut Marko o kontroli trakcji: Kompletna bzdura!
haakon 2013-10-02 20:48
Jeszcze jedno. Jak można utrzymać zawory otwarte bez mechanicznych ingerencji w silnik? Samo mapowanie chyba nie da rady... o ile mi wiadomo wałek za pośrednictwem krzywek otwiera je lub zamyka. Coś w stylu zmiennych faz? Nie umiem sobie wyobrazić jak można odciąć zapłon jednocześnie uzyskując większy nadmuch bez spalania mieszanki...
Helmut Marko o kontroli trakcji: Kompletna bzdura!
meamea 2013-10-02 23:10
generalnie to co mówicie powyżej ma sens z tym że silnik wytwarza za dużo mocy i że trzeba sobie z tym poradzic w zakretach, ale rzucę jedno pytanie, skoro mocy jest za dużo w zakretach zwłaszcza tych wolnych czyli tam gdzie używa się biegu 1 i 2 to czemu nie zmieni się przełożenia by te biegi stawiały większy opór silnikowi i jednocześnie nie powodowały "palenia gumy" ? skrzynie biegów teoretycznie są ustawione tak by opona się nie slizgaaltylko by jak najwiecej mocy zostało przekazane na koła, inaczej by koła ślizgały się na starcie lub startowaliby z dwójki, czyli co w niektórych sytuacjach jest ok przełożenie i moc, a w niektórych jest za duża? a i jeszcze jeden sposób na manipulowanie mocą to jazda na półsprzegle :-D (wiem że tutaj jest automat) ale można zawsze jakoś tam komputerowo ustawić zapewne
rogerus72
Helmut Marko o kontroli trakcji: Kompletna bzdura!
rogerus72 2013-10-03 10:56
„Kompletna bzdura!" - miał ryknąć Marko na pytanie o kontrolę trakcji, zadane przez niemiecki tabloid Bild. - zawsze najgłośniej się krzyczy wtedy, gdy prawda w oczy kole. Gdy się robi coś złego to zaciekle się zaprzecza. Samo życie.
Helmut Marko o kontroli trakcji: Kompletna bzdura!
panafinea 2013-10-03 14:04
Wałki rozrządu w ogóle nie są potrzebne do sterowania zaworami. Są już takie silniki. W F1 nie ma sprężyn, a jest pneumatyka do ich sterowania. Zawsze zawór wydechowy można "zawiesić" na pewien czas w pozycji otwartej i wtedy spaliny zamiast na tłok, kierowane będą do wydechu. To jest absolutnie możliwe. Obcina się wtedy moment obrotowy do niezbędnego poziomu i jednocześnie dmucha z wszystkich garków na dyfuzor. Uzyskuje się optymalną trakcję i jednocześnie duży docisk.
Helmut Marko o kontroli trakcji: Kompletna bzdura!
panafinea 2013-10-03 14:16
@meamea: bieg 1 stawia największy opór dla silnika. Wyższe stopniowo mniejszy - więc jadąc na 1-2 nie ma za bardzo swobody do tego co sugerujesz. Samo hamowanie silnikiem w samochodzie F1 odczuwa się tak jak pełne hamowanie samochodem cywilnym. Depnięcie w hamulec to ponoć tak jak zaczepienie kotwicy o filar mostu ;-)))
haakon
Helmut Marko o kontroli trakcji: Kompletna bzdura!
haakon 2013-10-03 16:20
No i teraz wszystko juz jest jasne.
Helmut Marko o kontroli trakcji: Kompletna bzdura!
meamea 2013-10-03 22:10
nie rozumiem, przeciez jak by opór stawiany na 5 biegu był niższy niż na 1wszym to by startowało sięz 5tego, pozatem mi chodzi o to że zbyt duży moment obrotowy jest przekazywany na oś i się opony ślizgają wiec można sterować to biegami w pewien sposób "dławiac" silnik przez co by się opony nie slizgały
Helmut Marko o kontroli trakcji: Kompletna bzdura!
meamea 2013-10-04 09:15
znalazłem fajny artykuł sugerujący że do kontroli trakcji jest wykorzystywany kers, Część niepotrzebnej energii niepotrzebnej przy obrotach kół podczas ruszania z zakretu jest przekazywana spowrotem do kers, dzieki czemu mają wiecej mocy potem do przyspieszania na prostych. To mogło by tłumaczyć ich wieczne problemy z kers