GP Singapuru 2014 - zapowiedź
Zobacz także: Typuj wyniki i wygraj wyjazd na Grand Prix Formuły 1! »
Obok spalania, w Singapurze drugim bólem głowy zespołów oraz kierowców mogą być hamulce. Na Marina Bay hamuje się przez około 1/4 okrążenia. Zużycie tarcz czy klocków nie jest problemem, ale wyzwanie stanowi nieprzegrzanie ich. W ostatnich wyścigach na Spa i Monzy królowały moc oraz szybkość, w Singapurze zaś będzie liczyć się co innego - zwinny bolid. Pod tym względem zdaje się górować mistrzowski zespół Red Bull Racing i szefostwo stajni po cichu ma nadzieję na pierwsze tegoroczne zwycięstwo, a zarazem czwarte z rzędu w tych zawodach Sebastiana Vettela, lub czwarty w sezonie triumf Daniela Ricciardo.
Gdyby trzeci w klasyfikacji generalnej Australijczyk nadchodzącego weekendu powstrzymał Mercedesy, mógłby stać się prawdziwym czarnym koniem do mistrzowskiego tytułu. Aktualnie traci 50 punktów do wicelidera tabeli łącznej Lewisa Hamiltona, który wygrywając ostatnie GP Włoch z kolei zmniejszył do 22 oczek swoją stratę do przewodzącego generalce zespołowego partnera Nico Rosberga.
Zapowiada się fascynująca rozgrywka.
Zobacz także: Oglądaj weekend z Formułą 1 na żywo w Internecie! »
Grand Prix Singapuru - Szereg Szybkich Faktów
1. Przed nami siódma edycja GP Singapuru. Wyścig dołączył do kalendarza Formuły 1 w 2008 roku.
2. Uliczny tor Marina Bay od momentu debiutu sześć lat temu był już dwukrotnie modyfikowany. Najpierw poczyniono na nim drobne zmiany na sezon 2009, następnie ubiegłego roku zastąpiono słynną szykanę Singapore Sling zwykłym zakrętem w lewo. To zaowocowało lepszymi czasami okrążenia i ustanowieniem nowego rekordu trasy przez Sebastiana Vettela.
3. Póki co tylko trzem kierowcom udało się wygrać GP Singapuru. Cała trójka to mistrzowie świata. Fernando Alonso zwyciężył inauguracyjną edycję zawodów w 2008 roku bolidem Renault, a także triumfował w sezonie 2010 za sterami Ferrari. Pomiędzy wygranymi Hiszpana, w roku 2009 górą był Lewis Hamilton dosiadający wówczas McLarena. Z kolei ostatnie trzy edycje wyścigu wszystkie zwyciężył Vettel za kierownicą Red Bulli.
4. Red Bull jest zatem jedynym zespołem, który wygrał GP Singapuru więcej niż jeden raz. Czerwone Byki górują też w statystykach punktowych. Zdobyli tutaj już 130 oczek, zaś drugie pod tym względem Ferrari wywalczyło ich 98. Trzeci McLaren nabił 86 punktów.
5. Vettel oprócz trzech zwycięstw dodatkowo raz kończył GP Singapuru jako drugi, mimo to nie jest zawodnikiem, który stawał tutaj najwięcej razy na podium. Jest nim Alonso, któremu tylko raz nie udało się finiszować na Marina Bay w pierwszej trójce. W 2011 roku minął metę czwarty.
6. Jako że na krętych ulicach Singapuru trudno wyprzedzać, kluczową rolę odgrywają kwalifikacje. Na sześć dotąd zorganizowanych Grand Prix tutaj, czterokrotnie zwyciężał zawodnik z pole position. Tylko w 2008 roku Alonso wygrał aż z 15. pola startowego, ale w bardzo kontrowersyjnych okolicznościach, zaś Vettel w roku 2012 triumfował po rozpoczęciu rywalizacji z trzeciej pozycji.
7. Spośród tegorocznego grona kierowców Formuły 1, singapurski tor będzie zupełnie nowy tylko dla jednego zawodnika - Kevina Magnussena. Pozostali dwaj debiutanci Daniił Kwiat oraz Marcus Ericsson już ścigali się na nim w juniorskich seriach.
Kwiat w 2010 roku wygrał tutaj w Formule BMW Pacific (choć jako kierowca startujący gościnnie nie otrzymał żadnych punktów), Ericsson natomiast startował na Marina Bay w latach 2012-2013 w GP2 i dwukrotnie dojeżdżał drugi w sprincie.
8. GP Singapuru to zawsze jeden z najdłuższych wyścigów sezonu, regularnie zbliżający się do granicy 2 godzin. Najkrótsze zawody wydarzyły się tutaj w 2009 roku - zwycięzca Hamilton potrzebował na przejechanie ich 1 godzinę 56 minut i 6 sekund. Najdłuższe trzy lata później, gdy pierwszemu na mecie Vettelowi zmierzono 2 godziny i 26 sekund. Jako że osiągnięto maksymalny czas trwania wyścigu, zawody zakończyły się dwa okrążenia wcześniej.
Informacje o torze Marina Bay oraz GP Singapuru:
- Długość okrążenia: 5.065 kilometra
- Rekord okrążenia: 1:42.841 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2013)
- Różnica w odległości punktów startu oraz mety: 137 metrów
- Liczba zakrętów: 23
- Liczba okrążeń do pokonania w wyścigu: 61
- Całkowity dystans wyścigu: 308.828 kilometra
- Ograniczenia prędkości w alei serwisowej: 60 km/h podczas treningów, kwalifikacji i wyścigu
- Zmiany dokonane na obiekcie od momentu poprzedniej organizacji Grand Prix:
- wymieniono nawierzchnię na różnych odcinkach toru
- wymieniono nawierzchnię w alei serwisowej
- zmieniono położenie ściany na zewnętrznej zakrętu nr 7
- Sędziowie:
Lars Osterlind - 68-letni Szwed, członek Światowej Rady Sportów Motorowych, honorowy prezydent szwedzkiego związku motorowego
Roger Peart - Brytyjczyk, prezydent Komisji Torów FIA, prezydent kanadyjskiego związku motorowego (ASN Canada FIA), projektant toru im. Gillesa Villeneuve'a w Montrealu goszczącego GP Kanady
Alan Jones - 67-letni Australijczyk, mistrz świata Formuły 1 z 1980 roku. Pierwszy kierowca, który zdobył tytuł bolidem zespołu Williams.
- Wybór mieszanek opon Pirelli: miękka (żółte oznaczenie), supermiękka (czerwone oznaczenie)
- Strefy DRS:
Na prostej startowej i odcinku między zakrętami nr 5 i 7. Mają oddzielne punkty pomiaru odległości między bolidami, zlokalizowane odpowiednio przed przedostatnim łukiem oraz na zakręcie nr 4.
- Prognozowana pogoda: Piątek - burzowo
Sobota - burzowo
Niedziela - burzowo
- 1. trening - piątek 12:00 (na żywo w Polsat Sport)
- 2. trening - piątek 15:30 (na żywo w Polsat Sport)
- 3. trening - sobota 12:00 (na żywo w Polsat Sport)
- Kwalifikacje - sobota 15:00 (na żywo w Polsat Sport, powtórki w Polsat Sport News o godzinie 21:07 i w niedzielę o godzinie 7:07)
- Wyścig - niedziela 14:00 (na żywo w Polsat Sport, powtórki w Polsat Sport News o godzinie 19:07 i w poniedziałek o godzinie 9:07)
Dodaj komentarz
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.