Formuła 1  »  Aktualności F1  »  GP Indii 2012 - zapowiedź
GP Indii 2011

GP Indii 2012 - zapowiedź

2012-10-25 - G. Filiks     Tagi: Formuła 1, Indie, Buddh, Zapowiedź, Grand Prix
Tor Buddh International Circuit gości 17. rundę tegorocznego sezonu Formuły 1. Jako, że do końca zostały już tylko cztery wyścigi, Indie mogą mieć kluczowe znaczenie jeśli chodzi o walkę o tytuł tak wśród kierowców, jak i konstruktorów.
Debiut GP Indii w sezonie 2011 roku był prawdopodobnie najjaśniejszym punktem ubiegłego roku. Tor Buddh okazał się być szybkim, płynnym i bardzo wymagającym, a do pełni szcześcia dołożyły się też rozpoznawalne zakręty i to, co jest solą Formuły 1 - wiele miejsc sprzyjających manewrom wyprzedzania.
Sonda: Kto wygra GP Indii 2012?

Druga wizyta w Indiach jest wielce oczekiwania. Zeszłoroczny wyścig na torze Buddh był wielkim krokiem w nieznane, a okazał się wielkim hitem. Nawierzchnia po roku, który upłynął od zeszłorocznej edycji, może być bardziej przyczepna, co potencjalnie odbije się na większym zużyciu opon.
GP Indii 2011GP Indii 2011
Kimi Raikkonen i Lewis Hamilton - odpowiednio na trzecim i czwartym miejscu w klasyfikacji generalnej - mówią, że wyścig w Indiach okazać się końcem ich mistrzowskich aspiracji w tym sezonie, a w kolejnych trzech rundach grand prix w walce mogą już zostać tylko Sebastian Vettel i Fernando Alonso. Po trzech kolejnych triumfach na fali jest Niemiec, który ma przewagę sześciu punktów nad kierowcą Ferrari. Mimo, że mało kto wierzył w to przed sezonem, Alonso przez cały obecny rok konsekwentnie przybliżał się do trzeciego w karierze tytułu. Teraz, gdy do zdobycia zostało jeszcze 100 punktów, nic jeszcze nie jest stracone.
GP Indii 2011GP Indii 2011
GP Indii - Szereg Szybkich Faktów

1.
To druga edycja GP Indii. Wyścig dołączył do kalendarza w 2011 roku.
2. Zwycięstwo Sebastiana Vettela w 2011 roku było jednocześnie jego "wielkim szlemem" - zdobył pole position, wykręcił najlepsze okrążenie i wygrał wyścig, prowadząc od pierwszego do ostatniego okrążenia. Kolejne takie osiągnięcie Niemiec powtórzył w niedawnym GP Japonii.

3. Indie były pierwszym od 2004 roku (triumf Michaela Schumachera w Bahrajnie na Sakhir) krajem goszczącym debiutujący w kalendarzu wyścig, w którym zwycięstwo odniósł urzędujący mistrz świata. W międzyczasie do kalendarza F1 dołączały wyścigi w Szanghaju, Stambule, Walencji, Singapurze, Abu Zabi i Korei i nigdy w debiutanckim sezonie na najwyższym stopniu podium nie stanął aktualny czempion.
GP Indii 2011GP Indii 2011
4. Indie były dla Vettela jego dziewiątym i ostatnim zwycięstwem w sezonie 2011. Mistrzostwo Niemiec zagwarantował sobie już dwa wyścigi wcześniej w Japonii. Mimo to, kierowca Red Bulla nie wykazywał braku motywacji, zgarniając pole position w ostatnich dwóch rundach. Przebicie opony w Abu Zabi było powodem wycofania się z wyścigu po raz pierwszy i ostatni w tamtym sezonie. W Brazylii miał kłopoty ze skrzynią biegów i zwycięstwo powędrowało w ręce Marka Webbera.
GP Indii 2011GP Indii 2011
5. Webber w Korei dojechał drugi. Wraz z Vettelem zdobyli pierwszy w tym sezonie dublet zespołowy. W roku 2011 udało się to trzykrotnie, natomiast w 2010 roku dublety zdobywały aż trzy zespoły: RBR czterokrotnie, McLaren trzy razy, a dwa dołożyło Ferrari.

6. Vettel prowadził na 145 ostatnich okrążeniach w grand prix. Przebił się na prowadzenie w środku GP Singapuru, a potem prowadził od startu do mety w Japonii i Korei. Jeszcze sporo brakuje mu do rekordzisty - Alberto Ascariego, który w sezonie 1952 prowadził na 305 kolejnych kółkach.
GP Indii 2011GP Indii 2011
7. Tor Buddh International Circuit zawiera siedem dość znacznych różnic wysokości - żadne z nich nie powstało w sposób naturalny. Na plac budowy nawieziono około cztery miliony metrów sześciennych ziemi.

8. Jedną z wartych uwagi sekcji toru Buddh jest ta, z zakrętami 10-11, zawierająca kilka wierzchołków. Czasami bywa porównywana do zakrętu Spoon na Suzuce lub Zakrętu 8 w Stambule. W odróżnieniu do nich, przejeżdżana jest zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara.

9.
Trzynaście pierwszych wyścigów sezoni 2012 odbyło się na torach z kierunkiem zakrętów zgodnych z ruchem wskazówek zegara. W pozostałych siedmiu tegorocznych rundach tylko Buddh jest typowym takim torem. Marina Bay, Yas Marina, Cirtuit of the Americas i Intelagos mają kierunek pokonywania przeciwny do ruchu wskazówek, a Suzuka to klasyczna "ósemka".

Okrążenie toru Buddh z Lewisem Hamiltonem
GP Indii 2012 z perspektywy opon
Informacje o torze Buddh oraz wyścigu:
  • Długość okrążenia: 5.125 kilometra
  • Rekord okrążenia: 1:24.178 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2011)
  • Różnica w odległości punktów startu oraz mety: 251 metrów
  • Ilość zakrętów: 16
  • Ilość okrążeń do pokonania w wyścigu: 60
  • Całkowity dystans wyścigu: 307.249 kilometra
  • Ograniczenia prędkości w alei serwisowej: 60 km/h podczas treningów i kwalifikacji, 100 km/h podczas wyścigu
  • Zmiany dokonane na obiekcie od 2011 roku:
    GP Indii 2011GP Indii 2011
    - Trawa znajdująca się po prawej stronie przed zakrętami T5 i T16 została zastąpiona asfaltem. Także w zakręcie T15 asfaltowe pobocze zostało nieco wydłużone.

    - Dodatkowe krawężniki za szczytami zakrętów T6, T7 i T8 zostały wydłużone o 5m każdy.

    - Rozłożona została sztuczna trawa za szczytem zakrętu T7. Szeroki na metr pas sztucznej trawy znalazł się także za krawężnikami po wewnętrznej zakrętów T10 i T11. Wyrównane zostało wzniesienie po prawej stronie pomiędzy zakrętami T8 i T9.

    - Krawężniki, sztuczna trawa i asfaltowe pobocze po prawej stronie zakrętu T9 zostało wydłużone aż do nawrotu.

    - Bariery po prawej stronie T10 zostały odsunięte od toru.

  • Dodatkowy sędzia: Alan Jones (65-letni Australijczyk, w F1 rywalizował w latach 1975-1986. Mistrz świata z sezonu 1980, podczas którego reprezentował Williamsa. Łącznie odniósł 12 zwycięstw)
  • Wybór mieszanek opon Pirelli: miękka (żółte oznaczenie) oraz twarda (srebrne oznaczenie)
  • Strefa DRS: (zobacz mapkę) Dwie strefy - pierwsza na prostej startowej, druga między zakrętami 3 i 4, wydłużona o 80 metrów względem zeszłego roku. Także dwa punkty pomiaru odległości między bolidami - do pierwszej strefy po zakręcie nr 15, do drugiej przed nawrotem nr 3.
  • Pogoda: Piątek - słonecznie, Sobota - słonecznie, Niedziela - słonecznie
Terminarz
  • 1. trening - piątek 06:30 (na żywo w Polsat Sport Extra)
  • 2. trening - piątek 10:30 (na żywo w Polsat Sport Extra)
  • 3. trening - sobota 07:30 (na żywo w Polsat Sport Extra)
  • Kwalifikacje - sobota 10:30 (na żywo w otwartym Polsacie)
  • Wyścig - niedziela 10:30 (według nowego czasu, na żywo w otwartym Polsacie)



źródło: fia.com

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

GP Indii 2012 - zapowiedź