Formuła 1 » Aktualności F1 » GP Brazylii 2015 - zapowiedź
GP Brazylii 2015 - zapowiedź
2015-11-10 - G. Filiks Tagi: Formuła 1, Brazylia, Interlagos, Grand Prix
Formuła 1 wjeżdża na ostatnią prostą sezonu 2015. Zostały jej tylko dwa wyścigi. Pierwszy już nadchodzącego weekendu w Brazylii.
Zobacz także: Typuj wyniki i wygraj wyjazd na Grand Prix Formuły 1! »Zawody na torze Interlagos - jednym z najkrótszych w kalendarzu, a zarazem położonym na bardzo pofalowanym terenie - wielokrotnie były finałową rundą, ale w tym roku jak w zeszłym przypadło im miano przedostatniej eliminacji. Szejkowie z Abu Zabi przekonali szefa F1 - Berniego Ecclestone'a, że to ich wyścig na stałe powinien wieńczyć sezon.
Tym razem nie ma to aż tak dużego znaczenia, ponieważ walka o mistrzowskie tytuły w klasyfikacji kierowców i konstruktorów rozstrzygnęła się znacznie wcześniej. Nie oznacza to jednak, że już nie czekają nas żadne emocje. GP Brazylii często jest wyróżniającym się wyścigiem, ze zwrotami akcji i niespodziankami.
Zwłaszcza, kiedy popada, a jeśli wierzyć prognozom, Formule 1 w Sao Paulo znów będzie towarzyszył deszcz. Największe szanse na mokre warunki meteorolodzy dają piątkowi i sobocie. Jeśli chodzi o niedzielny wyścig, ryzyko opadów jest mniejsze. Obecnie szacuje się je na około 25 procent. Gdyby deszczu jednak nie było w kwalifikacjach, przypuszczalnie padnie nowy rekord okrążenia na Interlagos. Obecny - czas 1:09,822 - został ustanowiony przez Rubensa Barrichello jedenaście lat temu. Zeszłego roku zabrakło tylko 0,201 sekundy, by go pobić.
Lewis Hamilton przystępuje do GP Brazylii po wypadku samochodowym i z gorączką. Ciekawy jest fakt, że czempion jeszcze nigdy nie wygrał tego wyścigu. Udało się to za to drugiemu kierowcy Mercedesa - Nico Rosbergowi. Niemiec triumfował w sezonie 2014. Zwyciężył też ostatnie zawody w Meksyku.
Wygraną na Interlagos może pochwalić się także Sebastian Vettel, który rywalizuje z Rosbergiem o wicemistrzostwo. As Ferrari finiszował pierwszy w Brazylii już dwukrotnie, za czasów jazdy dla Red Bulla.
Obok Vettela, dwa zwycięstwa w GP Brazylii z obecnej stawki kierowców ma na koncie jeszcze tylko bohater lokalnej publiczności Felipe Massa. Reprezentant Williamsa niemal zawsze imponuje w ojczyźnie.Interlagos to domowy tor także dla tegorocznego debiutanta Felipe Nasra.
Hamilton nie dość, że w Brazylii nigdy nie wygrał, to jeszcze podczas swojego debiutanckiego sezonu w F1 osiem lat temu przegrał w niej walkę o tytuł mimo ogromnej przewagi punktowej nad rywalami na dwie eliminacje przed końcem sezonu. Ale rok później zdobył na Interlagos pierwsze mistrzostwo rzutem na taśmę. Dzięki wyprzedzeniu Timo Glocka na jednym z ostatnich zakrętów wyścigu, pokonał Massę, który cieszył się tytułem tylko przez kilkanaście sekund po przekroczeniu mety.
Zobacz także: Hamilton chce oddać cześć Sennie zwycięstwem w GP Brazylii »Interlagos jest szczegolnym obiektem również dla Nico Hulkenberga, który zdobył na nim swoje jedyne pole position w F1, a w 2012 roku wydawało się, że może wygrać wyścig na brazylijskiej pętli, zanim nie popełnił błędu.W GP Brazylii ma wreszcie dojść do debiutu ulepszonego silnika Renault, który był gotowy już przed GP USA.
Według najnowszych informacji, nowej wersji hybrydowej, 1,6-litrowej jednostki napędowej V6 turbo francuskiego koncernu użyje na pewno Daniel Ricciardo. Decyzja, czy skorzysta z niej również drugi kierowca Red Bulla - Daniił Kwiat, zapadnie podobno dopiero w sobotę.Choć Renault zmodyfikowało swój niekonkurencyjny motor z wykorzystaniem naraz aż 11 "talonów", wprowadzone zmiany są warte ponoć tylko około 0,2 sekundy na okrążeniu, a wymiana silnika w przypadku obu zawodników Red Bulla będzie oznaczać automatyczną karę cofnięcia o 10 miejsc na starcie wyścigu.
To poważne utrudnienie, aczkolwiek w deszczowym GP Brazylii może się okazać, że reprezentanci Czerwonych Byków mimo tego powalczą o podium. Zwłaszcza, że mokre warunki sprzyjają byłym 4-krotnym mistrzom świata, co pokazało chociażby GP USA, w którym Ricciardo i Kwiat długo ścigali się z Hamiltonem oraz Rosbergiem na czele.
Chyba, że zawody będą suche.Kierowcy Toro Rosso - Max Verstappen i Carlos Sainz Jr - pozostaną na silniku Renault w dotychczasowej wersji.
Na koniec słówko o zmianach na Interlagos. Już dosyć zastarzały tor zyskał nowy budynek biurowy dla zespołów i mniej ciasny padok. Niestety, na nowe garaże trzeba będzie poczekać do przyszłego roku. Wbrew początkowym planom, powstaną w tym samym miejscu, w którym aleja serwisowa znajduje się teraz.Grand Prix Brazylii - ciekawostki
1. Przed nami 43. edycja wyścigu Formuły 1 o GP Brazylii i 33. na torze Interlagos, którego oficjalna nazwa to Autodromo Jose Carlos Pace.
Pierwsze zawody na tym obiekcie rozegrano w 1973 roku, gdy liczył jeszcze prawie 8 kilometrów. Od sezonu 1990 ma 4,3 kilometra. Dokładnie w takiej konfiguracji, w jakiej jest teraz, znajduje się od roku 2000.
2. Brazylia to dziewiąty najczęściej odwiedzany kraj przez F1, a Interlagos ósmy najczęściej odwiedzany tor.
3. Poza Interlagos, jeszcze tylko jeden obiekt był gospodarzem GP Brazylii. W sezonie 1978 i latach 1981-1989 wyścig przeprowadzono na torze Jacarepagua w pobliżu Rio de Janeiro.
4. Najwięcej zwycięstw w GP Brazylii spośród kierowców odniósł Alain Prost. Słynny Francuz wygrał te zawody aż 6-krotnie, w latach 1982, 1984-85, 1987-88 i 1990. Tylko jeden z tych triumfów świętował na Interlagos - ostatni.
Najwięcej wygranych na Interlagos ma Michael Schumacher. Legendarny Niemiec zwyciężył na tej pętli 4 razy, w latach 1994-95, 2000 oraz 2002.
5. Wśród zespołów GP Brazylii najczęściej wygrywa McLaren. Zrobił to już 12-krotnie. Osiem razy triumfował na Interlagos. Po raz pierwszy w 1974 roku za sprawą bohatera lokalnej publiczności Emersona Fittipaldiego, po raz ostatni w sezonie 2012 dzięki Jensonowi Buttonowi.
Drugie miejsce zajmuje Ferrari z 10 zwycięstwami. Włoski team jak McLaren na Interlagos zwyciężył 8-krotnie.
6. Trzech kierowców odniosło w Brazylii swoje pierwsze zwycięstwo w Formule 1 - Carlos Pace w 1975 roku jako zawodnik Brabhama, Rene Arnoux w sezonie 1980 jako reprezentant Renault oraz Giancarlo Fisichella w roku 2003 jako kierowca Jordana.
Dla Pace był to pierwszy i zarazem ostatni triumf w F1. Arnoux wygrał jeszcze sześć razy, a Fisichella dwukrotnie.
Wszyscy trzej stawali po raz pierwszy na najwyższym stopniu podium na Interlagos.
7. Trzech kierowców zdobyło też po raz pierwszy pole position w F1 w Brazylii. Znowu cała trójka na Interlagos.
Ronnie Peterson wygrał kwalifikacje do pierwszej edycji GP Brazylii w 1973 roku z Lotusem, James Hunt startował jako pierwszy w GP Brazylii 1976 broniąc barw McLarena, wreszcie Hulkenberg wywalczył w Sao Paulo swoje pierwsze i póki co jedyne pole position w 2010 roku bolidem Williamsa.
8. Z obecnej stawki kierowców pięciu ma w dorobku wygraną w GP Brazylii. Massa zwyciężył przed własną publicznością w latach 2006 i 2008 samochodami Ferrari, Vettel w latach 2010 i 2013 bolidami Red Bulla, Raikkonen w 2007 roku autem Ferrari, Button w 2012 roku wozem McLarena oraz Rosberg w 2014 roku Mercedesem.
Interlagos to zaledwie jeden z trzech torów w obecnym kalendarzu F1, na których nie wygrał Hamilton. Pozostałe to austriacki Red Bull Ring i obiekt imienia braci Rodriguez w Meksyku.
9. Odkąd F1 ściga się na Interlagos w obecnej wersji, tylko 4-krotnie wygrał kierowca ruszający z pole position. Stało się tak w przypadku obu zwycięstw Massy i dwóch ostatnich wyścigów.
Zwycięstwo Fisichelli w 2003 roku zostało odniesione z najbardziej odległej pozycji startowej - ósmej.
10. W GP Brazylii 2009 na podium stanął Robert Kubica. Polak bolidem BMW Sauber zajął 2. miejsce, ustępując jedynie Markowi Webberowi. Było to jego jedyne podium w sezonie.
Dane o GP Brazylii i torze Interlagos:
Zobacz także: Typuj wyniki i wygraj wyjazd na Grand Prix Formuły 1! »
Zwłaszcza, kiedy popada, a jeśli wierzyć prognozom, Formule 1 w Sao Paulo znów będzie towarzyszył deszcz. Największe szanse na mokre warunki meteorolodzy dają piątkowi i sobocie. Jeśli chodzi o niedzielny wyścig, ryzyko opadów jest mniejsze. Obecnie szacuje się je na około 25 procent. Gdyby deszczu jednak nie było w kwalifikacjach, przypuszczalnie padnie nowy rekord okrążenia na Interlagos. Obecny - czas 1:09,822 - został ustanowiony przez Rubensa Barrichello jedenaście lat temu. Zeszłego roku zabrakło tylko 0,201 sekundy, by go pobić.
Lewis Hamilton przystępuje do GP Brazylii po wypadku samochodowym i z gorączką. Ciekawy jest fakt, że czempion jeszcze nigdy nie wygrał tego wyścigu. Udało się to za to drugiemu kierowcy Mercedesa - Nico Rosbergowi. Niemiec triumfował w sezonie 2014. Zwyciężył też ostatnie zawody w Meksyku.
Sonda: Kto wygra GP Brazylii 2015?
Obok Vettela, dwa zwycięstwa w GP Brazylii z obecnej stawki kierowców ma na koncie jeszcze tylko bohater lokalnej publiczności Felipe Massa. Reprezentant Williamsa niemal zawsze imponuje w ojczyźnie.Interlagos to domowy tor także dla tegorocznego debiutanta Felipe Nasra.
Hamilton nie dość, że w Brazylii nigdy nie wygrał, to jeszcze podczas swojego debiutanckiego sezonu w F1 osiem lat temu przegrał w niej walkę o tytuł mimo ogromnej przewagi punktowej nad rywalami na dwie eliminacje przed końcem sezonu. Ale rok później zdobył na Interlagos pierwsze mistrzostwo rzutem na taśmę. Dzięki wyprzedzeniu Timo Glocka na jednym z ostatnich zakrętów wyścigu, pokonał Massę, który cieszył się tytułem tylko przez kilkanaście sekund po przekroczeniu mety.
Zobacz także: Hamilton chce oddać cześć Sennie zwycięstwem w GP Brazylii »
Według najnowszych informacji, nowej wersji hybrydowej, 1,6-litrowej jednostki napędowej V6 turbo francuskiego koncernu użyje na pewno Daniel Ricciardo. Decyzja, czy skorzysta z niej również drugi kierowca Red Bulla - Daniił Kwiat, zapadnie podobno dopiero w sobotę.Choć Renault zmodyfikowało swój niekonkurencyjny motor z wykorzystaniem naraz aż 11 "talonów", wprowadzone zmiany są warte ponoć tylko około 0,2 sekundy na okrążeniu, a wymiana silnika w przypadku obu zawodników Red Bulla będzie oznaczać automatyczną karę cofnięcia o 10 miejsc na starcie wyścigu.
To poważne utrudnienie, aczkolwiek w deszczowym GP Brazylii może się okazać, że reprezentanci Czerwonych Byków mimo tego powalczą o podium. Zwłaszcza, że mokre warunki sprzyjają byłym 4-krotnym mistrzom świata, co pokazało chociażby GP USA, w którym Ricciardo i Kwiat długo ścigali się z Hamiltonem oraz Rosbergiem na czele.
Chyba, że zawody będą suche.Kierowcy Toro Rosso - Max Verstappen i Carlos Sainz Jr - pozostaną na silniku Renault w dotychczasowej wersji.
Na koniec słówko o zmianach na Interlagos. Już dosyć zastarzały tor zyskał nowy budynek biurowy dla zespołów i mniej ciasny padok. Niestety, na nowe garaże trzeba będzie poczekać do przyszłego roku. Wbrew początkowym planom, powstaną w tym samym miejscu, w którym aleja serwisowa znajduje się teraz.Grand Prix Brazylii - ciekawostki
1. Przed nami 43. edycja wyścigu Formuły 1 o GP Brazylii i 33. na torze Interlagos, którego oficjalna nazwa to Autodromo Jose Carlos Pace.
Pierwsze zawody na tym obiekcie rozegrano w 1973 roku, gdy liczył jeszcze prawie 8 kilometrów. Od sezonu 1990 ma 4,3 kilometra. Dokładnie w takiej konfiguracji, w jakiej jest teraz, znajduje się od roku 2000.
2. Brazylia to dziewiąty najczęściej odwiedzany kraj przez F1, a Interlagos ósmy najczęściej odwiedzany tor.
3. Poza Interlagos, jeszcze tylko jeden obiekt był gospodarzem GP Brazylii. W sezonie 1978 i latach 1981-1989 wyścig przeprowadzono na torze Jacarepagua w pobliżu Rio de Janeiro.
4. Najwięcej zwycięstw w GP Brazylii spośród kierowców odniósł Alain Prost. Słynny Francuz wygrał te zawody aż 6-krotnie, w latach 1982, 1984-85, 1987-88 i 1990. Tylko jeden z tych triumfów świętował na Interlagos - ostatni.
Najwięcej wygranych na Interlagos ma Michael Schumacher. Legendarny Niemiec zwyciężył na tej pętli 4 razy, w latach 1994-95, 2000 oraz 2002.
5. Wśród zespołów GP Brazylii najczęściej wygrywa McLaren. Zrobił to już 12-krotnie. Osiem razy triumfował na Interlagos. Po raz pierwszy w 1974 roku za sprawą bohatera lokalnej publiczności Emersona Fittipaldiego, po raz ostatni w sezonie 2012 dzięki Jensonowi Buttonowi.
Drugie miejsce zajmuje Ferrari z 10 zwycięstwami. Włoski team jak McLaren na Interlagos zwyciężył 8-krotnie.
6. Trzech kierowców odniosło w Brazylii swoje pierwsze zwycięstwo w Formule 1 - Carlos Pace w 1975 roku jako zawodnik Brabhama, Rene Arnoux w sezonie 1980 jako reprezentant Renault oraz Giancarlo Fisichella w roku 2003 jako kierowca Jordana.
Dla Pace był to pierwszy i zarazem ostatni triumf w F1. Arnoux wygrał jeszcze sześć razy, a Fisichella dwukrotnie.
Wszyscy trzej stawali po raz pierwszy na najwyższym stopniu podium na Interlagos.
7. Trzech kierowców zdobyło też po raz pierwszy pole position w F1 w Brazylii. Znowu cała trójka na Interlagos.
Ronnie Peterson wygrał kwalifikacje do pierwszej edycji GP Brazylii w 1973 roku z Lotusem, James Hunt startował jako pierwszy w GP Brazylii 1976 broniąc barw McLarena, wreszcie Hulkenberg wywalczył w Sao Paulo swoje pierwsze i póki co jedyne pole position w 2010 roku bolidem Williamsa.
8. Z obecnej stawki kierowców pięciu ma w dorobku wygraną w GP Brazylii. Massa zwyciężył przed własną publicznością w latach 2006 i 2008 samochodami Ferrari, Vettel w latach 2010 i 2013 bolidami Red Bulla, Raikkonen w 2007 roku autem Ferrari, Button w 2012 roku wozem McLarena oraz Rosberg w 2014 roku Mercedesem.
Interlagos to zaledwie jeden z trzech torów w obecnym kalendarzu F1, na których nie wygrał Hamilton. Pozostałe to austriacki Red Bull Ring i obiekt imienia braci Rodriguez w Meksyku.
9. Odkąd F1 ściga się na Interlagos w obecnej wersji, tylko 4-krotnie wygrał kierowca ruszający z pole position. Stało się tak w przypadku obu zwycięstw Massy i dwóch ostatnich wyścigów.
Zwycięstwo Fisichelli w 2003 roku zostało odniesione z najbardziej odległej pozycji startowej - ósmej.
10. W GP Brazylii 2009 na podium stanął Robert Kubica. Polak bolidem BMW Sauber zajął 2. miejsce, ustępując jedynie Markowi Webberowi. Było to jego jedyne podium w sezonie.
Interlagos - okrążenie z Hamiltonem (sezon 2012)
Dane o GP Brazylii i torze Interlagos:
- Długość okrążenia: 4,309 kilometra
- Rekord okrążenia: 1:09,822 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)
- Różnica w odległości punktów startu oraz mety: 30 metrów
- Liczba zakrętów: 15
- Liczba okrążeń do pokonania w wyścigu: 71
- Całkowity dystans wyścigu: 305,909 kilometra
- Ograniczenia prędkości w alei serwisowej: 80 km/h podczas treningów, kwalifikacji i wyścigu
- Zmiany dokonane na torze od poprzedniego Grand Prix:
- wzniesiono nowy budynek biurowy dla zespołów i poszerzono padok
- Sędziowie:
Paul Gutjahr - 73-letni Szwajcar, prezydent Komisji FIA ds. Wyścigów Górskich, członek zarządu i prezydent szwajcarskiej federacji motorowej (SARL)
Silvia Bellot - 29-letnia Hiszpanka, członkini zarządu dyrektorów Królewskiej Federacji Samochodowej Hiszpanii, członkini komisji FIA ds. kobiet w sportach samochodowych, sędzia wyścigów F1, GP2, GP3 i WTCC
Mika Salo - 48-letni Fin, kierowca Formuły 1 w latach 1994-2000, 2002. Jeździł dla zespołów Lotus, Tyrrell, Arrows, BAR, Ferrari, Sauber i Toyota. Zdobył dwa podia. W latach 2008-2009 dwukrotnie wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans w klasie GT2 samochodem Ferrari.
- Wybór mieszanek opon Pirelli: miękka (żółte oznaczenie), pośrednia (białe oznaczenie)
- Strefy DRS: Na prostej startowej i na odcinku między zakrętami nr 3 oraz 4. Mają oddzielne punkty pomiaru odległości między bolidami, umiejscowione odpowiednio po zakręcie nr 13 i w zakręcie nr 2 (w "eskach Senny").
- Prognozowana pogoda: piątek - przejściowe burze
sobota - burza z gwałtowną ulewą
niedziela - burza z gwałtowną ulewą
- 1. trening - piątek 13:00 (na żywo w Polsat Sport)
- 2. trening - piątek 17:00 (na żywo w Polsat Sport Extra)
- 3. trening - sobota 14:00 (na żywo w Polsat Sport Extra)
- Kwalifikacje - sobota 17:00 (na żywo w Polsat Sport Extra, powtórka w ogólnodostępnym Polsat Sport News w niedzielę o 09:07)
- Wyścig - niedziela 17:00 (na żywo w Polsat Sport, powtórka w ogólnodostępnym Polsat Sport News w poniedziałek o północy)
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
GP Brazylii 2015 - zapowiedź
Podobne: GP Brazylii 2015 - zapowiedź
Liga Typerów - GP Brazylii 2018 »
Liga Typerów - GP Brazylii 2017 »
Liga Typerów - GP Brazylii 2015 »
Liga Typerów - GP Brazylii 2014 »
Podobne galerie: GP Brazylii 2015 - zapowiedź
GP Brazylii 2018 - wyścig »
GP Brazylii 2018 - treningi i kwalifikacje »
GP Brazylii 2017 - wyścig »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć