
GP Australii 2014 - zapowiedź
Zobacz także: Typuj wyniki i wygraj wyjazd na Grand Prix Formuły 1! »
Na Albert Park jest jeszcze sporo nierówności. Kierowcy łapią się na nie głównie przy dohamowaniach. Nieostrożnych i pechowców czeka spotkanie ze ścianą, lub wpadnięcie w pułapkę żwirową. Tegoroczna edycja GP Australii ma dodatkowe smaczki. Oczy wszystkich zostaną zwrócone na nowe silniki V6 turbo. Zimowe testy pokazały, że bolidy są wbrew obawom tak samo szybkie jak wcześniej, lecz bardzo awaryjne. Zdaniem jednych mety w Melbourne może nie osiągnąć połowa stawki, według innych ukończyć rywalizację będzie bardzo ciężko wszystkim. Także dlatego, że na pokonanie 58 okrążeń każdy otrzyma "zaledwie" 100 kilogramów paliwa. W poprzednim sezonie zużywano go o około 1/3 więcej.
Zobacz także: Oglądaj weekend z Formułą 1 na żywo w Internecie! »
GP Australii - Szereg Szybkich Faktów
1. Na Albert Park po raz pierwszy zorganizowano wyścig F1 w 1996 roku. W latach 50. dwukrotnie rozegrano GP Australii jako rundę Formuły Libre. Jedne z tych zawodów wygrał słynny Stirling Moss za kierownicą Maserati 250F.
2. Na 18 dotychczasowych wyścigów F1 w Melbourne, 11 razy zwyciężał kierowca z pierwszej linii. Z najdalszej pozycji startowej triumfował tutaj David Coulthard. W sezonie 2003 Szkot wygrał po ruszeniu dopiero jako 11. Ubiegłego roku Kimi Raikkonen minął metę pierwszy startując z 7. pola.
3. Nadchodzącego weekendu będziemy świadkami debiutu w F1 trzech zawodników - Kevina Magnussena, Daniiła Kwiata i Marcusa Ericssona.
Magnussen to mistrz World Series by Renault. 21-letni Duńczyk poprowadzi McLarena.
Kwiat jest czempionem serii GP3. Zaledwie 19-letni Rosjanin wystąpi bolidem Toro Rosso.
Ericsson przychodzi z GP2. Dzięki wsparciu finansowemu 23-latek dostał fotel w Caterhamie.
4. Dodatkowo po rocznej przerwie wraca Kamui Kobayashi. Były reprezentant Toyoty oraz Saubera został partnerem Ericssona u Caterhama.
Lubiany za widowiskową jazdę Japończyk ma na koncie 60 grand prix i jedno podium, wywalczone dwa lata temu na domowym torze Suzuka.
5. Na sezon 2014 wchodzi wiele nowych przepisów. Zmienił się m. in. format kwalifikacji. Q1 skrócono z 20 do 18 minut, Q3 wydłużono z 10 do 12 tak, by wszyscy spokojnie mogli wykonać w finałowej części czasówki po dwa przejazdy. Q2 będzie nadal trwać równo kwadrans.
Oprócz tego, kierowcy w Q3 dostaną po ekstra komplecie opon, a do wyścigu wyruszą na ogumienia użytym w Q2. Efektem ma być koniec przesiadywania ostatniego segmentu w garażu dla zaoszczędzenia opon na zawody.
6. Jeśli chodzi o wyścig, kluczową zmianą jest ograniczenie ilości paliwa dla kierowcy do 100 kilogramów. Z wolnossącymi silnikami V8 o pojemności 2.4 litra, spalano średnio 150 kilogramów.
7. Nowe jednostki napędowe V6 turbo mają pojemność 1.6 litra i moc poniżej 600 koni mechanicznych. Są ograniczone do 15 tysięcy obr./min. Stary motor osiągał 18 000 obr./min.
8. Dla zapewnienia bolidom takiej samej mocy, jaką dysponowały wcześniej, dodatkowo wprowadzono dwa Systemy Odzyskiwania Energii (ERS). Przedtem używano jednego Systemu Odzyskiwania Energii Kinetycznej (KERS).
ERS pobiera energię z hamowania i ze spalin. Nowy układ podnosi moc aż o 160 koni, a więc jest dwukrotnie potężniejszy niż stary. Poza tym, przyśpiesza wyścigówkę przez mniej więcej 33 sekundy na jednym okrążeniu, około 5 razy dłużej od KERS.
Zobacz także: Zmiany w regulaminie F1 na 2014 rok »
- Długość okrążenia: 5.303 kilometra
- Rekord okrążenia: 1:23.529 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2011)
- Różnica w odległości punktów startu oraz mety: brak
- Liczba zakrętów: 16
- Liczba okrążeń do pokonania w wyścigu: 58
- Całkowity dystans wyścigu: 307.574 kilometrów
- Ograniczenia prędkości w alei serwisowej: 60 km/h podczas treningów, 100 km/h podczas kwalifikacji i wyścigu
- Zmiany dokonane na obiekcie od momentu poprzedniej organizacji Grand Prix:
- tarka na wyjściu z zakrętu nr 12 została wypoziomowana i odnowiona
- Dodatkowy sędzia: Emanuele Pirro (52-letni Włoch, w F1 rywalizował w latach 1989-1991. Nie odniósł żadnych istotnych sukcesów. Reprezentował Bennetona oraz Scuderię Italia. Po opuszczeniu "Jedynki", pięć razy wygrał słynny 24-godzinny wyścig Le Mans)
- Wybór mieszanek opon Pirelli: pośrednia (białe oznaczenie), miękka (żółte oznaczenie)
- Strefy DRS: (mapka) identyczne jak w 2013 roku - na prostej startowej oraz między zakrętami 2 i 3. Mają wspólny punkt pomiaru odległości między bolidami, ulokowany przed zakrętem nr 14.
- Pogoda: Piątek - pochmurno, Sobota - pochmurno, Niedziela - deszczowo
- 1. trening - piątek 02:30
- 2. trening - piątek 06:30
- 3. trening - sobota 04:00
- Kwalifikacje - sobota 07:00
- Wyścig - niedziela 07:00
Dodaj komentarz
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
Komentarze do:
GP Australii 2014 - zapowiedź





