Formuła 1  »  Aktualności F1  »  FIA gotowa zrezygnować z idei alternatywnego silnika w F1 w zamian za limit cenowy dla hybrydowego V6 turbo
FIA gotowa zrezygnować z idei alternatywnego silnika w F1 w zamian za limit cenowy dla hybrydowego V6 turbo

FIA gotowa zrezygnować z idei alternatywnego silnika w F1 w zamian za limit cenowy dla hybrydowego V6 turbo

2015-11-05 - G. Filiks     Tagi: Mercedes, Silniki, Formuła 1, Jean Todt, FIA, Ferrari
Marki samochodowe uczestniczące w Formule 1 mogą skłonić FIA do odwołania pomysłu wprowadzenia w najważniejszej serii wyścigowej świata alternatywnego silnika, jeżeli zmienią zdanie i przyjmą limit cenowy dla sprzedaży 1,6-litrowych, hybrydowych jednostek napędowych V6 turbo prywatnym zespołom.

Forsowana przez prezydenta FIA - Jeana Todta idea obniżenia cen za silniki do poziomu 12 milionów euro za komplet motorów dla teamu na sezon spotkała się ze sprzeciwem Mercedesa czy Ferrari, którzy obecnie inkasują podobno około 20 milionów euro od swoich klientów. Ferrari zawetowało proponowane ograniczenie, wobec czego Todt wspólnie z szefem F1 - Bernie Ecclestone'em zamierzają załatwić prywatnym ekipom na sezon 2017 nowy, tani, standardowy silnik od niezależnego producenta - wstępny plan zakłada, że będzie to 2,2-litrowe V6 twin-turbo. Jeżeli przedsięwzięcie zostanie zrealizowane, królowa sportów motorowych będzie jeździć na dwóch różnych jednostkach.

Todt jednak jeszcze daje szansę producentom hybrydowego V6 turbo na zreflektowanie się i zaakceptowanie mniejszych dochodów z dostarczania swoich motorów niefabrycznym teamom. Większość prywatnych stajni ma dużo większe problemy finansowe, odkąd weszły aktualne silniki. „Obiecaliśmy producentom silników stabilność przepisów do 2020 roku. Byłbym gotów ją zachować, gdyby przekonało ich to do zredukowania cen za silniki klientom". - powiedział Todt.

„Uważam kwotę 12 milionów euro za zestaw silników na sezon za rozsądną. Również akceptowalną dla klientów".
„Jeśli nie możemy zastosować takiego rozwiązania, musimy znaleźć inne, w przeciwnym razie mamy ryzyko bankructwa 10 zespołów".
- alarmował.

Jeżeli standardowy silnik zgodnie z założeniami byłby konkurencyjny w porównaniu do hybrydowego V6 turbo, prywatne zespoły jeżdżące na motorze Mercedesa albo jednostce Ferrari najpewniej przeszłyby na niego dla zaoszczędzenia pieniędzy.
FIA gotowa zrezygnować z idei alternatywnego silnika w F1 w zamian za limit cenowy dla hybrydowego V6 turboFIA gotowa zrezygnować z idei alternatywnego silnika w F1 w zamian za limit cenowy dla hybrydowego V6 turbo
Ewentualnie, producenci obecnego silnika i tak obniżyliby ceny, aby utrzymać przy sobie klientów.

„Jeśli według FIA
(standardowy) silnik powinien kosztować 6 albo 7 milionów euro, pozwala mi to prosić mojego przyjaciela Toto (Wolffa, szefa Mercedesa - przyp. red.) o upust". - powiedział szef Force India, Vijay Mallya.Mercedes już teraz jest na minusie

Mercedes tłumaczył swój sprzeciw dla limitu cenowego tym, że już teraz nie zarabia na silniku, a traci.

Mistrzowie świata zwracają uwagę na koszty ponoszone przez nich na rozwój jednostki.

„Partnerzy oczekują możliwie najbardziej konkurencyjnego silnika. Aby spełnić ich wymagania, wydajemy znaczne środki na usprawnianie motoru". - wyjaśniał Wolff.
„Już dziś ponosimy straty w obszarze silnika".

„(...) Nie można oczekiwać od nikogo, żadnego udziałowca w F1, działań charytatywnych".


Weto Ferrari tym razem byłoby nieważne?


Jednak co jeśli Ferrari zawetuje też wprowadzenie alternatywnego silnika? Todt uprzedził ekipę, której kiedyś szefował, że tym razem jej weto mogłoby nie mieć mocy prawnej.

„Weto jest jak pistolet w kaburze i musisz ostrożnie go używać". - ostrzegał.„Prawo weta, które jest historycznym przywilejem Ferrari, działa jeżeli zostanie udowodnione, że jakaś decyzja godzi w interesy tego zespołu".

„Jeżeli będzie trzeba, chętnie podyskutuję, czy kliencki silnik jest wbrew jego interesom".

„Musimy zadbać o interesy mniejszych stajni".
- dodał.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
11

Komentarze do:

FIA gotowa zrezygnować z idei alternatywnego silnika w F1 w zamian za limit cenowy dla hybrydowego V6 turbo

FIA gotowa zrezygnować z idei alternatywnego silnika w F1 w zamian za limit cenowy dla hybrydowego V6 turbo
panafinea 2015-11-05 09:54
Miałem o Todt kiedyś lepsze zdanie. Przed nim rządził FIA megaloman Mosley, o ego wyje***m w nadprzestrzeń. Jak się okazało, teraz jest nierozgarnięty Todt, który nie potrafi przewidywać skutków swoich decyzji. Wygląda, jakby FIA rządziło stado downów ...
FIA gotowa zrezygnować z idei alternatywnego silnika w F1 w zamian za limit cenowy dla hybrydowego V6 turbo
na razie 2015-11-05 10:01
to wygląda, jakbyś nie umiał posługiwać się własnym językiem ...
C2H5OH 40%
FIA gotowa zrezygnować z idei alternatywnego silnika w F1 w zamian za limit cenowy dla hybrydowego V6 turbo
C2H5OH 40% 2015-11-05 13:38
czego się czepiasz @panafineai?
FIA gotowa zrezygnować z idei alternatywnego silnika w F1 w zamian za limit cenowy dla hybrydowego V6 turbo
Borat 2015-11-05 14:10
Na co ten patafian Todt liczy, że producenci silników tacy jak Mercedes czy Ferrari będą dopłacać z własnej kieszeni żeby takie pseudo zespoły takiej jak Manor mogły udawać ze się ścigają? Jak kogoś nie stać na tak podstawą rzecz jaką jest silnik to co taki zespół robi w F1?
FIA gotowa zrezygnować z idei alternatywnego silnika w F1 w zamian za limit cenowy dla hybrydowego V6 turbo
Borat 2015-11-05 14:18
Zresztą Todt sam narobił tego burdelu z nowymi silnikami to niech teraz nie ma pretensji do producentów, którzy wydali na ich opracowanie kilkaset milionów dolarów. Podobno sam Mercedes zainwestował w cały projekt budowy nowego silnika ok pół miliarda dolarów!
FIA gotowa zrezygnować z idei alternatywnego silnika w F1 w zamian za limit cenowy dla hybrydowego V6 turbo
Adrza1 2015-11-05 14:35
@borat mercedes zainwestował 500mln euro, więc i tak jest na minusie i raczej nigdy im się to niezwróci, by tak było ich silnik powinien kosztować nie 25mln za rok a za sztukę, więc teraz niech nie jęczą że tracą na tym pieniądze bo wiedzieli o tym od 2013 roku
FIA gotowa zrezygnować z idei alternatywnego silnika w F1 w zamian za limit cenowy dla hybrydowego V6 turbo
Skoczek120 2015-11-05 14:42
FIA już za długo słuchała się producentów. I dobrze na tym nie wyszła. Więc pora się przeciwstawić. Prawda jest taka, że nawet, gdyby odeszli, to rywalizacja stałaby się dużo ciekawsza. Niby bez "gigantów", ale to właśnie oni robią różnicę - różnicę spowodowaną przez kasę, jaką posiadają. Prywatni mogą o takowej pomarzyć. Wówczas klasyfikacja kierowców mogłaby nabrać sensu - bo przy podobnych budżetach możliwości maszyn byłyby podobne. Rozmarzyłem się... ;-)
FIA gotowa zrezygnować z idei alternatywnego silnika w F1 w zamian za limit cenowy dla hybrydowego V6 turbo
Borat 2015-11-05 15:55
@ Adrza1 - Oczywiście część tych wydatków to również koszty funkcjonowania własnego zespołu ale całość kosztów rozkłada się też nie inne zespoły bo Mercedes ma trzech klientów. Te silniki będą stosowane do 2020 więc inwestycja jest rozłożona na kilka lat i przy sprzedaży po cenach rynkowych w większości się zwraca. Przy absurdalnych cenach proponowanych prze FIA nie zwróci się nawet połowa tych nakładów. A Mercedes mając możliwość odzyskania większości pieniędzy z inwestycji nie będzie przecież wspaniałomyślnie sprzedawał silników za pół ceny bo jakiś biedny Manor czy Force India nie ma kasy.
FIA gotowa zrezygnować z idei alternatywnego silnika w F1 w zamian za limit cenowy dla hybrydowego V6 turbo
Adrza1 2015-11-05 18:31
@borat to po co boisz się alternatywnych silników?
FIA gotowa zrezygnować z idei alternatywnego silnika w F1 w zamian za limit cenowy dla hybrydowego V6 turbo
haha 2015-11-05 21:39
Skoczek faktycznie rozmarzyłeś się.Jak by nie było producentów to RBR dominowałby przez 20lat do emerytury Neweya.Rozwiązanie jest proste :silniki w zeszłorocznej specyfikacji za pół ceny +20% paliwa więcej na wyścig na podkręcenie mocy
FIA gotowa zrezygnować z idei alternatywnego silnika w F1 w zamian za limit cenowy dla hybrydowego V6 turbo
xsawierr 2015-11-05 23:01
A jak by motory zużywały wtedy za dużo paliwa i wyścigu by nie kończyły? Dotankowywanie???
Podobne: FIA gotowa zrezygnować z idei alternatywnego silnika w F1 w zamian za limit cenowy dla hybrydowego V6 turbo
Podobne galerie: FIA gotowa zrezygnować z idei alternatywnego silnika w F1 w zamian za limit cenowy dla hybrydowego V6 turbo
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit Ferrari