Formuła 1  »  Aktualności F1  »  F1 przedstawiła koncepcję silnika na sezon 2021
F1 przedstawiła koncepcję silnika na sezon 2021

F1 przedstawiła koncepcję silnika na sezon 2021

2017-10-31 - G. Filiks     Tagi: V6 turbo, Silniki, Formuła 1, Hybryda
Formuła 1 przedstawiła koncepcję silnika, który ma trafić do jej bolidów w 2021 roku.

Trzy lata temu mistrzostwa przeszły na 1,6-litrowe jednostki napędowe V6 z turbodoładowaniem i układem hybrydowym. Uchodzą one niemal za cud techniki, ale mają też szereg wad. Między innymi wydają cichy odgłos, są zbyt drogie oraz przesadnie skomplikowane. Jak pokazuje przykład Hondy nawet dla największych koncernów motoryzacyjnych. Już od pewnego czasu F1 przymierza się do kolejnej zmiany. Regularnie mają miejsce spotkania w całej sprawie z udziałem władz serii, Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA), zespołów, jak i producentów aktualnie niezaangażowanych w królową sportów motorowych. Tę ostatnią grupę tworzą Porsche, czy Aston Martin.

W mediach trwały spekulacje na temat konfiguracji nowego silnika. Teraz F1 ujawniła, co planuje.
F1 przedstawiła koncepcję silnika na sezon 2021F1 przedstawiła koncepcję silnika na sezon 2021
Podstawa ma pozostać całkowicie taka sama. Innymi słowy, bolidy nadal będą napędzane hybrydowymi V-szóstkami z turbiną, o niezmienionej pojemności. Diabeł tkwi w szczegółach.

Po pierwsze, nowe jednostki według wypracowanej koncepcji będą "podkręcone" o 3000 obr./min. - dla lepszego brzmienia. Po drugie, zniknie  MGU-H, czyli system odzyskiwania energii cieplnej ze spalin. Po trzecie ulegnie rozbudowie MGU-K, czyli system odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania.
Po czwarte, doładowanie jak kiedyś będzie w większym stopniu pod kontrolą kierowcy (zawodnik będzie mógł oszczędzać gromadzoną energię przez kilka okrążeń). Po piąte, przepisy ograniczą różnice w budowie silników poszczególnych producentów (m. in. w sposób umożliwiający swobodne "podpięcie" danej jednostki do "obcego" bolidu, czy skrzyni biegów). Po szóste, wejdzie standardowa bateria (aktualnie standardowym elementem silnika jest tylko elektronika sterująca).
F1 przedstawiła koncepcję silnika na sezon 2021F1 przedstawiła koncepcję silnika na sezon 2021
Dodatkowo F1 chce pomyśleć nad zaostrzeniem przepisów dotyczących paliwa.

Wszystko to przedstawiono dziś producentom. Ostateczny, dokładny regulamin techniczny ma zostać wydany pod koniec 2018 roku.

Dopiero po zapoznaniu się z nim producenci będą mogli przystąpić do konstruowania jednostki.

„Uważnie słuchaliśmy, co sądzą fani o obecnym silniku i co chcieliby zobaczyć w niedalekiej przyszłości, zamierzając uzgodnić przepisy, które zapewnią prostszą, tańszą i głośniejszą jednostkę napędową, a także stworzą warunki ułatwiające wejście do F1 nowym producentom oraz pozwalające na wykreowanie bardziej wyrównanego układu sił w stawce". - mówi Ross Brawn, dyrektor zarządzający F1 ds. sportowych.
„Nowa Formuła 1 ma cel, by być światowym liderem pośród globalnych zawodów sportowych, połączonym z najnowocześniejszą technologią. Chcemy ekscytować i angażować fanów w każdym wieku oraz wzbudzać u nich podziw, ale pragniemy robić to w zrównoważony sposób. Wierzymy, że przyszła jednostka napędowa pozwoli nam to osiągnąć".



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
9

Komentarze do:

F1 przedstawiła koncepcję silnika na sezon 2021

F1 przedstawiła koncepcję silnika na sezon 2021
Adrza1 2017-10-31 20:05
jeśli musi to być V6, proponuję 120stopni rozwidlenia cylindrów, ograniczenie do 4 barów ciśnienia doładowania i wagę na poziomie 100kg
F1 przedstawiła koncepcję silnika na sezon 2021
Stopni 2017-10-31 20:51
rozwarcia cylindrów nie można se tak propanon. Bo inżynierowie już wyliczyli jaki kont jest najlepszy. A poza tym jak czytamy podstawą ma być obowiązująca konstrukcja.
F1 przedstawiła koncepcję silnika na sezon 2021
FAN F1 2017-10-31 21:44
Mozna wiedziec co da taki kat rozwarcia cylindrow?
Diesel Power
F1 przedstawiła koncepcję silnika na sezon 2021
Diesel Power 2017-10-31 21:53
Brzmi ciekawie i może w końcu uda się kręcić silniki wyżej niż teraz (dziś ograniczenie jest do 15000, a kręcą się do 12000), nawet będzie to konieczne. Dziś zapewne ograniczeniem jest MGU-H i limit paliwa, ten ma podobno wzrosnąć do 120 kg/h. Ograniczenie ilości elementów dodatkowych w jednostce powinno też pozwolić ją lepiej chłodzić, co też wpłynie na zwiększenie obrotów. Większa kontrola kierowcy nad KERSem też będzie wymagała zwiększenia obrotów i mocy silnika spalinowego, by móc utrzymać tempo bez automatycznego oddawania energii z baterii jak aktualnie się dzieje. No i każdy będzie miał równe szanse przy projektowaniu nowych jednostek, bo regulamin dostaną w tym samym momencie, podstawa konstrukcji niby będzie taka sama, ale ostatecznie całe wnętrzności i materiały użyte do jej konstrukcji będą musiały być zaprojektowane od nowa, by wytrzymały wyższe prędkości obrotowe, przeciążenia i temperatury.
F1 przedstawiła koncepcję silnika na sezon 2021
Tonny7 2017-10-31 21:54
Zapewne inny dźwięk i pewnie inny przebieg linii mocy i momentu obrotowego.
F1 przedstawiła koncepcję silnika na sezon 2021
Humonguos 2017-10-31 22:28
Wspaniała zmiana, wreszcie moce silników zbliżą się do siebie ze względu na bardziej przejrzyste przepisy i ograniczenia. Mercedes pewnie w 2022 "zwinie interes" bo tak dostaną w dupę w 2021 że z płaczem polecą do domu.
Diesel Power
F1 przedstawiła koncepcję silnika na sezon 2021
Diesel Power 2017-10-31 22:28
I niższy środek ciężkości, ale i mniejszą sztywność wału i większe przeciążenia na elementy ruchome silnika. 120 stopni nie jest stosowane w autach drogowych (a silniki F1 mają dawać coś z siebie producentom), w dodatku były by szersze i bardziej podatne na uszkodzenia mechaniczne, co przy limitach jednostek nie jest pożądane, chyba że by zwiększyli do 1 jednostki na 1 weekend wyścigowy, ale to nie realne. Większy stopień rozwidlenia nie wpłynął by też dobrze na zwiększenie ilości obrotów na minutę, trudniej było by uzyskać wysokie wartości. Aktualnie jest 90 stopni, tak jak w silnikach V8.
F1 przedstawiła koncepcję silnika na sezon 2021
Humunguos 2017-11-01 19:27
Czyli dla ferrari sytuacja bez zmian,niepotrafią zbudować niczego a z obecnym składem kierowców o wygranych mogą pomarzyć.Ale tacy właśnie są włosi,romantycy co myśleli że vettel zdobędzie dla nich tytuł,buahahahaha niestety postawili na złego konia.
F1 przedstawiła koncepcję silnika na sezon 2021
Adrza1 2017-11-01 19:45
co 720 stopnie mija pełen cykl silnika 4 suwowego, jak podzielisz na 6 okaże się że co 120 stopni obrotu wału odpala jeden cylinder silnika V6, więc to idealny kąt zapewniający równą pracę. DieselPower to może od razu 1 cylindrówkę? większość starych 1.5V6 Turbo ma właśnie 120stopni(60 też byłoby dobre)