Formuła 1 » Aktualności F1 » Bolidy F1 bez FRIC wolniejsze "o pół sekundy na okrążeniu, albo nawet więcej"

Bolidy F1 bez FRIC wolniejsze "o pół sekundy na okrążeniu, albo nawet więcej"
2014-07-14 - G. Filiks Tagi: Force India F1, Formuła 1, Otmar Szafnauer, Bolid F1, FRIC
Wycofanie z Formuły 1 zawieszenia FRIC spowolni bolidy, które miały je najbardziej rozwinięte, nawet o więcej niż pół sekundy na okrążeniu.
Tak twierdzi dyrektor operacyjny Force India - Otmar Szafnauer.
FRIC to system łączący hydraulicznie przednie i tylne zawieszenie sprawiając, że podczas przyśpieszania, hamowania czy skręcania, bolid pozostaje w jednakowej odległości od podłoża. Wynalazek nazywany namiastką aktywnego zawieszenia daje przede wszystkim korzyści aerodynamiczne, ale może także np. zmniejszać zużycie opon. Niedawno Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) poinformowała o nielegalności tego typu zawieszenia i zapowiedziała zabronienie go już od nadchodzącego GP Niemiec, chyba że wszystkie teamy bez wyjątku opowiedzą się za opóźnieniem zakazu na sezon 2015.
Trwa debata, jak zniknięcie FRIC z wyścigówek wpłynie na układ sił w stawce i ile straci dominujący samochód Mercedesa, u którego system jest podobno najbardziej zaawansowany. Według Szafnauera, wycofanie wynalazku wyraźnie przełoży się na tempo wszystkich bolidów.
Zobacz także: Mercedes spokojny o swoją przewagę bez zawieszenia FRIC »„Może zrobić istotną różnicę, rzędu pół sekundy na okrążeniu, albo nawet więcej..." - powiedział.
Wiele zależy od tego, czy zespół zbudował swój bolid wokół FRIC, czy nie.
„Jeżeli tak, różnica może być duża". - kontynuował Szafnauer. „U każdej ekipy będzie inna. Jedni stracą więcej, drudzy mniej".
Jednak zdaniem Maxa Chiltona, który jeździł swoją Marussią bez FRIC na testach F1 po GP Wielkiej Brytanii, pozbycie się systemu też poprawia auto pod pewnymi względami.
„Wycofanie tego wynalazku będzie miało wpływ, na niektórych torach większy, na innych mniejszy". - tłumaczył. „Dane z symulacji wskazują, że można stracić od 0.7 sekundy do paru dziesiątych sekundy, więc nie będziesz tak naprawdę wiedział ile zwolnisz, dopóki nie ruszysz na dany tor. Lecz nieużywanie FRIC ma również dobre strony.„(...) Sądzę, że na szybkiej trasie stracisz więcej niż na wolnej.
„(Ale) bez FRIC bolid jest lżejszy i można go wyżej zawiesić, co nie sprzyja dociskowi, lecz pomaga jeździć po krawężnikach. Więc jeśli na jakimś torze trzeba będzie mocno atakować tarki, będzie lepiej".
Tak twierdzi dyrektor operacyjny Force India - Otmar Szafnauer.
FRIC to system łączący hydraulicznie przednie i tylne zawieszenie sprawiając, że podczas przyśpieszania, hamowania czy skręcania, bolid pozostaje w jednakowej odległości od podłoża. Wynalazek nazywany namiastką aktywnego zawieszenia daje przede wszystkim korzyści aerodynamiczne, ale może także np. zmniejszać zużycie opon. Niedawno Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) poinformowała o nielegalności tego typu zawieszenia i zapowiedziała zabronienie go już od nadchodzącego GP Niemiec, chyba że wszystkie teamy bez wyjątku opowiedzą się za opóźnieniem zakazu na sezon 2015.
Trwa debata, jak zniknięcie FRIC z wyścigówek wpłynie na układ sił w stawce i ile straci dominujący samochód Mercedesa, u którego system jest podobno najbardziej zaawansowany. Według Szafnauera, wycofanie wynalazku wyraźnie przełoży się na tempo wszystkich bolidów.
Zobacz także: Mercedes spokojny o swoją przewagę bez zawieszenia FRIC »
„Jeżeli tak, różnica może być duża". - kontynuował Szafnauer. „U każdej ekipy będzie inna. Jedni stracą więcej, drudzy mniej".
Jednak zdaniem Maxa Chiltona, który jeździł swoją Marussią bez FRIC na testach F1 po GP Wielkiej Brytanii, pozbycie się systemu też poprawia auto pod pewnymi względami.
„(Ale) bez FRIC bolid jest lżejszy i można go wyżej zawiesić, co nie sprzyja dociskowi, lecz pomaga jeździć po krawężnikach. Więc jeśli na jakimś torze trzeba będzie mocno atakować tarki, będzie lepiej".
źródło: motorsport-total.com
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Bolidy F1 bez FRIC wolniejsze "o pół sekundy na okrążeniu, albo nawet więcej"
Podobne: Bolidy F1 bez FRIC wolniejsze "o pół sekundy na okrążeniu, albo nawet więcej"




Podobne galerie: Bolidy F1 bez FRIC wolniejsze "o pół sekundy na okrążeniu, albo nawet więcej"
Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć