Tor owiany sławą legendy, położony w silnie zalesionych, malowniczych górach Ardenach. Gości wyścig Formuły 1 o Grand Prix Belgii. Spa-Francorchamps powstało w roku 1920. Pierwotna wersja toru miała prawie 15 kilometrów i została złożona z publicznych dróg. Znajdująca się na nierównym terenie trasa była bardzo szybka, a przez to też szalenie niebezpieczna. Jej pętlę wielokrotnie modyfikowano, a wobec obaw o zdrowie i życie kierowców GP Belgii nie raz bojktowano, lub przenoszono na tory Nivelles czy Zolder. Od sezonu 1983 wyścig organizuje już tylko Spa, lecz mocno zmienione. Nitkę toru skrócono do 7 kilometrów, jednak wciąż jest najdłuższą w kalendarzu F1. Co ważniejsze, udało się utrzymać jej dynamikę i magię.
Tor stanowi mieszankę długich prostych z szybkimi łukami. Naprawdę wolno jest tylko na początku i na końcu okrążenia, odpowiednio w nawrocie La Source oraz w szykanie.
Po La Source kierowcy wjeżdżają w prawdopodobnie najsłynniejszy łuk F1 - Eau Rouge. Połączony z zakrętem Radillon, tworzy zapierający dech w piersiach kręty, nagły, stromy, "ślepy" i bardzo niebezpieczny podjazd, który pokonuje się bez odjęcia gazu, przy prędkości około 310 km/h. Zawodnicy następnie napotykają prostą Kemmel, gdzie rozpędzają się do mniej więcej 330 km/h. Reszta podróży po ardeńskiej trasie imponuje niewiele mniej.
Spa-Francorchamps przez wielu jest uznawane za największy sprawdzian i dla bolidu, i dla kierowcy. Aby tutaj coś zdziałać, potrzeba mocnego, wytrzymałego silnika (73% okrążenia pokonuje się na pełnym gazie), dobrych właściwości jezdnych samochodu oraz odważnego zawodnika. Auta startują ze średnim dociskiem aerodynamicznym, gdyż charakterystyka toru wymaga kompromisu między maksymalizacją przyczepności w "łukach aero" i maksymalizacją szczytowej prędkości, aby zwiększyć szanse na wyprzedzenie rywala pod koniec prostej Kemmel oraz w szykanie przed prostą startową. Poziom trudności często windują opady deszczu i to, że czasami w takiej sytuacji nie wszędzie jest jednakowo mokro.
Belgijska trasa ma wielki urok, jednak miłość do niej bywa zgubna. Spa-Francorchamps zabiło bowiem co najmniej kilkunastu kierowców. W 1960 roku Chris Bristow i Alan Stacey zginęli tutaj w odstępie minut. Drugi z wymienionych poniósł śmierć wskutek zderzenia się twarzą z przelatującym ptakiem. Groźne wypadki przeżyli na tym torze Jackie Stewart oraz Stirling Moss. Deszczowe GP Belgii 1998 zapisało się w historii F1 wywołanym przez Davida Coultharda wielkim karambolem zaraz po starcie, w którym uczestniczyło 16 bolidów.
Spa-Francorchamps jest jednym z absolutnie ulubionych obiektów nie tylko kibiców, lecz także większości kierowców, bądź co bądź tylko wielcy zawodnicy na nim błyszczą. Najwięcej razy wygrał tutaj Michael Schumacher - 6-krotnie. Pięć zwycięstw odniósł Ayrton Senna, po cztery Jim Clark i Kimi Raikkonen. W 2010 roku nasz Robert Kubica ukończył GP Belgii na najniższym stopniu podium.
Ostatnią poważną zmianą na Spa-Francorchamps było przeniesienie w 2007 roku końcowej szykany do tyłu, a nawrotu La Source do przodu, co wydłużyło prostą startową i zrobiło miejsce dla nowej alei serwisowej.
Oprócz Grand Prix Formuły 1, na belgijskiej trasie odbywa się jeszcze m. in. wyścig serii WEC, czy 24-godzinne zawody.
Po La Source kierowcy wjeżdżają w prawdopodobnie najsłynniejszy łuk F1 - Eau Rouge. Połączony z zakrętem Radillon, tworzy zapierający dech w piersiach kręty, nagły, stromy, "ślepy" i bardzo niebezpieczny podjazd, który pokonuje się bez odjęcia gazu, przy prędkości około 310 km/h. Zawodnicy następnie napotykają prostą Kemmel, gdzie rozpędzają się do mniej więcej 330 km/h. Reszta podróży po ardeńskiej trasie imponuje niewiele mniej.
Spa-Francorchamps przez wielu jest uznawane za największy sprawdzian i dla bolidu, i dla kierowcy. Aby tutaj coś zdziałać, potrzeba mocnego, wytrzymałego silnika (73% okrążenia pokonuje się na pełnym gazie), dobrych właściwości jezdnych samochodu oraz odważnego zawodnika. Auta startują ze średnim dociskiem aerodynamicznym, gdyż charakterystyka toru wymaga kompromisu między maksymalizacją przyczepności w "łukach aero" i maksymalizacją szczytowej prędkości, aby zwiększyć szanse na wyprzedzenie rywala pod koniec prostej Kemmel oraz w szykanie przed prostą startową. Poziom trudności często windują opady deszczu i to, że czasami w takiej sytuacji nie wszędzie jest jednakowo mokro.
Spa-Francorchamps jest jednym z absolutnie ulubionych obiektów nie tylko kibiców, lecz także większości kierowców, bądź co bądź tylko wielcy zawodnicy na nim błyszczą. Najwięcej razy wygrał tutaj Michael Schumacher - 6-krotnie. Pięć zwycięstw odniósł Ayrton Senna, po cztery Jim Clark i Kimi Raikkonen. W 2010 roku nasz Robert Kubica ukończył GP Belgii na najniższym stopniu podium.
Ostatnią poważną zmianą na Spa-Francorchamps było przeniesienie w 2007 roku końcowej szykany do tyłu, a nawrotu La Source do przodu, co wydłużyło prostą startową i zrobiło miejsce dla nowej alei serwisowej.
Oprócz Grand Prix Formuły 1, na belgijskiej trasie odbywa się jeszcze m. in. wyścig serii WEC, czy 24-godzinne zawody.
Spa-Francorchamps - Belgia | ||||
---|---|---|---|---|
Rok budowy | 1920 | |||
Lokalizacja | Francorchamps, Spa | |||
Powierzchnia toru | brak informacji | |||
Długość toru | 7,004 km | |||
Zakręty | 19 | |||
Okrążenia w wyścigu | 44 | |||
Kierunek jazdy | zgodnie z ruchem wskazówek zegara | |||
Pojemność trybun | 70 000 widzów | |||
Różnica wysokości | 102,2 metra | |||
Projektant | Jules de Their, Henri Langlois Van Ophem (autorzy oryginalnego układu toru) | |||
Koszt budowy | brak informacji | |||
Rekord okrążenia | 1:41,501 (Sebastian Vettel, Ferrari, sezon 2018) | |||
Prędkość maksymalna | około 330 km/h | |||
Liczba wyścigów F1 | 51 | |||
Data pierwszego GP | 18-06-1950 | |||
Data ostatniego GP | 26-08-2018 |
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
7
Komentarze do:
Spa-Francorchamps - Belgia
Spa-Francorchamps - Belgia
Horky 2007-09-12 22:17
Manewr Hakkinena był niesamowity 8-) WIdok w bolidu tego po srodku kopie tyłek 8-)
Spa-Francorchamps - Belgia
Tomek_civic 2007-09-12 22:22
no ten drugi filmik rulz :o :o :o
Spa-Francorchamps - Belgia
czyzyk1802 2008-04-21 16:02
napewno wyprzedzenie dobre ale nic niesamowitego mika miał o wiele szybszy bolid i to widac nic specjaslnego nalezy poprostu wyroznic to w jak odwazny sposob
Spa-Francorchamps - Belgia
mcabra 2008-08-24 19:55
No piękny manewr, panicz szumacher nie wiele miał do powiedzenia.
Spa-Francorchamps - Belgia
KorekPL 2008-09-23 16:44
" Słońce może świecić w jednej części toru, a na drugiej może padać rzęsisty deszcz." napisane w 2007 ktos tu przewiduje przyszłośc!
Spa-Francorchamps - Belgia
witek2403 2009-12-13 19:29
NIKT TEGO NIE naprawiał od dawna!
Podobne: Spa-Francorchamps - Belgia
Liga Typerów - GP Belgii 2018 »
Liga Typerów - GP Belgii 2017 »
Liga Typerów - GP Belgii 2016 »
Wideo dnia: Ricciardo przejeżdża Eau Rouge w uślizgu »
Podobne galerie: Spa-Francorchamps - Belgia
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć