Tor położony 60 kilometrów na południe od miasta Kuala Lumpur, stolicy Malezji. Organizowano na nim Grand Prix tego kraju. Sepang International Circuit to jeden z pierwszych obiektów Formuły 1 zaprojektowanych całkowicie przez nazywanego dziś "nadwornym architektem" torów królowej sportów motorowych Hermanna Tilke. Jest szeroki, bardzo techniczny i stanowi wielkie wyzwanie dla kierowców oraz ich wyscigówek. Duża liczba szybkich zakrętów i szorstki asfalt wystawiają na prawdziwą próbę opony, dwie bardzo długie proste dają się we znaki silnikom, a następujące po nich ostre dohamowania hamulcom. Zawodnicy muszą radzić sobie z gwałtownymi zmianami kierunku jazdy oraz tropikalnym klimatem - bardzo wysokimi temperaturami i morderczą wilgotnością - które mocno doskwierają też bolidom.
Jako że tor składa się głównie z szybkich łuków, potrzebny jest na nim spory docisk aerodynamiczny - mimo iż oznacza to rozwijanie mniejszych prędkości przy pokonywaniu rozległych prostych. Najłatwiej wyprzedzać bezpośrednio przed i po prostej startowej - na dohamowaniach do zakrętów nr 1 oraz nr 15.
Wśród kibiców obiekt jest kojarzony także z przykuwających wzrok zadaszeń trybun.
Tor wybudowano na zlecenie rządu Malezji, a kiedy powstał, był jednym z absolutnie najnowocześniejszych na świecie. Poza pętlą dla Formuły Jeden, ma jeszcze trasę kartingową oraz motocrossową. Zawody F1 tutaj zorganizowano 19 razy, w latach 1999-2017. Sponsorem tytularnym wyścigu było prężne lokalne przedsiębiorstwo naftowe Petronas. Niektóre jego edycje zakłóciły olbrzymie ulewy.
Na Sepang dalej przeprowadzana jest runda MotoGP. W 2011 roku śmierć tutaj wskutek wypadku poniósł włoski motocyklista Marco Simoncelli.
W roku 2008 jako drugi metę wyścigu F1 w Malezji przeciął Robert Kubica.
Wśród kibiców obiekt jest kojarzony także z przykuwających wzrok zadaszeń trybun.
Tor wybudowano na zlecenie rządu Malezji, a kiedy powstał, był jednym z absolutnie najnowocześniejszych na świecie. Poza pętlą dla Formuły Jeden, ma jeszcze trasę kartingową oraz motocrossową. Zawody F1 tutaj zorganizowano 19 razy, w latach 1999-2017. Sponsorem tytularnym wyścigu było prężne lokalne przedsiębiorstwo naftowe Petronas. Niektóre jego edycje zakłóciły olbrzymie ulewy.
W roku 2008 jako drugi metę wyścigu F1 w Malezji przeciął Robert Kubica.
Sepang - Malezja | ||||
---|---|---|---|---|
Rok budowy | 1997-1998 | |||
Lokalizacja | Selangor, w pobliżu Kuala Lumpur | |||
Powierzchnia toru | 260 ha | |||
Długość toru | 5,543 km | |||
Zakręty | 15 | |||
Okrążenia w wyścigu | 56 | |||
Kierunek jazdy | zgodnie z ruchem wskazówek zegara | |||
Pojemność trybun | 100 000 widzów | |||
Różnica wysokości | brak informacji | |||
Projektant | Hermann Tilke | |||
Koszt budowy | 120 milionów USD | |||
Rekord okrążenia | 1:30,076 (Lewis Hamilton, Mercedes, sezon 2017) | |||
Prędkość maksymalna | około 310 km/h | |||
Liczba wyścigów F1 | 19 | |||
Data pierwszego GP | 17-10-1999 | |||
Data ostatniego GP | 01-10-2017 |
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
2
Komentarze do:
Sepang - Malezja
Podobne: Sepang - Malezja
Liga Typerów - GP Malezji 2017 »
Liga Typerów - GP Malezji 2016 »
Liga Typerów - GP Malezji 2015 »
Liga Typerów - GP Malezji 2014 »
Podobne galerie: Sepang - Malezja
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter