Formuła 1  »  Tory F1  »  Interlagos - Brazylia
Interlagos

Interlagos - Brazylia

2007-01-13 - G. Filiks     Tagi: Interlagos, Brazylia, Sao Paulo, Tor F1
Tor na przedmieściach Sao Paulo. Jest gospodarzem wyścigu Formuły 1 o Grand Prix Brazylii.
 
Obiekt powstał w miejscu pierwotnie przeznaczonym pod budowę domów. Zmieniono plany zagospodarowania wyznaczonego terenu, bo ten okazał się niestabilny.
InterlagosInterlagos - mapka
Trasę położono między dwoma wielkimi, sztucznymi jeziorami, stąd jej nazwa Interlagos. Budowę toru rozpoczęto w 1938 roku, zakończono dwa lata później.

Oryginalny Interlagos liczył blisko 8 kilometrów. Aby zmieścić tak długą pętlę na dosyć niewielkiej powierzchni, ułożono ją w kształcie podobnym do serpentyny.

Tor miał kilka długich prostych i wiele rozmaitych zakrętów - jak teraz na zewnątrz był dynamiczny, od wewnątrz techniczny. Dodatkowo teren na którym się znajduje jest pofalowany. Dlatego obiekt zyskał sympatię kierowców oraz kibiców.

Jednak z czasem trasę zaczęto krytykować za niski poziom bezpieczeństwa, który pogarszała jej bardzo wyboista nawierzchnia i nieodpowiednie bariery.
Stąd w 1990 roku Interlagos przeszło wielką metamorfozę. Zostało skrócone o blisko połowę, a do projektowania "nowej" pętli zaangażowano m. in. samego Ayrtona Sennę. Prace pochłonęły 15 milionów USD.

Brazylijski obiekt mimo bardzo poważnej przebudowy zachował swój charakter. W formie wtedy opracowanej przetrwał do dzisiaj. Na 4,309-kilometrowej nitce toru, jednej z najkrótszych w kalendarzu Formuły 1, znajduje się łącznie 15 łuków. Najpopularniejsze sekcje to tzw. "eski Senny" - prowadząca stromo w dół ciekawa sekwencja zakrętów lewy/prawy, która rozpoczyna okrążenie, czy wjazd na prostą startową długim, łagodnym łukiem w lewo - dla odmiany pod górę.

Interlagos pokonuje się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, chociażby dlatego wyścig tutaj jest bardzo wyczerpujący dla kierowców. Ich karki nie są przyzwyczajne do odwrotnych przeciążeń. Na szybkich zakrętach nr 6 i 7 zawodnik aż przez 4,5 sekundy jest poddawany sile 4.5 g.

W Sao Paulo ciężko mają również silniki, ze względu na rzadkie powietrze - tor znajduje się prawie 800 metrów nad poziomem morza. Dodatkowo pod koniec okrążenia bolid przez mniej więcej 15 sekund jedzie bez przerwy "na pełnym gazie".

Interlagos czekał na F1 przeszło trzy dekady. Brazylia zafascynowała się wyścigami samochodowymi dopiero w latach 70', po międzynarodowych sukcesach Emersona Fittipaldiego.

Najpierw na obiekcie zorganizowano dwa zawody królowej sportów motorowych niezaliczane do mistrzostw świata. Pierwsze "pełnoprawne" Grand Prix Formuły 1 Interlagos gościł w 1973 roku.

Przez lata 70. brazylijska trasa była szczęśliwa dla południowoamerykańskich kierowców. Wygrywali na niej Fittipaldi, Carlos Pace oraz Carlos Reutemann. Dla Pace było to pierwsze i jedyne zwycięstwo. Po dramatycznej śmierci "Moco" w katastrofie lotnicznej, zmieniono nazwę toru na jego cześć. Zatem oficjalnie Interlagos to teraz Autodromo Jose Carlos Pace.

W 1978 roku GP Brazylii przeniesiono do Rio de Janeiro, ale Interlagos odzyskał prawa organizacyjne już na następny sezon.

Jednak od roku 1981 wyścig znów rozgrywano w Rio. Interlagos odpadł ze względu na wspomniane wcześniej niskie standardy bezpieczeństwa, a także fakt, że otaczały go slumsy, ujmujące blasku Formule 1.

Wrócił do łask "Jedynki" po przebudowie w 1990 roku i od tamtej pory już nie stracił GP Brazylii.

Najwięcej razy GP Brazylii wygrał Alain Prost. Słynny Francuz kończył ten wyścig pierwszy aż 6-krotnie. W sezonie 2008 na Interlagos triumfował lokalny bohater Felipe Massa i przez krótką chwilę był mistrzem świata - dopóki mety nie przeciął Lewis Hamilton.

W roku 2009 stanął tutaj na podium Robert Kubica. Polak finiszował jako drugi, za Markiem Webberem.

GP Brazylii od 2004 roku jest jedną z ostatnich lub ostatnią eliminacją sezonu, m. in. stąd zawody w Sao Paulo często mają dramatyczny przebieg. Zawsze gromadzą na trybunach prawdziwe rzesze fanatycznych kibiców.

Interlagos oprócz głównego toru ma również trasę kartingową, nazwaną imieniem Ayrtona Senny. Jeżdżą tutaj też rowery.

Choć tor był uznawany za niebezpieczny, nie zginął na nim żaden kierowca F1.
Interlagos - Brazylia
Rok budowy
1938-1940
Lokalizacja
Sao Paulo
Powierzchnia toru
brak informacji
Długość toru
4,309 km
Zakręty15
Okrążenia w wyścigu71
Kierunek jazdy
odwrotny do ruchu wskazówek zegara
Pojemność trybun
60 000 widzów
Różnica wysokości
43 metry
Projektant
brak informacji
Koszt budowy
brak informacji
Rekord okrążenia
1:07,281 (Lewis Hamilton, Mercedes, sezon 2018)
Prędkość maksymalna
około 345 km/h
Liczba wyścigów F1
36
Data pierwszego GP
11-02-1973
Data ostatniego GP
11-11-2018



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
3

Komentarze do:

Interlagos - Brazylia

Interlagos - Brazylia
kacap1 2008-12-19 16:31
dla mnie to najłatwiejszy tor f1
Interlagos - Brazylia
kubicomania2011 2011-11-21 19:03
chyba w grze
Interlagos - Brazylia
BassteQ 2013-11-17 22:48
@ kacap1 , : to chyba nie oglądałeś zeszłorocznego wyścigu F1 na tym torze :-)