Tor położony na terenie miejscowości Mogyoród, 19 kilometrów od Budapesztu, stolicy Węgier. Gości Grand Prix Formuły 1 tego kraju, jedyne w Europie środkowo-wschodniej. Na początku lat 80. Formuła 1 postanowiła mieć wyścig za "Żelazną Kurtyną". Pierwotnie planowano zawody w Moskwie, ale latem 1983 roku podjęto negocjacje z Węgrami. Najpierw rozważano uliczne Grand Prix w Budapeszcie, lecz ostatecznie zdecydowano się wybudować nowy tor na północny-wschód od miasta. Umiejscowiono go w naturalnej dolinie, przez co Hungaroring nazywany jest "płaskim talerzem". Kibice siedzą na krawędziach owego "talerza", które zapewniają im świetne widoki. Z każdej trybuny można dostrzec co najmniej 80% trasy.
Zobacz także: Grand Prix Węgier - Hungaroring - nasz poradnik »Aktualna wersja parę razy modyfikowanej pętli Hungaroringu liczy 4,381 kilometra i zawiera 14 ciasnych oraz skomplikowanych zakrętów, następujących jeden po drugim. Taka charakterystyka wymaga dużej koncentracji oraz bardzo precyzyjnej jazdy. Tor jest wolny i techniczny. Martin Brundle kiedyś określił go torem ulicznym bez budynków wokół. Jako że nie posiada rozległych prostych (najdłusza startowa liczy tylko 788 metrów), wyprzedzać na nim jest niezwykle trudno. Najlepsze i zdaniem wielu jedyne miejsce do zaatakowania rywala to łuk nr 1. Wyścigi tutaj często są tzw. "procesjami", a pozycja startowa ma ogromne znaczenie.
Po Hungaroringu bolidy jeżdżą z dużym dociskiem aerodynamicznym i stosunkowo miękkim zawieszeniem. Niepotrzebne są bowiem duże prędkości maksymalne, ale dobra prędkość w zakrętach, trakcja na wyjściu z nich, jak najwyższa przyczepność mechaniczna oraz mocne hamulce. Ze względu na wymóg dynamicznego opuszczania łuków, kładzie się nacisk także na moment obrotowy, aczkolwiek podczas GP Węgier silnik nie przechodzi żadnych katorg.
Hungaroring jest używany rzadko, dlatego na początku wyścigowego weekendu asfalt nie ma przyczepności. Jako że tor leży w dolinie, piasek potrafi szybko nawiać na niego z powrotem i zanieczyścić.
Grand Prix Węgier jest organizowane nieprzerwanie od 1986 roku. Pierwsza edycja wyścigu zgromadziła prawie 200 tysięcy kibiców i padła łupem Nelsona Piqueta. Charakterystyka Hungaroringu sprawia, że większość zawodów jest nudna, ale kilka zapadło w pamięci kibiców. W sezonie 1990 zwycięzca Thierry Boutsen minął metę zaledwie 0,3 sekundy przed Ayrtonem Senną, który rok wcześniej przegrał tutaj walkę o triumf z ruszającym dopiero z 12. pola Nigelem Mansellem. W sezonie 1997 Damon Hill bolidem zespołu Arrows sensacyjnie wyprzedził Michaela Schumachera i był o krok od wygranej, lecz awaria mechaniczna wyeliminowała go na ostatnim okrążeniu.
W 1992 roku na Hungaroringu mistrzowski tytuł zapewnił sobie Mansell, dziewięć lat później zrobił to Schumacher. W sezonie 1996 węgierski obiekt był świadkiem koronacji zespołu Williams. Czterech kierowców odniosło na tej trasie swoje pierwsze zwycięstwo - Damon Hill (1993), Fernando Alonso (2003), Jenson Button (2006) i Heikki Kovalainen (2008).
Na Hungaroringu wyścigowy debiut w Formule 1 zaliczył pierwszy węgierski zawodnik królowej sportów motorowych Zsolt Baumgartner, a w sezonie 2006 zrobił to nasz Robert Kubica. Tamtego roku GP Węgier pierwszy raz było deszczowe.
Na GP Węgier co roku przyjeżdża mnóstwo fińskich kibiców. W trakcie kariery Kubicy w F1, zjawiało się na tym wyścigu też dużo fanów z Polski.
Na Hungaroringu nie zginął żaden kierowca, ale w 2009 roku groźny wypadek podczas kwalifikacji miał tutaj Felipe Massa. Brazylijczyk został trafiony w kask sprężyną zgubioną przez bolid rodaka Rubensa Barrichello i doznał pęknięcia czaszki.
Oprócz Formuły 1, tor odwiedziło już kilka innych prestiżowych serii, jak WTCC, czy DTM.
Zobacz także: Grand Prix Węgier - Hungaroring - nasz poradnik »
Po Hungaroringu bolidy jeżdżą z dużym dociskiem aerodynamicznym i stosunkowo miękkim zawieszeniem. Niepotrzebne są bowiem duże prędkości maksymalne, ale dobra prędkość w zakrętach, trakcja na wyjściu z nich, jak najwyższa przyczepność mechaniczna oraz mocne hamulce. Ze względu na wymóg dynamicznego opuszczania łuków, kładzie się nacisk także na moment obrotowy, aczkolwiek podczas GP Węgier silnik nie przechodzi żadnych katorg.
Grand Prix Węgier jest organizowane nieprzerwanie od 1986 roku. Pierwsza edycja wyścigu zgromadziła prawie 200 tysięcy kibiców i padła łupem Nelsona Piqueta. Charakterystyka Hungaroringu sprawia, że większość zawodów jest nudna, ale kilka zapadło w pamięci kibiców. W sezonie 1990 zwycięzca Thierry Boutsen minął metę zaledwie 0,3 sekundy przed Ayrtonem Senną, który rok wcześniej przegrał tutaj walkę o triumf z ruszającym dopiero z 12. pola Nigelem Mansellem. W sezonie 1997 Damon Hill bolidem zespołu Arrows sensacyjnie wyprzedził Michaela Schumachera i był o krok od wygranej, lecz awaria mechaniczna wyeliminowała go na ostatnim okrążeniu.
W 1992 roku na Hungaroringu mistrzowski tytuł zapewnił sobie Mansell, dziewięć lat później zrobił to Schumacher. W sezonie 1996 węgierski obiekt był świadkiem koronacji zespołu Williams. Czterech kierowców odniosło na tej trasie swoje pierwsze zwycięstwo - Damon Hill (1993), Fernando Alonso (2003), Jenson Button (2006) i Heikki Kovalainen (2008).
Na Hungaroringu wyścigowy debiut w Formule 1 zaliczył pierwszy węgierski zawodnik królowej sportów motorowych Zsolt Baumgartner, a w sezonie 2006 zrobił to nasz Robert Kubica. Tamtego roku GP Węgier pierwszy raz było deszczowe.
Na GP Węgier co roku przyjeżdża mnóstwo fińskich kibiców. W trakcie kariery Kubicy w F1, zjawiało się na tym wyścigu też dużo fanów z Polski.
Na Hungaroringu nie zginął żaden kierowca, ale w 2009 roku groźny wypadek podczas kwalifikacji miał tutaj Felipe Massa. Brazylijczyk został trafiony w kask sprężyną zgubioną przez bolid rodaka Rubensa Barrichello i doznał pęknięcia czaszki.
Oprócz Formuły 1, tor odwiedziło już kilka innych prestiżowych serii, jak WTCC, czy DTM.
Hungaroring - Węgry | ||||
---|---|---|---|---|
Rok budowy | 1985-1986 | |||
Lokalizacja | Mogyoród, Pest | |||
Powierzchnia toru | brak informacji | |||
Długość toru | 4,381 km | |||
Zakręty | 14 | |||
Okrążenia w wyścigu | 70 | |||
Kierunek jazdy | zgodnie z ruchem wskazówek zegara | |||
Pojemność trybun | 70 000 widzów | |||
Różnica wysokości | 34,6 metra | |||
Projektant | brak informacji | |||
Koszt budowy | brak informacji | |||
Rekord okrążenia | 1:14,572 (Max Verstappen, Red Bull, sezon 2019) | |||
Prędkość maksymalna | około 330 km/h | |||
Liczba wyścigów F1 | 33 | |||
Data pierwszego GP | 10-08-1986 | |||
Data ostatniego GP | 29-07-2018 |
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
2
Komentarze do:
Hungaroring - Węgry
Podobne: Hungaroring - Węgry
Liga Typerów - GP Węgier 2018 »
Liga Typerów - GP Węgier 2017 »
Liga Typerów - mamy zwycięzcę sezonu 2016. Nagroda? Wycieczka na wyścig F1! »
Liga Typerów - GP Węgier 2016 »
Podobne galerie: Hungaroring - Węgry
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter