Formuła 1 » Kierowcy F1 » George Russell

Brytyjczyk, mistrz Formuły 2 i tegoroczny debiutant w Formule 1. Partner Roberta Kubicy w zespole Williams. Należy do juniorskiego programu Mercedesa. Jeździ z numerem startowym 63.
Droga do Formuły 1
George Russell zaczynał tak jak inni od kartingu. Debiutował w 2006 roku, mając osiem lat. Jego kariera na gokartach trwała do 2013 roku. Odniósł przez ten czas kilka istotnych sukcesów. Między innymi dwa razy z rzędu świętował mistrzostwo Europy juniorów. W 2014 roku przeniósł się do juniorskich wyścigów samochodowych. Tam rozwinął skrzydła na całego.
Szesnastoletni wówczas kierowca zaliczył wejście smoka w zawodach jednomiejscowych bolidów - od razu został mistrzem. Z pięcioma triumfami na koncie minimalnie zwyciężył Brytyjską Formułę 4, pokonując w emocjonującym pojedynku o tytuł zespołowego partnera Arjuna Mainiego, Raoula Hymana oraz Sennana Fieldinga. Do ostatniego wyścigu szanse na najwyższy laur miało czterech kierowców. Russell wygrał finałowe zawody i cały sezon o 3 punkty. Nagrodą był test w samochodzie serii GP3.
Jednocześnie ścigał się w Formule Renault 2.0 ALPS. Tam zajął 4. miejsce (po drodze omijając dwa wyścigi). Ustąpił Nyckowi de Vriesowi, Charlesowi Leclerkowi oraz Matewosowi Isaakianowi. Wśród rywali, których pokonał, był jeden Polak - Aleksander Bosak (sklasyfikowany na 11. pozycji).
Nie można nie wspomnieć także o błysku Russella w Formule Renault 2.0 Eurocup. Wystąpił gościnnie w czterech wyścigach tego cyklu i wygrał ostatni.
Na koniec roku otrzymał wielkie, cenne wyróżnienie w brytyjskim motorsporcie - nagrodę McLaren Autosport BRDC Award. Oznaczało to, że zainkasuje 100 tysięcy funtów i poprowadzi na testach bolid McLarena z Formuły 1.
W 2015 roku zdecydował się przejść do Europejskiej Formuły 3. Poprzeczka została postawiona więc sporo wyżej, co znalazło odzwierciedlenie w wynikach.
Russell zaczął starty szybszym bolidem świetnie, odnosząc zwycięstwo w jednym z trzech wyścigów inauguracyjnej rundy sezonu. Ale potem nie wygrał już ani razu. W klasyfikacji generalnej zajął 6. miejsce. Przegrał m. in. z Antonio Giovinazzim, Leclerkiem oraz Lance'em Strollem.
Poza tym we wrześniu wziął udział w zawodach F3 Masters na torze Zandvoort. Wypadł w nich bardzo dobrze, mijając metę na 2. pozycji, za Giovinazzim.
Miesiąc później zaliczył na torze Silverstone zapowiedzianą wcześniej przejażdżkę samochodem Formuły 1.
W grudniu z kolei uczestniczył w testach dla młodych kierowców w niemieckiej serii wyścigowej samochodów turystycznych DTM. Spisał się tak świetnie, że BMW zaproponowało mu kontrakt i starty od sezonu 2017. Russell był bliski przyjęcia tej propozycji, lecz ostatecznie odmówił. Gdyby przesiadł się do auta z dachem, najpewniej nigdy nie trafiłby do F1.
Postanawiając pozostać w "single seaterach", w 2016 roku kontynuował rywalizację w Europejskiej F3. Zrobił postęp, lecz nie został mistrzem. Zajął 3. pozycję w punktacji. Lepsi okazali się Stroll i Maximilian Gunther.
Jesienią dodatkowo zadebiutował w prestiżowych zawodach Formuły 3 na ulicach Makau. Popisał się najlepszym czasem w kwalifikacjach, ale ostatecznie zakończył rywalizację na 7. lokacie.
Przełomowe były dwa następne lata.
W sezonie 2017 został podopiecznym Mercedesa - i zaczął z powrotem wygrywać. W imponującym stylu zwyciężył za pierwszym podejściem serię GP3, zostawiając konkurentów daleko w tyle. Zapewnił sobie tytuł na dwa wyścigi przed końcem sezonu.
W tym samym roku pojeździł w F1: na grupowych testach z Mercedesem oraz dwóch piątkowych treningach z Force India.
W sezonie 2018 wystartował już w Formule 2. Efekt? Kolejne mistrzostwo. Z siedmioma triumfami na koncie wywalczył tytuł znowu pewnie. Wygrał m. in. z Lando Norrisem i Alexandrem Albonem.
Jednocześnie pełnił funkcję kierowcy rezerwowego Mercedesa w Formule 1 - i zaimponował na testach po GP Węgier. Nie tylko był najszybszy ze wszystkich, ale też ustanowił nowy rekord toru Hungaroring.
Wreszcie, w październiku ogłoszono, że w 2019 roku wystartuje w F1. Podpisał kontrakt z Williamsem... a jego zespołowym partnerem został zaczynający "drugą karierę" Robert Kubica.
Ciekawostki:
- Walcząc o fotel w Formule 1, namawiał Williamsa na swoje usługi pokazując mu specjalną prezentację w programie Microsoft PowerPoint.
Droga do Formuły 1
George Russell zaczynał tak jak inni od kartingu. Debiutował w 2006 roku, mając osiem lat. Jego kariera na gokartach trwała do 2013 roku. Odniósł przez ten czas kilka istotnych sukcesów. Między innymi dwa razy z rzędu świętował mistrzostwo Europy juniorów. W 2014 roku przeniósł się do juniorskich wyścigów samochodowych. Tam rozwinął skrzydła na całego.
Szesnastoletni wówczas kierowca zaliczył wejście smoka w zawodach jednomiejscowych bolidów - od razu został mistrzem. Z pięcioma triumfami na koncie minimalnie zwyciężył Brytyjską Formułę 4, pokonując w emocjonującym pojedynku o tytuł zespołowego partnera Arjuna Mainiego, Raoula Hymana oraz Sennana Fieldinga. Do ostatniego wyścigu szanse na najwyższy laur miało czterech kierowców. Russell wygrał finałowe zawody i cały sezon o 3 punkty. Nagrodą był test w samochodzie serii GP3.
Jednocześnie ścigał się w Formule Renault 2.0 ALPS. Tam zajął 4. miejsce (po drodze omijając dwa wyścigi). Ustąpił Nyckowi de Vriesowi, Charlesowi Leclerkowi oraz Matewosowi Isaakianowi. Wśród rywali, których pokonał, był jeden Polak - Aleksander Bosak (sklasyfikowany na 11. pozycji).
Na koniec roku otrzymał wielkie, cenne wyróżnienie w brytyjskim motorsporcie - nagrodę McLaren Autosport BRDC Award. Oznaczało to, że zainkasuje 100 tysięcy funtów i poprowadzi na testach bolid McLarena z Formuły 1.
W 2015 roku zdecydował się przejść do Europejskiej Formuły 3. Poprzeczka została postawiona więc sporo wyżej, co znalazło odzwierciedlenie w wynikach.
Russell zaczął starty szybszym bolidem świetnie, odnosząc zwycięstwo w jednym z trzech wyścigów inauguracyjnej rundy sezonu. Ale potem nie wygrał już ani razu. W klasyfikacji generalnej zajął 6. miejsce. Przegrał m. in. z Antonio Giovinazzim, Leclerkiem oraz Lance'em Strollem.
Poza tym we wrześniu wziął udział w zawodach F3 Masters na torze Zandvoort. Wypadł w nich bardzo dobrze, mijając metę na 2. pozycji, za Giovinazzim.
Miesiąc później zaliczył na torze Silverstone zapowiedzianą wcześniej przejażdżkę samochodem Formuły 1.
W grudniu z kolei uczestniczył w testach dla młodych kierowców w niemieckiej serii wyścigowej samochodów turystycznych DTM. Spisał się tak świetnie, że BMW zaproponowało mu kontrakt i starty od sezonu 2017. Russell był bliski przyjęcia tej propozycji, lecz ostatecznie odmówił. Gdyby przesiadł się do auta z dachem, najpewniej nigdy nie trafiłby do F1.
Postanawiając pozostać w "single seaterach", w 2016 roku kontynuował rywalizację w Europejskiej F3. Zrobił postęp, lecz nie został mistrzem. Zajął 3. pozycję w punktacji. Lepsi okazali się Stroll i Maximilian Gunther.
Jesienią dodatkowo zadebiutował w prestiżowych zawodach Formuły 3 na ulicach Makau. Popisał się najlepszym czasem w kwalifikacjach, ale ostatecznie zakończył rywalizację na 7. lokacie.
Przełomowe były dwa następne lata.
W sezonie 2017 został podopiecznym Mercedesa - i zaczął z powrotem wygrywać. W imponującym stylu zwyciężył za pierwszym podejściem serię GP3, zostawiając konkurentów daleko w tyle. Zapewnił sobie tytuł na dwa wyścigi przed końcem sezonu.
W tym samym roku pojeździł w F1: na grupowych testach z Mercedesem oraz dwóch piątkowych treningach z Force India.
W sezonie 2018 wystartował już w Formule 2. Efekt? Kolejne mistrzostwo. Z siedmioma triumfami na koncie wywalczył tytuł znowu pewnie. Wygrał m. in. z Lando Norrisem i Alexandrem Albonem.
Jednocześnie pełnił funkcję kierowcy rezerwowego Mercedesa w Formule 1 - i zaimponował na testach po GP Węgier. Nie tylko był najszybszy ze wszystkich, ale też ustanowił nowy rekord toru Hungaroring.
Wreszcie, w październiku ogłoszono, że w 2019 roku wystartuje w F1. Podpisał kontrakt z Williamsem... a jego zespołowym partnerem został zaczynający "drugą karierę" Robert Kubica.
Ciekawostki:
- Walcząc o fotel w Formule 1, namawiał Williamsa na swoje usługi pokazując mu specjalną prezentację w programie Microsoft PowerPoint.
George Russell - bio | |
---|---|
Data urodzenia | 15 lutego 1998 roku |
Narodowość | Brytyjczyk |
Zespół | Williams |
Wzrost | 185 cm |
Waga | 70 kg |
Numer startowy | 63 |
George Russell - statystyki | |
Zwycięstwa | 0 |
Punkty | 0 |
Wyścigi | 0 |
Pierwsze pola startowe | 0 |
Podia | 0 |
Debiut | GP Australii 2019 |
Najlepszy wynik | - |
George Russell - kalendarium | |
2014 | Brytyjska Formuła 4 - mistrzostwo Formuła Renault 2.0 ALPS - 4. miejsce (ominął dwa wyścigi) Formuła Renault 2,0 Eurocup - cztery starty, jedno zwycięstwo Test w GP3 |
2015 | Brytyjska Formuła 3 - 6. miejsce F3 Masters - 2. miejsce Test w bolidzie Formuły 1 Test w DTM |
2016 | Europejska Formuła 3 - 3. miejsce GP Makau - 7. miejsce |
2017 | GP3 - mistrzostwo Formuła 1 - udział w testach i piątkowych treningach (z Mercedesem oraz Force India) |
2018 | Formuła 2 - mistrzostwo Formuła 1 - kierowca rezerwowy Mercedesa (udział w testach) |
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
George Russell
Podobne: George Russell




Podobne galerie: George Russell
Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter