Autodromo Hermanos Rodriguez - Meksyk
2015-01-17 - G. Filiks Tagi: Autodromo Hermanos Rodriguez, Meksyk, Tor F1
Tor Formuły 1 znajdujący się w stolicy Meksyku. Gości Grand Prix tego kraju. Obiekt Autodromo Hermanos Rodriguez został wybudowany w 1962 roku w parku miejskim Magdalena Mixhuca Sports City, który był wykorzystywany podczas Letnich Igrzysk Olimpijskich sześć lat później. Początkowo tor nosił nazwę Magdalena Mixhuca. Następnie przemianowano go na cześć braci Rodriguez - Ricardo oraz Pedro. Impulsem do wzniesienia trasy był bowiem spektakularny awans Ricardo do F1 w 1961 roku. W wieku 19 lat został kierowcą Ferrari.
Niestety, rok później zginął właśnie na tej pętli, podczas kwalifikacji do inauguracyjnej edycji GP Meksyku, niezaliczanej do klasyfikacji generalnych Formuły 1.
Wkrótce potem Pedro Rodriguez podniósł z kolan meksykańskich fanów sportów motorowych. Został uznanym zawodnikiem w międzynarodowych wyścigach samochodów sportowych, a w 1967 roku wygrał zawody F1. Jednak cztery lata później jak brat poniósł śmierć za kierownicą, podczas wyścigu samochodów sportowych w Niemczech.
Autodromo Hermanos Rodriguez obecnie ma długość 4,304 kilometra i liczy 17 zakrętów. Po gruntownej przebudowie na 2015 rok, na który GP Meksyku wróciło do kalendarza Formuły Jeden po 23 latach przerwy dzięki wskrzeszeniu zainteresowania królową sportów motorowych wśród Meksykaninów przez Sergio Pereza, tor stracił swój najbardziej efektowny łuk - wprowadzający na prostą startową diabelsko szybki i pochylony do wewnątrz długi, prawy zakręt Peraltada. Obiektowi odebrano także jego drugą wizytówkę - wylewając nowy asfalt, zlikwidowano wyjątkowo nierówną nawierzchnię, przez którą w 1991 roku na Peraltadzie wylądował do góry kołami sam Ayrton Senna.
Meksykański tor jednak zawsze będzie posiadał swój trzeci znak firmowy - położenie znacznie przeszło 2 000 metrów n. p. m., przez co jest na nim bardzo rzadkie powietrze. To istotne utrudnienie i dla bolidów, i dla kierowców.
Warto wspomnieć również o tym, że na Autodromo Hermanos Rodriguez zlikwidowano stadion baseballowy. Teraz biegnie przez niego trasa.
Miejsce to stało się w pewnym sensie głównym punktem na torze. Zasiada tam najwięcej kibiców, którzy wypełniając trybuny po brzegi nadają GP Meksyku status wyścigu F1 o atmosferze niespotykanej nigdzie indziej.
Rozgrywanie GP Meksyku po raz pierwszy przerwano w 1971 roku - na piętnaście lat. Powodem było niebezpieczne przeludnienie na trybunach podczas wyścigu rok wcześniej, na który przyszło około 200 tysięcy osób.
Gdy zawody wznowiono w sezonie 1986, tor Autodromo Hermanos Rodriguez przywitał kierowców F1 przebudowany, ze zdecydowanie poprawionymi organizacją i bezpieczeństwem.
W 1993 roku wyścig ponownie przestał być organizowany wobec problemów z zanieczyszczeniem powietrza oraz niekontrolowanym wzrostem populacji Mexico City.
Pierwsze GP Meksyku w 1962 roku wygrał Jim Clark. Dwukrotny mistrz świata F1 ze Szkocji triumfował w tych zawodach łącznie 3 razy, więcej niż ktokolwiek inny.
W sezonie 1964 na torze Autodromo Hermanos Rodriguez sięgnął po tytuł czempiona F1 inny słynny kierowca John Surtees. Rok później w Meksyku doszło do pierwszego zwycięstwa Hondy w Formule 1, za sprawą triumfu Richie Ginthera.
W roku 1967 zawody o GP Meksyku znów rozstrzygały o mistrzostwie świata. Tym razem wywalczył je Denny Hulme. Sezon później przyszła kolej na Gramaha Hilla, a w latach 2017-2018 na Lewisa Hamiltona.
Gdy GP Meksyku powróciło do F1 w sezonie 1986, odniósł w nich swoją pierwszą wygraną w "Jedynce" Gerhard Berger.
Poza Formułą 1, na Autodromo Hermanos Rodriguez już organizowano wyścigi takich serii, jak World Sportscar Championship, CART/Champ Car, NASCAR Nationwide, czy A1 GP.
Niestety, rok później zginął właśnie na tej pętli, podczas kwalifikacji do inauguracyjnej edycji GP Meksyku, niezaliczanej do klasyfikacji generalnych Formuły 1.
Wkrótce potem Pedro Rodriguez podniósł z kolan meksykańskich fanów sportów motorowych. Został uznanym zawodnikiem w międzynarodowych wyścigach samochodów sportowych, a w 1967 roku wygrał zawody F1. Jednak cztery lata później jak brat poniósł śmierć za kierownicą, podczas wyścigu samochodów sportowych w Niemczech.
Autodromo Hermanos Rodriguez obecnie ma długość 4,304 kilometra i liczy 17 zakrętów. Po gruntownej przebudowie na 2015 rok, na który GP Meksyku wróciło do kalendarza Formuły Jeden po 23 latach przerwy dzięki wskrzeszeniu zainteresowania królową sportów motorowych wśród Meksykaninów przez Sergio Pereza, tor stracił swój najbardziej efektowny łuk - wprowadzający na prostą startową diabelsko szybki i pochylony do wewnątrz długi, prawy zakręt Peraltada. Obiektowi odebrano także jego drugą wizytówkę - wylewając nowy asfalt, zlikwidowano wyjątkowo nierówną nawierzchnię, przez którą w 1991 roku na Peraltadzie wylądował do góry kołami sam Ayrton Senna.
Meksykański tor jednak zawsze będzie posiadał swój trzeci znak firmowy - położenie znacznie przeszło 2 000 metrów n. p. m., przez co jest na nim bardzo rzadkie powietrze. To istotne utrudnienie i dla bolidów, i dla kierowców.
Warto wspomnieć również o tym, że na Autodromo Hermanos Rodriguez zlikwidowano stadion baseballowy. Teraz biegnie przez niego trasa.
Miejsce to stało się w pewnym sensie głównym punktem na torze. Zasiada tam najwięcej kibiców, którzy wypełniając trybuny po brzegi nadają GP Meksyku status wyścigu F1 o atmosferze niespotykanej nigdzie indziej.
Gdy zawody wznowiono w sezonie 1986, tor Autodromo Hermanos Rodriguez przywitał kierowców F1 przebudowany, ze zdecydowanie poprawionymi organizacją i bezpieczeństwem.
W 1993 roku wyścig ponownie przestał być organizowany wobec problemów z zanieczyszczeniem powietrza oraz niekontrolowanym wzrostem populacji Mexico City.
Pierwsze GP Meksyku w 1962 roku wygrał Jim Clark. Dwukrotny mistrz świata F1 ze Szkocji triumfował w tych zawodach łącznie 3 razy, więcej niż ktokolwiek inny.
W sezonie 1964 na torze Autodromo Hermanos Rodriguez sięgnął po tytuł czempiona F1 inny słynny kierowca John Surtees. Rok później w Meksyku doszło do pierwszego zwycięstwa Hondy w Formule 1, za sprawą triumfu Richie Ginthera.
W roku 1967 zawody o GP Meksyku znów rozstrzygały o mistrzostwie świata. Tym razem wywalczył je Denny Hulme. Sezon później przyszła kolej na Gramaha Hilla, a w latach 2017-2018 na Lewisa Hamiltona.
Gdy GP Meksyku powróciło do F1 w sezonie 1986, odniósł w nich swoją pierwszą wygraną w "Jedynce" Gerhard Berger.
Poza Formułą 1, na Autodromo Hermanos Rodriguez już organizowano wyścigi takich serii, jak World Sportscar Championship, CART/Champ Car, NASCAR Nationwide, czy A1 GP.
Autodromo Hermanos Rodriguez - Meksyk | ||||
---|---|---|---|---|
Rok budowy | 1962 | |||
Lokalizacja | Mexico City | |||
Powierzchnia toru | 80 000 m2 | |||
Długość toru | 4,304 km | |||
Zakręty | 17 | |||
Okrążenia w wyścigu | 71 | |||
Kierunek jazdy | zgodnie z ruchem wskazówek zegara | |||
Pojemność trybun | 110 000 widzów | |||
Różnica wysokości | 2,8 metra | |||
Projektant | Hermann Tilke (projektant przebudowy toru na sezon 2015) | |||
Koszt budowy | brak informacji | |||
Rekord okrążenia | 1:14,758 (Max Verstappen, Red Bull, sezon 2019) | |||
Prędkość maksymalna | około 370 km/h | |||
Liczba wyścigów F1 | 20 | |||
Data pierwszego GP | 04-11-1962 | |||
Data ostatniego GP | 28-10-2018 |
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
2
Komentarze do:
Autodromo Hermanos Rodriguez - Meksyk
Podobne: Autodromo Hermanos Rodriguez - Meksyk
Liga Typerów - GP Meksyku 2018 »
Liga Typerów - GP Meksyku 2017 »
Liga Typerów - GP Meksyku 2016 »
Liga Typerów - GP Meksyku 2015 »
Podobne galerie: Autodromo Hermanos Rodriguez - Meksyk
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter