Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Zdarzyło się w F1 - 11 Lutego
Sauber

Zdarzyło się w F1 - 11 Lutego

2011-02-11 - J. Rutkowski     Tagi: Emerson Fittipaldi, Sauber, Kalendarium F1
2008: Pasażerowie lotniska w Zurychu dostali niepowtarzalną możliwość kupienia samochodu Formuły 1 w ramach zakupów w strefie bezcłowej. Były szef swojego zespołu, Peter Sauber wystawił na wolną od podatków celnych aukcję, samochody i pamiątki związane z F1. Aukcja trwała 6 tygodni począwszy od 11. Lutego. Wśród wystawionych na sprzedaż aut były bolidy Jeana Alesiego z lat 1998 i 1999, oraz pierwszy bolid Kimiego Raikkonena z roku 2001.
Sonda: Najważniejsze zdarzenie z 11. Lutego to:
2005: Kierowca serii Champ Car, Mario Dominguez był tym, którego kariera w F1 była najkrótszą w historii. Meksykanin przejechał tylko jedno okrążenie instalacyjne podczas testów bolidu Jodana na torze Silverstone. Tego dnia dla ekipy testowali również Taigo Monteiro i Narain Karthikeyan i to oni jeździli większość czasu. Testy Domingueza były zaplanowane na popołudnie, ale gęsta mgła i rzęsisty deszcz spowodowały nawet, że w razie wypadku helikopter medyczny nie mógłby wystartować. W takich warunkach Meksykanin przejechał jedno bardzo wolne okrążenie instalacyjne i wrócił do boksów. Po padoku chodziły pogłoski, iż być może podpisze on kontrakt z ekipa Jordana, ale Dominguez postanowił wrócić do Champ Cars, a ostatnio ściga się on w seriach FIA GT.

2003: Dwukrotny mistrz świata, Emerson Fittipaldi ogłosił swój powrót do Champ Car jak właściciel zespołu. Wcześniej w 1996 roku Brazylijczyk odszedł z tej serii z powodu ogromnego wypadku na torze Michigan. Początkowo mówiło się, że Fittipaldi będzie sam kierował swoim bolidem, jednak ostatecznie zatrudnił do tej pracy Tiago Monteiro. Ekipa jeździła tylko przez jeden sezon i osiągnęła bardzo rozczarowujące wyniki. Zespół Champ Car Fittipaldiego nie odniósł nawet porównywalnych rezultatów do jego wcześniejszego zepołu F1, który zdobył 3 podia w 103 wyścigach.

1973: Pierwszy raz, kiedy GP Brazylii zaliczane było do mistrzostw F1, wygrał je Brazylijczyk. Był to Emerson Fittipaldi i dokonał tego na Interlagos, wyprzedzają ku uciesze rozentuzjazmowanego tłumu, Jackiego Stewarta i Denny'ego Hulme. Pozostali trzej Brazylijczycy, który brali udział w tym wyścigu nie zaprezentowali się zbyt dobrze. Wilson Fittipaldi, brat Emersona wycował się z zawodów już na piątym okrążeniu z powodu przegrzewania się jego Brabhama, Carlos Pace osiągnął dziewiąte okrążenie, kiedy zawieszenie jego Surteesa zawiodło, natomiast debiutant Luzi Bueno zakwalifikował się i dojechał nawet do mety, niestety na ostatniej pozycji. Jak się później okazało było to jego pierwsze i ostatnie GP.

Następca Surteesa? 

1934:
W Tatsfield urodził się późniejszy mistrz świata na dwóch i czterech kółkach, John Surtees. Po czterokrotnym zdobyciu tytułu w królewskiej klasie 500 ccm w latach 50, w 1960 roku przeniósł się do F1 i już w swoim drugim wyścigu, którym było GP Wielkiej Brytanii, zdobył dla Lotusa swoje pierwsze podium. W 1963 roku przeniósł się do Ferrari i w tym roku odniósł swoje pierwsze zwycięstwo, podczas GP Niemiec. Już w następnym sezonie Surtees został mistrzem świata, pokonując w walce swoich rodaków, Grahama Hilla i Jima Clarka. Podczas wyścigu na Le Mans w 1966 roku, Surtees pokłócił się z zarządem Ferrari i resztę sezonu spędził na zesłaniu w Cooper-Maserati. W 1967 roku został twarzą powrotu Hondy do F1, ale japoński zespół nie odnosił zbyt wielkich sukcesów. Równolegle od 1996 roku Surtees prowadził swój własny zespół w serii wyścigowej Can-Am. W 1970 roku wszedł ze swoją ekipą także do F1. Jednak pomimo dobrych i obiecujących pierwszych startów jego ekipa była gnębiona usterkami mechanicznymi, które uniemożliwiały skuteczną walkę o wyższe cele. W 1972, tym samym, w którym jego zespół F2 wygrał razem z Mike'm Hailwood'em mistrzostwo tej serii, Surtees zadecydował o wycofaniu się z F1. Ostatecznie Anglik skończył swoje bezpośrednie angażowanie się w wyścigu w 1978 roku, pozostał jednak bardzo ważną osobistością brytyjskiego świata motosportu.



źródło: espnf1 / własne

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Zdarzyło się w F1 - 11 Lutego