Formuła 1 » Aktualności F1 » Zdarzyło się w F1 - 11 Lutego
Zdarzyło się w F1 - 11 Lutego
2011-02-11 - J. Rutkowski Tagi: Emerson Fittipaldi, Sauber, Kalendarium F1
2008: Pasażerowie lotniska w Zurychu dostali niepowtarzalną możliwość kupienia samochodu Formuły 1 w ramach zakupów w strefie bezcłowej. Były szef swojego zespołu, Peter Sauber wystawił na wolną od podatków celnych aukcję, samochody i pamiątki związane z F1. Aukcja trwała 6 tygodni począwszy od 11. Lutego. Wśród wystawionych na sprzedaż aut były bolidy Jeana Alesiego z lat 1998 i 1999, oraz pierwszy bolid Kimiego Raikkonena z roku 2001.
2005: Kierowca serii Champ Car, Mario Dominguez był tym, którego kariera w F1 była najkrótszą w historii. Meksykanin przejechał tylko jedno okrążenie instalacyjne podczas testów bolidu Jodana na torze Silverstone. Tego dnia dla ekipy testowali również Taigo Monteiro i Narain Karthikeyan i to oni jeździli większość czasu. Testy Domingueza były zaplanowane na popołudnie, ale gęsta mgła i rzęsisty deszcz spowodowały nawet, że w razie wypadku helikopter medyczny nie mógłby wystartować. W takich warunkach Meksykanin przejechał jedno bardzo wolne okrążenie instalacyjne i wrócił do boksów. Po padoku chodziły pogłoski, iż być może podpisze on kontrakt z ekipa Jordana, ale Dominguez postanowił wrócić do Champ Cars, a ostatnio ściga się on w seriach FIA GT.
2003: Dwukrotny mistrz świata, Emerson Fittipaldi ogłosił swój powrót do Champ Car jak właściciel zespołu. Wcześniej w 1996 roku Brazylijczyk odszedł z tej serii z powodu ogromnego wypadku na torze Michigan. Początkowo mówiło się, że Fittipaldi będzie sam kierował swoim bolidem, jednak ostatecznie zatrudnił do tej pracy Tiago Monteiro. Ekipa jeździła tylko przez jeden sezon i osiągnęła bardzo rozczarowujące wyniki. Zespół Champ Car Fittipaldiego nie odniósł nawet porównywalnych rezultatów do jego wcześniejszego zepołu F1, który zdobył 3 podia w 103 wyścigach.
1973: Pierwszy raz, kiedy GP Brazylii zaliczane było do mistrzostw F1, wygrał je Brazylijczyk. Był to Emerson Fittipaldi i dokonał tego na Interlagos, wyprzedzają ku uciesze rozentuzjazmowanego tłumu, Jackiego Stewarta i Denny'ego Hulme. Pozostali trzej Brazylijczycy, który brali udział w tym wyścigu nie zaprezentowali się zbyt dobrze. Wilson Fittipaldi, brat Emersona wycował się z zawodów już na piątym okrążeniu z powodu przegrzewania się jego Brabhama, Carlos Pace osiągnął dziewiąte okrążenie, kiedy zawieszenie jego Surteesa zawiodło, natomiast debiutant Luzi Bueno zakwalifikował się i dojechał nawet do mety, niestety na ostatniej pozycji. Jak się później okazało było to jego pierwsze i ostatnie GP.
Następca Surteesa?
1934: W Tatsfield urodził się późniejszy mistrz świata na dwóch i czterech kółkach, John Surtees. Po czterokrotnym zdobyciu tytułu w królewskiej klasie 500 ccm w latach 50, w 1960 roku przeniósł się do F1 i już w swoim drugim wyścigu, którym było GP Wielkiej Brytanii, zdobył dla Lotusa swoje pierwsze podium. W 1963 roku przeniósł się do Ferrari i w tym roku odniósł swoje pierwsze zwycięstwo, podczas GP Niemiec. Już w następnym sezonie Surtees został mistrzem świata, pokonując w walce swoich rodaków, Grahama Hilla i Jima Clarka. Podczas wyścigu na Le Mans w 1966 roku, Surtees pokłócił się z zarządem Ferrari i resztę sezonu spędził na zesłaniu w Cooper-Maserati. W 1967 roku został twarzą powrotu Hondy do F1, ale japoński zespół nie odnosił zbyt wielkich sukcesów. Równolegle od 1996 roku Surtees prowadził swój własny zespół w serii wyścigowej Can-Am. W 1970 roku wszedł ze swoją ekipą także do F1. Jednak pomimo dobrych i obiecujących pierwszych startów jego ekipa była gnębiona usterkami mechanicznymi, które uniemożliwiały skuteczną walkę o wyższe cele. W 1972, tym samym, w którym jego zespół F2 wygrał razem z Mike'm Hailwood'em mistrzostwo tej serii, Surtees zadecydował o wycofaniu się z F1. Ostatecznie Anglik skończył swoje bezpośrednie angażowanie się w wyścigu w 1978 roku, pozostał jednak bardzo ważną osobistością brytyjskiego świata motosportu.
Sonda: Najważniejsze zdarzenie z 11. Lutego to:
2003: Dwukrotny mistrz świata, Emerson Fittipaldi ogłosił swój powrót do Champ Car jak właściciel zespołu. Wcześniej w 1996 roku Brazylijczyk odszedł z tej serii z powodu ogromnego wypadku na torze Michigan. Początkowo mówiło się, że Fittipaldi będzie sam kierował swoim bolidem, jednak ostatecznie zatrudnił do tej pracy Tiago Monteiro. Ekipa jeździła tylko przez jeden sezon i osiągnęła bardzo rozczarowujące wyniki. Zespół Champ Car Fittipaldiego nie odniósł nawet porównywalnych rezultatów do jego wcześniejszego zepołu F1, który zdobył 3 podia w 103 wyścigach.
1973: Pierwszy raz, kiedy GP Brazylii zaliczane było do mistrzostw F1, wygrał je Brazylijczyk. Był to Emerson Fittipaldi i dokonał tego na Interlagos, wyprzedzają ku uciesze rozentuzjazmowanego tłumu, Jackiego Stewarta i Denny'ego Hulme. Pozostali trzej Brazylijczycy, który brali udział w tym wyścigu nie zaprezentowali się zbyt dobrze. Wilson Fittipaldi, brat Emersona wycował się z zawodów już na piątym okrążeniu z powodu przegrzewania się jego Brabhama, Carlos Pace osiągnął dziewiąte okrążenie, kiedy zawieszenie jego Surteesa zawiodło, natomiast debiutant Luzi Bueno zakwalifikował się i dojechał nawet do mety, niestety na ostatniej pozycji. Jak się później okazało było to jego pierwsze i ostatnie GP.
Następca Surteesa?
1934: W Tatsfield urodził się późniejszy mistrz świata na dwóch i czterech kółkach, John Surtees. Po czterokrotnym zdobyciu tytułu w królewskiej klasie 500 ccm w latach 50, w 1960 roku przeniósł się do F1 i już w swoim drugim wyścigu, którym było GP Wielkiej Brytanii, zdobył dla Lotusa swoje pierwsze podium. W 1963 roku przeniósł się do Ferrari i w tym roku odniósł swoje pierwsze zwycięstwo, podczas GP Niemiec. Już w następnym sezonie Surtees został mistrzem świata, pokonując w walce swoich rodaków, Grahama Hilla i Jima Clarka. Podczas wyścigu na Le Mans w 1966 roku, Surtees pokłócił się z zarządem Ferrari i resztę sezonu spędził na zesłaniu w Cooper-Maserati. W 1967 roku został twarzą powrotu Hondy do F1, ale japoński zespół nie odnosił zbyt wielkich sukcesów. Równolegle od 1996 roku Surtees prowadził swój własny zespół w serii wyścigowej Can-Am. W 1970 roku wszedł ze swoją ekipą także do F1. Jednak pomimo dobrych i obiecujących pierwszych startów jego ekipa była gnębiona usterkami mechanicznymi, które uniemożliwiały skuteczną walkę o wyższe cele. W 1972, tym samym, w którym jego zespół F2 wygrał razem z Mike'm Hailwood'em mistrzostwo tej serii, Surtees zadecydował o wycofaniu się z F1. Ostatecznie Anglik skończył swoje bezpośrednie angażowanie się w wyścigu w 1978 roku, pozostał jednak bardzo ważną osobistością brytyjskiego świata motosportu.
źródło: espnf1 / własne
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Zdarzyło się w F1 - 11 Lutego
Podobne: Zdarzyło się w F1 - 11 Lutego
Kobayashi przesunięty za zignorowanie wezwania FIA »
Alfa Romeo zaprezentowało nowy bolid w wyścigowym malowaniu »
Przednie skrzydło Alfy Romeo intryguje ekspertów F1 »
Bolid Alfy Romeo wyjechał na tor »
Podobne galerie: Zdarzyło się w F1 - 11 Lutego
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit BMW
Galerie zdjęć
Newsletter