Formuła 1 » Aktualności F1 » Toyota rozpocznie sezon 2009 bez KERS

Bolidy Toyoty dopiero od połowy przyszłego sezonu będą wyposażone w system odzyskiwania energii kinetycznej KERS, donosi Autosport.
Mimo, że większość zespołów już od dłuższego czasu pracuje pełną parą nad przygotowaniem nowego systemu, w stawce pojawia się coraz więcej wątpliwości co do sensu wyposażenia bolidów w KERS, który w przyszłym sezonie będzie opcjonalny. Autosport twierdzi, że szefowie Toyoty poinformowali swoich rywali podczas spotkania w Chinach, że ich bolidy na początku sezonu nie będą wyposażone w nowy system.
„Prace nad KERS idą pełną parą, ale szczerze uważamy, że nasza konkurencja lekceważy pewne kwestie”, tłumaczył prezydent Toyoty John Howett Autosportowi.
„Mało prawdopodobne jest, że od pierwszego wyścigu sezonu będziemy dysponować bezpiecznym i niezawodnym KERS, który przełoży się na konkretne zyski na torze”, dodał. „Nie mówię, że po jakimś czasie tak nie będzie, ale mamy kilka poważnych kwestii do rozwiązania.”
„Wierzę, że dysponujemy dobrym systemem i mamy go pod kontrolą, ale bezpieczeństwo ma dla nas kluczowe znaczenie.”
Współwłaściciel Williamsa Patrick Head stwierdził, że zespoły mają twardy orzech do zgryzienia, ponieważ w związku ze zmianą przepisów odnośnie ogumienia, zyski płynące ze stosowania KERS mogą zostać całkowicie zniwelowane przez nieodpowiedni rozkład masy.
„Gdy z opon znikną rowki, będziesz potrzebował zdecydowanie więcej balastu z przodu bolidu”, tłumaczył Head.
„Nie wiem, jak wygląda to w przypadku innych zespołów, ale nasz KERS pochłonie niemal całą masę balastu. Ciężko będzie nam więc odpowiednio wyważyć wóz i obawiamy się, że ciężko będzie nam uzyskać optymalny rozkład masy.”
„Myślę, że wiele zespołów rozpocznie sezon bez KERS, ale z czasem będą go wprowadzać - gdy stwierdzą, że dobrze wpłynie na ich wóz. Wiele wozów w Melbourne będzie więc kompatybilnych z KERS, ale niewiele z nich będzie w nowy system wyposażonych.”
„Należy pamiętać, że KERS może dać pomiędzy 0.1 a 0.3 sekundy na okrążeniu - maksymalnie 0.35s. Pomijam fakt, że KERS może pomóc podczas wyprzedzania.”
„Jednakże zły rozkład masy może cię kosztować zdecydowanie więcej niż wspomniane 0.1-0.2s.”
Mimo, że większość zespołów już od dłuższego czasu pracuje pełną parą nad przygotowaniem nowego systemu, w stawce pojawia się coraz więcej wątpliwości co do sensu wyposażenia bolidów w KERS, który w przyszłym sezonie będzie opcjonalny. Autosport twierdzi, że szefowie Toyoty poinformowali swoich rywali podczas spotkania w Chinach, że ich bolidy na początku sezonu nie będą wyposażone w nowy system.
„Prace nad KERS idą pełną parą, ale szczerze uważamy, że nasza konkurencja lekceważy pewne kwestie”, tłumaczył prezydent Toyoty John Howett Autosportowi.
„Mało prawdopodobne jest, że od pierwszego wyścigu sezonu będziemy dysponować bezpiecznym i niezawodnym KERS, który przełoży się na konkretne zyski na torze”, dodał. „Nie mówię, że po jakimś czasie tak nie będzie, ale mamy kilka poważnych kwestii do rozwiązania.”
Współwłaściciel Williamsa Patrick Head stwierdził, że zespoły mają twardy orzech do zgryzienia, ponieważ w związku ze zmianą przepisów odnośnie ogumienia, zyski płynące ze stosowania KERS mogą zostać całkowicie zniwelowane przez nieodpowiedni rozkład masy.
„Gdy z opon znikną rowki, będziesz potrzebował zdecydowanie więcej balastu z przodu bolidu”, tłumaczył Head.
„Nie wiem, jak wygląda to w przypadku innych zespołów, ale nasz KERS pochłonie niemal całą masę balastu. Ciężko będzie nam więc odpowiednio wyważyć wóz i obawiamy się, że ciężko będzie nam uzyskać optymalny rozkład masy.”
„Myślę, że wiele zespołów rozpocznie sezon bez KERS, ale z czasem będą go wprowadzać - gdy stwierdzą, że dobrze wpłynie na ich wóz. Wiele wozów w Melbourne będzie więc kompatybilnych z KERS, ale niewiele z nich będzie w nowy system wyposażonych.”
„Należy pamiętać, że KERS może dać pomiędzy 0.1 a 0.3 sekundy na okrążeniu - maksymalnie 0.35s. Pomijam fakt, że KERS może pomóc podczas wyprzedzania.”
„Jednakże zły rozkład masy może cię kosztować zdecydowanie więcej niż wspomniane 0.1-0.2s.”
źródło: Autosport
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
7
Komentarze do:
Toyota rozpocznie sezon 2009 bez KERS

Toyota rozpocznie sezon 2009 bez KERS
phoros 2008-11-03 17:22
Jakoś nie chce mi się wierzyć, że KERS da tylko tyle. Za dużo szumu wokół systemu i za dużo zachodu, by miało to dawać tyle, ile można zyskać na standardowych ustawieniach. Gdzieś wyczytałem, że w grę wchodzi raczej 0,5-1,5s na okrążeniu, a tu już jest o co powalczyć i przypilnować, by system spisywał się jak najlepiej. Toyota coś kręci, Honda i bmw podjurgane, a ferrari płacze, że coś im nie idzie...
Toyota rozpocznie sezon 2009 bez KERS
mp4-23 2008-11-03 18:13
KERS ma być rozwijany co roku nie pamiętam w jakich to się podaje jednostkach ale w sezonie 2009 maksymalna moc to 50, w kolejnym 100, potem 150 i w 2012 200 czegoś
Toyota rozpocznie sezon 2009 bez KERS
BMW16 2008-11-03 19:10
Wierzę, że KERS jest przydatny (pomoże Kubicy)
Toyota rozpocznie sezon 2009 bez KERS
Gregor 2008-11-04 04:37
Trochę mnie to dziwi w przypadku Toyoty bo to przecież lider w hybrydach, no i najważniejszy IMHO zysk z KERS'u to możliwość wyprzedzania - Kubica był ostatnio ok 1.5 sek szybszy od Sutila na okrążeniu a i tak nie mógł go wyprzedzić. Oczywiście będzie inaczej z nowym aero ale i tak przy różnicach < 1 sek na okrążeniu wyprzedzanie będzie trudne i wtedy KERS może okazać się kluczowy. Co do rozkładu masy to rzeczywiście Williams może mieć problem bo mają układ mechaniczny, który chyba będzie musiał cały być w pobliżu tylnej osi natomiast BMW przynajmniej baterie będzie mogło dać do przodu lub w ogóle wykorzystać jako część balastu (mam nadzieje). Co do rozwoju KERS to o ile dobrze pamiętam to teraz jest 60kW czyli ok 80KM, w 2010 ma być 2x tyle czyli 120 kW a w 2011 200 kW z obu osi (ciekawe czy to będzie oznaczało również dopuszczenie napędu elektrycznego na przednią oś? ;-))
Toyota rozpocznie sezon 2009 bez KERS
84did 2008-11-04 08:24
naped na przedniej osi to raczej malorealne... przednia czesc bolidu musiala by sporo wazyc i byc wieksza... tam sie jeszcze nadal musza zmiescic nogi kierowcy...
ciekawe czy z KERS bedzie mozna kozystac na starcie? jesli bolidy startowaly by z doladowana bateria to mialy by dodatkowego kopa na starcie...
a jezeli chodz o japoncow, to maja teraz niemale problemy w przemysle motoryzacyjnym... wydaje mi sie ze ta decyzja jest skutkiem tych problemow :-)
Toyota rozpocznie sezon 2009 bez KERS
kaszanka 2008-11-04 12:55
A mnie dziwi jak można pozwolić aby część zespołów jeździła z KERS a reszta to olała. To ta jakby jednym pozwolić aby jeździły na aero z 2008 i rowkach a innym na aero z 2009 i na slickach. To po cholerę w ogóle ten KERS jak go niektórzy nie chcą?
Podobne: Toyota rozpocznie sezon 2009 bez KERS




Podobne galerie: Toyota rozpocznie sezon 2009 bez KERS



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit Toyota
Newsletter
Galerie zdjęć