Formuła 1 » Kierowcy F1 » Takuma Sato

Takuma Sato zadebiutował na torze w 1996 roku, gdy w końcu uzbierał pieniądze na wymarzony gokart. W następnym roku wstąpił do szkoły wyścigowej Hondy i od tego momentu był prowadzony i sponsorowany przez japońskiego giganta. W 1998 roku mógł startować w japońskiej Formule 3, jednak wybrał wyjazd do Europy.
W 1998 i 1999 ścigał się w Formule Opel oraz okazjonalnie startował w brytyjskiej Formule 3, w której wygrał pięć wyścigów. W tym samym roku po raz pierwszy miał przyjemność testować bolid Formuły 1 i ostatecznie podpisał długoterminowy kontrakt z zespołem BAR. Od 2000 roku przez dwa sezony ścigał się w Formule 3 dwukrotnie zdobywając tytuł mistrzowski. W 2001 roku wygrał również prestiżowe wyścigi Formuły 3 na torze Zandvoort i Macau.
W sezonie 2002 Takuma ścigał się w zespole Jordan. Sato zakończył sezon piątym miejscem na torze Suzuka - były to jego jedyne punkty w sezonie pełnym błędów i wypadków.
Z silnym wsparciem Hondy Takuma spędził sezon 2003 testując bolid BAR. W ostatnim wyścigu sezonu zastąpił nawet Jacquesa Villeneuve'a, jednak było to spowodowane głównie względami marketingowymi. Sato zaskoczył jednak wszystkich i kolejny raz na Suzuce zdobył punkty - tym razem ukończył wyścig na szóstym miejscu. W 2004 Sato znów brał udział w wyścigach i najlepszym wynikiem było trzecie miejsce w wyścigu na torze Indianapolis. Ostatecznie ukończył sezon na ósmym miejscu z dorobkiem trzydziestu czterech punktów.
Następny sezon to katastrofa - co prawda bolid Hondy nie był zbyt dobry, ale Jenson Button uzbierał aż trzydzieści siedem punktów, a Sato tylko jeden. Presja była ogromna i Sato niestety jej nie wytrzymał - spowodował kolizję w Japonii, a w Chinach popełnił falstart. Ostatecznie kiepskie wyniki sprawiły, że kierownictwo Hondy postanowiło zastąpić zdolnego Japończyka doświadczonym Rubensem Barrichello.
Dla kariery Takumy zbawienny okazał się zespół Super Aguri mocno wspierany przez Hondę. Sato był zdecydowanym liderem i pomimo przestarzałego bolidu potrafił nawiązać walkę z kierowcami innych zespołów. Ukoronowaniem dobrego sezonu był świetny wyścig o Grand Prix Brazylii - Sato finiszował na dziesiątym miejscu pozostawiając w tyle sześciu rywali.
W 2007 roku Super Aguri zamieniło archaiczny bolid bazujący na Arrowsie na bolid Hondy, który od samego początku umożliwił Sato walkę o punkty. Najjaśniejszym punktem sezonu było szóste miejsce w Grand Prix Australii. Niestety problemy finansowe Super Aguri przeszkodziły Takumie w zdobyciu punktów w drugiej części sezonu.
Pomimo ogromnych problemów finansowych Super Aguri wystartowało w sezonie 2008. Jednak ich przygoda bardzo szybko się zakończyła, musieli wycofać się po czwartym GP.
W 1998 i 1999 ścigał się w Formule Opel oraz okazjonalnie startował w brytyjskiej Formule 3, w której wygrał pięć wyścigów. W tym samym roku po raz pierwszy miał przyjemność testować bolid Formuły 1 i ostatecznie podpisał długoterminowy kontrakt z zespołem BAR. Od 2000 roku przez dwa sezony ścigał się w Formule 3 dwukrotnie zdobywając tytuł mistrzowski. W 2001 roku wygrał również prestiżowe wyścigi Formuły 3 na torze Zandvoort i Macau.
W sezonie 2002 Takuma ścigał się w zespole Jordan. Sato zakończył sezon piątym miejscem na torze Suzuka - były to jego jedyne punkty w sezonie pełnym błędów i wypadków.
Z silnym wsparciem Hondy Takuma spędził sezon 2003 testując bolid BAR. W ostatnim wyścigu sezonu zastąpił nawet Jacquesa Villeneuve'a, jednak było to spowodowane głównie względami marketingowymi. Sato zaskoczył jednak wszystkich i kolejny raz na Suzuce zdobył punkty - tym razem ukończył wyścig na szóstym miejscu. W 2004 Sato znów brał udział w wyścigach i najlepszym wynikiem było trzecie miejsce w wyścigu na torze Indianapolis. Ostatecznie ukończył sezon na ósmym miejscu z dorobkiem trzydziestu czterech punktów.
Dla kariery Takumy zbawienny okazał się zespół Super Aguri mocno wspierany przez Hondę. Sato był zdecydowanym liderem i pomimo przestarzałego bolidu potrafił nawiązać walkę z kierowcami innych zespołów. Ukoronowaniem dobrego sezonu był świetny wyścig o Grand Prix Brazylii - Sato finiszował na dziesiątym miejscu pozostawiając w tyle sześciu rywali.
W 2007 roku Super Aguri zamieniło archaiczny bolid bazujący na Arrowsie na bolid Hondy, który od samego początku umożliwił Sato walkę o punkty. Najjaśniejszym punktem sezonu było szóste miejsce w Grand Prix Australii. Niestety problemy finansowe Super Aguri przeszkodziły Takumie w zdobyciu punktów w drugiej części sezonu.
Pomimo ogromnych problemów finansowych Super Aguri wystartowało w sezonie 2008. Jednak ich przygoda bardzo szybko się zakończyła, musieli wycofać się po czwartym GP.
Bio - Takuma Sato | |
---|---|
Data i miejsce urodzenia | 28.01.1977, Tokyo, Japonia |
Wzrost | 163 cm |
Waga | 60 kg |
Statystyki - Takuma Sato | |
Zwycięstwa | 0 |
Punkty | 44 |
Wyścigi | 86 |
Pierwsze pola startowe | 0 |
Podia | 1 |
Debiut | GP Australii 2002 |
Najlepszy wynik | 3. miejsce |
Wyniki sezonu 2008 - Takuma Sato | |
Australia | - |
Malezja | 16 |
Bahrajn | 17 |
Hiszpania | 13 |
Suma punktów w 2008 | 0, 21. miejsce |
Kalendarium - Takuma Sato | |
1996 | Karting, Japonia |
1997 | Karting, Japonia, 1. miejsce |
1998 | Formuła Opel, Anglia |
1999 | Formuła Opel, Europa, 1. miejsce Formuła 3, Anglia |
2000 | Formuła 3, Anglia, 3. miejsce |
2001 | Formuła 3, Anglia, 1. miejsce Formuła 3, Macau, 1. miejsce Formuła 3, Zandvoort, 1. miejsce |
2002 | Formuła 1, Jordan, 2 punkty, 15. miejsce |
2003 | Formuła 1, BAR, kierowca testowy |
2004 | Formuła 1, BAR, 34 punkty, 8. miejsce |
2005 | Formuła 1, BAR, 1 punkt, 23. miejsce |
2006 | Formuła 1, Super Aguri, 0 punktów |
2007 | Formuła 1, Super Aguri, 4 punkty, 17. miejsce |
2008 | Formuła 1, Super Aguri, 0 punktów, 21. miejsce (4 wyścigi) |

Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Takuma Sato
Podobne: Takuma Sato




Podobne galerie: Takuma Sato



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter