Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Sir Jackie Stewart: Wspomnienia z Silverstone
			
			
			
			 
									
					
					Sir Jackie Stewart: Wspomnienia z Silverstone
							2011-07-07 - P. Pokwicki     Tagi: Silverstone, Jackie Stewart
						
						
						Sir Jackie Stewart to były trzykrotny mistrz świata - Brytyjczyk zdobywał swoje tytuły w dwuletnich odstępach: 1969, 1971, 1973. Poniżej Stewart opisuje swoje wspomnienia dotyczące toru Silverstone, na którym odbędzie się najbliższe Grand Prix Formuły 1.
Moje pierwsze wspomnienia z Silverstone sięgają 1953 roku kiedy pojechałem tam z moim bratem Jimmy’m Stewartem, który startował w Grand Prix Wielkiej Brytanii w bolidzie Cooper Bristol w barwach teamu Ecurie Ecosse. Po dziesięciu okrążeniach znajdował się na piątej pozycji i zajmował najwyższą lokatę ze wszystkich brytyjskich kierowców. Zaraz potem dotarł do zakrętu Copse, gdzie miał stłuczkę. Bardzo dobrze pamiętam ten wyścig w Silverstone i pierwszy raz kiedy zobaczyłem tor. Moje wspomnienia sięgają daleko wstecz. Często odwiedzałem Silverstone z moim bratem w latach 1953-55 i była to dla mnie zawsze okazja, by poprosić o autograf sławy Formuły 1: Fangio, Ascariego, Villoresiego, Taruffiego, Stirlinga Mossa, Mike’a Hawthorna i innych kierowców. Silverstone zajmuje w moim sercu wyjątkowe miejsce. Miałem wiele szczęścia i sam zostałem kierowcą wyścigowym. Dwukrotnie wygrywałem GP Wielkiej Brytanii - szefem mojego zespołu był wtedy Ken Tyrrell. Pierwsze zwycięstwo wywalczyłem za kierownicą Matry MS80 w 1969 roku, a drugie w barwach teamu Tyrell Ford w 1971 roku. W obu sezonach zdobyłem także Mistrzostwo Świata.
	
	
	
	
						Mój najbardziej pamiętny wyścig miał miejsce w 1969 roku - na torze ścigałem się z Jochenem Rindtem, który prowadził Lotusa 49. Ja siedziałem za kierownicą Matry MS80. Podczas wyścigu ponad trzydzieści razy dochodziło do przetasowania na pozycji lidera - nie zawsze na prostej startowej. Kolejność zmieniała się najczęściej kiedy bolidy jechały w cieniu aerodynamicznym podczas wyjazdu z prostej Hangar Straight i wjazdu w prawy łuk Woodcote.Nagle w bolidzie Jochema pojawiły się problemy - płat tylnego skrzydła omal nie przeciął jednej z tylnych opon, zmuszając go do zjechania do boksu. Później nie wiem dlaczego, zabrakło mu paliwa - wyprzedziłem go, zapewniając sobie zwycięstwo.
Mój trzeci występ w rozgrywanym w ramach Mistrzostw Świata Grand Prix Wielkiej Brytanii także odbył się w Silverstone - z powodu problemów ze skrzynią biegów wypadłem z toru na zakręcie i zakończyłem wyścig na dziesiątej pozycji.Znane z szybkich zakrętów Silverstone jest od dziesięcioleci ulubionym torem wszystkich kierowców startujących w Grand Prix. To prawda, że wolne łuki pokonuje się znacznie łatwiej niż szybkie wiraże, ale to, co odróżnia chłopców od mężczyzn to radość, z jaką podejmują oni trudne wyzwania.W tym roku Grand Prix odbędzie się na przebudowanym torze (jego nowy układ poznaliśmy dopiero rok temu). Dobudowano nową aleję serwisową i budynki padoku znanego jako The Wing. To wielki kompleks, który ma długość około jednej czwartej mili, który został dodany, by zapewnić kontynuację wyścigów Grand Prix w Wielkiej Brytanii. Przez wiele lat prowadzono rozmowy z FOM na temat utrzymania tej imprezy w kalendarzu Formuły 1.
Obecnie Silverstone jest pod każdym względem bardzo nowoczesnym torem. Wielka Brytania jest uznawana za lidera w obszarze rozwoju nowych technologii stosowanych w sportach samochodowych. GP Wielkiej Brytanii jest jedną z najbardziej prestiżowych imprez - wielu z 40-50 tysięcy pracowników branży sportów motorowych w naszym kraju marzy o zobaczeniu wyścigu na torze w Silverstone.
Poza tym, wiele teamów F1 traktuje GP Wielkiej Brytanii jak wyścig rozgrywany w domu. Tak jest w przypadku ekipy Lotus Renault GP, której siedziba mieści się w Anglii.
Kolejny powód, dla którego uwielbiam Silverstone to Brytyjski Klub Kierowców Wyścigowych. To jedyny na świecie prywatny klub członkowski, który ma swój własny tor Formuły 1 i organizuje wyścigi Grand Prix na terenie swojej posiadłości - a to jest już coś!
Wielka Brytania nie słynie ze słonecznej pogody. Na przestrzeni lat doświadczaliśmy bardzo kapryśnej aury podczas wyścigów w Silverstone - ekstremalne warunki pogodowe w połączeniu z szybkimi zakrętami sprawiają, że ta impreza jest dla wielu kierowców olbrzymim wyzwaniem. Tor został tak zaprojektowany, aby zminimalizować obecność stojącej wody, która jest prawdziwą zmorą wszystkich ekip. Akwaplanacja, czyli utrata przyczepności opony na mokrej nawierzchni, jest bardzo niebezpiecznym zjawiskiem, które pojawia się podczas intensywnych opadów deszczu. Kierowcy muszą płynnie i z dużą precyzją pokonywać szybkie zakręty. Pod tym względem Silverstone jest dla nich wielkim wyzwaniem.
					
Moje pierwsze wspomnienia z Silverstone sięgają 1953 roku kiedy pojechałem tam z moim bratem Jimmy’m Stewartem, który startował w Grand Prix Wielkiej Brytanii w bolidzie Cooper Bristol w barwach teamu Ecurie Ecosse. Po dziesięciu okrążeniach znajdował się na piątej pozycji i zajmował najwyższą lokatę ze wszystkich brytyjskich kierowców. Zaraz potem dotarł do zakrętu Copse, gdzie miał stłuczkę. Bardzo dobrze pamiętam ten wyścig w Silverstone i pierwszy raz kiedy zobaczyłem tor. Moje wspomnienia sięgają daleko wstecz. Często odwiedzałem Silverstone z moim bratem w latach 1953-55 i była to dla mnie zawsze okazja, by poprosić o autograf sławy Formuły 1: Fangio, Ascariego, Villoresiego, Taruffiego, Stirlinga Mossa, Mike’a Hawthorna i innych kierowców. Silverstone zajmuje w moim sercu wyjątkowe miejsce. Miałem wiele szczęścia i sam zostałem kierowcą wyścigowym. Dwukrotnie wygrywałem GP Wielkiej Brytanii - szefem mojego zespołu był wtedy Ken Tyrrell. Pierwsze zwycięstwo wywalczyłem za kierownicą Matry MS80 w 1969 roku, a drugie w barwach teamu Tyrell Ford w 1971 roku. W obu sezonach zdobyłem także Mistrzostwo Świata.
Mój trzeci występ w rozgrywanym w ramach Mistrzostw Świata Grand Prix Wielkiej Brytanii także odbył się w Silverstone - z powodu problemów ze skrzynią biegów wypadłem z toru na zakręcie i zakończyłem wyścig na dziesiątej pozycji.Znane z szybkich zakrętów Silverstone jest od dziesięcioleci ulubionym torem wszystkich kierowców startujących w Grand Prix. To prawda, że wolne łuki pokonuje się znacznie łatwiej niż szybkie wiraże, ale to, co odróżnia chłopców od mężczyzn to radość, z jaką podejmują oni trudne wyzwania.W tym roku Grand Prix odbędzie się na przebudowanym torze (jego nowy układ poznaliśmy dopiero rok temu). Dobudowano nową aleję serwisową i budynki padoku znanego jako The Wing. To wielki kompleks, który ma długość około jednej czwartej mili, który został dodany, by zapewnić kontynuację wyścigów Grand Prix w Wielkiej Brytanii. Przez wiele lat prowadzono rozmowy z FOM na temat utrzymania tej imprezy w kalendarzu Formuły 1.
Obecnie Silverstone jest pod każdym względem bardzo nowoczesnym torem. Wielka Brytania jest uznawana za lidera w obszarze rozwoju nowych technologii stosowanych w sportach samochodowych. GP Wielkiej Brytanii jest jedną z najbardziej prestiżowych imprez - wielu z 40-50 tysięcy pracowników branży sportów motorowych w naszym kraju marzy o zobaczeniu wyścigu na torze w Silverstone.
Poza tym, wiele teamów F1 traktuje GP Wielkiej Brytanii jak wyścig rozgrywany w domu. Tak jest w przypadku ekipy Lotus Renault GP, której siedziba mieści się w Anglii.
Kolejny powód, dla którego uwielbiam Silverstone to Brytyjski Klub Kierowców Wyścigowych. To jedyny na świecie prywatny klub członkowski, który ma swój własny tor Formuły 1 i organizuje wyścigi Grand Prix na terenie swojej posiadłości - a to jest już coś!
Wielka Brytania nie słynie ze słonecznej pogody. Na przestrzeni lat doświadczaliśmy bardzo kapryśnej aury podczas wyścigów w Silverstone - ekstremalne warunki pogodowe w połączeniu z szybkimi zakrętami sprawiają, że ta impreza jest dla wielu kierowców olbrzymim wyzwaniem. Tor został tak zaprojektowany, aby zminimalizować obecność stojącej wody, która jest prawdziwą zmorą wszystkich ekip. Akwaplanacja, czyli utrata przyczepności opony na mokrej nawierzchni, jest bardzo niebezpiecznym zjawiskiem, które pojawia się podczas intensywnych opadów deszczu. Kierowcy muszą płynnie i z dużą precyzją pokonywać szybkie zakręty. Pod tym względem Silverstone jest dla nich wielkim wyzwaniem.
źródło: lotusrenaultgp.com
										
					
				Dodaj komentarz
					Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
				logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
					Komentarze do:
Sir Jackie Stewart: Wspomnienia z Silverstone
Podobne: Sir Jackie Stewart: Wspomnienia z Silverstone
				 Liga Typerów - GP Wielkiej Brytanii 2018 »
Liga Typerów - GP Wielkiej Brytanii 2018 »
					
					 Liga Typerów - GP Wielkiej Brytanii 2017 »
Liga Typerów - GP Wielkiej Brytanii 2017 »
					
					 Liga Typerów - GP Wielkiej Brytanii 2015 »
Liga Typerów - GP Wielkiej Brytanii 2015 »
					
				Podobne galerie: Sir Jackie Stewart: Wspomnienia z Silverstone
				 GP Wielkiej Brytanii 2018 - wyścig »
GP Wielkiej Brytanii 2018 - wyścig »
					
					 GP Wielkiej Brytanii 2018 - treningi i kwalifikacje »
GP Wielkiej Brytanii 2018 - treningi i kwalifikacje »
					
					 GP Wielkiej Brytanii 2017 - wyścig »
GP Wielkiej Brytanii 2017 - wyścig »
					
				Najczęściej czytane w tym miesiącu
				 Kwalifikacje do GP Singapuru: Russell królem nocy w Singapurze! Mercedes wraca na szczyt »
Kwalifikacje do GP Singapuru: Russell królem nocy w Singapurze! Mercedes wraca na szczyt »
					
					 Kwalifikacje do sprintu Grand Prix Stanów Zjednoczonych - Verstappen znów górą »
Kwalifikacje do sprintu Grand Prix Stanów Zjednoczonych - Verstappen znów górą »
					
					 Sprint to GP USA: Verstappen kolejne 8 punktów bliżej! »
Sprint to GP USA: Verstappen kolejne 8 punktów bliżej! »
					
				Tapety na pulpit 
				
				
				
				
				
				
				
			Newsletter
			
Galerie zdjęć
 Jackie Stewart
Jackie Stewart Jackie Stewart
Jackie Stewart Jackie Stewart na padoku w Barcelonie
Jackie Stewart na padoku w Barcelonie Jackie Stewart
Jackie Stewart Jackie Stewart i Witalij Pietrow
Jackie Stewart i Witalij Pietrow Jackie Stewart
Jackie Stewart Jackie Stewart
Jackie Stewart Jackie Stewart
Jackie Stewart Jackie Stewart
Jackie Stewart 
						
						 
						
						 Tapety
						
						Tapety   Tapety Honda
Tapety Honda  Nie możecie się doczekać GTA VI? Dzisiaj ściągniesz nowe samochody do ulepszonej GTA V!
Nie możecie się doczekać GTA VI? Dzisiaj ściągniesz nowe samochody do ulepszonej GTA V! Gdyby Elon Musk i Kanye West mieli dziecko: Tesla Cybertruck po mrocznym tuningu Mansory
Gdyby Elon Musk i Kanye West mieli dziecko: Tesla Cybertruck po mrocznym tuningu Mansory Sprawdzenie auta używanego - najczęstsze błędy kupujących
Sprawdzenie auta używanego - najczęstsze błędy kupujących Prztyczek w nosy Trumpa i Muska. Amerykańscy żołnierze nie mogą zabrać Tesli Cybertruck do Niemiec
Prztyczek w nosy Trumpa i Muska. Amerykańscy żołnierze nie mogą zabrać Tesli Cybertruck do Niemiec Rajd Polski żegna Mikołajki. Kultowa impreza przenosi się na Śląsk
Rajd Polski żegna Mikołajki. Kultowa impreza przenosi się na Śląsk Honda CR-Z AMS - prawie sportowo
Honda CR-Z AMS - prawie sportowo  Bugatti Veyron Super Sport na torze Laguna Seca
Bugatti Veyron Super Sport na torze Laguna Seca  
 
			
 
 
			