Formuła 1  »  Kierowcy F1  »  DO USUNIĘCIA
Robert Kubica

DO USUNIĘCIA

2007-01-15 - W. Nogalski     Tagi: Kubica
Robert Kubica rozpoczął karierę od wyścigów gokartów w 1995 roku i ścigał się w różnych seriach aż do 2001, gdy awansował do włoskiej Formuły Renault 2000. Po dwóch udanych sezonach Robert zaczął się ścigać w europejskiej Formule 3, gdzie bez większych sukcesów jeździł przez dwa sezony. Prawdziwy przełom nastąpił po przesiadce do bolidu World Series by Renault. Dzięki zwycięstwom w Zolder, Bilbao i Oschersleben (dwukrotnie) Robert został mistrzem. Jesienią Robert wziął udział w wyścigu Formuły 3 w Macau, uważanym za nieoficjalne Mistrzostwa Świata tej serii. W klasyfikacji końcowej Kubica był drugi. Nagrodą za wygranie World Series by Renault były testy bolidu Formuły 1 zespołu Renault. Szybkość i ogromna wiedza techniczna młodego Polaka wywarły na inżynierach mistrzowskiej stajni ogromne wrażenie.

BMW Sauber nie tracił więc czasu i zaproponował Robertowi posadę kierowcy testowego. Kubica od pierwszego testu zrobił ogromne wrażenie na wszystkich członkach zespołu. Również w piątkowych treningach zawsze był w czołówce sprawiając, że regularni kierowcy zespołu zaczęli bać się o swoje posady. Na początku sierpnia okazało się, że Jacques Villeneuve opuścił zespół, a jego miejsce zajmie Robert! Radość wszystkich Polaków była tym większa, ponieważ mogli zobaczyć Roberta podczas debiutu w Budapeszcie na żywo - w końcu tor Hungaroring leży najbliżej naszego kraju.
W pierwszym wyścigu Robert spisał się znakomicie - w bardzo ciężkich warunkach, po wielu przygodach, ale również wielu pięknych manewrach wyprzedzania nasz rodak dojechał na ósmym - punktowanym - miejscu! Radość z pierwszego punktu nie trwała jednak długo - wóz Polaka okazał się zbyt lekki z powodu zbyt dużego zużycia opon i Robert został zdyskwalifikowany.

Już w trzecim wyścigu w karierze Robert stanął na podium - w świątyni prędkości - torze Monza! Robert po niesamowitym starcie, który przez znawców został określony mianem startu sezonu, przez cały wyścig jechał bardzo dojrzale i szybko, odpierając ataki Felipe Massy i Fernando Alonso. Zwyciężył odchodzący na emeryturę Michael Schumacher, który na podium gratulował młodemu Polakowi. Dla nas był to gest szczególny - niemal jak namaszczenie następcy.

Ostatnie trzy wyścigi były dla Roberta bardzo trudne. W żadnym nie zdobył punktów, jednak we wszystkich prezentował równą, bardzo wysoką formę.

Sezon 2007 był dla Roberta raczej trudny, głównie ze względu na awarie i potężny wypadek, któremu uległ w Montrealu. Ostatecznie Robert zdołał uzbierać 39 punktów, co dało mu szóstą pozycję w klasyfikacji kierowców.


Wypadek Roberta Kubicy w Montrealu


Sezon 2008 Robert Kubica rozpoczął od mocnego uderzenia „ocierając” się o Pole Position podczas pierwszego Grand Prix sezonu. Niestety podczas wyścigu Robert został wyeliminowany przez Kazuki Nakajimę, jednak od tego momentu wiadomo było, że Polak powalczy o najwyższe pozycje.

Już podczas Grand Prix Monako Kubica otarł się o zwycięstwo, ale w Kanadzie dzięki odrobinie szczęścia stało się - Robert Kubica wygrał swój pierwszy wyścig, a dodatkowo został liderem w klasyfikacji kierowców.


Druga połowa sezonu w wykonaniu Polaka nie była jednak już tak mocna i Kubica musiał się zadowolić „tylko” czwartym miejscem. Jedno jest jednak pewne - w 2009 ponownie powalczy o mistrzostwo!

Po świetnym sezonie 2008 nadzieje Roberta Kubicy na walkę o mistrzostwo świata zostały brutalnie przerwane. Już od pierwszych wyścigów w 2009 roku widać było, że ekipa BMW Sauber nie jest tak konkurencyjna jak zapowiadano. Największym problemem okazała się słaba aerodynamika bolidu F1.09, który pomimo wielu modyfikacji wpowadzanych w trakcie sezonu nie dorównywał tempem samochodom Red Bull Racing czy Brawn GP.

Mimo, iż w inauguracyjnym wyścigu o GP Australii Kubica startował z czwartego pola, to nie udało mu się ukończyć wyścigu z powodu kolizji z Sebastianem Vettelem. Grand Prix Malezji zakończyło się dla Polaka już w pierwszym okrążeniu - awarii uległ silnik.

W GP Chin pojawiła się szansa na punkty, lecz zderzenie z Jarno Trullim uniemożliwiło Kubicy walkę o wysoką pozycję. W Bahrajnie doszło do kolizji z Nickiem Heidfeldem w wyniku której Kubica ukończył wyścig na 18 pozycji.

Dalszą część sezonu Kubica spędził w środku stawki, walcząc z awariami i mało konkurencyjnym bolidem. Najlepszym wynikiem kierowcy BMW Sauber było trzecie miejsce w wyścigu o Grand Prix Brazylii.

29 lipca 2009 BMW ogłosiło decyzję o wycofaniu się z Formuły 1 po zakończeniu sezonu. To postawiło ekipę Sauber w niepewnej sytuacji. W końcu została ona wykupiona przez Petera Saubera i pozostała w sporcie zajmując miejsce Toyoty.

7 października Renault ogłosiło, że Robert Kubica będzie kierowcą francuskiego teamu w 2010 roku.

Bio - Robert Kubica
Data i miejsce urodzenia07.12.1984, Kraków, Polska
Wzrost184 cm
Waga73 kg
Statystyki - Robert Kubica
Zwycięstwa1
Zdobyte punkty137
Ilość wyścigów57
Ilość Pole Position1
Na podium9
Pierwszy wyścig2006, Hungaroring
Najlepszy wynik1
Wyniki sezonu 2009 - Robert Kubica
Australia
14
Malezja-
Chiny
13
Bahrajn
18
Hiszpania
11
Monako
-
Turcja
7
Wielka Brytania
13
Niemcy14
Węgry13
Europa8
Belgia4
Włochy-
Singapur8
Japonia9
Brazylia2
Abu Zabi
10
Suma punktów w 200917, 14. miejsce
Wyniki sezonu 2010
Bahrajn11
Australia2
Malezja4
Chiny5
Hiszpania8
Monako3
Turcja6
Kanada7
Europa5
Wielka Brytania-
Niemcy7
Węgry-
Belgia3
Włochy8
Singapur7
Japonia-
Korea Południowa5
Brazylia9
ZEA5
Kalendarium - Robert Kubica
1995-1997Karting, Polska, 1. miejsce
1998Karting, Europa, 2. miejsce
Karting, Włochy, 1. miejsce
1999Karting, Niemcy, 1. miejsce
Karting, Włochy, 1. miejsce
2000Karting, Europa, 4. miejsce
Karting, Puchar Świata, 4. miejsce
2001Formuła Renault 2000, Włochy
2002Formuła Renault 2000, Włochy, 2. miejsce
2003Formuła 3 Euroseries, 12. miejsce
2004Formuła 3 Euroseries, 7. miejsce
2005World Series by Renault, 1. miejsce
2006Formuła 1, BMW Sauber, 6 punktów, 16. miejsce (6 wyścigów)
2007Formuła 1, BMW Sauber, 39 punktów, 6. miejsce
2008Formuła 1, BMW Sauber, 75 punktów, 4. miejsce
2009
Formuła 1, BMW Sauber, 17 punktów, 14 miejsce
2010Formuła 1, Renault, 136 punktów, 8 miejsce



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
23

Komentarze do:

DO USUNIĘCIA

DO USUNIĘCIA
Tomek_civic 2007-05-21 00:23
Jedno trzeba przyznać, to Kubica spowodował manię F1 w Polsce i oby Robert w przyszłości był dla nas powodem do dumy jak Małysz, trzymamy za to mocno kciuki..
DO USUNIĘCIA
śruba72 2007-05-22 14:03
gdyby jeszcze parę razy wskoczył na pudło to by wywołał lawinę zainteresowania
dragoo
DO USUNIĘCIA
dragoo 2007-05-22 15:15
I to jest właśnie najgorsze (ale normalne). Jak to mawiają "Reklama dźwignią handlu". Z Roberta media znow zrobia produkt konsumpcyjny(tak jak z Malysza, Otylii i innych ktorym udało się wspiąć na szczyt). Potencjalne pijawki(pseudo kibice) beda "pozerac" Kubice na wszystkie mozliwe sposoby. A jakby jeszcze rok temu zapytac przypadkowego przechodnia na ulicy kto to RK, odpowiadaliby ze zdziwieniem... - "Jakiś polityk ?"
Rysiek
DO USUNIĘCIA
Rysiek 2007-05-22 15:20
to jest efekt uboczny kazdego Idola, ktory odniosl sukces, wiec nic to, anlezy sie tylko cieszyc, ze mamy taki problem, ze jest idol F1 z Polski :-)
DO USUNIĘCIA
śruba72 2007-05-22 17:13
mam nadzieje że pijawy nie będzie stać na wykorzystywanie jego wizerunku bo honoraria są niebotycznie większe niż w narciarstwie
DO USUNIĘCIA
Sandra 2007-06-10 23:51
Mam tylko nadzieję, że kibicami Roberta będą osoby które naprawdę interesują się formułą pierwszą i te, które jednocześnie znają się na tym sporcie! Nie wiem jak Wy, ale ja nienawidzę takich ludzi, którzy "stają" się takimi pseudo... Wtedy, kiedy Rodak wygrywa w jakiejś dziedzinie... Mimo swojego wieku (19) i płci oglądam F1 już nieco ponad dziesięć lat wraz z ojcem. Pozdrawiam wszystkich kibiców całej ferajny formuły pierwszej!
DO USUNIĘCIA
Sandra 2007-06-10 23:53
...jak wiadomo w tym sporcie ważna jest rywalizacja, walka, zdobywanie punktów i usilne wspinanie się na wyżyny klasyfikacji i zdobywanie doświadczenia. Dla mnie to jest najlepsze w F1!
DO USUNIĘCIA
burza 2007-09-28 18:35
Kubica to świetny wyścigowiec co potwierdził w nie jednym wyścigu jak dostanie lepszą fure typu ferrari to będzięmy nieraz słyszeć hymn Polski po wyścigu i widziec Kubice na podium. Kubica ciśnij ile wlezie trzymay kciuki:-)
maciejpm
DO USUNIĘCIA
maciejpm 2008-03-15 20:12
Tego już mu nawet Hamilton nie zabierze. Na pudle z Schumacherem! Hamilton może tylko pomarzyć o tym żeby się ścigać z Schumacherem (Vetel też).
DO USUNIĘCIA
djescape 2008-03-18 18:57
Gdyby nie zazdrość Niemców to polak dawno zajmowałby miejsca na podium
DO USUNIĘCIA
burza 2008-03-26 17:03
Gdyby kubica dostał lepszy wózek (ferrari, mclaren) to już by był mistrzem świata i wygrywa łby niejeden wyścig
DO USUNIĘCIA
Ksys 2008-06-08 11:16
Lepiej ze dochodzi powoli do mistrzostwa a nie jak mamin synek Lewis ktoremu podano wszystko na tacy i ktoremu odbila woda sodowa juz dawno. Chociaż myśle ze gdyby Robert juz teraz wygrywal co drugi wyscig i tak by był dalej skromny bo ma niesamowity charakter !
rogerus72
DO USUNIĘCIA
rogerus72 2008-06-09 10:28
i ma opanowanie, nerwy na wodzy. gdyby Hamilton nie staranował Kimiego to ciekawie wyglądałby pojedynek Raikkonena z Kubicą na wyjeździe z pitlane ;-)
DO USUNIĘCIA
lewy016 2008-06-10 15:10
,,gdyby Hamilton nie staranował Kimieg" sory ale chyba nie rozumiesz sytuacji jaka sie tam zdarzyla, jak Robert i Kimi wyjeżdzali to byli praktycznie na jedej lini a w taki sposób nie mozna wyjechac z boxu i dlatego zapalili czerwone światło, na szczescie Robert i Kimi wychamowali przed linią natomiast Hamilton nie. Obojetnie czy Lewis by walną w Kimiego czy nie. Światło sie zapaliło i koniec, gdyby nie lewis to prawdopodobnie niestety Kimi by pojechał pierwszy a za nim Robert ponieważ Kimi wcześniej skończył tankowanie
DO USUNIĘCIA
lewy016 2008-06-10 15:16
tzn co do tego kto pierwszy by wyjechał to nie mówie na 100% bo dokładnie nie pamiętam kto pierwszy skończył tankowanie a kto miał bliżej do lini wyjazdowej z boxu a wiec to juz można sobie rozwarzac co i jak by to tam wyszło. W każdym bądz razie chyba juz wiesz dlaczego zapalili czerwne swiatło
DO USUNIĘCIA
Obeebok 2008-06-10 17:02
Że co? Zapalili czerwone światło, bo Raikkonen z Kubicą jechali łeb w łeb? Przecież to niedorzeczne. W czym to miało niby pomóc. Jakby Hamilton nie przywalił w Raikkonena, to staliby tak do dzisiaj. A może przyszedłby Max Mosley i zrobił listę kolejności wyjazdu?
DO USUNIĘCIA
Gelson 2008-06-11 09:38
lewy016 nie pisz takich glupot na takim zacnym forum jak to po nie wypada.Czerwone swiatlo bylo dlatego ze byly boksy zamkniete.Wielu kierowcow zjechalo w pierwszej chwili jak to bylo mozliwe ale musieli poczekac na mozliwosc wyjazdu z powodow SC a nie ze jechali kolo siebie.
DO USUNIĘCIA
goral1987 2008-06-14 21:53
Lewy zastanow sie co piszesz,bo piszesz takie glupoty ze jedno drugiego sie nie trzyma.ogladnij jeszcze raz wyscig,przeanalizuj i wtedy sie wypowiadaj.a nie pisz takich glupot na tak zacnym forum ja V10.
DO USUNIĘCIA
kris.bielawa 2008-09-14 16:07
BRAVO ROBERT!!!TRZYZMAJ TAK DALEJ!!POZDRAWIAM-KRIS
LUKI-KWIATEK
DO USUNIĘCIA
LUKI-KWIATEK 2008-10-03 19:03
Brawo teraz tylko tytół i wszystko jasne
DO USUNIĘCIA
Markon 2008-10-19 10:57
dziś team bmw zawalił kolejny raz,Robert był w stanie jechać na 1 pit stop i odwiedzić kolejny raz podium. Szfaby go tylko lubią a Nika faworyzują. Robert nie daj się i udowodnij że polacy umią jeździć na glacach.
DO USUNIĘCIA
SAGE 2009-02-15 00:30
Patrzę na te pierwsze z komentarzy i chciałbym zauważyć, że ciężko o pseudokibiców... Na pewno jest ich mniej niż było skoków narciarskich, bo jak ktoś się nie zainteresował tym sportem to oglądanie 70 okrążeń "dla Kubicy" jest nudne. Ja oglądam wyścigi odkąd Robert zaczął jeździć, myślę jednak, że już nigdy nie przestanę. Wciągło, i nie uważam się za gorszego kibica od tych którzy oglądają F1 od 10 lat.
DO USUNIĘCIA
FAN 2011-09-28 08:08
jest najlepszy!!!