Formuła 1 » Kierowcy F1 » DO USUNIĘCIA

Robert Kubica rozpoczął karierę od wyścigów gokartów w 1995 roku i ścigał się w różnych seriach aż do 2001, gdy awansował do włoskiej Formuły Renault 2000. Po dwóch udanych sezonach Robert zaczął się ścigać w europejskiej Formule 3, gdzie bez większych sukcesów jeździł przez dwa sezony.
Prawdziwy przełom nastąpił po przesiadce do bolidu World Series by Renault. Dzięki zwycięstwom w Zolder, Bilbao i Oschersleben (dwukrotnie) Robert został mistrzem. Jesienią Robert wziął udział w wyścigu Formuły 3 w Macau, uważanym za nieoficjalne Mistrzostwa Świata tej serii. W klasyfikacji końcowej Kubica był drugi.
Nagrodą za wygranie World Series by Renault były testy bolidu Formuły 1 zespołu Renault. Szybkość i ogromna wiedza techniczna młodego Polaka wywarły na inżynierach mistrzowskiej stajni ogromne wrażenie.
BMW Sauber nie tracił więc czasu i zaproponował Robertowi posadę kierowcy testowego. Kubica od pierwszego testu zrobił ogromne wrażenie na wszystkich członkach zespołu. Również w piątkowych treningach zawsze był w czołówce sprawiając, że regularni kierowcy zespołu zaczęli bać się o swoje posady. Na początku sierpnia okazało się, że Jacques Villeneuve opuścił zespół, a jego miejsce zajmie Robert! Radość wszystkich Polaków była tym większa, ponieważ mogli zobaczyć Roberta podczas debiutu w Budapeszcie na żywo - w końcu tor Hungaroring leży najbliżej naszego kraju.
W pierwszym wyścigu Robert spisał się znakomicie - w bardzo ciężkich warunkach, po wielu przygodach, ale również wielu pięknych manewrach wyprzedzania nasz rodak dojechał na ósmym - punktowanym - miejscu! Radość z pierwszego punktu nie trwała jednak długo - wóz Polaka okazał się zbyt lekki z powodu zbyt dużego zużycia opon i Robert został zdyskwalifikowany.
Już w trzecim wyścigu w karierze Robert stanął na podium - w świątyni prędkości - torze Monza! Robert po niesamowitym starcie, który przez znawców został określony mianem startu sezonu, przez cały wyścig jechał bardzo dojrzale i szybko, odpierając ataki Felipe Massy i Fernando Alonso. Zwyciężył odchodzący na emeryturę Michael Schumacher, który na podium gratulował młodemu Polakowi. Dla nas był to gest szczególny - niemal jak namaszczenie następcy.
Ostatnie trzy wyścigi były dla Roberta bardzo trudne. W żadnym nie zdobył punktów, jednak we wszystkich prezentował równą, bardzo wysoką formę.
Sezon 2007 był dla Roberta raczej trudny, głównie ze względu na awarie i potężny wypadek, któremu uległ w Montrealu. Ostatecznie Robert zdołał uzbierać 39 punktów, co dało mu szóstą pozycję w klasyfikacji kierowców.
Sezon 2008 Robert Kubica rozpoczął od mocnego uderzenia „ocierając” się o Pole Position podczas pierwszego Grand Prix sezonu. Niestety podczas wyścigu Robert został wyeliminowany przez Kazuki Nakajimę, jednak od tego momentu wiadomo było, że Polak powalczy o najwyższe pozycje.
Już podczas Grand Prix Monako Kubica otarł się o zwycięstwo, ale w Kanadzie dzięki odrobinie szczęścia stało się - Robert Kubica wygrał swój pierwszy wyścig, a dodatkowo został liderem w klasyfikacji kierowców.
Druga połowa sezonu w wykonaniu Polaka nie była jednak już tak mocna i Kubica musiał się zadowolić „tylko” czwartym miejscem. Jedno jest jednak pewne - w 2009 ponownie powalczy o mistrzostwo!
Po świetnym sezonie 2008 nadzieje Roberta Kubicy na walkę o mistrzostwo świata zostały brutalnie przerwane. Już od pierwszych wyścigów w 2009 roku widać było, że ekipa BMW Sauber nie jest tak konkurencyjna jak zapowiadano. Największym problemem okazała się słaba aerodynamika bolidu F1.09, który pomimo wielu modyfikacji wpowadzanych w trakcie sezonu nie dorównywał tempem samochodom Red Bull Racing czy Brawn GP.
Mimo, iż w inauguracyjnym wyścigu o GP Australii Kubica startował z czwartego pola, to nie udało mu się ukończyć wyścigu z powodu kolizji z Sebastianem Vettelem. Grand Prix Malezji zakończyło się dla Polaka już w pierwszym okrążeniu - awarii uległ silnik.
W GP Chin pojawiła się szansa na punkty, lecz zderzenie z Jarno Trullim uniemożliwiło Kubicy walkę o wysoką pozycję. W Bahrajnie doszło do kolizji z Nickiem Heidfeldem w wyniku której Kubica ukończył wyścig na 18 pozycji.
Dalszą część sezonu Kubica spędził w środku stawki, walcząc z awariami i mało konkurencyjnym bolidem. Najlepszym wynikiem kierowcy BMW Sauber było trzecie miejsce w wyścigu o Grand Prix Brazylii.
29 lipca 2009 BMW ogłosiło decyzję o wycofaniu się z Formuły 1 po zakończeniu sezonu. To postawiło ekipę Sauber w niepewnej sytuacji. W końcu została ona wykupiona przez Petera Saubera i pozostała w sporcie zajmując miejsce Toyoty.
BMW Sauber nie tracił więc czasu i zaproponował Robertowi posadę kierowcy testowego. Kubica od pierwszego testu zrobił ogromne wrażenie na wszystkich członkach zespołu. Również w piątkowych treningach zawsze był w czołówce sprawiając, że regularni kierowcy zespołu zaczęli bać się o swoje posady. Na początku sierpnia okazało się, że Jacques Villeneuve opuścił zespół, a jego miejsce zajmie Robert! Radość wszystkich Polaków była tym większa, ponieważ mogli zobaczyć Roberta podczas debiutu w Budapeszcie na żywo - w końcu tor Hungaroring leży najbliżej naszego kraju.
Już w trzecim wyścigu w karierze Robert stanął na podium - w świątyni prędkości - torze Monza! Robert po niesamowitym starcie, który przez znawców został określony mianem startu sezonu, przez cały wyścig jechał bardzo dojrzale i szybko, odpierając ataki Felipe Massy i Fernando Alonso. Zwyciężył odchodzący na emeryturę Michael Schumacher, który na podium gratulował młodemu Polakowi. Dla nas był to gest szczególny - niemal jak namaszczenie następcy.
Ostatnie trzy wyścigi były dla Roberta bardzo trudne. W żadnym nie zdobył punktów, jednak we wszystkich prezentował równą, bardzo wysoką formę.
Sezon 2007 był dla Roberta raczej trudny, głównie ze względu na awarie i potężny wypadek, któremu uległ w Montrealu. Ostatecznie Robert zdołał uzbierać 39 punktów, co dało mu szóstą pozycję w klasyfikacji kierowców.
Wypadek Roberta Kubicy w Montrealu
Sezon 2008 Robert Kubica rozpoczął od mocnego uderzenia „ocierając” się o Pole Position podczas pierwszego Grand Prix sezonu. Niestety podczas wyścigu Robert został wyeliminowany przez Kazuki Nakajimę, jednak od tego momentu wiadomo było, że Polak powalczy o najwyższe pozycje.
Już podczas Grand Prix Monako Kubica otarł się o zwycięstwo, ale w Kanadzie dzięki odrobinie szczęścia stało się - Robert Kubica wygrał swój pierwszy wyścig, a dodatkowo został liderem w klasyfikacji kierowców.
Druga połowa sezonu w wykonaniu Polaka nie była jednak już tak mocna i Kubica musiał się zadowolić „tylko” czwartym miejscem. Jedno jest jednak pewne - w 2009 ponownie powalczy o mistrzostwo!
Po świetnym sezonie 2008 nadzieje Roberta Kubicy na walkę o mistrzostwo świata zostały brutalnie przerwane. Już od pierwszych wyścigów w 2009 roku widać było, że ekipa BMW Sauber nie jest tak konkurencyjna jak zapowiadano. Największym problemem okazała się słaba aerodynamika bolidu F1.09, który pomimo wielu modyfikacji wpowadzanych w trakcie sezonu nie dorównywał tempem samochodom Red Bull Racing czy Brawn GP.
Mimo, iż w inauguracyjnym wyścigu o GP Australii Kubica startował z czwartego pola, to nie udało mu się ukończyć wyścigu z powodu kolizji z Sebastianem Vettelem. Grand Prix Malezji zakończyło się dla Polaka już w pierwszym okrążeniu - awarii uległ silnik.
W GP Chin pojawiła się szansa na punkty, lecz zderzenie z Jarno Trullim uniemożliwiło Kubicy walkę o wysoką pozycję. W Bahrajnie doszło do kolizji z Nickiem Heidfeldem w wyniku której Kubica ukończył wyścig na 18 pozycji.
Dalszą część sezonu Kubica spędził w środku stawki, walcząc z awariami i mało konkurencyjnym bolidem. Najlepszym wynikiem kierowcy BMW Sauber było trzecie miejsce w wyścigu o Grand Prix Brazylii.
29 lipca 2009 BMW ogłosiło decyzję o wycofaniu się z Formuły 1 po zakończeniu sezonu. To postawiło ekipę Sauber w niepewnej sytuacji. W końcu została ona wykupiona przez Petera Saubera i pozostała w sporcie zajmując miejsce Toyoty.
7 października Renault ogłosiło, że Robert Kubica będzie kierowcą francuskiego teamu w 2010 roku.
Bio - Robert Kubica | |
---|---|
Data i miejsce urodzenia | 07.12.1984, Kraków, Polska |
Wzrost | 184 cm |
Waga | 73 kg |
Statystyki - Robert Kubica | |
Zwycięstwa | 1 |
Zdobyte punkty | 137 |
Ilość wyścigów | 57 |
Ilość Pole Position | 1 |
Na podium | 9 |
Pierwszy wyścig | 2006, Hungaroring |
Najlepszy wynik | 1 |
Wyniki sezonu 2009 - Robert Kubica | |
Australia | 14 |
Malezja | - |
Chiny | 13 |
Bahrajn | 18 |
Hiszpania | 11 |
Monako | - |
Turcja | 7 |
Wielka Brytania | 13 |
Niemcy | 14 |
Węgry | 13 |
Europa | 8 |
Belgia | 4 |
Włochy | - |
Singapur | 8 |
Japonia | 9 |
Brazylia | 2 |
Abu Zabi | 10 |
Suma punktów w 2009 | 17, 14. miejsce |
Wyniki sezonu 2010 | |
Bahrajn | 11 |
Australia | 2 |
Malezja | 4 |
Chiny | 5 |
Hiszpania | 8 |
Monako | 3 |
Turcja | 6 |
Kanada | 7 |
Europa | 5 |
Wielka Brytania | - |
Niemcy | 7 |
Węgry | - |
Belgia | 3 |
Włochy | 8 |
Singapur | 7 |
Japonia | - |
Korea Południowa | 5 |
Brazylia | 9 |
ZEA | 5 |
Kalendarium - Robert Kubica | |
1995-1997 | Karting, Polska, 1. miejsce |
1998 | Karting, Europa, 2. miejsce Karting, Włochy, 1. miejsce |
1999 | Karting, Niemcy, 1. miejsce Karting, Włochy, 1. miejsce |
2000 | Karting, Europa, 4. miejsce Karting, Puchar Świata, 4. miejsce |
2001 | Formuła Renault 2000, Włochy |
2002 | Formuła Renault 2000, Włochy, 2. miejsce |
2003 | Formuła 3 Euroseries, 12. miejsce |
2004 | Formuła 3 Euroseries, 7. miejsce |
2005 | World Series by Renault, 1. miejsce |
2006 | Formuła 1, BMW Sauber, 6 punktów, 16. miejsce (6 wyścigów) |
2007 | Formuła 1, BMW Sauber, 39 punktów, 6. miejsce |
2008 | Formuła 1, BMW Sauber, 75 punktów, 4. miejsce |
2009 | Formuła 1, BMW Sauber, 17 punktów, 14 miejsce |
2010 | Formuła 1, Renault, 136 punktów, 8 miejsce |

Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
DO USUNIĘCIA
Podobne: DO USUNIĘCIA




Podobne galerie: DO USUNIĘCIA



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć