Formuła 1 » Kierowcy F1 » Pascal Wehrlein

Niemiec, startował w Formule 1 w latach 2016-2017. Jako junior Mercedesa jeździł dla zamykających stawkę zespołów Manor i Sauber. Udało mu się zdobyć 6 punktów. Wcześniej został najmłodszym w historii mistrzem serii DTM.
Droga do Formuły 1
Wehrlein rozpoczął ściganie się w kartingu w 2003 roku, jako 8-latek. Rywalizował głównie w Niemczech. Przebił się z juniorskich kategorii do klasy KF2, w której zdobył 5. miejsce w ADAC Kart Masters. W 2010 roku przeszedł do wyścigów samochodowych i nim dostał się do Formuły 1, zwyciężał podczas każdego sezonu w nich spędzonych.
Na początku spróbował sił w ADAC Formel Masters. Za pierwszym razem zajął tam 6. pozycję. Za drugim już sięgnął po mistrzostwo. Wygrał 1/3 zawodów.
W 2012 roku więc przeniósł się do mocniej obsadzonej Formuły 3 Euro Series. Od razu wywalczył wicemistrzostwo, ustępując jedynie Danielowi Juncadelli. W pokonanym polu zostali Carlos Sainz Jr, Felix Rosenqvist, czy Raffaele Marciello.
Wehrlein jednocześnie startował w Europejskiej Formule 3, w której został sklasyfikowany na 4. miejscu. Za Juncadellą, Marciello i Rosenqvistem, ale znów przed Sainzem.
Po drodze finiszował jako czwarty w prestiżowym wyścigu F3 o GP Makau i jako piąty w Masters F3 na torze Zandvoort.
W roku 2013 wygrał na inaugurację nowego sezonu Europejskiej Formuły 3, ale zaprzestał startów w tym cyklu już po pierwszej rundzie i w wieku 18 lat podjął próbę podboju DTM, popularnej niemieckiej serii wyścigowej samochodów z dachem.
Jako kierowca Mercedesa miał ciężki debiutancki sezon - zajął ostatnie miejsce w punktacji.
Wehrlein wrócił do gry w 2014 roku. Wspiął się na 8. pozycję w generalce. Co ważniejsze, triumfował w jednych z dziesięciu rozegranych zawodów.
W roku 2015 poszedł za ciosem i sięgnął po mistrzostwo DTM.
Formuła 1
Dzień po pierwszym zwycięstwie w DTM został ogłoszony kierowcą rezerwowym Mercedesa w Formule 1. W poprzednim tygodniu poprowadził bolid zespołu z sezonu 2012 na prywatnych testach.
W 2015 roku jeździł na grupowych testach bolidami Mercedesa oraz Force India.
Po tym jak został czempionem DTM, Mercedes ściągnął go na dobre do F1, załatwiając starty w 2016 roku w zespole Manor, któremu udostępnił swój silnik oraz tunel aerodynamiczny.
Debiutancki sezon był udany. Manor dał mu bolid, który nie odstawał od reszty stawki i pozwolił kilka raz zabłysnąć. W GP Austrii najpierw wszedł do drugiej części kwalifikacji i zajął w niej znakomite 12. miejsce, a potem zapunktował w wyścigu, finiszując na 10. pozycji. Później pojawiał się w Q2 jeszcze cztery razy.
Jednocześnie wygrał wewnątrzzespołowy pojedynek z innym nowicjuszem Rio Haryanto, ale potem miał trudniej z kolejnym debiutantem, również objętym wsparciem Mercedesa Estebanem Oconem, który zastąpił Haryanto po przerwie wakacyjnej.
Rozczarował się, gdy potrzebujące nowego kierowcy na kolejny rok Force India wybrało Ocona zamiast niego, lecz później znalazł zatrudnienie w Sauberze.
Sezon 2017 był kolejnym udanym. Chociaż Sauber miał najsłabszy bolid, zdołał zdobyć nim 5 punktów. Najpierw popisał się 8. miejscem w GP Hiszpanii, potem zajął 10. pozycję w GP Azerbejdżanu. Dla porównania, zespołowy partner Marcus Ericsson nie wywalczył żadnego oczka.
Niemniej jednak zaczęło się nieciekawie. Groźny wypadek w Race of Champions, uraz kręgosłupa i spowodowana nim przerwa w treningach fizycznych sprawiła, że Wehrlein był niezdolny do uczestnictwa w dwóch pierwszych wyścigach. Zastępował go Antonio Giovinazzi.
Mimo dobrej jazdy na koniec roku stracił miejsce w teamie - ze względów biznesowych. Jego fotel przejął junior Ferrari i mistrz Formuły 2, Charles Leclerc.
Ciekawostki
- Ma maurytyjskie korzenie. Z państwa wyspiarskiego na Oceanie Indyjskim pochodzi jego matka.
- Jest najmłodszym mistrzem DTM w historii. Zapewnił sobie tytuł dzień przed 21. urodzinami. Nikt też nie wygrał wyścigu tej serii w młodszym wieku. Wehrlein triumfował już jako 19-latek.
- Jego hobby to piłka nożna, snowboarding, wakeboarding i tenis stołowy.
Droga do Formuły 1
Wehrlein rozpoczął ściganie się w kartingu w 2003 roku, jako 8-latek. Rywalizował głównie w Niemczech. Przebił się z juniorskich kategorii do klasy KF2, w której zdobył 5. miejsce w ADAC Kart Masters. W 2010 roku przeszedł do wyścigów samochodowych i nim dostał się do Formuły 1, zwyciężał podczas każdego sezonu w nich spędzonych.
Na początku spróbował sił w ADAC Formel Masters. Za pierwszym razem zajął tam 6. pozycję. Za drugim już sięgnął po mistrzostwo. Wygrał 1/3 zawodów.
W 2012 roku więc przeniósł się do mocniej obsadzonej Formuły 3 Euro Series. Od razu wywalczył wicemistrzostwo, ustępując jedynie Danielowi Juncadelli. W pokonanym polu zostali Carlos Sainz Jr, Felix Rosenqvist, czy Raffaele Marciello.
Wehrlein jednocześnie startował w Europejskiej Formule 3, w której został sklasyfikowany na 4. miejscu. Za Juncadellą, Marciello i Rosenqvistem, ale znów przed Sainzem.
W roku 2013 wygrał na inaugurację nowego sezonu Europejskiej Formuły 3, ale zaprzestał startów w tym cyklu już po pierwszej rundzie i w wieku 18 lat podjął próbę podboju DTM, popularnej niemieckiej serii wyścigowej samochodów z dachem.
Jako kierowca Mercedesa miał ciężki debiutancki sezon - zajął ostatnie miejsce w punktacji.
Wehrlein wrócił do gry w 2014 roku. Wspiął się na 8. pozycję w generalce. Co ważniejsze, triumfował w jednych z dziesięciu rozegranych zawodów.
W roku 2015 poszedł za ciosem i sięgnął po mistrzostwo DTM.
Formuła 1
Dzień po pierwszym zwycięstwie w DTM został ogłoszony kierowcą rezerwowym Mercedesa w Formule 1. W poprzednim tygodniu poprowadził bolid zespołu z sezonu 2012 na prywatnych testach.
W 2015 roku jeździł na grupowych testach bolidami Mercedesa oraz Force India.
Po tym jak został czempionem DTM, Mercedes ściągnął go na dobre do F1, załatwiając starty w 2016 roku w zespole Manor, któremu udostępnił swój silnik oraz tunel aerodynamiczny.
Debiutancki sezon był udany. Manor dał mu bolid, który nie odstawał od reszty stawki i pozwolił kilka raz zabłysnąć. W GP Austrii najpierw wszedł do drugiej części kwalifikacji i zajął w niej znakomite 12. miejsce, a potem zapunktował w wyścigu, finiszując na 10. pozycji. Później pojawiał się w Q2 jeszcze cztery razy.
Jednocześnie wygrał wewnątrzzespołowy pojedynek z innym nowicjuszem Rio Haryanto, ale potem miał trudniej z kolejnym debiutantem, również objętym wsparciem Mercedesa Estebanem Oconem, który zastąpił Haryanto po przerwie wakacyjnej.
Rozczarował się, gdy potrzebujące nowego kierowcy na kolejny rok Force India wybrało Ocona zamiast niego, lecz później znalazł zatrudnienie w Sauberze.
Sezon 2017 był kolejnym udanym. Chociaż Sauber miał najsłabszy bolid, zdołał zdobyć nim 5 punktów. Najpierw popisał się 8. miejscem w GP Hiszpanii, potem zajął 10. pozycję w GP Azerbejdżanu. Dla porównania, zespołowy partner Marcus Ericsson nie wywalczył żadnego oczka.
Niemniej jednak zaczęło się nieciekawie. Groźny wypadek w Race of Champions, uraz kręgosłupa i spowodowana nim przerwa w treningach fizycznych sprawiła, że Wehrlein był niezdolny do uczestnictwa w dwóch pierwszych wyścigach. Zastępował go Antonio Giovinazzi.
Mimo dobrej jazdy na koniec roku stracił miejsce w teamie - ze względów biznesowych. Jego fotel przejął junior Ferrari i mistrz Formuły 2, Charles Leclerc.
Ciekawostki
- Ma maurytyjskie korzenie. Z państwa wyspiarskiego na Oceanie Indyjskim pochodzi jego matka.
- Jest najmłodszym mistrzem DTM w historii. Zapewnił sobie tytuł dzień przed 21. urodzinami. Nikt też nie wygrał wyścigu tej serii w młodszym wieku. Wehrlein triumfował już jako 19-latek.
- Jego hobby to piłka nożna, snowboarding, wakeboarding i tenis stołowy.
Pascal Wehrlein - bio i statystyki | |
---|---|
Data urodzenia | 18 października 1994 roku |
Narodowość | Niemiec |
Reprezentowane zespoły | Manor Sauber |
Zwycięstwa | 0 |
Punkty | 6 |
Wyścigi | 39 |
Pierwsze pola startowe | 0 |
Podia | 0 |
Debiut | GP Australii 2016 |
Ostatni start | GP Abu Zabi 2017 |
Najlepszy wynik | 8. miejsce |
Pascal Wehrlein - kalendarium | |
2010 | ADAC Formel Masters - 6. miejsce |
2011 | ADAC Formel Masters - mistrzostwo |
2012 | Formuła 3 Euro Series - 2. miejsce Europejska Formuła 3 - 4. miejsce GP Makau - 4. miejsce Masters F3 - 5. miejsce |
2013 | DTM - 22. miejsce Europejska Formuła 3 - trzy starty (jedno zwycięstwo) |
2014 | DTM - 8. miejsce Formuła 1 (Mercedes) - kierowca rezerwowy |
2015 | DTM - mistrzostwo Formuła 1 (Mercedes) - kierowca rezerwowy |
2016 | Formuła 1 (Manor) - 19. miejsce (1 punkt) |
2017 | Formuła 1 (Sauber) - 18. miejsce (5 punktów, ominął 2 wyścigi) |
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Pascal Wehrlein
Podobne: Pascal Wehrlein



Podobne galerie: Pascal Wehrlein



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć

