Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Osłona na kokpit bolidu F1 wytrzyma ciężar piętrowego autobusu
Osłona na kokpit bolidu F1 wytrzyma ciężar piętrowego autobusu

Osłona na kokpit bolidu F1 wytrzyma ciężar piętrowego autobusu

2018-02-08 - G. Filiks     Tagi: Osłona, Aureola, Halo, Formuła 1, Bolid F1, James Allison, Mercedes
Wprowadzana do Formuły 1 na sezon 2018 osłona na kokpit bolidu będzie w stanie wytrzymać obciążenie równe masie piętrowego autobusu z Londynu, poinformował dyrektor techniczny Mercedesa - James Allison.
 
"Aureola" (z ang. "Halo") przysporzyła sporo pracy zespołom. Aby mogła utrzymać wspomniany ciężar nad głową kierowcy, teamy muszą wzmocnić konstrukcje swoich samochodów.
Osłona na kokpit bolidu F1 wytrzyma ciężar piętrowego autobusuOsłona na kokpit bolidu F1 wytrzyma ciężar piętrowego autobusu
Jednocześnie "odchudzają" je starając się odrobić wagę wynalazku, wynoszącą 14-15 kilogramów. Ze względu na wdrażanie osłony podniesiono minimalną wagę bolidu wraz z kierowcą, ale tylko o 6 kg.

Nowe zabezpieczenie oznacza dodatkowo więcej siedzenia nad aerodynamiką.

Allison opowiedział o tym wszystkim - i nie tylko - w materiale wideo Mercedesa prezentującym osłonę.

„Podjęcie dopiero w lipcu ostatecznej decyzji o używaniu Aureoli w 2018 roku oznaczało, że czekała nas ogromna ilość pracy - nie tylko Mercedesa, ale całą Formułę 1".
- mówi Brytyjczyk. „(...) Zaadoptowanie osłony było znaczącym wyzwaniem. To nie jest lekki wynalazek, to sporo kilogramów tytanu, które trzeba założyć na bolid. Dlatego musieliśmy dokonać zmian, by samochód dalej nie ważył więcej, niż wymagają przepisy".

„Osłona nie jest też lekka, bo wytrzymuje naprawdę, naprawdę duże obciążenia. Musieliśmy wzmocnić nadwozie, żeby na Aureoli można było umieścić ciężar mniej więcej piętrowego autobusu londyńskiego".
„Trzeba było upewnić się, że osłona będzie wystarczająco mocna, by wytrzymywać w sytuacjach, w których ma chronić głowę zawodnika".

„(...) Osłona stanowi też poważne wyzwanie na polu aerodynamiki. Podstawowa Aureola to standardowa część, identyczna dla wszystkich zespołów. Goła okrągła rura jest dość niekorzystna aerodynamicznie, dlatego wszyscy mamy pozwolenie na zmodyfikowanie jej i zindywidualizowanie. Możemy umieścić na rurze aerodynamiczne owiewki, co daje nam określone możliwości złagodzenia wpływu osłony na aerodynamikę pojazdu".
Osłona na kokpit bolidu F1 wytrzyma ciężar piętrowego autobusuOsłona na kokpit bolidu F1 wytrzyma ciężar piętrowego autobusu
„Dążymy do tego, aby ślad aerodynamiczny pozostawiany przez osłonę nie zakłócał płynnej pracy i osiągów silnika. (...) Poza tym robimy tak, aby nie szkodził funkcjonowaniu tylnego skrzydła".

„Aureola to najnowsza pozycja na długiej liście innowacji służących ochronie głowy kierowcy w bolidzie. Oczywiście mamy kaski, ale też system HANS, zagłówek, boczne ściany kokpitu. Wszystkie te rzeczy zostały opracowane z myślą o bezpieczeństwie kierowcy w pojeździe. Lecz Aureola jest pierwszą generacją urządzenia ochronnego, które wznosi się ponad głowę i ją otacza".
Osłona na kokpit bolidu F1 wytrzyma ciężar piętrowego autobusuOsłona na kokpit bolidu F1 wytrzyma ciężar piętrowego autobusu
„To pierwsza wersja takiego zabezpieczenia, ale nie ostatnia. W Formule 1 nic nie pozostaje długo takie samo. Wszyscy będziemy starać się ulepszać ten projekt, aby dawał jeszcze większe bezpieczeństwo, lecz również wyglądał estetyczniej (...)".



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Osłona na kokpit bolidu F1 wytrzyma ciężar piętrowego autobusu