Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Osłona na kokpit bolidu F1 wytrzyma ciężar piętrowego autobusu
Osłona na kokpit bolidu F1 wytrzyma ciężar piętrowego autobusu

Osłona na kokpit bolidu F1 wytrzyma ciężar piętrowego autobusu

2018-02-08 - G. Filiks     Tagi: Osłona, Aureola, Halo, Formuła 1, Bolid F1, James Allison, Mercedes
Wprowadzana do Formuły 1 na sezon 2018 osłona na kokpit bolidu będzie w stanie wytrzymać obciążenie równe masie piętrowego autobusu z Londynu, poinformował dyrektor techniczny Mercedesa - James Allison.
 
"Aureola" (z ang. "Halo") przysporzyła sporo pracy zespołom. Aby mogła utrzymać wspomniany ciężar nad głową kierowcy, teamy muszą wzmocnić konstrukcje swoich samochodów.
Osłona na kokpit bolidu F1 wytrzyma ciężar piętrowego autobusuOsłona na kokpit bolidu F1 wytrzyma ciężar piętrowego autobusu
Jednocześnie "odchudzają" je starając się odrobić wagę wynalazku, wynoszącą 14-15 kilogramów. Ze względu na wdrażanie osłony podniesiono minimalną wagę bolidu wraz z kierowcą, ale tylko o 6 kg.

Nowe zabezpieczenie oznacza dodatkowo więcej siedzenia nad aerodynamiką.

Allison opowiedział o tym wszystkim - i nie tylko - w materiale wideo Mercedesa prezentującym osłonę.

„Podjęcie dopiero w lipcu ostatecznej decyzji o używaniu Aureoli w 2018 roku oznaczało, że czekała nas ogromna ilość pracy - nie tylko Mercedesa, ale całą Formułę 1".
- mówi Brytyjczyk. „(...) Zaadoptowanie osłony było znaczącym wyzwaniem. To nie jest lekki wynalazek, to sporo kilogramów tytanu, które trzeba założyć na bolid. Dlatego musieliśmy dokonać zmian, by samochód dalej nie ważył więcej, niż wymagają przepisy".

„Osłona nie jest też lekka, bo wytrzymuje naprawdę, naprawdę duże obciążenia. Musieliśmy wzmocnić nadwozie, żeby na Aureoli można było umieścić ciężar mniej więcej piętrowego autobusu londyńskiego".
„Trzeba było upewnić się, że osłona będzie wystarczająco mocna, by wytrzymywać w sytuacjach, w których ma chronić głowę zawodnika".

„(...) Osłona stanowi też poważne wyzwanie na polu aerodynamiki. Podstawowa Aureola to standardowa część, identyczna dla wszystkich zespołów. Goła okrągła rura jest dość niekorzystna aerodynamicznie, dlatego wszyscy mamy pozwolenie na zmodyfikowanie jej i zindywidualizowanie. Możemy umieścić na rurze aerodynamiczne owiewki, co daje nam określone możliwości złagodzenia wpływu osłony na aerodynamikę pojazdu".
Osłona na kokpit bolidu F1 wytrzyma ciężar piętrowego autobusuOsłona na kokpit bolidu F1 wytrzyma ciężar piętrowego autobusu
„Dążymy do tego, aby ślad aerodynamiczny pozostawiany przez osłonę nie zakłócał płynnej pracy i osiągów silnika. (...) Poza tym robimy tak, aby nie szkodził funkcjonowaniu tylnego skrzydła".

„Aureola to najnowsza pozycja na długiej liście innowacji służących ochronie głowy kierowcy w bolidzie. Oczywiście mamy kaski, ale też system HANS, zagłówek, boczne ściany kokpitu. Wszystkie te rzeczy zostały opracowane z myślą o bezpieczeństwie kierowcy w pojeździe. Lecz Aureola jest pierwszą generacją urządzenia ochronnego, które wznosi się ponad głowę i ją otacza".
Osłona na kokpit bolidu F1 wytrzyma ciężar piętrowego autobusuOsłona na kokpit bolidu F1 wytrzyma ciężar piętrowego autobusu
„To pierwsza wersja takiego zabezpieczenia, ale nie ostatnia. W Formule 1 nic nie pozostaje długo takie samo. Wszyscy będziemy starać się ulepszać ten projekt, aby dawał jeszcze większe bezpieczeństwo, lecz również wyglądał estetyczniej (...)".



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
6

Komentarze do:

Osłona na kokpit bolidu F1 wytrzyma ciężar piętrowego autobusu

Diesel Power
Osłona na kokpit bolidu F1 wytrzyma ciężar piętrowego autobusu
Diesel Power 2018-02-08 14:22
A ile waży autobus piętrowy? I jaki konkretnie, jakiej marki autobus wytrzyma ta osłona? Śmieszne są te porównania w mediach, że coś waży tyle ile 5 słoni, 10 samochodów osobowych, czy jak czasem słyszę w programach np. 5 kilometrów to tyle ile x długości boisk piłkarskich; ileś tam litrów to tyle ile x pojemności basenów olimpijskich. Już więcej konkretów dowiedziałem się z filmiki F1 na YT: https://www.youtube.com/watch?v=19iZaAusT3E
Osłona na kokpit bolidu F1 wytrzyma ciężar piętrowego autobusu
co jak gdzie 2018-02-08 15:15
Czyli będzie potrzeba użycia dwóch autobusów do wyciągnięcia zakleszczonego kierowcy :-D
Osłona na kokpit bolidu F1 wytrzyma ciężar piętrowego autobusu
Humonguos 2018-02-08 17:56
Bolidy F1 przeważnie były piękne bo takie mają być, czasami były przeciętne ale raczej nigdy nie były obrzydliwe. Teraz z tą aureolą będą własnie obrzydliwie brzydkie, no ale Hamilton zachwycony. Pewnie lewactwo przytoczy "safety safety" tylko że od śmierci Boskiego Senny w F1 zaszły ogromne zmiany odnośnie bezpieczeństwa i jakoś aureola była zbyteczna. F1 zaczyna przypominać "piaskownicę kto kogo wkurzy kto kogo sprowokuje kto odstawi większego lewaka kto odstawi większą poprawność polityczną"... no ale Hamilton zachwycony, różowe buciki i pejsbuczek.
Osłona na kokpit bolidu F1 wytrzyma ciężar piętrowego autobusu
Co jak gdzie 2018-02-08 23:43
No raczej miały być przede wszystkim skuteczne, skuteczne w zdobywaniu cennych punktów. A że były czasami bardziej fajne wygladowo a czasami mniej to już inna bajka. Natomiast nigdy piękne to one nie były, może zachwycały swoją innowacyjnoscia także wizualną ale dale to był produkt nastawiony na zdobycie jak największej ilości punktów=kaski. A czy jak Ham ubiera portki różowe, zielone, czy Vet słucha Stefana czy Hasselhoffa to już jego indywidualna sprawa.
Osłona na kokpit bolidu F1 wytrzyma ciężar piętrowego autobusu
vettel to cienias 2018-02-09 13:24
A żeby było śmieszniej to w odpowiedzi na kolejny post humucwela wyssany z palca to sebastianek krzyczał najgłośniej za aureolą bo jest parówką a nie Hamilton jego niedościgniony wzór.
Osłona na kokpit bolidu F1 wytrzyma ciężar piętrowego autobusu
Qasza 2019-04-28 09:00
To będą teraz jeździć z autobusami piętrowymi?