Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Omówienie zmian w regulaminie technicznym F1 na sezon 2012 - cz. 1
Omówienie zmian w regulaminie technicznym F1 na sezon 2012 - cz. 1

Omówienie zmian w regulaminie technicznym F1 na sezon 2012 - cz. 1

2011-12-08 - G. Filiks     Tagi: Formuła 1, James Allison
Podczas wczorajszego zebrania Światowej Rady Sportów Motorowych zatwierdzono nie tylko kilka zmian w regulaminie sportowym, o których pisaliśmy tutaj, ale też technicznym. Zasady dotyczące konstrukcji bolidów są dosyć zawiłe, dlatego nowości na sezon 2012 postanowił objaśnić nam dyrektor techniczny Lotus Renault GP - James Allison. Część pierwsza komentarza Brytyjczyka poniżej, drugą opublikujemy już wkrótce.
Omówienie zmian w regulaminie technicznym F1 na sezon 2012 - cz. 1Omówienie zmian w regulaminie technicznym F1 na sezon 2012 - cz. 1
Obniżone nosy
„Nosy bolidów zostały obniżone do 550 mm ponad płaszczyznę odniesienia (z 625 mm). Chodziło o uzyskanie takiej konstrukcji nosa, aby wszystkie jego elementy znajdowały się poniżej bocznych krawędzi kabiny na wypadek uderzenia z boku".

Panele
„Nadwozia wykonuje się z szeregu paneli, zwanych też 'panelami homologowanymi', które można regulować w celu uzyskania wymaganej odporności na penetrację kabiny i ochronę kierowców. Na wypadek uderzenia z boku przez inny bolid homologowany panel ochronny podciągnięto do wysokości 550 mm powyżej płaszczyzny odniesienia (czyli do tej samej wysokości, jaką po opisanej powyżej zmianie mają najwyższe elementy nosa)".
Omówienie zmian w regulaminie technicznym F1 na sezon 2012 - cz. 1Omówienie zmian w regulaminie technicznym F1 na sezon 2012 - cz. 1
Otwory i aerodynamika
„Niejasność występująca w art. 3.8.5 została usunięta i teraz każdy element podłużny zawieszenia wystający z tylnej części nadwozia bolidu może wychodzić przez tylko jeden otwór. Otwory na zawieszenie pozwalają zespołom na pewien zakres rozwoju aerodynamicznego, a z punktu widzenia aerodynamiki im więcej otworów - tym lepiej. Poprzednie przepisy pozwalały na konstruowanie pofalowanej powierzchni nadwozia, z którego podłużne elementy zawieszenia wielokrotnie wyłaniały się i wracały pod spód, za każdym razem dodając kolejny dopuszczony przepisami otwór. Nowy regulamin na to nie pozwala".
Rozkład masy
„Przed poprzednim sezonem uzgodniliśmy, że w 2011 r. bolidy uzyskają pewien ograniczony zakres regulacji rozkładu masy, potrzebny po wprowadzeniu opon Pirelli. Okazało się, że przepis działa i teraz przedłużyliśmy jego obowiązywanie na kolejne dwa sezony".
Omówienie zmian w regulaminie technicznym F1 na sezon 2012 - cz. 1Omówienie zmian w regulaminie technicznym F1 na sezon 2012 - cz. 1
Zabezpieczenie na wypadek urwania koła
„W sezonie 2011 zwiększyliśmy liczbę zabezpieczeń wiążących każde koło z jednego do dwóch. W celu zapewnienia faktycznego zdublowania tych zabezpieczeń na wypadek zerwania jednego z punktów mocowania uzgodniliśmy, że w 2011 r. każde z wiązań musi być zamontowane do osobnego punktu mocowania. Jednak sformułowaliśmy to trochę niezręcznie, co miało pewne niepożądane skutki. Dlatego art. 10.3.6 został zmieniony tak, aby zapewnić niezbędną redundancję w sposób racjonalny".
Omówienie zmian w regulaminie technicznym F1 na sezon 2012 - cz. 1Omówienie zmian w regulaminie technicznym F1 na sezon 2012 - cz. 1
Kamery FOM
„W ostatnich latach kamery FOM na nosach bolidów montowane były ewidentnie pod kątem pokazywania działania przedniego skrzydła, a nie użytecznego obrazu telewizyjnego. W tym roku dodaliśmy nowy artykuł (20.3.4), który gwarantuje minimalny kąt widzenia kamery zamontowanej na nosie bolidu. Podobna, niewielka zmiana została wprowadzona do lokalizacji kamery umieszczonej za głową kierowcy tak, aby nie poświęcać jakości obrazu na rzecz siły docisku".



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Omówienie zmian w regulaminie technicznym F1 na sezon 2012 - cz. 1