Formuła 1  »  Kierowcy F1  »  Nick Heidfeld
Nick Heidfeld

Nick Heidfeld

2007-01-14 - W. Nogalski     Tagi: Heidfeld

Nick Heidfeld rozpoczął karierę wyścigową w wieku dziewięciu lat, gdy zaczął się ścigać w klubie kartingowym Kerpen-Mancheim. W 1991 roku był trzeci w serii ADAC Junior Trophy, dzięki czemu dostał się do narodowego zespołu ADAC Junior, z którym wygrał zawody International CIK Junior.

W 1992 roku zajął piąte miejsce w kartingowych Mistrzostwach Niemiec, dzięki któremu zakwalifikował się do Mistrzostw Świata we francuskim Laval. W 1994 roku wygrał niemiecką Formułę Ford 1600 zwyciężając w ośmiu z dziewięciu wyścigów. Rok później również był najlepszy - tym razem wygrywając niemiecką Formułę Ford 1800.

W 1996 roku Nick zaczął się ścigać w niemieckiej Formule 3 w zespole Opal BSR. Wygrał trzy wyścigi i w klasyfikacji końcowej był trzeci. Zdobył też Pole Position i wygrał pierwszy wyścig w Grand Prix Macau, a w klasyfikacji końcowej po dwóch wyścigach był szósty. W 1997 roku Heidfeld dostał się do juniorskiego zespołu Mercedesa i miał okazję testować bolid McLarena. W międzyczasie wciąż z powodzeniem jeździł w Formule 3 zdobywając tytuł mistrzowski. W 1998 roku został wicemistrzem Formuły 3000 odnosząc trzy zwycięstwa w Monaco, Hockenheim i Hungaroring. Zdobył również dwa Pole Position i dwa najszybsze okrążenia wyścigu.

W 1999 roku wciąż testował dla zespołu McLaren Mercedes oraz jeździł w Formule 3, gdzie po raz kolejny zdobył tytuł mistrzowski. W końcu w 2000 roku Nick zadebiutował w Formule 1 w zespole Prost, gdzie przez cały sezon nękany był przez najróżniejsze problemy natury technicznej.

W 2001 roku Nick przeniósł się do Sauber’a i już w pierwszym sezonie stanął na podium - podczas Grand Prix Brazylii na torze Interlagos. Ostatecznie ukończył sezon na ósmym miejscu z dwunastoma punktami, czym w dużym stopniu pomógł szwajcarskiemu zespołowi zdobyć czwarte miejsce w klasyfikacji konstruktorów. Również w 2002 roku Heidfeld jeździł dla Petera Saubera, tym razem w towarzystwie wschodzącej gwiazdy Felipe Massy. Zespół miał jednak sporo problemów z bolidem co sprawiło, że w klasyfikacji konstruktorów zajął dopiero piąte miejsce, a Nick w ciągu sezonu zdobył tylko siedem punktów…

Rok 2003 nie był wcale łatwiejszy - Sauber C22 nie spełnił oczekiwań konstruktorów i był zdecydowanie wolniejszy niż się spodziewano. Niemiec był w stanie zdobyć tylko dwa punkty aż do wyścigu w Indianapolis, gdy dzięki brawurowej taktyce zdobył cztery kolejne "oczka". Wkrótce okazało się, że w 2004 roku w zespole Sauber będzie jeździł Felipe Massa i Giancarlo Fisichella, i Heidfeld został zmuszony do poszukania sobie nowego pracodawcy.

Nie było to wcale takie łatwe - najpierw testował Jordana nie będąc pewnym, czy będzie dla niego miejsce w zespole. Po wielu miesiącach niepewności Eddie Jordan zaproponował Niemcowi kontrakt, dzięki któremu mógł pozostać w Formule 1.

Sezon 2004 był bardzo ciężki - silnik Coswortha był znacznie słabszy od konkurencji, jednak Heidfeld aż piętnaście razy wciągu sezonu był szybszy od kolegi z zespołu. Ostatecznie zdobył tylko 3 punkty - dzięki siódmemu miejscu w Monaco i ósmemu w Montrealu.

Na szczęście Nickowi udało się jakoś przetrwać kiepski sezon w Jordanie i w 2005 roku dostał wielką szansę od Franka Williamsa. Początek sezonu był bardzo dobry - Nick aż trzy razy stanął na podium podczas pierwszych siedmiu wyścigów. W lipcu BMW ogłosiło przejęcie zespołu Sauber i podpisanie kolejnego kontraktu z Heidfeldem. Podczas testów przed Grand Prix Włoch Nick uległ bardzo poważnemu wypadkowi, który przedwcześnie zakończył jego sezon i współpracę z Williamsem.

Heidfeld wznowił swoją przygodę z Formułą 1 już w nowym zespole BMW Sauber w sezonie 2006. W pierwszej części sezonu partnerem Niemca w zespole był Jacques Villeneuve, który później został zastąpiony przez Roberta Kubicę. Zmiana ta wyszła Nickowi na dobre - konkurencja między kierowcami sprawiła, że w drugiej części sezonu Heidfeld znacznie przyśpieszył. Już podczas wyścigu na Węgrzech zapewnił zespołowi pierwsze podium, a ostatecznie zajął dziewiąte miejsce w klasyfikacji kierowców.

W 2007 roku Nick maksymalnie wykorzystał bolid BMW Sauber F1.07, który chociaż nie był tak szybki jak McLareny i Ferrari pomógł Heidfeldowi aż dwukrotnie stanąć na podium. Heidfeld w aż czternastu wyścigach zdobywał punkty, co ostatecznie dało mu świetne piąte miejsce w klasyfikacji kierowców. 

Sezon 2008 był dla Niemca podobnie udany jak wcześniejszy. Zdobył jednakże jeden punkt mniej i zajął w nim 6 miejsce w klasyfikacji generalnej przegrywając wyraźnie z Robertem Kubicą. Niemiec czterokrotnie zajmował drugie miejsca, ale ani razu nie udało mu się wygrać wyścigu.

Sezon 2009 był jednym wielki pasmem rozczarowań, prócz drugiego miejsca w Malezji, Heidfeld nie zajął więcej miejsc na podium. Zdobywając jedynie 19 punktów, Niemiec ukończył sezon na 13 miejscu. Po ogłoszeniu przez BMW odejścia z F1 Heidfeld postanowił poszukać sobie nowego zespołu. Niemiec miał na oku posadę w Mercedesie. Koncern ze Stuttartu był zainteresowany podpisaniem kontraktu z Heidfeldem, ale zmienił zdanie gdy zgodę na starty wyraził Michael Schumacher. "Quick Nick" czekaniem do ostatniej chwili i liczeniem, iż jednak dostanie angaż w Mercedesie jako kierowca wyścigowy zamknął sobie drzwi do foteli w innych bolidach. Ostatecznie Heidfeld podpisał kontrakt z Mercedesem, zapewne licząc, iż wiekowy już Michael Schumacher nie wytrzyma trudów sezonu.

W trakcie sezonu 2010 Heidfeld otrzymał ofertę testów dla Pirelli - firmy, która od sezonu 2011 dostarcza opony do Formuły Jeden. Niemiec przyjął ją, dzięki czemu wrócił do jazdy bolidem. Kilka miesięcy później otrzymał ofertę od Saubera i wystartował w pięciu wyścigach, zdobywając w sumie sześć punktów.

Przed sezonem 2011 Heidfeld ponownie nie mógł znaleźć posady i chciał powrócić do Mercedesa jako kierowca rezerwowy. Niemiec miał jednak szczęście i podpisał umowę z ekipą Lotus Renault GP, która potrzebowała doświadczonego kierowcę, aby ten zastąpił kontuzjowanego Roberta Kubicę.
Bio - Nick Heidfeld
Data i miejsce urodzenia10.05.1977, Mönchengladbach, Niemcy
Wzrost164 cm
Waga59 kg
Statystyki - Nick Heidfeld
Zwycięstwa0
Punkty225
Wyścigi173
Pierwsze pola startowe
1
Podia12
Debiut
GP Australii 2000
Najlepszy wynik2. miejsce
Wyniki sezonu 2009 - Nick Heidfeld
Australia
10
Malezja2
Chiny12
Bahrajn
19
Hiszpania
7
Monaco
11
Turcja 
11
Wielka Brytania
15
Niemcy10
Węgry
11
Europa
11
Belgia
5
Włochy7
Singapur
-
Japonia
6
Brazylia
-
Abu Zabi5
Suma punktów w 200919, 13. miejsce
Wyniki sezonu 2010 - Nick Heidfeld
Singapur-
Japonia
8
Korea Południowa
9
Brazylia
17
Abu Zabi
11
Suma punktów w 2010
6, 18. miejsce
Kalendarium - Nick Heidfeld
1986-1993Karting, Niemcy
1994Formuła Ford 1600, Niemcy, 1. miejsce
1995Formuła Ford 1800, Niemcy, 1. miejsce
1996Formuła 3, Niemcy, 3. miejsce
1997Formuła 3, Niemcy, 1. miejsce
1998Formuła 3000, 2. miejsce
1999Formuła 3000, 1. miejsce
McLaren Mercedes, kierowca testowy
2000Formuła 1, Prost, 0 punktów
2001Formuła 1, Sauber, 12 punktów, 8. miejsce
2002Formuła 1, Sauber, 7 punktów, 10. miejsce
2003Formuła 1, Sauber, 6 punktów, 14. miejsce
2004Formuła 1, Jordan, 3 punkty, 18. miejsce
2005Formuła 1, Williams, 28 punktów, 11. miejsce (14 wyścigów)
2006Formuła 1, BMW Sauber, 23 punkty, 9. miejsce
2007Formuła 1, BMW Sauber, 61 punktów, 5. miejsce
2008Formuła 1, BMW Sauber, 60 punktów, 6. miejsce
2009Formuła 1, BMW Sauber, 19 punktów, 13. miejsce
2010Formuła 1, Mercedes GP, kierowca testowy; Sauber, 6 punktów, 18. miejsce (5 wyścigów)
2011
Formuła 1, Lotus Renault GP (w zastępstwie kontuzjowanego R. Kubicy)




Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Nick Heidfeld

Nick Heidfeld
bobo 2009-11-04 14:56
Nick Heidfeld rozpoczął karierę wyścigową w wieku dziewięciu lat, i tak juz mu zostało...