
Nick Heidfeld rozpoczął karierę wyścigową w wieku dziewięciu lat, gdy zaczął się ścigać w klubie kartingowym Kerpen-Mancheim. W 1991 roku był trzeci w serii ADAC Junior Trophy, dzięki czemu dostał się do narodowego zespołu ADAC Junior, z którym wygrał zawody International CIK Junior.
W 1992 roku zajął piąte miejsce w kartingowych Mistrzostwach Niemiec, dzięki któremu zakwalifikował się do Mistrzostw Świata we francuskim Laval. W 1994 roku wygrał niemiecką Formułę Ford 1600 zwyciężając w ośmiu z dziewięciu wyścigów. Rok później również był najlepszy - tym razem wygrywając niemiecką Formułę Ford 1800.
W 1996 roku Nick zaczął się ścigać w niemieckiej Formule 3 w zespole Opal BSR. Wygrał trzy wyścigi i w klasyfikacji końcowej był trzeci. Zdobył też Pole Position i wygrał pierwszy wyścig w Grand Prix Macau, a w klasyfikacji końcowej po dwóch wyścigach był szósty. W 1997 roku Heidfeld dostał się do juniorskiego zespołu Mercedesa i miał okazję testować bolid McLarena. W międzyczasie wciąż z powodzeniem jeździł w Formule 3 zdobywając tytuł mistrzowski. W 1998 roku został wicemistrzem Formuły 3000 odnosząc trzy zwycięstwa w Monaco, Hockenheim i Hungaroring. Zdobył również dwa Pole Position i dwa najszybsze okrążenia wyścigu.
W 2001 roku Nick przeniósł się do Sauber’a i już w pierwszym sezonie stanął na podium - podczas Grand Prix Brazylii na torze Interlagos. Ostatecznie ukończył sezon na ósmym miejscu z dwunastoma punktami, czym w dużym stopniu pomógł szwajcarskiemu zespołowi zdobyć czwarte miejsce w klasyfikacji konstruktorów. Również w 2002 roku Heidfeld jeździł dla Petera Saubera, tym razem w towarzystwie wschodzącej gwiazdy Felipe Massy. Zespół miał jednak sporo problemów z bolidem co sprawiło, że w klasyfikacji konstruktorów zajął dopiero piąte miejsce, a Nick w ciągu sezonu zdobył tylko siedem punktów…
Rok 2003 nie był wcale łatwiejszy - Sauber C22 nie spełnił oczekiwań konstruktorów i był zdecydowanie wolniejszy niż się spodziewano. Niemiec był w stanie zdobyć tylko dwa punkty aż do wyścigu w Indianapolis, gdy dzięki brawurowej taktyce zdobył cztery kolejne "oczka". Wkrótce okazało się, że w 2004 roku w zespole Sauber będzie jeździł Felipe Massa i Giancarlo Fisichella, i Heidfeld został zmuszony do poszukania sobie nowego pracodawcy.
Nie było to wcale takie łatwe - najpierw testował Jordana nie będąc pewnym, czy będzie dla niego miejsce w zespole. Po wielu miesiącach niepewności Eddie Jordan zaproponował Niemcowi kontrakt, dzięki któremu mógł pozostać w Formule 1.
Sezon 2004 był bardzo ciężki - silnik Coswortha był znacznie słabszy od konkurencji, jednak Heidfeld aż piętnaście razy wciągu sezonu był szybszy od kolegi z zespołu. Ostatecznie zdobył tylko 3 punkty - dzięki siódmemu miejscu w Monaco i ósmemu w Montrealu.
Na szczęście Nickowi udało się jakoś przetrwać kiepski sezon w Jordanie i w 2005 roku dostał wielką szansę od Franka Williamsa. Początek sezonu był bardzo dobry - Nick aż trzy razy stanął na podium podczas pierwszych siedmiu wyścigów. W lipcu BMW ogłosiło przejęcie zespołu Sauber i podpisanie kolejnego kontraktu z Heidfeldem. Podczas testów przed Grand Prix Włoch Nick uległ bardzo poważnemu wypadkowi, który przedwcześnie zakończył jego sezon i współpracę z Williamsem.
Heidfeld wznowił swoją przygodę z Formułą 1 już w nowym zespole BMW Sauber w sezonie 2006. W pierwszej części sezonu partnerem Niemca w zespole był Jacques Villeneuve, który później został zastąpiony przez Roberta Kubicę. Zmiana ta wyszła Nickowi na dobre - konkurencja między kierowcami sprawiła, że w drugiej części sezonu Heidfeld znacznie przyśpieszył. Już podczas wyścigu na Węgrzech zapewnił zespołowi pierwsze podium, a ostatecznie zajął dziewiąte miejsce w klasyfikacji kierowców.
W 2007 roku Nick maksymalnie wykorzystał bolid BMW Sauber F1.07, który chociaż nie był tak szybki jak McLareny i Ferrari pomógł Heidfeldowi aż dwukrotnie stanąć na podium. Heidfeld w aż czternastu wyścigach zdobywał punkty, co ostatecznie dało mu świetne piąte miejsce w klasyfikacji kierowców.
Sezon 2008 był dla Niemca podobnie udany jak wcześniejszy. Zdobył jednakże jeden punkt mniej i zajął w nim 6 miejsce w klasyfikacji generalnej przegrywając wyraźnie z Robertem Kubicą. Niemiec czterokrotnie zajmował drugie miejsca, ale ani razu nie udało mu się wygrać wyścigu.
Sezon 2009 był jednym wielki pasmem rozczarowań, prócz drugiego miejsca w Malezji, Heidfeld nie zajął więcej miejsc na podium. Zdobywając jedynie 19 punktów, Niemiec ukończył sezon na 13 miejscu. Po ogłoszeniu przez BMW odejścia z F1 Heidfeld postanowił poszukać sobie nowego zespołu. Niemiec miał na oku posadę w Mercedesie. Koncern ze Stuttartu był zainteresowany podpisaniem kontraktu z Heidfeldem, ale zmienił zdanie gdy zgodę na starty wyraził Michael Schumacher. "Quick Nick" czekaniem do ostatniej chwili i liczeniem, iż jednak dostanie angaż w Mercedesie jako kierowca wyścigowy zamknął sobie drzwi do foteli w innych bolidach. Ostatecznie Heidfeld podpisał kontrakt z Mercedesem, zapewne licząc, iż wiekowy już Michael Schumacher nie wytrzyma trudów sezonu.
W trakcie sezonu 2010 Heidfeld otrzymał ofertę testów dla Pirelli - firmy, która od sezonu 2011 dostarcza opony do Formuły Jeden. Niemiec przyjął ją, dzięki czemu wrócił do jazdy bolidem. Kilka miesięcy później otrzymał ofertę od Saubera i wystartował w pięciu wyścigach, zdobywając w sumie sześć punktów.
Przed sezonem 2011 Heidfeld ponownie nie mógł znaleźć posady i chciał powrócić do Mercedesa jako kierowca rezerwowy. Niemiec miał jednak szczęście i podpisał umowę z ekipą Lotus Renault GP, która potrzebowała doświadczonego kierowcę, aby ten zastąpił kontuzjowanego Roberta Kubicę.
Bio - Nick Heidfeld | |
---|---|
Data i miejsce urodzenia | 10.05.1977, Mönchengladbach, Niemcy |
Wzrost | 164 cm |
Waga | 59 kg |
Statystyki - Nick Heidfeld | |
Zwycięstwa | 0 |
Punkty | 225 |
Wyścigi | 173 |
Pierwsze pola startowe | 1 |
Podia | 12 |
Debiut | GP Australii 2000 |
Najlepszy wynik | 2. miejsce |
Wyniki sezonu 2009 - Nick Heidfeld | |
Australia | 10 |
Malezja | 2 |
Chiny | 12 |
Bahrajn | 19 |
Hiszpania | 7 |
Monaco | 11 |
Turcja | 11 |
Wielka Brytania | 15 |
Niemcy | 10 |
Węgry | 11 |
Europa | 11 |
Belgia | 5 |
Włochy | 7 |
Singapur | - |
Japonia | 6 |
Brazylia | - |
Abu Zabi | 5 |
Suma punktów w 2009 | 19, 13. miejsce |
Wyniki sezonu 2010 - Nick Heidfeld | |
Singapur | - |
Japonia | 8 |
Korea Południowa | 9 |
Brazylia | 17 |
Abu Zabi | 11 |
Suma punktów w 2010 | 6, 18. miejsce |
Kalendarium - Nick Heidfeld | |
1986-1993 | Karting, Niemcy |
1994 | Formuła Ford 1600, Niemcy, 1. miejsce |
1995 | Formuła Ford 1800, Niemcy, 1. miejsce |
1996 | Formuła 3, Niemcy, 3. miejsce |
1997 | Formuła 3, Niemcy, 1. miejsce |
1998 | Formuła 3000, 2. miejsce |
1999 | Formuła 3000, 1. miejsce McLaren Mercedes, kierowca testowy |
2000 | Formuła 1, Prost, 0 punktów |
2001 | Formuła 1, Sauber, 12 punktów, 8. miejsce |
2002 | Formuła 1, Sauber, 7 punktów, 10. miejsce |
2003 | Formuła 1, Sauber, 6 punktów, 14. miejsce |
2004 | Formuła 1, Jordan, 3 punkty, 18. miejsce |
2005 | Formuła 1, Williams, 28 punktów, 11. miejsce (14 wyścigów) |
2006 | Formuła 1, BMW Sauber, 23 punkty, 9. miejsce |
2007 | Formuła 1, BMW Sauber, 61 punktów, 5. miejsce |
2008 | Formuła 1, BMW Sauber, 60 punktów, 6. miejsce |
2009 | Formuła 1, BMW Sauber, 19 punktów, 13. miejsce |
2010 | Formuła 1, Mercedes GP, kierowca testowy; Sauber, 6 punktów, 18. miejsce (5 wyścigów) |
2011 | Formuła 1, Lotus Renault GP (w zastępstwie kontuzjowanego R. Kubicy) |

Dodaj komentarz
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
Komentarze do:
Nick Heidfeld









