Formuła 1 » Aktualności F1 » "Newey to ostatni przedstawiciel pokolenia konstruktorów"
"Newey to ostatni przedstawiciel pokolenia konstruktorów"
2012-12-26 - G. Filiks Tagi: Adrian Newey, Formuła 1, Sam Michael
Według Sama Michaela pełniącego funkcję dyrektora sportowego McLarena, Adrian Newey jest niekwestionowanym numerem 1 wśród konstruktorów bolidów Formuły 1, ponieważ w odróżnieniu od obecnych kolegów po fachu zbierał szlify w juniorskich seriach wyścigowych.
53-letni Newey stworzył już dziewięć mistrzowskich samochodów F1, ostatnie trzy dla zespołu Red Bull Racing. Zanim rozpoczął na dobre przygodę z królową sportów motorowych, Brytyjczyk doskonalił swój warsztat m. in. w Formule 2, czy amerykańskim czempionacie CART. Zdaniem Michaela właśnie dlatego dyrektor techniczny Czerwonych Byków góruje nad pozostałymi konstruktorami bolidów w Formule Jeden. Jego konkurenci nie mogli nabrać doświadczenia "na zapleczach" najwyższej serii wyścigowej świata, ponieważ gdy rozpoczynali kariery, juniorskie serie zaczęły przestawiać się na model posiadania jednakowych wozów. Neweya od pozostałych odróżnia to, że samemu wymyśla konkretne rozwiązania techniczne, polegając na starej metodzie używania deski kreślarskiej. "Guru" Red Bull Racing jest autorem m. in. słynnego nadmuchu dyfuzora spalinami.
„Adrian to znakomity konstruktor". - komplementował Neweya Michael, na padoku F1 przebywający od prawie 20 lat. „Według mnie tak naprawdę to człowiek-orkiestra; nie tyle koordynuje pracę teamu, ile generuje pomysły i rozwija bolid. Podchodzi do projektowania zupełnie inaczej niż reszta. Nigdy z nim nie pracowałem, ale oczywiście znamy się doskonale, ponieważ byliśmy rywalami. „W pewnym sensie Adrian to ostatni przedstawiciel pokolenia konstruktorów. Teraz bardzo trudno znaleźć specjalistę dorównującego jego poziomowi, gdyż już nie ma juniorskich serii, w których inżynierowie mogliby zbierać doświadczenie i uczyć się na błędach, bez odczuwania przy tym presji. Nieco ponad dekadę temu mieliśmy dużo juniorskich serii, gdzie bolidy można było udoskonalać. Obecnie nie można tego robić ani w World Series by Renault, ani w GP2, ani nawet w IndyCar. Jedynie w Formule 3, ale to już zupełnie nie to samo, co kiedyś.
„Pamiętam, jak 20 lat temu wszystkie stajnie Formuły 1 utrzymywały bliski kontakt z Formułą 3000, a nawet z IndyCar. Istniało tam 80 ekip, w których młodzi projektanci jak Adrian nabierali obycia i wiedzy o aerodynamice. Teraz robić to jest bardzo trudno. Adrian to fantastyczny inżynier i na nieszczęście dla nas - jego konkurentów - wyraźnie widać to na torze". - zakończył dyrektor sportowy McLarena.
53-letni Newey stworzył już dziewięć mistrzowskich samochodów F1, ostatnie trzy dla zespołu Red Bull Racing. Zanim rozpoczął na dobre przygodę z królową sportów motorowych, Brytyjczyk doskonalił swój warsztat m. in. w Formule 2, czy amerykańskim czempionacie CART. Zdaniem Michaela właśnie dlatego dyrektor techniczny Czerwonych Byków góruje nad pozostałymi konstruktorami bolidów w Formule Jeden. Jego konkurenci nie mogli nabrać doświadczenia "na zapleczach" najwyższej serii wyścigowej świata, ponieważ gdy rozpoczynali kariery, juniorskie serie zaczęły przestawiać się na model posiadania jednakowych wozów. Neweya od pozostałych odróżnia to, że samemu wymyśla konkretne rozwiązania techniczne, polegając na starej metodzie używania deski kreślarskiej. "Guru" Red Bull Racing jest autorem m. in. słynnego nadmuchu dyfuzora spalinami.
„Adrian to znakomity konstruktor". - komplementował Neweya Michael, na padoku F1 przebywający od prawie 20 lat. „Według mnie tak naprawdę to człowiek-orkiestra; nie tyle koordynuje pracę teamu, ile generuje pomysły i rozwija bolid. Podchodzi do projektowania zupełnie inaczej niż reszta. Nigdy z nim nie pracowałem, ale oczywiście znamy się doskonale, ponieważ byliśmy rywalami. „W pewnym sensie Adrian to ostatni przedstawiciel pokolenia konstruktorów. Teraz bardzo trudno znaleźć specjalistę dorównującego jego poziomowi, gdyż już nie ma juniorskich serii, w których inżynierowie mogliby zbierać doświadczenie i uczyć się na błędach, bez odczuwania przy tym presji. Nieco ponad dekadę temu mieliśmy dużo juniorskich serii, gdzie bolidy można było udoskonalać. Obecnie nie można tego robić ani w World Series by Renault, ani w GP2, ani nawet w IndyCar. Jedynie w Formule 3, ale to już zupełnie nie to samo, co kiedyś.
źródło: jamesallenonf1.com
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
"Newey to ostatni przedstawiciel pokolenia konstruktorów"
Podobne: "Newey to ostatni przedstawiciel pokolenia konstruktorów"
Liga Typerów - GP Bahrajnu 2019 »
Liga Typerów - sezon 2019 na start! »
Red Bull przyspiesza wprowadzenie poprawek do bolidu »
Zmiany w regulaminie F1 na rok 2019 »
Podobne galerie: "Newey to ostatni przedstawiciel pokolenia konstruktorów"
GP Bahrajnu 2019 - wyścig »
GP Bahrajnu 2019 - treningi i kwalifikacje »
GP Australii 2019 - wyścig »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter