Formuła 1 » Aktualności F1 » Lauda o nowych silnikach dla F1: Parę stopni za wysoka temperatura i wszystko się zaciera
Lauda o nowych silnikach dla F1: Parę stopni za wysoka temperatura i wszystko się zaciera
2014-01-04 - G. Filiks Tagi: Niki Lauda, Formuła 1, Silniki, Mercedes, V6 turbo
Silniki V6 turbo, jakie wejdą do Formuły 1 na sezon 2014, są wyjątkowo podatne na awarie.
To spostrzeżenie byłego 3-krotnego mistrza świata Nikiego Laudy, obecnie należącego do grona szefów Mercedesa.
Niemiecki producent prowadzi już bardzo zaawansowane testy nowej jednostki napędowej na hamowni i Lauda przyznał, że eksperci słusznie spodziewają się gradu defektów podczas tegorocznej rywalizacji. Austriaka zaskoczyło, jak bardzo wrażliwy jest szykowany motor, nawet na minimalne odchylenia od temperatury.
„Ciągle uczymy się o nim nowych rzeczy". - mówił Lauda cytowany przez Auto Motor und Sport. „Nagle musisz zadbać o takie sprawy, jak ciśnienie wody, czy chłodzenie międzystopniowe. „Olej i woda muszą znajdować się w ściśle określonej temperaturze. Jeżeli przekroczysz granicę o kilka stopni, wszystko się zaciera".
Według Laudy skomplikowane V6 turbo będzie przyprawiać o jeszcze większy ból głowy zespoły kupujące silniki.
„Prywatne teamy po prostu muszą liczyć, że trafią z chłodzeniem bolidu w wymogi nabytego motoru od producenta". - wyjaśnił.
To spostrzeżenie byłego 3-krotnego mistrza świata Nikiego Laudy, obecnie należącego do grona szefów Mercedesa.
Niemiecki producent prowadzi już bardzo zaawansowane testy nowej jednostki napędowej na hamowni i Lauda przyznał, że eksperci słusznie spodziewają się gradu defektów podczas tegorocznej rywalizacji. Austriaka zaskoczyło, jak bardzo wrażliwy jest szykowany motor, nawet na minimalne odchylenia od temperatury.
„Ciągle uczymy się o nim nowych rzeczy". - mówił Lauda cytowany przez Auto Motor und Sport. „Nagle musisz zadbać o takie sprawy, jak ciśnienie wody, czy chłodzenie międzystopniowe. „Olej i woda muszą znajdować się w ściśle określonej temperaturze. Jeżeli przekroczysz granicę o kilka stopni, wszystko się zaciera".
Według Laudy skomplikowane V6 turbo będzie przyprawiać o jeszcze większy ból głowy zespoły kupujące silniki.
„Prywatne teamy po prostu muszą liczyć, że trafią z chłodzeniem bolidu w wymogi nabytego motoru od producenta". - wyjaśnił.
źródło: Auto Motor und Sport
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
7
Komentarze do:
Lauda o nowych silnikach dla F1: Parę stopni za wysoka temperatura i wszystko się zaciera
Lauda o nowych silnikach dla F1: Parę stopni za wysoka temperatura i wszystko się zaciera
Zadumany Polakt 2014-01-04 18:33
jak się zaciera to albo cylindry i tłoki nie są odporne na wysoką temperaturę, albo dostępne oleje płynne nie wytrzymują temperatury, więc albo smarowanie magnetyczne albo grafitem - patrz próby z silnikiem ceramicznym (silnik bez chłodnicy).
Lauda o nowych silnikach dla F1: Parę stopni za wysoka temperatura i wszystko się zaciera
Kubika-Kot 2014-01-04 18:40
a ty co chcesz specjalistów od F1 uczyć id** !
Lauda o nowych silnikach dla F1: Parę stopni za wysoka temperatura i wszystko się zaciera
majkel3923 2014-01-04 19:49
kubika kot @ a ty co ? znasz się chociaż na kalkulatorze ?
Lauda o nowych silnikach dla F1: Parę stopni za wysoka temperatura i wszystko się zaciera
Konar 2014-01-04 20:46
Odbieram słowa Laudy jako podgrzewanie "niewiadomych" przed rozpoczęciem sezonu. Bzdury prawi co do niewiadomych parametrów nowego V6. Wszystko co powiedział w powyższym artykule jest wiadome inzynierom od bardzo dawna. Przecież turbodoładowanie nie jest czymś egzotycznym w F1 ... ? @Zadumany Polakt Ceramika jest stosowana od dość dawna. Jest pewna firma, która stosuje technologie pokrycia ceramiką wielu powierzchni ze względu na ... wiadomo co:-))
Lauda o nowych silnikach dla F1: Parę stopni za wysoka temperatura i wszystko się zaciera
koko 2014-01-04 23:20
Dokładnie to nie lata 70 XX wieku że była to coś nowego i niedopracowanego. Ponad 40 lat rozwoju w różnych seriach wyścigowych , samochodach drogowych do czegoś doprowadziło. Pewne stałe elemnty sa w F1, Le mans czy zwykłym golfie Gti i można temu zardzić.
Lauda o nowych silnikach dla F1: Parę stopni za wysoka temperatura i wszystko się zaciera
Zadumany Polak 2014-01-04 23:37
kolego Konar obecne silniki z bardzo mocnym turbo które znacznie przewyższają to co fabryczne turbo samochodów użytkowych dodatkowo jest system odzyskiwania energii i kers a wszystko pracując ładując się i wyzwalając energię wytwarza ciepło, a wszystko w małym silniku 1,6 litra.
Lauda o nowych silnikach dla F1: Parę stopni za wysoka temperatura i wszystko się zaciera
Konar 2014-01-05 10:41
@Zadumany Polak - to wszystko prawda, a wszystkie wymienione przez Ciebie jak i Laudę problemy i ograniczenia są doskonale wszystkim stronom znane. Zarówno producentom agregatów (bo nowy zespół napędowy raczej nie jest typowym silnikiem spalinowym) jak i konstruktorom bolidów, jedni sobie z tym poradzą inni nie. Problemy z silnikami mogą mieć ci, którzy będą stawiali na wróżby: czy w ich bolidzie ze względu na zabudowanie jednostki nie wystąpią problemy właśnie z chłodzeniem. Producent jasno określa wymagania, a kto będzie balansował na krawędzi, ten będzie się borykał z awariami. Zastanawiałeś się nad przypadkiem, że np. silnik spalinowy nie ulegnie awarii, a ulegnie awarii ERS i moc całości spadnie o 160KM? Co będzie odbierało ciepło jak nie będzie ono zamieniane w energię kierowana do baterii?Jak w takim przypadku zmieni się strategia i co z "ulotnymi" oponami Pirelli? Da się to jakoś zsynchronizować, aby nie utracić zbyt wielu pozycji i dojechać na punktowanym miejscu? W normalnych warunkach dysponowanie taką mocą jest dozwolone w mniej więcej na dystansie 1/3 okrażenia...
Podobne: Lauda o nowych silnikach dla F1: Parę stopni za wysoka temperatura i wszystko się zaciera
Mercedes rozpoczął prace nad hybrydowym V6 turbo już w 2007 roku? »
Vettel nie potwierdza, że Ferrari już ma silnik równy Mercedesowi »
Lauda: Ferrari odrobiło całą stratę do Mercedesa w mocy silnika »
Mercedes poprawił swój silnik w F1 o 0,1 - 0,2 sekundy »
Podobne galerie: Lauda o nowych silnikach dla F1: Parę stopni za wysoka temperatura i wszystko się zaciera
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter