Formuła 1  »  Tory F1  »  Buddh - Indie
Buddh

Buddh - Indie

2011-02-01 - G. Filiks     Tagi: Indie, Buddh International Circuit, Buddh
Tor w Indiach, położony 40-kilometrów od stolicy kraju Nowego Delhi.
 
Do organizacji wyścigu Formuły 1 w Indiach przymierzano się już od roku 1997, ale królowa sportów motorowych zawitała tutaj 14 lat później. Wybudowano nowy obiekt wyścigowy na 354 hektarach terenów rolniczych, w północnej części państwa. Wzniosła go firma Jaypee Group, w zależności od różnych źródeł informacji za kwotę od 320 do 400 milionów dolarów amerykańskich. Trasa wchodzi w skład dużego kompleksu rekreacyjno-sportowego Jaypee Greens Sports City, mającego jeszcze m. in. stadion do gry w krykieta, pole golfowe, czy stadion do gry w hokeja na trawie.
BuddhBuddh
Tor nazwano Buddh, nawiązując do buddy, pokoju i pojednania. Zaprojektowaniem jego pętli zajął się "nadworny architekt" Formuły 1 Hermann Tilke. Organizatorzy dodatkowo poprosili o pomoc zespoły. Testując układ trasy w swoich komputerowych symulatorach, stajnie zaproponowały poprawki, aby zwiększyć możliwości wyprzedzania. Te zostały przyjęte.
BuddhBuddh
Nitka Buddh liczy 5.137 kilometra, posiada 16 zakrętów i dwie prawdziwe proste - startową oraz tylną. Ta druga rozciąga się aż na 1060 metrów. Bardzo długa jest również aleja serwisowa, co ma znaczenie przy ustalaniu strategii wyścigowych. Wspomniane proste tworzą pierwszy sektor trasy, reszta okrążenia to głównie szereg wijących się na raz na lewo, raz na prawo łuków, zmuszających do nagłych zmian kierunku jazdy.
Najpopularniejszym zakrętem toru jest szeroki, lekko pochylony do wewnątrz, prowadzący pod górę, multi-wierzchołkowy nawrót, złożony z łuków 10-11. Trzeba tam jednocześnie skręcać i hamować, można obierać różne linie jazdy. Przypomina słynny zakręt nr 8 z Istanbulpark, ale jest pokonywany w odwrotną stronę, a na wyjściu się zacieśnia. Symbolem indyjskiego obiektu są także imponujące pofalowania terenu, m. in. na najdłuższej prostej. Do tej atrakcji potrzebne były 4 miliony metrów sześciennych ziemi. Tylko pomiędzy zakrętami nr 1 i 3 tor wznosi się w górę o 14 metrów.
BuddhBuddh
Owe zmiany wysokości, pochylenia, dynamiczne kombinacje zakrętów i liczne okazje do wyprzedzania sprawiają, że Buddh przyjął się bardzo dobrze wśród kierowców. Pozytywnej opinii o obiekcie nie psują nawet nawiewany na jego asfalt piasek, czy wysokie krawężniki w zakrętach 6-7 i 8-9. W jednym z nich Felipe Massa podczas inauguracyjnej edycji GP dwukrotnie połamał zawieszenie swojego Ferrari.
BuddhBuddh
Ustawiając pod ten tor bolid, niezbędne jest znalezienie kompromisu. Kręta, techniczna sekcja w sektorach nr 2 i 3 wymaga dużego docisku, z kolei na długich prostych potrzeba jak najmniejszego oporu powietrza, aby rozwijać wysokie prędkości maksymalne, dochodzące tutaj do 325 km/h. Na pętli Buddh dosyć wyraźnie zużywają się opony, mniej hamulce. Mają czas ostygnąć, ponieważ głębokie dohamowania są od siebie wystarczająco oddalone. Konieczny jest mocny silnik, jak i dobra trakcja.

GP Indii jest organizowane od 2011 roku. Tor Buddh ukończono zaledwie dwa tygodnie przed pierwszą edycją zawodów, wobec czego był wtedy jeszcze w dosyć surowym stanie. Obiekt może pomieścić około 130 tysięcy widzów, w przyszłości liczba ta ma wzrosnąć do 200 tysięcy. Dzięki udanemu układowi trasy tworzącemu dobre widowisko, wyścig w Indiach przypadł do gustu kibicom tak samo, jak zawodnikom.
Buddh - Indie
Rok budowy
2009-2011
Lokalizacja
Większa Noida, stan Uttar Pradesh
Powierzchnia toru
354 ha
Długość toru
5,137 km
Zakręty16
Okrążenia w wyścigu
60
Kierunek jazdy
zgodnie z ruchem wskazówek zegara
Pojemność trybun
około 130 000 widzów
Różnica wysokości
14 metrów
Projektant
Hermann Tilke
Koszt budowy
320-400 milionów USD
Rekord okrążenia
1:24.119 (S. Vettel, 2013)
Prędkość maksymalna
około 325 km/h
Liczba wyścigów F1
3
Data pierwszego GP
30-10-2011
Data ostatniego GP
27-10-2013

Najnowszy film z Video.V10.pl więcej »
Lamborghini - krótka wizyta w fabryce marki


Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Buddh - Indie