Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Innowacyjny układ wydechowy w Renault R31 - analiza
Renault FEE

Innowacyjny układ wydechowy w Renault R31 - analiza

2011-02-02 - J. Rutkowski     Tagi: Renault, Front Exit Exhausts, Renault R31
Renault znalazło nowe rozwiązanie, aby zwiększyć siłę docisku aerodynamicznego poprzez lepsze wykorzystanie tylnego dyfuzora. Właściwie to wywrócili oni do góry nogami całą koncepcję budowy bolidu, a konkretniej układu wydechowego. Będąc jeszcze bardziej szczegółowym, zamiast poprowadzić rury wydechowe w tradycyjny sposób, czyli ku tyłowi bolidu, oni zrobili odwrotną rzecz poprowadzili je ku przodowi. Rozwiązanie to ochrzczono już jako FEE - 'Front Exit Exhausts'. W zeszłym roku poszczególne zespoły przedstawiały różne koncepcje rozwiązania tylnego dyfuzora, jedni prowadzili końcówki układu wydechowego, tak aby spaliny przechodziły nad dyfuzorem, a inni wprowadzali je bezpośrednio do niego, co w sumie dawało lepsze efekty.

To drugie rozwiązanie zostało jednak w tym roku zakazane i kiedy wydawało się, że jedyna metodą jest wypuszczenie gazów z rur wydechowych nad dyfuzorem, Renault-Lotus pokazało kompletnie inną koncepcję. Rury wydechowe idą od silnika w stronę przodu bolidu i kończą się przy przedniej krawędzi podłogi. Dyfuzor, aby wytworzyć jak najwięcej docisku aerodynamicznego potrzebuje największej możliwej ilości powietrza przepływającej przez tzw. zwężkę Venturiego. To co zespoły robiły to budowanie takich lotek, owiewek i innych gadżetów aerodynamicznych by jak najkorzystniej rozłożyć przepływ powietrza pod podłogą bolidu. Jednak wszystkie te starania poprawiały właśnie tylko przebieg powietrza, a nie zwiększały jego ilości, co jest zdecydowanie wydajniejsze.
To co zrobiło Renault, to po prostu poprowadzenie rur wydechowych (dłuższych o około metr, niż normalnie) ku przedniej krawędzi podłogi bolidu i tam zagięcie ich o 90 stopni w dół. Gazy z nich wylatujące automatycznie wędrują pod podłogę ku dyfuzorowi. To jednocześnie zwiększa ogólną ilość przepływającego przez niego powietrza i tworzy dużo większy docisk.
Renault FEERenault FEE
Rozwiązanie wydaje się być genialne, jednak jest kilka problemów, które może stworzyć. Temperatura układu wydechowego sięga kilkuset stopni i tak gorące rury biegnące tuż obok zbiornika paliwa, czy elektroniki mogą być wielkim zagrożeniem. Drugi problem jest taki, iż długie rury wydechowe sprawdzają się raczej w niskoobrotowych silnikach. Przy jednostce z bolidu F1 kręcącej się do 18 000 obrotów jest długie rury wydechowe nie są najbardziej pożądaną rzeczą.

Jak to wszystko wyjdzie i czy Renault będzie miało pożytek ze swojej innowacji dowiemy się zapewne bardzo szybko. Co ważne dla pozostałych zespołów, aby zastosować FEE w bolidzie wcale nie trzeba zmieniać monokoku i całej konstrukcji pojazdu. W porównaniu do 'Kanału-F' jest to ogromne ułatwienie dla kopiujących to rozwiązanie innych zespołów.



źródło: scarbsf1 / espnf1 / f1fanatic

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
11

Komentarze do:

Innowacyjny układ wydechowy w Renault R31 - analiza

Innowacyjny układ wydechowy w Renault R31 - analiza
adamxxl 2011-02-02 11:04
Wydaje mi się , że jest to błędna interpretacja. wydech kieruje spaliny na boki. Część nad podłogę, część pod podłogę. Gdyby "pompować" spaliny pod samochód jeździłby na poduszce powietrznej a dąży się do wytworzenia niższego ciśnienia pod podłogą aby bolid "przysysał" się do podłoża. Dlatego też im niżej mamy podłogę tym łatwiej przez dyfuzor wyssać spod niej powietrze. Myślę, że wydech w pewnym stopniu wypycha powietrze, które miało by trafić pod podłogę, na boki, dodatkowo ta część rozgrzanych gazów, która wpadnie pod podłogę, schładzając się pomniejsza swą objętość, przez co dalej spada ciśnienie pod bolidem i bardziej jeszcze przysysa autko do drogi. tyle moich 3gr w temacie
Innowacyjny układ wydechowy w Renault R31 - analiza
slakoz 2011-02-02 12:07
Coś mi się nie zgadzało w budowie bolidu Renault i teraz wiem co :-D
eln1no
Innowacyjny układ wydechowy w Renault R31 - analiza
eln1no 2011-02-02 13:00
@adamxxl Póki inżynierowie pracujący w F1 sami nie wyjaśnia jak to naprawdę działa, możemy tylko gdybać. Pewnie masz sporo racji, ale jeśli byłoby tak jak w artykule, czyli powietrze idzie pod podłogę to zwiększenie ciśnienia osiągałoby się poprzez przyspieszenie przepływu powietrza, w końcu aby więcej powietrza przeleciało przez taki sam korytarz musi on być szybsze, a szybsze oznacza pod większym ciśnieniem, większe ciśnienie to większy docisk, czyli cel również osiągnięto. Pozdro:-)
Innowacyjny układ wydechowy w Renault R31 - analiza
pokwa 2011-02-02 13:12
Co ciekawe nawet Adrian Newey przyznał, że Renault wykonało dobrą robotę i oni już próbują to skopiować, gdyż nie wymaga to gruntownej przebudowy bolidu. Również McLaren i Mercedes chcą tego użyć.
Innowacyjny układ wydechowy w Renault R31 - analiza
adamsky 2011-02-02 13:34
adamxxl, popieram to co powiedziałeś, wg mnie chodzi tak jak napisali w tekscie o jak największą iloś mas powietrza trafiających pod podłogę by potem uwolnic jak najwięcej energii wyrzucając je z pod dyfuzora, a ten patent, że jest to gorące powietrze, które gwałtownie się kurczy już pod podłogą jest zaj...sty!, dociska bolid już w czesci srodkowej bolidu, możliwe, że można dzieki temu zmniejszyc docisk przedniego skrzydła, ktore wytwarza najwieksza ilosc docisku w calym bolidzie i bolid bedzie sie bardziej rozpędzał na prostych; w kazdym razie pewnie da sie zrobic w koncu mega docisk, ktorego reni tak brakowało; tearia teorią i my sie nie dowiemy do konca jak to działa, bo oni maja symulatory i tunele i moga zmierzc jak ten wydech dziala w praktyce i chyba wiedza co robia, ale ten system może dzialac naprawde dobrze i inne zespoły mogą pozostawac w tyle zanim tego dobrze nie skopiują.
Innowacyjny układ wydechowy w Renault R31 - analiza
Pioykowsky 2011-02-02 13:48
No właśnie łatwa kopiowalność to nie jest zaleta, za mało przewagi da zanim wszyscy będą to mieli.
Innowacyjny układ wydechowy w Renault R31 - analiza
pokwa 2011-02-02 13:49
@ adamsky możliwe, że masz rację z tym - "bolid bedzie sie bardziej rozpędzał na prostych". Podobno Kubica osiągnął dziś 282 km/h, co jest na razie najwyższą prędkością na tych testach. BTW. http://www.f1.v10.pl/Testy,w,Walencji,dzien,2,Vettel,najszybszy,po,trzech,godzinach,Kubica,czwarty,55545.html Tu są już pierwsze zdjęcia Roberta w bolidzie.
Innowacyjny układ wydechowy w Renault R31 - analiza
adamsky 2011-02-02 14:10
pokwa, skąd masz newsa o tej prędkości?
Innowacyjny układ wydechowy w Renault R31 - analiza
pokwa 2011-02-02 14:19
Ktoś pisał na Twitterze. Teraz już nie wiem gdzie to było. Generalnie skaczę po kilku stronkach w trakcie testu jak np. forum Autosportu. Myslę, że jutro rano zbierze się ro wszystko - plotki i ploteczki - do kupy i pojawi się jakiś news. Np. jak to, że podobno Barrichello jest bardzo niezadowolony z Williamsa.
Innowacyjny układ wydechowy w Renault R31 - analiza
adamsky 2011-02-02 14:32
niech Robert jezdzi duzo, a bedzie dobrze, pamietam jak rok temu Robert wyjezdzal w ciagu dnia dystans dwóch wyscigow, cos kolo 120 kolek chyba, i nadrabial cala robote za Petrova; pamietam ze Robson w ciagu tych testów mocno wyciągnął Renie z dołka bo przed testami niezbyt ciekawie sie wypowiadali o bolidzie, a z Kubkiem jakoś poukładali ten bolid; jak na razie kubek 44 okr. - na tle całej stawki nie wypada źle.
Innowacyjny układ wydechowy w Renault R31 - analiza
pokwa 2011-02-02 18:43
Dokładnie. Pal licho czasy, najważniejsze to wyjeździć okrążenia. Wczoraj dali do bolidu Pietrowa, żeby w razie jakiś usterek, to on stracił czas. Teraz Kubica narobi roboty w dwa dni i będzie dużo danych do analizy.
Podobne: Innowacyjny układ wydechowy w Renault R31 - analiza
Podobne galerie: Innowacyjny układ wydechowy w Renault R31 - analiza
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit Renault