Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Innowacyjny układ wydechowy w Renault R31 - analiza
			
			
			
			 
									
					
					Innowacyjny układ wydechowy w Renault R31 - analiza
							2011-02-02 - J. Rutkowski     Tagi: Renault, Front Exit Exhausts, Renault R31
						
						
						Renault znalazło nowe rozwiązanie, aby zwiększyć siłę docisku aerodynamicznego poprzez lepsze wykorzystanie tylnego dyfuzora. Właściwie to wywrócili oni do góry nogami całą koncepcję budowy bolidu, a konkretniej układu wydechowego. Będąc jeszcze bardziej szczegółowym, zamiast poprowadzić rury wydechowe w tradycyjny sposób, czyli ku tyłowi bolidu, oni zrobili odwrotną rzecz poprowadzili je ku przodowi. Rozwiązanie to ochrzczono już jako FEE - 'Front Exit Exhausts'.
						W zeszłym roku poszczególne zespoły przedstawiały różne koncepcje rozwiązania tylnego dyfuzora, jedni prowadzili końcówki układu wydechowego, tak aby spaliny przechodziły nad dyfuzorem, a inni wprowadzali je bezpośrednio do niego, co w sumie dawało lepsze efekty.
To drugie rozwiązanie zostało jednak w tym roku zakazane i kiedy wydawało się, że jedyna metodą jest wypuszczenie gazów z rur wydechowych nad dyfuzorem, Renault-Lotus pokazało kompletnie inną koncepcję. Rury wydechowe idą od silnika w stronę przodu bolidu i kończą się przy przedniej krawędzi podłogi. Dyfuzor, aby wytworzyć jak najwięcej docisku aerodynamicznego potrzebuje największej możliwej ilości powietrza przepływającej przez tzw. zwężkę Venturiego. To co zespoły robiły to budowanie takich lotek, owiewek i innych gadżetów aerodynamicznych by jak najkorzystniej rozłożyć przepływ powietrza pod podłogą bolidu. Jednak wszystkie te starania poprawiały właśnie tylko przebieg powietrza, a nie zwiększały jego ilości, co jest zdecydowanie wydajniejsze.
	
	
	
	
						To co zrobiło Renault, to po prostu poprowadzenie rur wydechowych (dłuższych o około metr, niż normalnie) ku przedniej krawędzi podłogi bolidu i tam zagięcie ich o 90 stopni w dół. Gazy z nich wylatujące automatycznie wędrują pod podłogę ku dyfuzorowi. To jednocześnie zwiększa ogólną ilość przepływającego przez niego powietrza i tworzy dużo większy docisk.Rozwiązanie wydaje się być genialne, jednak jest kilka problemów, które może stworzyć. Temperatura układu wydechowego sięga kilkuset stopni i tak gorące rury biegnące tuż obok zbiornika paliwa, czy elektroniki mogą być wielkim zagrożeniem. Drugi problem jest taki, iż długie rury wydechowe sprawdzają się raczej w niskoobrotowych silnikach. Przy jednostce z bolidu F1 kręcącej się do 18 000 obrotów jest długie rury wydechowe nie są najbardziej pożądaną rzeczą.
Jak to wszystko wyjdzie i czy Renault będzie miało pożytek ze swojej innowacji dowiemy się zapewne bardzo szybko. Co ważne dla pozostałych zespołów, aby zastosować FEE w bolidzie wcale nie trzeba zmieniać monokoku i całej konstrukcji pojazdu. W porównaniu do 'Kanału-F' jest to ogromne ułatwienie dla kopiujących to rozwiązanie innych zespołów.
					
To drugie rozwiązanie zostało jednak w tym roku zakazane i kiedy wydawało się, że jedyna metodą jest wypuszczenie gazów z rur wydechowych nad dyfuzorem, Renault-Lotus pokazało kompletnie inną koncepcję. Rury wydechowe idą od silnika w stronę przodu bolidu i kończą się przy przedniej krawędzi podłogi. Dyfuzor, aby wytworzyć jak najwięcej docisku aerodynamicznego potrzebuje największej możliwej ilości powietrza przepływającej przez tzw. zwężkę Venturiego. To co zespoły robiły to budowanie takich lotek, owiewek i innych gadżetów aerodynamicznych by jak najkorzystniej rozłożyć przepływ powietrza pod podłogą bolidu. Jednak wszystkie te starania poprawiały właśnie tylko przebieg powietrza, a nie zwiększały jego ilości, co jest zdecydowanie wydajniejsze.
Jak to wszystko wyjdzie i czy Renault będzie miało pożytek ze swojej innowacji dowiemy się zapewne bardzo szybko. Co ważne dla pozostałych zespołów, aby zastosować FEE w bolidzie wcale nie trzeba zmieniać monokoku i całej konstrukcji pojazdu. W porównaniu do 'Kanału-F' jest to ogromne ułatwienie dla kopiujących to rozwiązanie innych zespołów.
źródło: scarbsf1 / espnf1 / f1fanatic
										
					
				Dodaj komentarz
					Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
				logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
					Komentarze do:
Innowacyjny układ wydechowy w Renault R31 - analiza
Podobne: Innowacyjny układ wydechowy w Renault R31 - analiza
				 Mercedes zainteresowany Kubicą? »
Mercedes zainteresowany Kubicą? »
					
					 Liga Typerów - GP Brazylii »
Liga Typerów - GP Brazylii »
					
					 Liga typerów - GP Japonii »
Liga typerów - GP Japonii »
					
					 Liga typerów: GP Singapuru »
Liga typerów: GP Singapuru »
					
				Podobne galerie: Innowacyjny układ wydechowy w Renault R31 - analiza
				
				
				
				
				Najczęściej czytane w tym miesiącu
				 Kwalifikacje do GP Singapuru: Russell królem nocy w Singapurze! Mercedes wraca na szczyt »
Kwalifikacje do GP Singapuru: Russell królem nocy w Singapurze! Mercedes wraca na szczyt »
					
					 Kwalifikacje do sprintu Grand Prix Stanów Zjednoczonych - Verstappen znów górą »
Kwalifikacje do sprintu Grand Prix Stanów Zjednoczonych - Verstappen znów górą »
					
					 Sprint to GP USA: Verstappen kolejne 8 punktów bliżej! »
Sprint to GP USA: Verstappen kolejne 8 punktów bliżej! »
					
				Tapety na pulpit Renault
				
				
				
				
				
				
				
			Galerie zdjęć
			Newsletter
			
 Innowacyjny układ wydechowy
Innowacyjny układ wydechowy Zasada działania FEE
Zasada działania FEE Przepływ powietrza pod podłogą bolidu
Przepływ powietrza pod podłogą bolidu




 
						
						 
						
						 Tapety Renault
						
						Tapety Renault  Jak zwiększyć osiągi motocykla Suzuki bez dużych wydatków?
Jak zwiększyć osiągi motocykla Suzuki bez dużych wydatków? Nie możecie się doczekać GTA VI? Dzisiaj ściągniesz nowe samochody do ulepszonej GTA V!
Nie możecie się doczekać GTA VI? Dzisiaj ściągniesz nowe samochody do ulepszonej GTA V! Gdyby Elon Musk i Kanye West mieli dziecko: Tesla Cybertruck po mrocznym tuningu Mansory
Gdyby Elon Musk i Kanye West mieli dziecko: Tesla Cybertruck po mrocznym tuningu Mansory Prztyczek w nosy Trumpa i Muska. Amerykańscy żołnierze nie mogą zabrać Tesli Cybertruck do Niemiec
Prztyczek w nosy Trumpa i Muska. Amerykańscy żołnierze nie mogą zabrać Tesli Cybertruck do Niemiec Sprawdzenie auta używanego - najczęstsze błędy kupujących
Sprawdzenie auta używanego - najczęstsze błędy kupujących Tapety MG
Tapety MG  Grand Prix Belgii - Spa-Francorchamps - Pitbabes
Grand Prix Belgii - Spa-Francorchamps - Pitbabes  Nowa Skoda Superb Combi
Nowa Skoda Superb Combi  
 
			
 
 
			