Formuła 1  »  Aktualności F1  »  GP Kanady 2014 - zapowiedź
GP Kanady 2014 - zapowiedź

GP Kanady 2014 - zapowiedź

2014-06-05 - G. Filiks     Tagi: Montreal, Formuła 1, Kanada, Zapowiedź, Grand Prix
Po dwóch wyścigach w Europie, Formuła 1 robi sobie krótki wypad za Ocean. Siódmą eliminacją sezonu 2014 jest Grand Prix Kanady.
 
Highlights z GP Kanady 2013

Nadchodzącego weekendu tak jak dwa tygodnie wcześniej w Monako kierowcy będą rywalizować na ulicznym torze. Pętla imienia Gillesa Villeneuve'a na sztucznie usypanej wyspie Notre-Dame w Montrealu w wielu miejscach niemal także nie ma poboczy, otoczona niewybaczającymi błędów betonowymi ścianami. Choć na tym podobieństwa do Monte Carlo się kończą.
GP Kanady 2014 - zapowiedźGP Kanady 2014 - zapowiedź
GP Monako było najwolniejszym wyścigiem w kalendarzu, GP Kanady to jedne z najszybszych zawodów. Długie proste skłaniają zespoły, by po raz pierwszy w sezonie wystawić bolidy ze specjalnym pakietem aerodynamicznym generującym mniej docisku.

Tor w Montrealu jest połączeniem długich prostych z wolnymi zakrętami. To idealny przykład trasy typu "stop&go". Na dystansie okrążenia samochody F1 mogą tutaj czterokrotnie przekroczyć prędkość 300 km/h, by następnie zejść do pierwszego biegu.
GP Kanady 2014 - zapowiedźGP Kanady 2014 - zapowiedź
Z tego względu GP Kanady od dawna jest uważane za szczególnie wymagające dla hamulców i silników. W sezonie 2014 sprawdzianowi zostaną poddane jeszcze Systemy Odzyskiwania Energii (ERS), współpracujące ze wspomnianymi elementami bolidu.

Zbliżającego się weekendu wyścigówki będą ustawione pod kątem rozwijania wysokich prędkości, ale trzy szykany i nawrót nie pozwalają odstąpić tutaj od docisku aerodynamicznego tak bardzo, jak np. na torze Monza.
Zespoły oraz kierowców czeka dużo pracy przy ustawieniach bolidów, by pogodzić mniej docisku ze stabilnością wozu na tych wszystkich ważnych dohamowaniach w Montrealu. Podczas GP Kanady samochody muszą jeszcze dobrze jeździć po tarkach, czy mieć dobrą trakcję do wychodzenia ze wspomnianych wolnych zakrętów. Więc inżynierowie absolutnie nie będą się nudzić.
Sonda: Kto wygra GP Kanady 2014?

Do Kanady jako lider klasyfikacji generalnej przyjeżdża Nico Rosberg. Jednak kierowcy Mercedesa nadchodzącego weekendu niewątpliwie będzie ciężko obronić pozycję lidera przed zespołowym partnerem Lewisem Hamiltonem, żądnym rewanżu za poniesioną w cieniu kontrowersji porażkę podczas GP Monako. Brytyjczyk wygrał cztery z sześciu dotąd przeprowadzonych zawodów aktualnego sezonu i już trzykrotnie triumfował w Montrealu - więcej niż ktokolwiek inny z obecnej stawki kierowców.
GP Kanady 2014 - zapowiedźGP Kanady 2014 - zapowiedź


GP Kanady - Szereg Szybkich Faktów

1.
Najwięcej razy GP Kanady wygrywały bolidy McLarena - już 13-krotnie. Dwa zwycięstwa mniej ma Ferrari.

2.
Z kierowców, królem GP Kanady jest Michael Schumacher. Najbardziej utytułowany zawodnik w historii F1 triumfował w Montrealu aż siedem razy. Spośród wciąż się ścigających najwięcej zwycięstw ma Lewis Hamilton - trzy.

3.
Hamilton wygrał GP Kanady w latach 2007, 2010 i 2012. Pierwsza wygrana tutaj była także jego pierwszym triumfem w ogóle w F1. Brytyjczyk jest jednym z pięciu kierowców, którzy odnieśli pierwsze zwycięstwo i zdobyli swoje pierwsze pole position podczas tego samego weekendu. Pozostali to Felipe Massa (GP Turcji 2006), Sebastian Vettel (GP Włoch 2008), Nico Rosberg (GP Chin 2010) oraz Pastor Maldonado (GP Hiszpanii 2010).

4. GP Kanady rozegrano już na trzech różnych torach. Pierwszym gospodarzem wyścigu w 1967 roku był obiekt Mosport Park. Formuła 1 gościła na nim jeszcze w latach 1969, 1971-1974 i 1976-1977. Podczas sezonów 1968 oraz 1970 areną GP Kanady była natomiast trasa The Mont-Tremblant. Na ulicznym torze w Montrealu królowa sportów motorowych zjawiła się po raz pierwszy w 1978 roku.

5.
Historia nie przemawia za Nico Rosbergiem nadchodzącego weekendu.

GP Kanady jest rozgrywane w pierwszej połowie sezonu od wczesnych lat 80. i w tym czasie wyścig w Montrealu siedemnastokrotnie poprzedzało GP Monako. Jedynie Ayrton Senna w 1990 roku po zwycięstwie na ulicach Monte Carlo triumfował i w Kanadzie.

Kiedy wyścigi nie sąsiadowały ze sobą, potrafił wygrać je oba jeszcze Michael Schumacher (lata 1994, 1997), Kimi Raikkonen (2005) oraz Fernando Alonso (2006).

6.
Mieliśmy już 44. edycje GP Kanady. Wyścigu nie zorganizowano podczas sezonów 1975, 1987 i 2009.

7. Przerwę w 1987 roku wykorzystano na przeniesienie boksów na ich obecne miejsce. Wcześniej znajdowały się za nawrotem. Inne istotne zmiany, jakie zaszły na torze na przestrzeni lat, to stopniowe prostowanie odcinka Casino Straight, zacieśnienie finałowej szykany (w 1991 roku) oraz przemieszczenie wyjazdu z alei serwisowej, by po pit-stopie kierowcy nie wpadali bezpośrednio na wyścigową linię jazdy (rok 2002).

8. Jenson Button w 2011 roku wygrał GP Kanady w czasie 4 godziny 4 minuty i 39.537 sekundy. To rekord długości wyścigu w całej historii Formuły 1. Tamte zawody były zawieszone na dwie godziny przez ulewny deszcz.

Do GP Kanady należą jeszcze dwa inne rekordy - liczby wyjazdów samochodu bezpieczeństwa (sześć) i najniższej średniej prędkości zwycięzcy (74.864 km/h).

9. W 2008 roku GP Kanady padło łupem Roberta Kubicy. Było to jedyne zwycięstwo Polaka w Formule 1. Sezon wcześniej na torze w Montrealu krakowianin miał jeden z najpotężniejszych wypadków w historii "Jedynki". O dziwo wyszedł z niego niemal bez szwanku.

Tor w Montrealu - okrążenie z Robertem Kubicą
GP Kanady 2014 z punktu widzenia Pirelli, dostawcy opon dla F1

 

Informacje o torze w Montrealu oraz GP Kanady:

 

  • Długość okrążenia: 4.361 kilometra
  • Rekord okrążenia: 1:12.275 (Ralf Schumacher, Williams-BMW, 2004)
  • Różnica w odległości punktów startu oraz mety: brak
  • Liczba zakrętów: 14
  • Liczba okrążeń do pokonania w wyścigu: 70
  • Całkowity dystans wyścigu: 305.270 kilometra
  • Ograniczenia prędkości w alei serwisowej: 80 km/h podczas treningów, kwalifikacji i wyścigu
  • Zmiany dokonane na obiekcie od momentu poprzedniej organizacji Grand Prix:

    - na zewnętrznej przy zakrętach nr 10 i nr 13 żwir został zastąpiony asfaltem

    - cofnięto barierę przy zewnętrznej zakrętu nr 13 i zamontowano nowe ogrodzenie z siatki

    - dodano nowe stanowiska przy trasie dla porządkowych
  • Sędziowie:

    Lars Osterlind - 68-letni Szwed, członek Światowej Rady Sportów Motorowych, honorowy prezydent szwedzkiego związku motorowego

    Radovan Novak - Czech, sekretarz generalny czeskiego związku motorowego (ACCR), członek Światowej Rady Sportów Motorowych

    Derek Daly - 61-letni Irlandczyk, kierowca Formuły 1 w latach 1978-1982
  • Wybór mieszanek opon Pirelli: miękka (żółte oznaczenie), super miękka (czerwone oznaczenie)
  • Strefy DRS: (mapka) Na 2/3 finałowej prostej i na całej prostej startowej. Mają wspólny punkt pomiaru odległości między bolidami, ulokowany po przedostatniej szykanie
  • Pogoda: Piątek - burzowo
                  Sobota - słonecznie
                  Niedziela - słonecznie
Terminarz
  • 1. trening - piątek 16:00 (na żywo w Polsat Sport Extra)
  • 2. trening - piątek 20:00 (na żywo w Polsat Sport Extra, powtórka w Polsat Sport News w sobotę o godzinie 01:15)
  • 3. trening - sobota 16:00 (na żywo w Polsat Sport Extra)
  • Kwalifikacje - sobota 19:00 (na żywo w Polsat Sport Extra, powtórka w Polsat Sport News w niedzielę o godzinie 01:15)
  • Wyścig - niedziela 20:00 (na żywo w Polsat Sport Extra, powtórki w Polsat Sport News w poniedziałek o godzinach 01:15 i 10:07)



źródło: fia.com

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

GP Kanady 2014 - zapowiedź