Formuła 1 » Aktualności F1 » GP Kanady 2013 - zapowiedź

GP Kanady 2013 - zapowiedź
2013-06-05 - G. Filiks Tagi: Montreal, Formuła 1, Kanada, Zapowiedź, Grand Prix
Po dwóch wyścigach na terenie Europy, Formuła 1 znów rusza w świat. Celem jej podróży jest miasto Montreal, którego wyspa Île Notre-Dame będzie gospodarzem Grand Prix Kanady, siódmej eliminacji fascynującego sezonu 2013.
Zobacz także: Typuj wyniki i wygraj wyjazd na Grand Prix Formuły 1! »
Wyścig w Kanadzie zawsze jest interesujący. Na torze im. Gillesa Villeneuve'a kierowcy rozwijają wysokie prędkości i gwałtownie hamują, dzięki czemu manewrów wyprzedzania nigdy nie brakuje. Pieprzu zawodom dodają ściany otaczające trasę z bliska przez całe okrążenie. Nie wybaczają błędów. Jakby tego było mało, bardzo często swoje "trzy grosze" dorzuca pogoda. W ostatnich latach mieliśmy na przemian a to spiekotę, a to ogromne ulewy. Obie te sytuacje atmosferyczne mogą postawić zmagania najlepszych kierowców świata na głowie.
Circuit Gilles-Villeneuve stwarza wiele wyzwań inżynierom, a największym problemem jest tutaj zawsze praca hamulców. Licząca 4.361 kilometra kanadyjska pętla to tor typu 'stop&go' - proste są rozdzielone szykanami i nawrotem. Kombinacja stref mocnego hamowania z relatywnie krótkimi odcinkami prostymi sprawia, że tarcze oraz klocki hamulcowe są wykorzystywane do granicy ich wytrzymałości, a nie mają kiedy się schłodzić. W Montrealu przechodzą większe tortury niż podczas jakiegokolwiek innego grand prix. F1 przybywa do Kanady ułożona znajomo - Sebastian Vettel i Red Bull Racing przewodzą klasyfikacjom generalnym kierowców oraz konstruktorów. Jednak ani niemiecki zawodnik, ani angielsko-austriacki zespół nie dominują tego roku. Sześć pierwszych wyścigów sezonu zwyciężyły cztery różne teamy i chociaż każdy z nich pokazał, że przy sprzyjających okolicznościach może dzielić i rządzić, żaden nie wprowadził swojego kierowcy na najwyższy stopień podium bez nadzwyczajnego wysiłku. Grand Prix Kanady obiecuje co najmniej równie duże emocje.
Zobacz także: Oglądaj weekend z Formułą 1 na żywo w Internecie! »GP Kanady - Szereg Szybkich Faktów
1. Do tej pory mieliśmy 43 edycje Grand Prix Kanady. Pierwsza została zorganizowana w 1967 roku i padła łupem Jacka Brabhama. Tamten wyścig rozegrano na Mosport Park, podobnie jak zawody w latach 1969, 1971-74 i 1976-7. W sezonach 1968 raz 1970 GP Kanady przeprowadzono na obiekcie Mont-Tremblant. Tor im. Gillesa Villeneuve'a został gospodarzem wyścigu w 1978 roku. Natomiast w latach 1975, 1987, czy 2009 Formuła Jeden nie odwiedzała państwa mającego na fladze liść klonu.
2. Spośród zespołów najwięcej sukcesów w GP Kanady odniósł McLaren. Wygrał te zawody już 13 razy. Ferrari triumfowało 11-krotnie, Williams siedem razy. Dziewięć swoich zwycięstw McLaren świętował na Circuit Gilles-Villeneuve. Brytyjska stajnia od trzech lat jest tutaj niepokonana.
3. Jeśli chodzi o kierowców, królem GP Kanady jak zresztą wielu innych wyścigów jest Michael Schumacher. Siedmiokrotny mistrz świata wygrywał te zawody tyle razy, ile wywalczył tytułów. Z obecnej stawki, Lewis Hamilton jako jedyny ma w dorobku więcej niż jeden triumf na torze im. Gillesa Villeneuve'a. Pojedyncze wygrane zanotowali Kimi Raikkonen (2005), Fernando Alonso (2006) i Jenson Button (2011).
4. Z siedmiu dohamowań na obiekcie w Montrealu, cztery generują przeciążenia przekraczające 5G. Najgorzej lub jak kto uważa najlepiej jest na dojeździe do nawrotu, gdzie zawodnicy zwalniają z 300km/h do 60 km/h, zamieniając bieg siódmy na pierwszy.
5. Circuit Gilles-Villeneuve oferuje rzadką możliwość porównania różnych topowych serii wyścigowych. Do 2006 roku rywalizowały tutaj chociażby mistrzostwa Champ Car. W ostatnim sezonie Sebastien Bourdais zdobył pole position z czasem 1:20.005. Tego samego roku Fernando Alonso okrążył bolidem F1 kanadyjski tor w 1:14.726. Ubiegłego roku najszybszy w kwalifikacjach NASCAR Nationwide Series Alex Tagliani zanotował 1:40.865, zaś Sebastian Vettel wygrał czasówkę F1 wynikiem 1:13.784.
6. Inaczej niż w poprzednim grand prix sezonu 2013, rozegranym na ulicach Monako, na Circuit Gilles-Villeneuve zdobycie pole position nie daje wiele. Od 2000 roku tylko cztery razy wyścig o GP Kanady zwyciężał kierowca ruszający z pierwszego pola.
7. W sezonie 2011 wygrał tutaj Jenson Button, mimo że jeszcze na 40. okrążeniu jechał ostatni. Jednak przebijać się z głębi stawki w GP Kanady nie jest łatwo. Nigdy tego wyścigu nie zwyciężył kierowca startujący spoza czołowej dziesiątki.
8. Aktualny gospodarz Grand Prix Kanady pierwotnie był znany jako
Île Notre-Dame Circuit, a został nazwany imieniem Gillesa Villeneuve'a po śmierci tego lokalnego bohatera, który w 1978 roku wygrał pierwsze zawody F1 tutaj.
9. Triumf Villeneuve'a w domowym GP Kanady był pierwszym z sześciu, jakie odniósł podczas swojej tragicznie przerwanej kariery. Swoje konto zwycięstw otworzyło na tym torze jeszcze czterech innych kierowców - Thierry Boutsen (1989), Jean Alesi (1995), Lewis Hamilton (2007), a także oczywiście nasz Robert Kubica w 2008 roku. Dwanaście miesięcy wcześniej Polak przeżył w Montrealu okropny wypadek.
Zobacz także: Typuj wyniki i wygraj wyjazd na Grand Prix Formuły 1! »
Sonda: Kto wygra GP Kanady 2013?
Circuit Gilles-Villeneuve stwarza wiele wyzwań inżynierom, a największym problemem jest tutaj zawsze praca hamulców. Licząca 4.361 kilometra kanadyjska pętla to tor typu 'stop&go' - proste są rozdzielone szykanami i nawrotem. Kombinacja stref mocnego hamowania z relatywnie krótkimi odcinkami prostymi sprawia, że tarcze oraz klocki hamulcowe są wykorzystywane do granicy ich wytrzymałości, a nie mają kiedy się schłodzić. W Montrealu przechodzą większe tortury niż podczas jakiegokolwiek innego grand prix. F1 przybywa do Kanady ułożona znajomo - Sebastian Vettel i Red Bull Racing przewodzą klasyfikacjom generalnym kierowców oraz konstruktorów. Jednak ani niemiecki zawodnik, ani angielsko-austriacki zespół nie dominują tego roku. Sześć pierwszych wyścigów sezonu zwyciężyły cztery różne teamy i chociaż każdy z nich pokazał, że przy sprzyjających okolicznościach może dzielić i rządzić, żaden nie wprowadził swojego kierowcy na najwyższy stopień podium bez nadzwyczajnego wysiłku. Grand Prix Kanady obiecuje co najmniej równie duże emocje.
Zobacz także: Oglądaj weekend z Formułą 1 na żywo w Internecie! »
1. Do tej pory mieliśmy 43 edycje Grand Prix Kanady. Pierwsza została zorganizowana w 1967 roku i padła łupem Jacka Brabhama. Tamten wyścig rozegrano na Mosport Park, podobnie jak zawody w latach 1969, 1971-74 i 1976-7. W sezonach 1968 raz 1970 GP Kanady przeprowadzono na obiekcie Mont-Tremblant. Tor im. Gillesa Villeneuve'a został gospodarzem wyścigu w 1978 roku. Natomiast w latach 1975, 1987, czy 2009 Formuła Jeden nie odwiedzała państwa mającego na fladze liść klonu.
2. Spośród zespołów najwięcej sukcesów w GP Kanady odniósł McLaren. Wygrał te zawody już 13 razy. Ferrari triumfowało 11-krotnie, Williams siedem razy. Dziewięć swoich zwycięstw McLaren świętował na Circuit Gilles-Villeneuve. Brytyjska stajnia od trzech lat jest tutaj niepokonana.
3. Jeśli chodzi o kierowców, królem GP Kanady jak zresztą wielu innych wyścigów jest Michael Schumacher. Siedmiokrotny mistrz świata wygrywał te zawody tyle razy, ile wywalczył tytułów. Z obecnej stawki, Lewis Hamilton jako jedyny ma w dorobku więcej niż jeden triumf na torze im. Gillesa Villeneuve'a. Pojedyncze wygrane zanotowali Kimi Raikkonen (2005), Fernando Alonso (2006) i Jenson Button (2011).
4. Z siedmiu dohamowań na obiekcie w Montrealu, cztery generują przeciążenia przekraczające 5G. Najgorzej lub jak kto uważa najlepiej jest na dojeździe do nawrotu, gdzie zawodnicy zwalniają z 300km/h do 60 km/h, zamieniając bieg siódmy na pierwszy.
5. Circuit Gilles-Villeneuve oferuje rzadką możliwość porównania różnych topowych serii wyścigowych. Do 2006 roku rywalizowały tutaj chociażby mistrzostwa Champ Car. W ostatnim sezonie Sebastien Bourdais zdobył pole position z czasem 1:20.005. Tego samego roku Fernando Alonso okrążył bolidem F1 kanadyjski tor w 1:14.726. Ubiegłego roku najszybszy w kwalifikacjach NASCAR Nationwide Series Alex Tagliani zanotował 1:40.865, zaś Sebastian Vettel wygrał czasówkę F1 wynikiem 1:13.784.
6. Inaczej niż w poprzednim grand prix sezonu 2013, rozegranym na ulicach Monako, na Circuit Gilles-Villeneuve zdobycie pole position nie daje wiele. Od 2000 roku tylko cztery razy wyścig o GP Kanady zwyciężał kierowca ruszający z pierwszego pola.
7. W sezonie 2011 wygrał tutaj Jenson Button, mimo że jeszcze na 40. okrążeniu jechał ostatni. Jednak przebijać się z głębi stawki w GP Kanady nie jest łatwo. Nigdy tego wyścigu nie zwyciężył kierowca startujący spoza czołowej dziesiątki.
8. Aktualny gospodarz Grand Prix Kanady pierwotnie był znany jako
Île Notre-Dame Circuit, a został nazwany imieniem Gillesa Villeneuve'a po śmierci tego lokalnego bohatera, który w 1978 roku wygrał pierwsze zawody F1 tutaj.
9. Triumf Villeneuve'a w domowym GP Kanady był pierwszym z sześciu, jakie odniósł podczas swojej tragicznie przerwanej kariery. Swoje konto zwycięstw otworzyło na tym torze jeszcze czterech innych kierowców - Thierry Boutsen (1989), Jean Alesi (1995), Lewis Hamilton (2007), a także oczywiście nasz Robert Kubica w 2008 roku. Dwanaście miesięcy wcześniej Polak przeżył w Montrealu okropny wypadek.
Tor w Montrealu - zwycięskie okrążenie Sebastiana Vettela z zeszłorocznych kwalifikacji
GP Kanady 2013 z punktu widzenia Pirelli, dostawcy opon dla F1
Informacje o torze oraz wyścigu:- Długość okrążenia: 4.361 kilometra
- Rekord okrążenia: 1:12.275 (Ralf Schumacher, Williams, 2004)
- Różnica w odległości punktów startu oraz mety: brak
- Ilość zakrętów: 14
- Ilość okrążeń do pokonania w wyścigu:70
- Całkowity dystans wyścigu: 305.270 kilometrów
- Ograniczenia prędkości w alei serwisowej: 60 km/h podczas treningów, 100 km/h podczas kwalifikacji i wyścigu
- Zmiany dokonane na obiekcie od zeszłorocznej edycji Grand Prix:
- żwir oraz trawa przy zewnętrznej zakrętu nr 8 i wierzchołku łuku nr 9 zostały zastąpione asfaltem
- 'próg zwalniający' mający około 5 centymetrów wysokości i 50 centymetrów szerokości zamontowano po lewej stronie przed tarką wierzchołka zakrętu nr 9, równolegle do krawędzi toru. Kolejny taki znalazł się po wierzchołku ostatniego łuku, także na lewej stronie.
- do barierek dołożono dodatkowe słupki tam, gdzie przestrzeń między nimi wynosiła więcej niż 2 metry
- Dodatkowy sędzia: Martin Donnelly (49-letni Brytyjczyk, w F1 rywalizował w sezonach 1989-1990. Nie odniósł żadnych znaczących sukcesów. Reprezentował zespoły Arrows oraz Team Lotus)
- Wybór mieszanek opon Pirelli: pośrednia (białe oznaczenie) oraz super miękka (czerwone oznaczenie)
- Strefy DRS: (mapka toru) Na prostej startowej oraz odcinku ją poprzedzającym. Mają wspólny punkt pomiaru odległości między bolidami, ulokowany 110 metrów po zakręcie nr 9.
- Pogoda: Piątek - deszczowo, Sobota - deszczowo, Niedziela - pochmurno
- 1. trening - piątek 16:00 (na żywo w Polsat Sport Extra)
- 2. trening - piątek 20:00 (na żywo w Polsat Sport Extra)
- 3. trening - sobota 16:00 (na żywo w Polsat Sport Extra)
- Kwalifikacje - sobota 19:00 (na żywo w Polsat Sport Extra i Polsat Sport News)
- Wyścig - niedziela 20:00 (na żywo w Polsat Sport Extra i Polsat Sport News)
źródło: fia.com
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
GP Kanady 2013 - zapowiedź
Podobne: GP Kanady 2013 - zapowiedź




Podobne galerie: GP Kanady 2013 - zapowiedź
Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć