Formuła 1  »  Aktualności F1  »  GP Kanady 2013 - zapowiedź
GP Kanady 2013 - zapowiedź

GP Kanady 2013 - zapowiedź

2013-06-05 - G. Filiks     Tagi: Montreal, Formuła 1, Kanada, Zapowiedź, Grand Prix
Po dwóch wyścigach na terenie Europy, Formuła 1 znów rusza w świat. Celem jej podróży jest miasto Montreal, którego wyspa Île Notre-Dame będzie gospodarzem Grand Prix Kanady, siódmej eliminacji fascynującego sezonu 2013.
GP Kanady 2013 - zapowiedźGP Kanady 2013 - zapowiedź
Wyścig w Kanadzie zawsze jest interesujący. Na torze im. Gillesa Villeneuve'a kierowcy rozwijają wysokie prędkości i gwałtownie hamują, dzięki czemu manewrów wyprzedzania nigdy nie brakuje. Pieprzu zawodom dodają ściany otaczające trasę z bliska przez całe okrążenie. Nie wybaczają błędów. Jakby tego było mało, bardzo często swoje "trzy grosze" dorzuca pogoda. W ostatnich latach mieliśmy na przemian a to spiekotę, a to ogromne ulewy. Obie te sytuacje atmosferyczne mogą postawić zmagania najlepszych kierowców świata na głowie.
Sonda: Kto wygra GP Kanady 2013?

Circuit Gilles-Villeneuve stwarza wiele wyzwań inżynierom, a największym problemem jest tutaj zawsze praca hamulców. Licząca 4.361 kilometra kanadyjska pętla to tor typu 'stop&go' - proste są rozdzielone szykanami i nawrotem. Kombinacja stref mocnego hamowania z relatywnie krótkimi odcinkami prostymi sprawia, że tarcze oraz klocki hamulcowe są wykorzystywane do granicy ich wytrzymałości, a nie mają kiedy się schłodzić. W Montrealu przechodzą większe tortury niż podczas jakiegokolwiek innego grand prix.
GP Kanady 2013 - zapowiedźGP Kanady 2013 - zapowiedź
F1 przybywa do Kanady ułożona znajomo - Sebastian Vettel i Red Bull Racing przewodzą klasyfikacjom generalnym kierowców oraz konstruktorów. Jednak ani niemiecki zawodnik, ani angielsko-austriacki zespół nie dominują tego roku. Sześć pierwszych wyścigów sezonu zwyciężyły cztery różne teamy i chociaż każdy z nich pokazał, że przy sprzyjających okolicznościach może dzielić i rządzić, żaden nie wprowadził swojego kierowcy na najwyższy stopień podium bez nadzwyczajnego wysiłku. Grand Prix Kanady obiecuje co najmniej równie duże emocje.
GP Kanady - Szereg Szybkich Faktów

1. 
Do tej pory mieliśmy 43 edycje Grand Prix Kanady. Pierwsza została zorganizowana w 1967 roku i padła łupem Jacka Brabhama. Tamten wyścig rozegrano na Mosport Park, podobnie jak zawody w latach 1969, 1971-74 i 1976-7. W sezonach 1968 raz 1970 GP Kanady przeprowadzono na obiekcie Mont-Tremblant. Tor im. Gillesa Villeneuve'a został gospodarzem wyścigu w 1978 roku. Natomiast w latach 1975, 1987, czy 2009 Formuła Jeden nie odwiedzała państwa mającego na fladze liść klonu.

2. Spośród zespołów najwięcej sukcesów w GP Kanady odniósł McLaren. Wygrał te zawody już 13 razy. Ferrari triumfowało 11-krotnie, Williams siedem razy. Dziewięć swoich zwycięstw McLaren świętował na Circuit Gilles-Villeneuve. Brytyjska stajnia od trzech lat jest tutaj niepokonana.

3.
Jeśli chodzi o kierowców, królem GP Kanady jak zresztą wielu innych wyścigów jest Michael Schumacher. Siedmiokrotny mistrz świata wygrywał te zawody tyle razy, ile wywalczył tytułów. Z obecnej stawki, Lewis Hamilton jako jedyny ma w dorobku więcej niż jeden triumf na torze im. Gillesa Villeneuve'a. Pojedyncze wygrane zanotowali Kimi Raikkonen (2005), Fernando Alonso (2006) i Jenson Button (2011).

4. Z siedmiu dohamowań na obiekcie w Montrealu, cztery generują przeciążenia przekraczające 5G. Najgorzej lub jak kto uważa najlepiej jest na dojeździe do nawrotu, gdzie zawodnicy zwalniają z 300km/h do 60 km/h, zamieniając bieg siódmy na pierwszy.

5.
Circuit Gilles-Villeneuve oferuje rzadką możliwość porównania różnych topowych serii wyścigowych. Do 2006 roku rywalizowały tutaj chociażby mistrzostwa Champ Car. W ostatnim sezonie Sebastien Bourdais zdobył pole position z czasem 1:20.005. Tego samego roku Fernando Alonso okrążył bolidem F1 kanadyjski tor w 1:14.726. Ubiegłego roku najszybszy w kwalifikacjach NASCAR Nationwide Series Alex Tagliani zanotował 1:40.865, zaś Sebastian Vettel wygrał czasówkę F1 wynikiem 1:13.784.

6.
Inaczej niż w poprzednim grand prix sezonu 2013, rozegranym na ulicach Monako, na Circuit Gilles-Villeneuve zdobycie pole position nie daje wiele. Od 2000 roku tylko cztery razy wyścig o GP Kanady zwyciężał kierowca ruszający z pierwszego pola.

7. W sezonie 2011 wygrał tutaj Jenson Button, mimo że jeszcze na 40. okrążeniu jechał ostatni. Jednak przebijać się z głębi stawki w GP Kanady nie jest łatwo. Nigdy tego wyścigu nie zwyciężył kierowca startujący spoza czołowej dziesiątki.

8. Aktualny gospodarz Grand Prix Kanady pierwotnie był znany jako
Île Notre-Dame Circuit, a został nazwany imieniem Gillesa Villeneuve'a po śmierci tego lokalnego bohatera, który w 1978 roku wygrał pierwsze zawody F1 tutaj.

9.
Triumf Villeneuve'a w domowym GP Kanady był pierwszym z sześciu, jakie odniósł podczas swojej tragicznie przerwanej kariery. Swoje konto zwycięstw otworzyło na tym torze jeszcze czterech innych kierowców - Thierry Boutsen (1989), Jean Alesi (1995), Lewis Hamilton (2007), a także oczywiście nasz Robert Kubica w 2008 roku. Dwanaście miesięcy wcześniej Polak przeżył w Montrealu okropny wypadek.
 
Tor w Montrealu - zwycięskie okrążenie Sebastiana Vettela z zeszłorocznych kwalifikacji
 
GP Kanady 2013 z punktu widzenia Pirelli, dostawcy opon dla F1
Informacje o torze oraz wyścigu:
  • Długość okrążenia: 4.361 kilometra
  • Rekord okrążenia: 1:12.275 (Ralf Schumacher, Williams, 2004)
  • Różnica w odległości punktów startu oraz mety: brak
  • Ilość zakrętów: 14
  • Ilość okrążeń do pokonania w wyścigu:70
  • Całkowity dystans wyścigu: 305.270 kilometrów
  • Ograniczenia prędkości w alei serwisowej: 60 km/h podczas treningów, 100 km/h podczas kwalifikacji i wyścigu
  • Zmiany dokonane na obiekcie od zeszłorocznej edycji Grand Prix:

    - żwir oraz trawa przy zewnętrznej zakrętu nr 8 i wierzchołku łuku nr 9 zostały zastąpione asfaltem

    - 'próg zwalniający' mający około 5 centymetrów wysokości i 50 centymetrów szerokości zamontowano po lewej stronie przed tarką wierzchołka zakrętu nr 9, równolegle do krawędzi toru. Kolejny taki znalazł się po wierzchołku ostatniego łuku, także na lewej stronie.

    - do barierek dołożono dodatkowe słupki tam, gdzie przestrzeń między nimi wynosiła więcej niż 2 metry
  • Dodatkowy sędzia: Martin Donnelly (49-letni Brytyjczyk, w F1 rywalizował w sezonach 1989-1990. Nie odniósł żadnych znaczących sukcesów. Reprezentował zespoły Arrows oraz Team Lotus)
  • Wybór mieszanek opon Pirelli: pośrednia (białe oznaczenie) oraz super miękka (czerwone oznaczenie)
  • Strefy DRS: (mapka toru) Na prostej startowej oraz odcinku ją poprzedzającym. Mają wspólny punkt pomiaru odległości między bolidami, ulokowany 110 metrów po zakręcie nr 9.
  • Pogoda: Piątek - deszczowo, Sobota - deszczowo, Niedziela - pochmurno
Terminarz
  • 1. trening - piątek 16:00 (na żywo w Polsat Sport Extra)
  • 2. trening - piątek 20:00 (na żywo w Polsat Sport Extra)
  • 3. trening - sobota 16:00 (na żywo w Polsat Sport Extra)
  • Kwalifikacje - sobota 19:00 (na żywo w Polsat Sport Extra i Polsat Sport News)
  • Wyścig - niedziela 20:00 (na żywo w Polsat Sport Extra i Polsat Sport News)



źródło: fia.com

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

GP Kanady 2013 - zapowiedź