Formuła 1  »  Aktualności F1  »  GP Europy 2016 - zapowiedź
GP Europy 2016 - zapowiedź

GP Europy 2016 - zapowiedź

2016-06-14 - G. Filiks     Tagi: Wyścig F1, Grand Prix, Formuła 1, Europa, Baku, Azerbejdżan
Po GP Kanady od razu w kolejny weekend Formuła 1 rozegra następny wyścig i to ten, którego wielu wyczekuje najbardziej w sezonie 2016 - zawody na nowym torze w Baku.

Azerbejdżan uchodzi za państwo azjatyckie, ale eliminację w jego stolicy nazwano GP Europy. Wyścig pod takim tytułem zorganizowano ostatni raz cztery lata temu w Walencji.

Obiekt Baku City Circuit przypomina pod pewnymi względami uważaną za nudną pętlę Valencia Street Circuit. Jednak jednocześnie intryguje paroma aspektami.
GP Europy 2016 - zapowiedźGP Europy 2016 - zapowiedź
Jest zapowiadany jako najszybszy tor uliczny na świecie. Kierowcy mają trzykrotnie przekroczyć prędkość 300 km/h i rozpędzić się maksymalnie do około 340 km/h. Nowy gospodarz GP Europy posiada odcinek ciągłej jazdy z gazem w podłodze o długości aż około 2,2 kilometra. Gdyby nie Spa-Francorchamps, byłby również najdłuższym torem w kalendarzu F1 - liczy 6,003 kilometra.
GP Europy 2016 - zapowiedźGP Europy 2016 - zapowiedź
Tor w "mieście wiatrów" zwraca uwagę także kierunkiem jazdy. Na mało której pętli jest przeciwny do ruchu wskazówek zegara.

Ale najbardziej działa na wyobraźnię to, jak wąsko będzie na prowadzącym pod górę odcinku między zakrętami 8-11, przy zabytkowych murach Starego Miasta. Szerokość trasy tam wynosi 7,6 metra. Dla porównania, standardowy tor Formuły 1 musi mieć minimum 12 metrów szerokości.
Na wspomnianym fragmencie kierowcy pewnie będą musieli zapomnieć o wyprzedzaniu, lecz uważa się, że układ całego toru pozwoli na walkę koło w koło.

Pomijając mistrza świata Lewisa Hamiltona zawodnicy mówią, że Baku City Circuit jest fascynujący nie tylko na papierze, lecz również w symulatorze. Jednak dopiero niedzielny wyścig pokaże jego prawdziwą wartość.

Królowa sportów motorowych rusza na podbój nowego terenu we wspaniałym momencie, bo dawno rywalizacja na czele stawki nie była tak wyrównana, jak teraz. Wcześniej dominujący Mercedes w ostatnich wyścigach został zaatakowany najpierw przez Red Bulla, a potem przez Ferrari. Podczas zeszłotygodniowych kwalifikacji w Montrealu Hamilton wygrał o 0,178 sekundy z Sebastianem Vettelem i o 0,354 sekundy z Danielem Ricciardo.
GP Europy 2016 - zapowiedźGP Europy 2016 - zapowiedź
Nico Rosberg uległ mu o 0,062 sekundy. Gorąco zrobiło się również w klasyfikacji generalnej, w której reprezentantów Srebrnych Strzał dzieli już tylko 9 punktów. Trzeci Vettel traci do Rosberga 38 oczek.

Ferrari wciąż nie wygrało żadnego wyścigu w trwającym sezonie, ale ma szczęście do triumfów w GP Europy. Świętowało ich już siedem, zdecydowanie najwięcej ze wszystkich zespołów. Zwycięstwo czerwonego bolidu w Baku jak najbardziej wydaje się realne. Mercedes nie może lekceważyć też Red Bulla. W erze silników V6 turbo chyba jeszcze nie było walki o triumf samochodów trzech różnych ekip. Chcielibyśmy zobaczyć taką batalię.
Sonda: Kto wygra GP Europy 2016?

Grand Prix Europy - ciekawostki

1. Przed nami 23. edycja GP Europy. Wyścig rozgrywano już w latach 1983 i 1985 na torze Brands Hatch, w 1993 roku na Donington, w latach 1994 i 1997 na Jerez, w latach 1984, 1995-1996 i 1999-2007 na Nurburgringu oraz w latach 2008-2012 na Valencia Street Circuit.

2.
Dopiero po raz drugi w historii powodem użycia tytułu GP Europy nie jest rozgrywanie dwóch wyścigów w jednym kraju. Było tak również w 2007 roku, gdy w Niemczech przeprowadzono GP Europy, a nie zorganizowano GP Niemiec.

3.
Inauguracyjną edycję zawodów Formuły 1 o GP Europy wygrał Nelson Piquet, prowadząc bolid Brabhama z silnikiem BMW. W tym samym wyścigu ostatni start w F1 zaliczył zespół Theodore, a Jonathan Palmer - ojciec Jolyona Palmera - zadebiutował w mistrzostwach.

GP Europy 1983 na Brands Hatch odbyło się w zastępstwie za odwołany wyścig w Nowym Jorku.

W tym samym roku na Brands Hatch rozegrano ostatni w historii wyścig F1 niezaliczany do klasyfikacji generalnych sezonu - "Race of Champions".

4. Wcześniej nazwa GP Europy miała honorowe znaczenie. Szczycił się nią co sezon jeden wyścig rozgrywany na Starym Kontynencie, w tym pierwsze w historii zawody F1 - GP Wielkiej Brytanii 1950.

5. Najlepszym kierowcą w historii GP Europy jest Michael Schumacher. Legendarny Niemiec zwyciężył te zawody 6 razy. Najpierw na Jerez w 1994 roku, potem pięciokrotnie na Nurburgringu, w latach 1995, 2000-2001, 2004 i 2006.

6. Spośród wciąż aktywnych zawodników trzech może się pochwalić triumfem w GP Europy - Fernando Alonso, Vettel i Felipe Massa.

Massa zwyciężył pierwsze zawody w Walencji (bolidem Ferrari), Vettel wygrał na Valencia Street Circuit dwukrotnie, w latach 2010-2011 (samochodami Red Bulla), zaś Alonso zwyciężył GP Europy aż trzy razy, na dwóch różnych torach - najpierw na Nurburgringu w latach 2005 i 2007, potem w Walencji w sezonie 2012. Dodatkowo dokonał tego autami trzech różnych zespołów (Renault, McLarena i Ferrari).

7. Najlepsze w historii GP Europy spośród zespołów Ferrari wygrywało ten wyścig w latach 2000-2002, 2004, 2006, 2008 i 2012.

8.
Trzech kierowców wygrało GP Europy za pierwszym podejściem i każdy z nich został mistrzem świata. Chodzi o Nigela Mansella (zwyciężył na Brands Hatch w 1985 roku), Jacquesa Villeneuve'a (triumfował na Nurburgringu w 1996 roku) oraz Mikę Hakkinena (wygrał na Jerez w 1997 roku).

9. Pierwsze GP Europy zorganizowane na torze w Walencji ukończył na najniższym stopniu podium Robert Kubica. Polak ustąpił jedynie Massie i Hamiltonowi.

10. Massa przed pierwszym GP Europy w Baku stracił status jedynego kierowcy w tym sezonie, który punktował we wszystkich wyścigach. Reprezentant Williamsa nie ukończył zawodów w Montrealu przez awarię. Wcześniej finiszował jako 5. w GP Australii, jako 8. w GP Bahrajnu, jako 6. w GP Chin, jako 5. w GP Rosji, jako 8. w GP Hiszpanii i jako 10. w GP Monako.
Baku City Circuit - rozpoznawcze okrążenie bolidem serii GP3

Dane o GP Europy i torze w Baku:

  • Długość okrążenia: 6,003 kilometra (niepotwierdzone info)
  • Rekord okrążenia: brak
  • Różnica w odległości punktów startu oraz mety: 104 metry (niepotwierdzone info)
  • Liczba zakrętów: 20
  • Liczba okrążeń do pokonania w wyścigu: 51
  • Całkowity dystans wyścigu: 306,049 kilometra (niepotwierdzone info)
  • Ograniczenia prędkości w alei serwisowej: 60 km/h podczas treningów, kwalifikacji i wyścigu
  • Sędziowie:

    Gerd Ennser - Niemiec, członek komitetu wykonawczego rodzimego klubu automobilowego DMSB, sędziujący także w serii DTM

    Vincenzo Spano - Włoch, prezydent komisji sportowej wenezuelskiego związku motorowego

    Derek Daly - Irlandczyk, kierowca Formuły 1 w latach 1978-1982. Startował m. in. dla zespołu Williams. Nie odniósł żadnych większych sukcesów
  • Dostępne opony Pirelli typu slick: pośrednie (białe), miękkie (żółte) i supermiękkie (czerwone)

    Przydział dla poszczególnych kierowców: LINK
  • Strefy DRS: Na prostej startowej (długość 730 metrów) i między zakrętami 2-3 (długość 630 metrów). Mają wspólny punkt pomiaru odległości między bolidami, ustawiony na ostatnim zakręcie.
  • Prognozowana pogoda: piątek - zachmurzenie
                                          sobota - słonecznie
                                          niedziela - liczne przejaśnienia
Terminarz:
  • 1. trening - piątek 11:00 (na żywo w Eleven Sports)
  • 2. trening - piątek 15:00 (na żywo w Eleven Sports, powtórka o 20:00)
  • 3. trening - sobota 12:00 (na żywo w Eleven Sports)
  • Kwalifikacje - sobota 15:00 (na żywo w Eleven Sports, powtórka o 20:00 i w niedzielę o 12:30)
  • Wyścig - niedziela 15:00 (na żywo w Eleven Sports, powtórki o 20:00 i w poniedziałek o 14:00)



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

GP Europy 2016 - zapowiedź