Formuła 1 » Aktualności F1 » GP Chin 2013 - zapowiedź

GP Chin 2013 - zapowiedź
2013-04-10 - G. Filiks Tagi: Shanghai, Formuła 1, Chiny, Zapowiedź, Grand Prix
Dobiega końca trzytygodniowa przerwa od Formuły 1. Nadchodzącego weekendu najlepsze wyścigowe bolidy świata zawyją w Szanghaju, gdzie rozegrane zostanie Grand Prix Chin, trzecia eliminacja sezonu 2013.
Zobacz także: Typuj wyniki i wygraj wyjazd na Grand Prix Formuły 1! »
Przebieg dwóch pierwszych tegorocznych zawodów sprawił, że przed dziesiątą edycją GP Chin jest tak wiele pytań, ile odpowiedzi. Kierowcom w głowie siedzi przede wszystkim duże zużycie opon, jakiego doświadczyli na początku sezonu. W ostatnich latach wyścig na torze Shanghai International Circuit zawodnicy przejeżdżali najczęściej z dwoma i trzema pit-stopami. Takie strategie kreowały zmagania obfitujące w częste wymiany pozycji między kierowcami. Napięcie towarzyszyło wszystkim do ostatnich kółek.
Podobnie jak w roku 2012, Pirelli przywozi do Chin ogumienie pośrednie (oznaczone na biało) oraz miękkie (oznaczone na żółto). Pierwsza z wymienionych mieszanek była wykorzystywana podczas obu dotychczas rozegranych GP sezonu 2013, druga w Państwie Środka zaliczy wyścigowy debiut. Miękkie opony co prawda sprawdzano na zimowych testach, ale teraz warunki będą zupełnie inne, dlatego wtedy zebrane dane są w dużej mierze nieistotne. Podczas weekendu kierowcy i zespoły muszą więc zrozumieć na nowo tegoroczne żółte gumy. Nawet bez wspomnianego utrudnienia, obiekt Shanghai International Circuit ma potencjał do stworzenia efektownego grand prix. Jego trzy długie proste w połączeniu z ostrym nawrotem oraz specyficznymi zakrętami nazywanymi "ślimakami" dają oczywiste okazje do przeprowadzania manewrów wyprzedzania - i z DRS, i bez jego pomocy.
Dwie pierwsze eliminacje sezonu 2013 zamiast dać jasny obraz rokładu sił w stawce, tylko podsyciły ciekawość. GP Australii w przekonywujący sposób wygrał Kimi Raikkonen z Lotusa, ale tydzień później na zupełnie odmiennym torze i przy znacznie wyższych temperaturach znów królował Red Bull. Shanghai International Circuit jest jeszcze inna trasą, zdolną tak wykrystalizować układ stawki, jak przemieszać go jeszcze bardziej.
Zobacz także: Oglądaj weekend z Formułą 1 na żywo w Internecie! »GP Chin - Szereg Szybkich Faktów
1. Dotychczasowe dziewięć edycji Grand Prix Chin wygrało ośmiu różnych kierowców. Tylko Lewis Hamilton zwyciężył te zawody więcej niż jeden raz.
2. Zaledwie trzy razy ten zespół, który triumfował na Shanghai International Circuit, potem sięgał po mistrzostwo konstruktorów (w latach 2004 i 2007 Ferrari, w sezonie 2005 Renault). To samo tyczy się kierowców (w 2005 roku Fernando Alonso, w 2007 Kimi Raikkonen, w 2008 Hamilton).
3. Jeszcze gorzej wypadali obrońcy mistrzowskiego tytułu. Jenson Button jako jedyny wygrał w Chinach bolidem oznaczonym numerem 1. Z konstruktorów tylko Ferrari zwyciężyło tutaj będąc panującym czempionem.
4. Ferrari oraz McLaren zwyciężali GP Chin po trzy razy. Resztę dotychczasowych edycji wyścigu w Szanghaju wygrały ekipy Red Bull Racing, Renault i Mercedes.
5. Ostatnie GP Chin to dominacja Nico Rosberga, który na Shanghai International Circuit sięgnął po swoje pierwsze pole position oraz zwycięstwo. Został trzecim po Juanu Manuelu Fangio i Stirlingu Mossie kierowcą, który wygrał wyścig Formuły 1 bolidem fabrycznego teamu Mercedesa. Był to pierwszy, a zarazem jak dotąd jedyny triumf Srebrnych Strzał od momentu przywrócenia na sezon 2010 ich fabrycznej stajni, nieobecnej w Formule Jeden od 1955 roku.
6. Zeszłoroczna wygrana Rosberga w GP Chin sprawiła, że grono zwycięzców zawodów F1 zostało poszerzone pierwszy raz od trzech sezonów. Poprzednio do ekskluzywnego klubu triumfatorów grand prix dołączył Mark Webber, zwyciężając GP Niemiec 2009. Australijczyk także jest zawodnikiem, który wygrał po raz pierwszy startując ze swojego pierwszego pole position. Z obecnej stawki kierowców taka sama historia przydarzyła się Sebastianowi Vettelowi w GP Włoch 2008, Felipe Massie w GP Turcji 2006 oraz Pastorowi Maldonado w GP Hiszpanii 2012. Jednak ostatni z wymienionych ruszał do swojego pierwszego zwycięskiego wyścigu jako pierwszy dzięki odebraniu przez sędziów pole position jego pierwotnemu zdobywcy Hamiltonowi.
7. Chociaż na Shanghai International Circuit jak najbardziej można wyprzedzać, podium tego wyścigu tylko raz zawierało kierowcę, który ruszył do zawodów spoza czołowej dziesiątki. W 2011 roku Webber finiszował trzeci mimo startu z odległego 18. pola.
8. Na dohamowaniu do nawrotu oznaczonego numerem 14 kierowcy doświadczają największych przeciążeń w całym sezonie, dochodzących do niemal 6G. Noga zawodnika znajduje się na pedale hamulca przez około 3 sekundy, a w ich trakcie bolid zwalnia z około 315 km/h do mniej więcej 60 km/h.
9. Shanghai International Circuit zbudowano na osuszonych bagnach. Tor ma skłonność do osiadania, dlatego ciągle jest poddawany szeroko zakrojonym pracom gruntowym, aby zapobiec powstawaniu nierówności na jego nawierzchni.
Zobacz także: Typuj wyniki i wygraj wyjazd na Grand Prix Formuły 1! »
Sonda: Kto wygra GP Chin 2013?
Podobnie jak w roku 2012, Pirelli przywozi do Chin ogumienie pośrednie (oznaczone na biało) oraz miękkie (oznaczone na żółto). Pierwsza z wymienionych mieszanek była wykorzystywana podczas obu dotychczas rozegranych GP sezonu 2013, druga w Państwie Środka zaliczy wyścigowy debiut. Miękkie opony co prawda sprawdzano na zimowych testach, ale teraz warunki będą zupełnie inne, dlatego wtedy zebrane dane są w dużej mierze nieistotne. Podczas weekendu kierowcy i zespoły muszą więc zrozumieć na nowo tegoroczne żółte gumy. Nawet bez wspomnianego utrudnienia, obiekt Shanghai International Circuit ma potencjał do stworzenia efektownego grand prix. Jego trzy długie proste w połączeniu z ostrym nawrotem oraz specyficznymi zakrętami nazywanymi "ślimakami" dają oczywiste okazje do przeprowadzania manewrów wyprzedzania - i z DRS, i bez jego pomocy.
Zobacz także: Oglądaj weekend z Formułą 1 na żywo w Internecie! »
1. Dotychczasowe dziewięć edycji Grand Prix Chin wygrało ośmiu różnych kierowców. Tylko Lewis Hamilton zwyciężył te zawody więcej niż jeden raz.
2. Zaledwie trzy razy ten zespół, który triumfował na Shanghai International Circuit, potem sięgał po mistrzostwo konstruktorów (w latach 2004 i 2007 Ferrari, w sezonie 2005 Renault). To samo tyczy się kierowców (w 2005 roku Fernando Alonso, w 2007 Kimi Raikkonen, w 2008 Hamilton).
3. Jeszcze gorzej wypadali obrońcy mistrzowskiego tytułu. Jenson Button jako jedyny wygrał w Chinach bolidem oznaczonym numerem 1. Z konstruktorów tylko Ferrari zwyciężyło tutaj będąc panującym czempionem.
4. Ferrari oraz McLaren zwyciężali GP Chin po trzy razy. Resztę dotychczasowych edycji wyścigu w Szanghaju wygrały ekipy Red Bull Racing, Renault i Mercedes.
5. Ostatnie GP Chin to dominacja Nico Rosberga, który na Shanghai International Circuit sięgnął po swoje pierwsze pole position oraz zwycięstwo. Został trzecim po Juanu Manuelu Fangio i Stirlingu Mossie kierowcą, który wygrał wyścig Formuły 1 bolidem fabrycznego teamu Mercedesa. Był to pierwszy, a zarazem jak dotąd jedyny triumf Srebrnych Strzał od momentu przywrócenia na sezon 2010 ich fabrycznej stajni, nieobecnej w Formule Jeden od 1955 roku.
6. Zeszłoroczna wygrana Rosberga w GP Chin sprawiła, że grono zwycięzców zawodów F1 zostało poszerzone pierwszy raz od trzech sezonów. Poprzednio do ekskluzywnego klubu triumfatorów grand prix dołączył Mark Webber, zwyciężając GP Niemiec 2009. Australijczyk także jest zawodnikiem, który wygrał po raz pierwszy startując ze swojego pierwszego pole position. Z obecnej stawki kierowców taka sama historia przydarzyła się Sebastianowi Vettelowi w GP Włoch 2008, Felipe Massie w GP Turcji 2006 oraz Pastorowi Maldonado w GP Hiszpanii 2012. Jednak ostatni z wymienionych ruszał do swojego pierwszego zwycięskiego wyścigu jako pierwszy dzięki odebraniu przez sędziów pole position jego pierwotnemu zdobywcy Hamiltonowi.
7. Chociaż na Shanghai International Circuit jak najbardziej można wyprzedzać, podium tego wyścigu tylko raz zawierało kierowcę, który ruszył do zawodów spoza czołowej dziesiątki. W 2011 roku Webber finiszował trzeci mimo startu z odległego 18. pola.
8. Na dohamowaniu do nawrotu oznaczonego numerem 14 kierowcy doświadczają największych przeciążeń w całym sezonie, dochodzących do niemal 6G. Noga zawodnika znajduje się na pedale hamulca przez około 3 sekundy, a w ich trakcie bolid zwalnia z około 315 km/h do mniej więcej 60 km/h.
9. Shanghai International Circuit zbudowano na osuszonych bagnach. Tor ma skłonność do osiadania, dlatego ciągle jest poddawany szeroko zakrojonym pracom gruntowym, aby zapobiec powstawaniu nierówności na jego nawierzchni.
Shanghai International Circuit - okrążenie Nico Rosberga z 2012 roku GP Chin 2013 z perspektywy opon Pirelli
Informacje o torze Shanghai International Circuit oraz wyścigu:- Długość okrążenia: 5.451 kilometra
- Rekord okrążenia: 1:32.238 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
- Różnica w odległości punktów startu oraz mety: brak
- Ilość zakrętów:16
- Ilość okrążeń do pokonania w wyścigu: 56
- Całkowity dystans wyścigu: 305.066 kilometrów
- Ograniczenia prędkości w alei serwisowej: 60 km/h podczas treningów i kwalifikacji, 100 km/h podczas wyścigu
- Zmiany dokonane na obiekcie od zeszłorocznej edycji Grand Prix:
- krawędzie wszystkich tarek na wyjściu z zakrętów zostały zaokrąglone, aby nie uszkadzały opon
- krawężnik na wyjściu z łuku nr 13 został poddany dodatkowym modyfikacjom
- trawę na poboczu po zewnętrznej stronie zakrętów nr 1, 2, 3, 6 oraz 8 zastąpiono nawierzchnią ażurową (podobną do tej na zewnętrznej łuku nr 11). Następnie pomalowano ją na zielono farbą antypoślizgową
- Dodatkowy sędzia: Mark Blundell (47-letni Brytyjczyk, w F1 rywalizował w latach 1991 i 1993-1995. Trzykrotnie stał na podium. Reprezentował zespoły Brabham, Ligier, Tyrrell oraz McLaren. Oprócz tego wygrał trzy wyścigi amerykańskiej serii CART)
- Wybór mieszanek opon Pirelli: pośrednia (białe oznaczenie) oraz miękka (żółte oznaczenie)
- Strefy DRS: Na prostej startowej oraz poprzedzającą ją tylnej prostej. Mają oddzielne punkty pomiaru odległości między bolidami.
- Pogoda: Piątek - słonecznie, Sobota - pochmurno, Niedziela - pochmurno
- 1. trening - piątek 04:00 (retransmisja o 06:20 w Polsat Sport Extra)
- 2. trening - piątek 08:00 (na żywo w Polsat Sport Extra)
- 3. trening - sobota 05:00 (retransmisja o 05:50 w Polsat Sport Extra)
- Kwalifikacje - sobota 08:00 (na żywo w otwartym Polsacie)
- Wyścig - niedziela 09:00 (na żywo w otwartym Polsacie)
źródło: fia.com
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
GP Chin 2013 - zapowiedź
Podobne: GP Chin 2013 - zapowiedź



Podobne galerie: GP Chin 2013 - zapowiedź
Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć