Formuła 1  »  Aktualności F1  »  GP Austrii 2016 - zapowiedź
GP Austrii 2016 - zapowiedź

GP Austrii 2016 - zapowiedź

2016-06-28 - .     Tagi: Austria, Grand Prix, Red Bull Ring, Formuła 1, Wyścig F1
Po debiucie na niemal najdłuższym torze w kalendarzu, Formuła 1 nadchodzącego weekendu wystartuje na jednej ze swoich najkrótszych pętli - Red Bull Ringu.


Austriacki obiekt liczy tylko 4,3 kilometra i ma zaledwie 9 zakrętów, w związku z czym niewątpliwie zobaczymy na nim dużo mniejsze niż w Baku różnice czasowe między kierowcami. Przewodzący stawce Mercedes nie odskoczy reszcie tak jak podczas GP Europy, aczkolwiek kolejny raz będzie się ścigał na trasie, która mu sprzyja.Na torze znanym wcześniej jako A1-Ring również jedzie się dużo po prostej, dlatego także na nim najważniejsze znaczenie mają osiągi silnika.
GP Austrii 2016 - zapowiedźGP Austrii 2016 - zapowiedź
To z kolei oznacza, że Red Bull Ring... nie pasuje Red Bullowi, wciąż odczuwającemu deficyt mocy jednostki napędowej Renault.

Za to wyjątkowo pasuje Williamsowi. Dwa lata temu Felipe Massa i Valtteri Bottas nawet sensacyjnie zdobyli na tym torze dublet w kwalifikacjach. Teraz stajnia z Grove wydaje się jednak za słaba, aby znów podjąć walkę o najwyższe lokaty.
GP Austrii 2016 - zapowiedźGP Austrii 2016 - zapowiedź
Głównym rywalem Mercedesa powino być więc Ferrari. W zeszłym roku Sebastian Vettel zbliżył się na Red Bull Ringu do pole position na 0,355 sekundy, a stajnia z Maranello nie miała wtedy tak konkurencyjnego samochodu, jak teraz. Aczkolwiek Niemcowi pomogło wówczas wypadnięcie z toru obu Srebrnych Strzał podczas drugich przejazdów w Q3.
Odkąd GP Austrii reaktywowano w 2014 roku, zawodów tych nie wygrał nikt inny niż Nico Rosberg. Dla tracącego do niego 24 punkty w klasyfikacji generalnej Lewisa Hamiltona obiekt Red Bull Ring jest jednym z ledwie czterech w obecnym kalendarzu, na których nigdy nie triumfował.
Sonda: Kto wygra GP Austrii 2016?

Wkomponowany w górską, sielską scenerię tor producenta popularnego napoju energetycznego uchodzi wśród zawodników za oldskulową pętlę. Zachwyca połączeniem dynamiki i biegnięciem przez pofalowany teren. Miał też całkiem nierówny asfalt w niektórych miejscach, lecz właśnie zyskał nowy.To powinno przełożyć się na dużo lepsze czasy kierowców. Najpewniej zostanie ustanowiony nowy rekord okrążenia, ale pod warunkiem suchych warunków pogodowych - a wcale nie jest powiedziane, że nie popada. Wręcz przeciwnie. Jeśli wierzyć prognozom może być mokro przede wszystkim w piątek i sobotę.

Grand Prix Austrii - ciekawostki

1. Przed nami 29. edycja GP Austrii. Historia wyścigu zaczęła się w 1964 roku na lotnisku Zeltweg, ale zawody od razu wypadły z kalendarza F1.

Wróciły w 1970 roku, przeniesione na tor, na którym odbywają się do dziś. Wówczas jednak Red Bull Ring nosił nazwę Osterreichring i miał prawie 6 kilometrów długości.

W latach 1988-1996 wyścigu znów nie rozgrywano.

W sezonach 1997-2003 organizowano go na skróconej wersji trasy, którą nazwano A1-Ring.

Po następnej przerwie w latach 2004-2013, zawody zostały reaktywowane w sezonie 2014 na zasadniczo takim samym torze, na jakim przeprowadzano je poprzednio.

2.
Najwięcej zwycięstw w GP Austrii spośród kierowców ma Alain Prost. Francuz wygrał te zawody 3-krotnie, za każdym razem na Osterreichringu. W roku 1983 roku jako zawodnik Renault i w latach 1985-1986 jako reprezentant McLarena.

3.
Spośród zespołów najwięcej razy triumfowała w Austrii ekipa McLarena - 6-krotnie. Zwyciężyła trzy razy z rzędu na Osterreichringu w latach 1984-1986, a następnie trzy razy na A1-Ring, w latach 1998, 2000-2001.

Drugie miejsce zajmuje Ferrari z pięcioma wygranymi. Włoski team jako jedyny zwyciężył GP Austrii na wszystkich trzech pętlach, na których był rozgrywany wyścig.

4. Jeśli chodzi o liczbę startów z pole position w GP Austrii, wśród kierowców najlepsi są ex aequo Niki Lauda, Rene Arnoux i Nelson Piquet. Ruszali z czoła stawki w tych zawodach po trzy razy.

5. W dziewięciu dotąd rozegranych wyścigach na dzisiejszej konfiguracji toru Red Bull Ring, zwyciężył kierowca z pole position tylko 3-krotnie. Jacques Villeneuve w roku 1997, Mika Hakkinen w roku 2000 i Michael Schumacher w roku 2003.

Rosberg w 2014 roku wygrał po rozpoczęciu jazdy z trzeciej pozycji, a w sezonie 2015 przekuł w triumf drugie pole startowe.

6. Najbardziej odległym polem startowym, z którego wygrano GP Austrii na obecnej wersji Red Bull Ringu, jest siódma pozycja. Po starcie z tej lokaty zwyciężył w 2001 roku David Coulthard, prowadząc bolid McLarena.

7. Coulthard jednocześnie stawał na podium GP Austrii więcej razy niż ktokolwiek inny - 5-krotnie. Poza wspomnianym zwycięstwem w 2001 roku, jeszcze czterokrotnie zajmował drugie miejsce.

Owe pięć podiów zdobył w ciągu pięciu lat.

8.
Pięciu kierowców odniosło w Austrii pierwszą wygraną w Formule 1 - Lorenzo Bandini w sezonie 1964, Vittorio Brambilla w sezonie 1975, John Watson w sezonie 1976, Alan Jones w sezonie 1977 i Elio de Angelis w sezonie 1982.

Dla Bandiniego oraz Brambilli było to jednocześnie jedyne zwycięstwo w karierze.

9. Z kolei triumf Watsona w 1976 roku był jedyną wygraną w F1 zespołu Penske, a zwycięstwo Jonesa w sezonie 1977 jedynym triumfem w historii startów stajni Shadow.

10. Valtteri Bottas dwa lata temu w Austrii pierwszy raz stanął na podium w F1. Dojechał do mety samochodem Williamsa jako trzeci.

Od tamtej pory Fin finiszował w czołowej trójce jeszcze 8-krotnie - ale nigdy nie wygrał.
Red Bull Ring - zwycięskie okrążenie Hamiltona z ostatnich kwalifikacji

Dane o GP Austrii i torze Red Bull Ring:

  • Długość okrążenia: 4,326 kilometra
  • Rekord okrążenia: 1:07,908 (Michael Schumacher, Ferrari, sezon 2003)
  • Różnica w odległości punktów startu oraz mety: 126 metrów
  • Liczba zakrętów: 9
  • Liczba okrążeń do pokonania w wyścigu: 71
  • Całkowity dystans wyścigu: 307,020 kilometra
  • Ograniczenia prędkości w alei serwisowej: 80 km/h podczas treningów, kwalifikacji i wyścigu
  • Sędziowie:

    Garry Connelly - Niemiec, członek komitetu wykonawczego rodzimego klubu automobilowego DMSB, sędziujący także w serii DTM

    Radovan Novak - Włoch, prezydent komisji sportowej wenezuelskiego związku motorowego

    Martin Donnelly - Irlandczyk, kierowca Formuły 1 w latach 1978-1982. Startował m. in. dla zespołu Williams. Nie odniósł żadnych większych sukcesów
  • Dostępne opony Pirelli typu slick: miękkie (żółte), supermiękkie (czerwone) i ultramiękkie (fioletowe)

    Przydział dla poszczególnych kierowców: LINK
  • Strefy DRS: Na prostej startowej (początek 110 metrów po ostatnim zakręcie) i między zakrętami 2-3 (początek 85 metrów po drugim zakręcie). Mają oddzielne punkty pomiaru odległości między bolidami, ustawione odpowiednio 10 metrów po ósmym zakręcie i 360 metrów przed drugim zakrętem.
  • Prognozowana pogoda: piątek - przejściowe burze
                                          sobota - przejściowe burze
                                          niedziela - przelotne opady
Terminarz:
  • 1. trening - piątek 10:00 (na żywo w Eleven Sports)
  • 2. trening - piątek 14:00 (na żywo w Eleven Sports, powtórka o 21:00)
  • 3. trening - sobota 11:00 (na żywo w Eleven Sports)
  • Kwalifikacje - sobota 14:00 (na żywo w Eleven Sports, powtórka o 20:00 i w niedzielę o 11:30)
  • Wyścig - niedziela 14:00 (na żywo w Eleven Sports, powtórki w poniedziałek i wtorek o 20:00)



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

GP Austrii 2016 - zapowiedź