Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Finanse F1 - wszystko co chciałbyś wiedzieć, ale boisz się zapytać - część 1
Red Bull

Finanse F1 - wszystko co chciałbyś wiedzieć, ale boisz się zapytać - część 1

2010-12-13 - J. Rutkowski     Tagi: Alonso, Renault, Ferrari, NASCAR, Ross Brawn, Adrian Newey, Finanse F1
Wiele się mówi o redukcji kosztów w F1, iż największe zespoły wydają zdecydowanie za dużo i małe ekipy nie mają szans im dorównać.

Jednak wiele osób niewiele tak naprawdę wie o tym jak od strony finansowej wygląda królowa sportów motorowych.

Postanowiliśmy przybliżyć tym, których to interesuje właśnie ten aspekt F1. Oto odpowiedzi na najciekawsze i najczęściej pojawiające się pytania na temat finansów w F1.
Red BullRenault
Kto jest najlepiej opłacanym kierowcą w stawce F1? 
Największą wypłatę od swojego zespołu dostał w tym roku Fernando Alonso z Ferrari. Na jego konto wpłynęło 40 milionów dolarów. Żaden inny zawodnik nie dostał porównywalnej sumy.

Który z mistrzów był najgorzej opłacany w sezonie gdy zdobywał mistrzostwo?To właśnie on jest mistrzem, który był najgorzej opłacany. W sezonie 2005, kiedy zdobywał tytuł jako relatywnie mało znany kierowca, na jego konto wpłynęło "jedynie" 6 milionów dolarów od Renault.
WilliamsForce India
Czy najlepsi kierowcy w seriach IndyCar i NASCAR dostają więcej, niż ich odpowiednicy w F1?
Czołowi kierowcy F1 dostają więcej, niż najlepsi w IndyCar albo NASCAR. Jednak w NASCAR jest więcej kierowców, którzy dostają największe sumy. Alonso w 2010 roku dostał 40 milionów dolarów, natomiast najlepiej zarabiający zawodnik NASCAR, Dale Earnhardt Jr 30 milionów dolarów. Jednak w NASCAR aż tuzin kierowców dostał w tym roku ponad 10 milionów dolarów pensji. W F1 było to tylko 5 zawodników. Jeśli chodzi o IndyCar to najlepsi zawodnicy tej serii dostają jedną dziesiątą tego co mają najlepsi w F1 i NASCAR.
Ile zarabiają najlepsi inżynierowie F1 tacy jak Ross Brawn i Adrian Newey?
Najlepsi inżynierowie zarabiają więcej, niż większość kierowców. Dla przykładu, Adrian Newey, dostaje w Red Bullu podobno około 10 milionów dolarów rocznej pensji. To czyni go najlepiej opłacanym członkiem tego zespołu, przed oboma kierowcami.
MercedesRed Bull
Jakie jest koszt rocznego zaopatrywania w ogumienie zespołów F1 dla producenta opon? Czy jest to zwykła umowa kupna-sprzedaży, czy wyróżnia się czymś szczególnym?
Koszta jakie poniosło Bridgestone w tym roku na dostarczanie opon dla zespołów F1, oraz ich ulepszanie w ciągu sezonu wyniosły około 100 milionów dolarów. Brindestone nie tylko dostarczało ogumienie, ale zapewniało również pełen serwis i obsługę dla swoich produktów. Dla japońskiej marki, prócz pieniędzy, najważniejsza była też możliwość podnoszenia zaawansowania technologicznego swoich produktów, a także zwiększenie umiejętności i doświadczenia swoich inżynierów.

Ile kosztuje prowadzenie średniego zespołu F1 przez cały sezon? Wliczając budowę auta, rozwój, podróże promocje itp.
Średni budżet zespołu wynosił w tym sezonie 166 milionów dolarów.



źródło: espnf1.com

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
2

Komentarze do:

Finanse F1 - wszystko co chciałbyś wiedzieć, ale boisz się zapytać - część 1

Finanse F1 - wszystko co chciałbyś wiedzieć, ale boisz się zapytać - część 1
Pioykowsky 2010-12-13 19:14
Jeszcze jedno pytanie: ile emerytury musiałby dostać pedobearnie, żeby się wreszcie wypchał i odszedł z F1?
Finanse F1 - wszystko co chciałbyś wiedzieć, ale boisz się zapytać - część 1
rafito 2010-12-13 19:37
musialby dostac twój mózg na obiad