Formuła 1 » Aktualności F1 » Finanse F1 - wszystko co chciałbyś wiedzieć, ale boisz się zapytać - część 1

Finanse F1 - wszystko co chciałbyś wiedzieć, ale boisz się zapytać - część 1
2010-12-13 - J. Rutkowski Tagi: Alonso, Renault, Ferrari, NASCAR, Ross Brawn, Adrian Newey, Finanse F1
Wiele się mówi o redukcji kosztów w F1, iż największe zespoły wydają zdecydowanie za dużo i małe ekipy nie mają szans im dorównać.
Jednak wiele osób niewiele tak naprawdę wie o tym jak od strony finansowej wygląda królowa sportów motorowych.
Postanowiliśmy przybliżyć tym, których to interesuje właśnie ten aspekt F1. Oto odpowiedzi na najciekawsze i najczęściej pojawiające się pytania na temat finansów w F1. Kto jest najlepiej opłacanym kierowcą w stawce F1?
Największą wypłatę od swojego zespołu dostał w tym roku Fernando Alonso z Ferrari. Na jego konto wpłynęło 40 milionów dolarów. Żaden inny zawodnik nie dostał porównywalnej sumy.
Który z mistrzów był najgorzej opłacany w sezonie gdy zdobywał mistrzostwo?To właśnie on jest mistrzem, który był najgorzej opłacany. W sezonie 2005, kiedy zdobywał tytuł jako relatywnie mało znany kierowca, na jego konto wpłynęło "jedynie" 6 milionów dolarów od Renault. Czy najlepsi kierowcy w seriach IndyCar i NASCAR dostają więcej, niż ich odpowiednicy w F1?
Czołowi kierowcy F1 dostają więcej, niż najlepsi w IndyCar albo NASCAR. Jednak w NASCAR jest więcej kierowców, którzy dostają największe sumy. Alonso w 2010 roku dostał 40 milionów dolarów, natomiast najlepiej zarabiający zawodnik NASCAR, Dale Earnhardt Jr 30 milionów dolarów. Jednak w NASCAR aż tuzin kierowców dostał w tym roku ponad 10 milionów dolarów pensji. W F1 było to tylko 5 zawodników. Jeśli chodzi o IndyCar to najlepsi zawodnicy tej serii dostają jedną dziesiątą tego co mają najlepsi w F1 i NASCAR.
Ile zarabiają najlepsi inżynierowie F1 tacy jak Ross Brawn i Adrian Newey?
Najlepsi inżynierowie zarabiają więcej, niż większość kierowców. Dla przykładu, Adrian Newey, dostaje w Red Bullu podobno około 10 milionów dolarów rocznej pensji. To czyni go najlepiej opłacanym członkiem tego zespołu, przed oboma kierowcami.Jakie jest koszt rocznego zaopatrywania w ogumienie zespołów F1 dla producenta opon? Czy jest to zwykła umowa kupna-sprzedaży, czy wyróżnia się czymś szczególnym?
Koszta jakie poniosło Bridgestone w tym roku na dostarczanie opon dla zespołów F1, oraz ich ulepszanie w ciągu sezonu wyniosły około 100 milionów dolarów. Brindestone nie tylko dostarczało ogumienie, ale zapewniało również pełen serwis i obsługę dla swoich produktów. Dla japońskiej marki, prócz pieniędzy, najważniejsza była też możliwość podnoszenia zaawansowania technologicznego swoich produktów, a także zwiększenie umiejętności i doświadczenia swoich inżynierów.
Ile kosztuje prowadzenie średniego zespołu F1 przez cały sezon? Wliczając budowę auta, rozwój, podróże promocje itp.
Średni budżet zespołu wynosił w tym sezonie 166 milionów dolarów.
Jednak wiele osób niewiele tak naprawdę wie o tym jak od strony finansowej wygląda królowa sportów motorowych.
Postanowiliśmy przybliżyć tym, których to interesuje właśnie ten aspekt F1. Oto odpowiedzi na najciekawsze i najczęściej pojawiające się pytania na temat finansów w F1. Kto jest najlepiej opłacanym kierowcą w stawce F1?
Największą wypłatę od swojego zespołu dostał w tym roku Fernando Alonso z Ferrari. Na jego konto wpłynęło 40 milionów dolarów. Żaden inny zawodnik nie dostał porównywalnej sumy.
Który z mistrzów był najgorzej opłacany w sezonie gdy zdobywał mistrzostwo?To właśnie on jest mistrzem, który był najgorzej opłacany. W sezonie 2005, kiedy zdobywał tytuł jako relatywnie mało znany kierowca, na jego konto wpłynęło "jedynie" 6 milionów dolarów od Renault. Czy najlepsi kierowcy w seriach IndyCar i NASCAR dostają więcej, niż ich odpowiednicy w F1?
Czołowi kierowcy F1 dostają więcej, niż najlepsi w IndyCar albo NASCAR. Jednak w NASCAR jest więcej kierowców, którzy dostają największe sumy. Alonso w 2010 roku dostał 40 milionów dolarów, natomiast najlepiej zarabiający zawodnik NASCAR, Dale Earnhardt Jr 30 milionów dolarów. Jednak w NASCAR aż tuzin kierowców dostał w tym roku ponad 10 milionów dolarów pensji. W F1 było to tylko 5 zawodników. Jeśli chodzi o IndyCar to najlepsi zawodnicy tej serii dostają jedną dziesiątą tego co mają najlepsi w F1 i NASCAR.
Najlepsi inżynierowie zarabiają więcej, niż większość kierowców. Dla przykładu, Adrian Newey, dostaje w Red Bullu podobno około 10 milionów dolarów rocznej pensji. To czyni go najlepiej opłacanym członkiem tego zespołu, przed oboma kierowcami.Jakie jest koszt rocznego zaopatrywania w ogumienie zespołów F1 dla producenta opon? Czy jest to zwykła umowa kupna-sprzedaży, czy wyróżnia się czymś szczególnym?
Koszta jakie poniosło Bridgestone w tym roku na dostarczanie opon dla zespołów F1, oraz ich ulepszanie w ciągu sezonu wyniosły około 100 milionów dolarów. Brindestone nie tylko dostarczało ogumienie, ale zapewniało również pełen serwis i obsługę dla swoich produktów. Dla japońskiej marki, prócz pieniędzy, najważniejsza była też możliwość podnoszenia zaawansowania technologicznego swoich produktów, a także zwiększenie umiejętności i doświadczenia swoich inżynierów.
Ile kosztuje prowadzenie średniego zespołu F1 przez cały sezon? Wliczając budowę auta, rozwój, podróże promocje itp.
Średni budżet zespołu wynosił w tym sezonie 166 milionów dolarów.
źródło: espnf1.com
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
2
Komentarze do:
Finanse F1 - wszystko co chciałbyś wiedzieć, ale boisz się zapytać - część 1
Podobne: Finanse F1 - wszystko co chciałbyś wiedzieć, ale boisz się zapytać - część 1




Podobne galerie: Finanse F1 - wszystko co chciałbyś wiedzieć, ale boisz się zapytać - część 1



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit Renault
Galerie zdjęć
Newsletter