Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Charlie Whiting zniknie z F1? Popadł w niełaskę przez testy Mercedesa i Pirelli
Charlie Whiting zniknie z F1? Popadł w niełaskę przez testy Mercedesa i Pirelli

Charlie Whiting zniknie z F1? Popadł w niełaskę przez testy Mercedesa i Pirelli

2013-06-13 - G. Filiks     Tagi: FIA, Testy F1, Ross Brawn, Formuła 1, Charlie Whiting
Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) rozważa zwolnienie Charliego Whitinga nadzorującego jej opiekę nad Formułą 1, twierdzi niemiecki magazyn Auto Motor und Sport.

61-latek może stracić pracę przez aferę o potajemne testy Mercedesa i Pirelli, które 20 czerwca znajdą finał w Międzynarodowym Trybunale FIA. Whiting podobno wiedział i akceptował, że Srebrne Strzały zamierzają wykorzystać do nich swój tegoroczny bolid, chociaż to oczywiste złamanie przepisów. Miał przekazać zgodę na jazdy szefowi niemieckiej stajni Rossowi Brawnowi. Odejścia Whitinga, który w F1 pełni rolę dyrektora wyścigów i sprawuje pieczę nad kwestiami technicznymi oraz bezpieczeństwa, ponoć chce prezydent FIA - Jean Todt. Jednak anonimowy głos z padoku ostrzega: „Usunięcie Charliego to najgłupsza rzecz, jaką może zrobić Todt. Charlie ma najtrudniejszą robotę na świecie, a radzi sobie naprawdę dobrze". Whiting trafił do F1 ponad 30 lat temu, FIA zatrudniła go w 1988 roku. Następcą Brytyjczyka ma być Giorgio Ascanelli, wśród kibiców kojarzony głównie ze stajnią Toro Rosso, gdzie przez lata 2007-2012 pełnił rolę dyrektora technicznego. W lutym tego roku Włoch został szefem technicznym firmy Brembo produkującej hamulce.
Mówi się, że za testy Mercedesa i Pirelli stracić posadę może również Brawn. Szef Mercedesa niedawno przyznał, iż to on podjął decyzję o wzięciu w nich udziału przez swój team. Auto Motor und Sport tymczasem opublikował dokument, według którego jeżeli Pirelli zechce zorganizować prywatne jazdy z którymś zespołem, musi zaakceptować je nie tylko FIA, ale i pozostałe ekipy. Podpisali się pod tym szefowie wszystkich stajni, łącznie z Brawnem. Jednak Brytyjczyk nie raczył poinformować o przeprowadzonych testach resztę teamów.

„Ten dokument mocno podkopuje wiarygodność Mercedesa".
- stwierdzili dziennikarze AMuS.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
6

Komentarze do:

Charlie Whiting zniknie z F1? Popadł w niełaskę przez testy Mercedesa i Pirelli

Charlie Whiting zniknie z F1? Popadł w niełaskę przez testy Mercedesa i Pirelli
Kibic_F1 2013-06-13 14:14
"...jeżeli Pirelli zechce zorganizować prywatne jazdy z którymś zespołem, musi zaakceptować je nie tylko FIA, ale i pozostałe ekipy". Czy nie oznacza to przypadkiem, że to Pirelli powinno uzyskać zgodę FIA i pozostałych ekip? Niedorzecznością jest wymaganie od zespołu, by to on występował o zgodę, lub chociaż w tym uczestniczył. Jeżeli jednak taką zgodę otrzymał zespół, to nie ma powodu, by Pirelli występowało o nią ponownie. W imieniu FIA - jak zresztą każdej innej organizacji - decyzję wydają konkretne osoby. Jeżeli Whiting wydał taką zgodę, to o co można mieć pretensje do Pirelli czy Mercedesa? Skoro były to testy Pirelli, to za ich prawidłowe przeprowadzenie odpowiada Pirelli a nie Mercedes. Jeżeli podkopana została wiarygodność Mercedesa, to jak wygląda wiarygodność Ferrari, które też nikogo nie poinformowało o udziale w takim teście. Może jest tak, że zakaz testowania aktualnymi bolidami dotyczy wyłącznie testów organizowanych przez zespoły dla własnych potrzeb? Może Mercedes nie złamał żadnego przepisu? Jeżeli powodem zakazu testowania aktualnymi bolidami jest uniemożliwienie uzyskania danych dotyczących takiego bolidu, to w jaki sposób Pirelli ma stworzyć opony odpowiadające temu bolidowi, testując opony zupełnie innym bolidem?
Charlie Whiting zniknie z F1? Popadł w niełaskę przez testy Mercedesa i Pirelli
panafinea 2013-06-13 14:56
Pełna zgoda Kibic_F1. Z formalnego punktu widzenia to BYŁY TESTY Pirelli, a nie testy Mercedesa. To Pirelli winno uzyskać na nie zgodę pozostałych ekip, anie Mercedes. Whiting dał Mercowi pisemną zgodę na test Pirelli z użyciem W04. Czy to jest złamanie przepisów ? Mercedes wyjdzie z tego czysty jak łza, a JAKAKOLWIEK ewentualna kara oznacza ich odejście z F1, a tym samym brak silników dla Williamsa i McLarena. To, że Mercedes mógł wynieść z tych jazd jakieś korzyści to temat na zupełnie inną bajkę w obliczu w/w faktów. Najbardziej prawdopodobny scenariusz to taki, że nikomu nic się nie stanie w obliczu niespójnych przepisów. W najgorszym razie z F1 pożegnają się Charlie i Pirelli.
Charlie Whiting zniknie z F1? Popadł w niełaskę przez testy Mercedesa i Pirelli
somnus 2013-06-13 15:02
Brać udział w testach można tylko co najmniej 2 letnim bolidem, jak zrobiło to ferrari. I nie ważne czy to testy Pirelli czy Mercedesa. A co do twojego "Pirelli ma stworzyć opony odpowiadające temu bolidowi, testując opony zupełnie innym bolidem?" Pirelli ma tworzyć opony i nie dopasowywać je pod konkretny bolid bo był by to idiotyzm. Po to zespoły dostają bodajże we wrześniu specyfikacje opon, żeby to one się do niej dostosowały.
Charlie Whiting zniknie z F1? Popadł w niełaskę przez testy Mercedesa i Pirelli
Kibic_F1 2013-06-13 19:32
somnus (2013-06-13 16:02) Jeżeli znasz przepis, który zabrania Pirelli testować bolidem z 2014 r., to bądź tak uprzejmy i przytocz go. Czy chcesz powiedzieć, że Pirelli powierzono zadanie przygotowania opon do jakiegoś abstrakcyjnego bolidu, które mimo to będą odpowiednie dla bolidu w specyfikacji na 2014 r. i będą wytrzymywać nie więcej niż kilkanaście okrążeń toru, a gdyby coś poszło nie tak, to mają to zweryfikować, używając bolidu co najmniej dwuletniego? Przypuszczam, że w bolidzie testowym (2011 r.) opony zachowywały się właśnie tak, jak żądano od Pirelli. Problem pojawił się dopiero wówczas, gdy założono je do bolidów z 2014 r. Jeżeli Pirelli ma rozwiązać problem ich "delaminacji", to bez użycia bolidu tegorocznego mogą się z tym borykać do końca sezonu. Z równym skutkiem można kazać komuś skomentować artykuł, którego treści nie wolno mu poznać. Może Cię źle zrozumiałem, ale z Twojej wypowiedzi wynika, że zespoły, które nie potrafiły dopasować bolidu do opon, i z tego powodu jazda nim jest niebezpieczna, powinny się wycofać.
Charlie Whiting zniknie z F1? Popadł w niełaskę przez testy Mercedesa i Pirelli
somnus 2013-06-13 19:44
Nie chodzi mi o to że Pirelli ma zakaz testów aktualnym bolidem, tylko Mercedes, i na niczyją prośbę przepisów łamać nie może. A co do poprawiania opon, niektóre teamy sobie poradziły z przygotowaniem, a inne nie i niby teraz pirelli ma coś zmieniać bo kilku zespołom nie pasuje. To oni powinni zmienić coś w swoich bolidach żeby było lepiej, a nie Pirelli ma coś zmieniać. Delaminacje można zlikwidować przez zmianę pasa na kewlarowy i do tego testów nie trzeba, szczególnie że i tak teraz testują je w piątki. Nie wiem skąd wywnioskowałeś że myślę że zespoły nieradzące sobie z oponami mają się wycofać, po prostu powinni się poprawić, a nie wymuszać na Pirelli "poprawę".
Charlie Whiting zniknie z F1? Popadł w niełaskę przez testy Mercedesa i Pirelli
korba 2013-06-13 23:00
Decydeńci z mercedesa doskonale zdawali sobie sprawę,że łamią regulamin pod którym się podpisali i że w razie wpadki będzie kara a mimo to złamali przepisy.Przekalkulowali,że to im się opłaca.