Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Analiza testów w Jerez: Pierwszy szkic nowego układu stawki
Analiza testów w Jerez: Pierwszy szkic nowego układu stawki

Analiza testów w Jerez: Pierwszy szkic nowego układu stawki

2012-02-11 - G. Filiks     Tagi: Ferrari, Red Bull, Williams, Toro Rosso, Force India F1, Testy F1, Lotus, McLaren, Sauber, Caterham
Stara maksyma Formuły Jeden mówi, by do rezultatów uzyskiwanych na przedsezonowych testach nie przywiązywać większej wagi. Jednak zakończona wczoraj pierwsza tura zimowych jazd w Jerez była na tyle ciekawa i czytelna, że postanowiliśmy wyciągnąć z niej trochę wniosków, przepowiadając tegoroczną formę poszczególnych zespołów.
Analiza testów w Jerez: Pierwszy szkic nowego układu stawkiAnaliza testów w Jerez: Pierwszy szkic nowego układu stawki
Zacznijmy od Red Bull Racing. Mistrzowie świata nie kręcili absolutnie najlepszych czasów, ale poza pierwszym dniem zawsze byli w pierwszej trójce tabeli wyników. Bardzo pochlebne wypowiedzi Sebastiana Vettela i Marka Webbera o nowej maszynie, połączone z bijącą od całej załogi Czerwonych Byków pewnością siebie każą przypuszczać, że dyrektor techniczny stajni Adrian Newey zbudował kolejny znakomity wóz. Team z Milton Keynes na pewno nie odkrył jeszcze wielu swoich kart i na razie to on zdaje się być faworytem sezonu 2012.
Analiza testów w Jerez: Pierwszy szkic nowego układu stawkiAnaliza testów w Jerez: Pierwszy szkic nowego układu stawki
W Jerez ciekawie spisywał się również McLaren. Co prawda podczas dwóch pierwszych dni jazd, gdy za sterami modelu MP4-27 siedział Jenson Button, w tabeli wyników zespół z Woking wypadał dosyć blado, ale Lewis Hamilton zaprezentował nieco więcej możliwości nowej wyścigówki, potwierdzając przynależność do czołówki. Młodszy z duetu Brytyjczyków był dwukrotnie czwarty, a testy kończył wyraźnie zadowolony. Obaj kierowcy ekipy chwalili tegoroczny bolid stwierdzając, że jest on dobrą bazą do dalszego rozwoju. Biorąc pod uwagę fakt, że McLaren potrafi ulepszać bolid jak mało który team, w Australii Hamilton i Button powinni być najgroźniejszymi rywalami Red Bull Racing.
Przejdźmy do Ferrari. Na torze Jerez rewolucyjny model F2012 sprawiał włoskiej stajni mnóstwo problemów i pierwsze testy były dla Scuderii gorzką pigułką. Rezultaty uzyskiwane przez zespół pozostawiały wiele do życzenia - poza czasem 1:18.877 wykręconym przez Fernando Alonso ostatniego dnia jazd. Jednak Hiszpan pokonując owo szybkie kółko nie miał ponoć za dużo paliwa na pokładzie, zatem osiągnięcie to należy traktować ze sporym dystansem. Zrozumienie nowego czerwonego bolidu będzie prawdopodobnie wymagało olbrzymiego nakładu pracy, podobnie jak uczynienie go niezawodnym. Gdyby GP Australii odbyło się nie za miesiąc, a teraz, Scuderia zapewne odgrywałaby w nim drugoplanową rolę. odpierając ataki tych, którzy zeszłoroczne mistrzostwa zakończyli bezpośrednio za nią. Jednak w modelu F2012 może drzemać interesujący potencjał i kto wie, jak silne będzie Ferrari, gdy zdoła ujarzmić swój nowy samochód.
Analiza testów w Jerez: Pierwszy szkic nowego układu stawkiAnaliza testów w Jerez: Pierwszy szkic nowego układu stawki
Największą pozytywną niespodzianką pierwszych testów jest dyspozycja Lotusa. Romain Grosjean wykręcił czarno-złotą wyścigówką najlepszy czas spośród zawodników jeżdżących nowymi bolidami i nawet jeśli zrobił to z niewielką ilością paliwa, to jak przyznał Mark Webber wynik 1:18.419 zasługuje na uwagę - zwłaszcza, że Francuz szybkie okrążenie pokonał na średniej mieszance opon. Zbudowany bardziej ostrożnie od swojego poprzednika model E20 zdaje się być udaną konstrukcją zarówno pod względem osiągów, jak i niezawodności. Jeśli auto potwierdzi swój potencjał na kolejnych testach, Lotusa czeka ciekawy sezon, w którym realizacja postawionego celu, jakim jest bycie czwartą siłą F1, będzie na wyciągnięcie ręki. Podczas pierwszych wyścigów czarno-złoty wóz może napsuć krwi nawet Ferrari.
Analiza testów w Jerez: Pierwszy szkic nowego układu stawkiAnaliza testów w Jerez: Pierwszy szkic nowego układu stawki
Wśród ekip środka stawki najbardziej interesująco zaprezentowało się Toro Rosso. Siostrzany team Red Bulla nie wypadał z pierwszej piątki tabeli wyników, pokonując przy tym spore ilości kilometrów. Model STR7 jest ponoć przyjemny w prowadzeniu, a to bardzo ważne dla stajni, która stworzyła swój tegoroczny skład z niedoświadczonych kierowców. Jeśli tylko Daniel Ricciardo i Jean-Eric Vergne spełnią pokładane w nich nadzieje, Toro Rosso może być czarnym koniem rywalizacji zespołów zbierających pojedyncze punkty.
Analiza testów w Jerez: Pierwszy szkic nowego układu stawkiAnaliza testów w Jerez: Pierwszy szkic nowego układu stawki
Sporą zagadką pozostaje forma Force India. Pierwszego dnia testów Paul di Resta ustanowił co prawda drugi czas, ale potem nie było już tak dobrze. We środę Szkot zajął szóste miejsce, zaś czwartek ekipa przesiedziała w garażu po tym, jak rezerwowy Jules Bianchi rozbił bolid pokonując przedtem zaledwie dwa okrążenia. Ostatniego dnia jazd Nico Hulkenberg wykręcił siódmy wynik nie wyjaśniając, czy VJM05 ma szansę zgodnie z zapowiedziami stanowić zagrożenie dla ekip regularnie kończących wyścigi w pierwszej dziesiątce. Pierwsze wrażenia Force India są raczej pozytywne, aczkolwiek na ocenę nowego bolidu stajni trzeba jeszcze poczekać.
Analiza testów w Jerez: Pierwszy szkic nowego układu stawkiAnaliza testów w Jerez: Pierwszy szkic nowego układu stawki
Ogołocony z dyrektora technicznego Sauber na torze Jerez właściwie potwierdził swoje miejsce w szeregu, jakie zajmował podczas zeszłorocznej kampanii. Model C31 zdaje się być prezentować podobny poziom konkurencyjności oraz niezawodności, co jego poprzednik, dlatego ekipę najprawdopodobniej czeka kolejny sezon spędzony w samym centrum środka stawki - chyba, że jakieś poprawki zamontowane do bolidu znacznie go przyśpieszą.
Analiza testów w Jerez: Pierwszy szkic nowego układu stawkiAnaliza testów w Jerez: Pierwszy szkic nowego układu stawki
Nieco rozczarowująco przez ostatnie cztery dni wypadł Williams. Nowy bolid zespołu mający być dużym krokiem naprzód nie wyglądał na zbyt konkurencyjnyego, a czasy z końca tabeli uzyskiwane przez Pastora Maldonado i Bruno Sennę tylko to potwierdzają. Kierowcy ekipy raczej niechętnie wypowiadali się o osiągach modelu FW34, ale Senna stwierdził, że wyścigówka powinna być bardziej agresywna. Na plus nowemu granatowemu samochodowi można zaliczyć wysoką niezawodność. Williams przejechał w Jerez 371 okrążeń, będącym pod tym względem drugim najlepszym teamem.
Analiza testów w Jerez: Pierwszy szkic nowego układu stawkiAnaliza testów w Jerez: Pierwszy szkic nowego układu stawki
Na koniec pozostał nam Caterham. W Jerez stajnia z Norfolk nie dała szans, by jakkolwiek ocenić jej nową maszynę, konsekwetnie jeżdżąc z dużymi ładunkami paliwa. Kierowcy stajni najczęściej notowali znaczne straty do czołówki, aczkolwiek model CT01 ma zapewne spore pokłady nieujawnionych osiągów. Czy wystarczą one do podgryzania środka stawki? Tego dowiemy się najprawdopdoobniej dopiero w Melbourne. Na razie Caterham błysnął dobrą bezawaryjnością. Mimo że w tegorocznej zielonej wyścigówce zamontowano wiele nieznanych dotąd zespołowi urządzeń, w tym KERS, na pierwszych testach CT01 pokonał więcej kilometrów od zdecydowanej większości rywali.
Analiza testów w Jerez: Pierwszy szkic nowego układu stawkiAnaliza testów w Jerez: Pierwszy szkic nowego układu stawki
W analizie nie uwzględniliśmy oczywiście ekip Mercedesa oraz HRT, które na torze Jerez jeździły jeszcze zesżłorocznymi wyścigówkami. Z kolei Marussia do Hiszpanii nie zawitała w ogóle, ponieważ testy zamierza rozpocząć dopiero 21 lutego. Jeśli ktoś jest ciekaw statystyk podsumowujących jazdy w Jerez, zapraszamy do zapoznania się z trzema tabelkami poniżej.
Najlepsze czasy kierowców

KierowcaZespółCzasStrataDzień
1.Nico Rosberg*
Mercedes1:17.613-trzeci
2.Romain Grosjean
Lotus
1:18.4190.806
trzeci
3.
Michael Schumacher*
Mercedes
1:18.5610.948
drugi
4.Fernando Alonso
Ferrari
1:18.8771.264
czwarty
5.Mark Webber
Red Bull
1:19.1841.571
drugi
6.Sebastian Vettel
Red Bull
1:19.2971.684
trzeci
7.Lewis Hamilton
McLaren 1:19.4641.851
trzeci
8. Daniel Ricciardo
Toro Rosso
1:19.5871.974
drugi
9.Jean-Eric Vergne
Toro Rosso
1:19.5971.984
czwarty
10.Kimi Raikkonen
Lotus 1:19.6702.057
pierwszy
11.Sergio PerezSauber1:19.7702.157
trzeci
12.Paul di RestaForce India1:19.7722.159
pierwszy
13.Kamui Kobayashi
Sauber
1:19.8342.221
czwarty
14.Nico Hulkenberg
Force India
1:19.9772.364
czwarty
15.Bruno SennaWilliams
1:20.1322.519
czwarty
16.Jules Bianchi
Force India 1:20.2212.608
drugi
17.Felipe Massa
Ferrari
1:20.4542.841
drugi
18.Jenson Button
McLaren
1:20.6883.075drugi
19.Pastor Maldonado
Williams
1:21.1973.584
drugi
20.Heikki Kovalainen
Caterham
1:21.5183.905
drugi
21.Pedro de la Rosa*
HRT
1:22.1284.515
drugi
22.Jarno Trulli Caterham
1:22.1984.585
czwarty
23.Giedo van der Garde
Caterham
1:23.3245.711
trzeci
Najlepsze czasy zespołów

Zespół
Kierowca
CzasStrataDzień
1.Mercedes*
Nico Rosberg
1:17.613-trzeci
2.Lotus
Romain Grosjean 1:18.4190.806
trzeci
3.Ferrari
Fernando Alonso
1:18.8771.264
czwarty
4.Red Bull
Mark Webber
1:19.1841.571
drugi
5.McLaren
Lewis Hamilton
1:19.4641.851trzeci
6.
Toro Rosso
Daniel Ricciardo
1:19.587
1.974
drugi
7.Sauber
Sergio Perez
1:19.7702.157
trzeci
8. Force India
Paul di Resta
1:19.7722.159
pierwszy
9.Williams
Bruno Senna
1:20.1322.519
czwarty
10.Caterham
Heikki Kovalainen
1:21.5183.905
drugi
11.HRT*
Pedro de la Rosa
1:22.1284.515
drugi
Dystans pokonany przez zespoły

Zespół
Bolid
Okrążenia
Kilometry
1.Lotus
E20
404
1 788.91
2.Williams
FW34
371
1 642.79
3.Caterham
CT01
358
1 585.22
4.Mercedes* (jeździł 3 dni)
W02
348
1 540.94
5.Toro Rosso
STR7
316
1 399.25
6.McLaren
MP4-27
313
1 385.96
7.Force India
VJM05
306
1 354.97
8. Sauber
C31
297
1 315.12
9.Red Bull
RB8
295
1 306.26
10.Ferrari
F2012
270
1 195.56
11.HRT* (jeździł 2 dni)
F111
108
478.22
* bolid z sezonu 2011



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Analiza testów w Jerez: Pierwszy szkic nowego układu stawki

Analiza testów w Jerez: Pierwszy szkic nowego układu stawki
Fan F1 2012-02-13 20:25
Te wyniki to jak nowo budowany dom W STANIE SUROWYM i nie mówią wiele. Teraz będzie tzw. wygładzanie czyli dopracowywanie bolidów. A SEZON JUŻ ZA MIESIĄC - NARESZCIE ! POZDRAWIAM WSZYSTKICH FANÓW F1 - DO AUSTRALII