Formuła 1 » Aktualności F1 » Allison o postępach Lotus Renault GP przed wyścigiem na Monzy

Allison o postępach Lotus Renault GP przed wyścigiem na Monzy
2011-09-06 - G. Filiks Tagi: Monza, James Allison, Lotus Renault
Po dobrze rokujących na przyszłość zawodach w Belgii stajnia Lotus Renault GP przymierza się do kolejnej rundy mistrzostw świata. Tym razem czarno-złote bolidy będą rywalizować na torze Monza. Wyścig we Włoszech ma być kolejnym krokiem ekipy na drodze do odbudowy formy, choć jak ujawnił dyrektor techniczny LRGP - James Allison, lada moment trzeba ruszyć pełną parą z konstruowaniem modelu R32, dlatego po GP Singapuru tegoroczny R31 już zbytnio się nie zmieni. Brytyjczyk w wywiadzie poniżej poruszył także kilka innych kwestii, jak np. występ Bruno Senny na obiekcie Spa, czy to, jakie nowe części team przywiezie do Włoch.
Jak oceniasz występ zespołu w Spa?
James Allison: „Moim zdaniem pomimo piekielnie trudnych warunków jazdy zespół świetnie spisał się w sobotę. Inżynierowie wyścigowi zrobili wszystko, byśmy mogli uzyskać jak najlepsze wyniki. Kiedy na torze panowały możliwie przyzwoite warunki, zawsze dokładali wszelkich starań, by dać nam przewagę. Dobrze spisali się także nasi kierowcy, którzy wykorzystali pracę załogi wyścigowej, by zająć dobre miejsca. Mniej zadowalający był sam wyścig - chodzi mi głównie o liczbę zdobytych przez nas punktów. Z drugiej strony, tak konkurencyjni jak w zeszły weekend nie byliśmy od dłuższego czasu". Jak oceniasz występ Bruno?
„I bez komentarzy członków zespołu wiemy, że był to dla niego bardzo udany weekend. Obowiązujące przepisy ustawiły bardzo wysoko poprzeczkę dla kierowców, którzy dołączają do zespołu w połowie sezonu. Uzyskanie szczytowej formy dzięki ćwiczeniom na torze testowym, gdzie nie ma konkurencji, jest praktycznie niemożliwe. Poza tym Bruno zadebiutował w barwach naszego zespołu na torze Spa, który bezlitośnie obnaża słabości zawodników. Udało mu się zakwalifikować na świetnej pozycji pomimo wyjątkowo trudnych warunków, jakie panowały na torze. Zajęcie siódmej lokaty pomimo wszystkich tych trudności jest wybitnym osiągnięciem. Wiem, że Bruno nie może sobie darować incydentu, do którego doszło na pierwszym zakręcie wyścigu, ale była to moim zdaniem zrozumiała pomyłka. Bruno po raz pierwszy jechał R31 z pełnym bakiem i ścigał się z kierowcami, którzy mają na koncie 11 wyścigów w tym sezonie. Potem utrzymywał bardzo porządne tempo. Nie mogę się doczekać chwili, w której znów zobaczę go za sterami naszego bolidu".
Jaki wpływ na wyniki miały wprowadzone udoskonalenia?
„Przeanalizowaliśmy nasze tempo w Spa i porównaliśmy je z prędkościami uzyskiwanymi podczas czterech poprzednich Grand Prix. Żaden z naszych kierowców nie był wolny i oba bolidy uzyskiwały czas, który przy dobrych warunkach na torze dawał im piątą czy szóstą pozycję. Po dwóch kolejnych imprezach będziemy wiedzieć na pewno, czy wychodzimy na prostą, ale już teraz uważam, że byliśmy konkurencyjni przez cały weekend na mokrych, suchych i przejściowych oponach. Podczas kilku ostatnich Grand Prix kiepsko radziliśmy sobie na mokrej nawierzchni, ale wygląda na to, że udało się nam ostatecznie rozwiązać ten problem. Mam nadzieję, że usprawnienia, jakie przygotowaliśmy z myślą o Spa sprawdzą się także na pozostałych torach".Monza jest wyjątkowym torem - jakie zmiany zostaną wprowadzone do Waszego bolidu?
„Tak, jak pozostałe zespoły, przygotowujemy pakiet pod kątem niskiej siły docisku (małe przednie i tylne skrzydła). Wprowadzimy także zmiany w karoserii, które, mam nadzieję, pozwolą nam w pełni wykorzystać wiedzę, którą zdobyliśmy w Spa".Czy możesz wyjaśnić nam związek między siłą docisku i siłą oporu? Czy mniejszy opór przekłada się na mniejszą siłę docisku?
„Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. Wytworzenie siły nacisku bez wytworzenia siły oporu jest niemożliwe, ale zadaniem specjalistów ds. aerodynamiki jest uzyskanie maksymalnego docisku przy minimalnym oporze. Na każdym torze bolidy wytwarzają porównywalną siłę docisku (za pomocą zmiany kąta ustawienia tylnego skrzydła). Z drugiej strony, przy takiej samej wartości oporu, docisk na przód może być o 30% wyższy niż siła oddziałująca na tył".
Monza to ostatni wyścig, który odbywa się na terenie Europy. Ile usprawnień zamierzacie wprowadzić do samochodu w końcówce sezonu?
„Przygotowaliśmy nowy pakiet na Monzę i kolejne usprawnienia z myślą o Singapurze. Potem zwolnimy tempo, bo zamierzamy skupić się na przyszłym sezonie".
James Allison: „Moim zdaniem pomimo piekielnie trudnych warunków jazdy zespół świetnie spisał się w sobotę. Inżynierowie wyścigowi zrobili wszystko, byśmy mogli uzyskać jak najlepsze wyniki. Kiedy na torze panowały możliwie przyzwoite warunki, zawsze dokładali wszelkich starań, by dać nam przewagę. Dobrze spisali się także nasi kierowcy, którzy wykorzystali pracę załogi wyścigowej, by zająć dobre miejsca. Mniej zadowalający był sam wyścig - chodzi mi głównie o liczbę zdobytych przez nas punktów. Z drugiej strony, tak konkurencyjni jak w zeszły weekend nie byliśmy od dłuższego czasu". Jak oceniasz występ Bruno?
„I bez komentarzy członków zespołu wiemy, że był to dla niego bardzo udany weekend. Obowiązujące przepisy ustawiły bardzo wysoko poprzeczkę dla kierowców, którzy dołączają do zespołu w połowie sezonu. Uzyskanie szczytowej formy dzięki ćwiczeniom na torze testowym, gdzie nie ma konkurencji, jest praktycznie niemożliwe. Poza tym Bruno zadebiutował w barwach naszego zespołu na torze Spa, który bezlitośnie obnaża słabości zawodników. Udało mu się zakwalifikować na świetnej pozycji pomimo wyjątkowo trudnych warunków, jakie panowały na torze. Zajęcie siódmej lokaty pomimo wszystkich tych trudności jest wybitnym osiągnięciem. Wiem, że Bruno nie może sobie darować incydentu, do którego doszło na pierwszym zakręcie wyścigu, ale była to moim zdaniem zrozumiała pomyłka. Bruno po raz pierwszy jechał R31 z pełnym bakiem i ścigał się z kierowcami, którzy mają na koncie 11 wyścigów w tym sezonie. Potem utrzymywał bardzo porządne tempo. Nie mogę się doczekać chwili, w której znów zobaczę go za sterami naszego bolidu".
„Przeanalizowaliśmy nasze tempo w Spa i porównaliśmy je z prędkościami uzyskiwanymi podczas czterech poprzednich Grand Prix. Żaden z naszych kierowców nie był wolny i oba bolidy uzyskiwały czas, który przy dobrych warunkach na torze dawał im piątą czy szóstą pozycję. Po dwóch kolejnych imprezach będziemy wiedzieć na pewno, czy wychodzimy na prostą, ale już teraz uważam, że byliśmy konkurencyjni przez cały weekend na mokrych, suchych i przejściowych oponach. Podczas kilku ostatnich Grand Prix kiepsko radziliśmy sobie na mokrej nawierzchni, ale wygląda na to, że udało się nam ostatecznie rozwiązać ten problem. Mam nadzieję, że usprawnienia, jakie przygotowaliśmy z myślą o Spa sprawdzą się także na pozostałych torach".Monza jest wyjątkowym torem - jakie zmiany zostaną wprowadzone do Waszego bolidu?
„Tak, jak pozostałe zespoły, przygotowujemy pakiet pod kątem niskiej siły docisku (małe przednie i tylne skrzydła). Wprowadzimy także zmiany w karoserii, które, mam nadzieję, pozwolą nam w pełni wykorzystać wiedzę, którą zdobyliśmy w Spa".Czy możesz wyjaśnić nam związek między siłą docisku i siłą oporu? Czy mniejszy opór przekłada się na mniejszą siłę docisku?
„Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. Wytworzenie siły nacisku bez wytworzenia siły oporu jest niemożliwe, ale zadaniem specjalistów ds. aerodynamiki jest uzyskanie maksymalnego docisku przy minimalnym oporze. Na każdym torze bolidy wytwarzają porównywalną siłę docisku (za pomocą zmiany kąta ustawienia tylnego skrzydła). Z drugiej strony, przy takiej samej wartości oporu, docisk na przód może być o 30% wyższy niż siła oddziałująca na tył".
Monza to ostatni wyścig, który odbywa się na terenie Europy. Ile usprawnień zamierzacie wprowadzić do samochodu w końcówce sezonu?
„Przygotowaliśmy nowy pakiet na Monzę i kolejne usprawnienia z myślą o Singapurze. Potem zwolnimy tempo, bo zamierzamy skupić się na przyszłym sezonie".
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Allison o postępach Lotus Renault GP przed wyścigiem na Monzy
Podobne: Allison o postępach Lotus Renault GP przed wyścigiem na Monzy




Podobne galerie: Allison o postępach Lotus Renault GP przed wyścigiem na Monzy



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit Pagani