Formuła 1  »  Kierowcy F1  »  Adrian Sutil
Adrian Sutil

Adrian Sutil

2007-01-16 - W. Nogalski     Tagi: Sutil

Niemiec, kierowca Saubera. Zawodnik doświadczony, ale prezentujący średni poziom. Całą wcześniejszą karierę spędził w zespole Force India. Jeździ z numerem startowym 99.

Droga do Formuły 1


Adrian zanim trafił do Formuły 1, zdominował szwajcarską Formułę Ford, zdobywając 12 Pole Position i 12 zwycięstw w… 12 wyścigach.

Adrian SutilAdrian Sutil
Po sukcesie w Szwajcarii powrócił do ojczyzny, gdzie ścigał się w Formule BMW ADAC oraz w Formule 3 w zespole Colina Kollesa - późniejszego szefa zespołu Midland. Pierwszy sezon w Formule 3 zakończył na piętnastym miejscu, w drugim było znacznie lepiej - został wicemistrzem.

Znajomość ze wspomnianym już Colinem Kollesem zaprocentowała, gdy ten został szefem zespołu Midalnd F1. Adrian Sutil wziął udział w trzech piątkowych sesjach treningowych, a poza Formułą 1 ścigał się również w japońskiej Formule 3, która wygrał bez większych problemów.

Formuła 1
W 2007 roku
Spyker F8-VII był zbyt słaby, aby umożliwić Sutilowi walkę z kimkolwiek, poza kolegą z zespołu. Mimo to Adrian zdobył jeden punkt podczas zalanego deszczem Grand Prix Japonii.

W sezonie 2008 Niemiec zaczynał sezon w tym samym zespole, ale z innym właścicielem. Chociaż kilka wyścigów w wykonaniu Sutila można uznać za udane, to Force India nie zdołało zdobyć, ani jednego punktu. Kierowcy śnić po nocach będzie się zapewne wyścig w Monte Carlo, gdzie szansa na 4. miejsce została zniszczona przez kolizję z Raikkonenem.

Na rok 2009 Sutil pozostał w Force India. Bolid był zdecydowanie mniej awaryjny niż rok wcześniej, ale nadał był za słaby by zdobywać punkty. Dopiero podczas GP Belgii okazało się, że VJM-02 jest świetny na szybkich torach. Niestety Niemiec tego nie wykorzystał i zajął dopiero 11 miejsce, co przy drugim miejscu Fisichelli było raczej porażką. Sutil odbił to sobie na Monzy, gdzie jego bolid okazał się równie mocny, 4 miejsce i 5 punktów do kolekcji zapewniły Niemcowi 17 pozycję w klasyfikacji kierowców.

Sezon 2010 był dla Sutila udany. Niemiec walczył o punkty w większości wyścigów i zakończył sezon na 11. miejscu, wyraźnie pokonując Tonio Liuzziego. Włodarze Force India byli z niego zadowoleni i zdecydowali się przedłużyć z nim kontrakt.

Rok 2011 okazał się najlepszy w jego dotychczasowej karierze i najgorszy w życiu osobistym. Po ospałym początku sezonu, od GP Monako zaczął dosyć regularnie punktować i zdobył łącznie 42 oczka, co pozwoliło mu zająć wysoką 9. pozycję w klasyfikacji generalnej kierowców. Dodatkowo pokonał nowego zespołowego partnera Paula di Restę, który zadebiutował w Formule Jeden po zdobyciu tytułu mistrza serii aut turystycznych DTM. Mimo tych sukcesów Sutil stracił po sezonie kokpit Force India na rzecz rodaka Nico Hulkenberga i opuścił F1. Zdaniem wielu mocno przyczyniły się do tego jego problemy z prawem. Po kwietniowym GP Chin w nocnym klubie w Szanghaju dotkliwie ranił potłuczonym szkłem szyję biznesmena Erika Luxa, współwłaściciela ekipy Lotus Renault GP.

2012 rok spędził poza torem, a za napaść na Luxa sąd w Monachium skazał go na półtora roku więzienia w zawieszeniu oraz przyznał 200 tysięcy euro grzywny.

Na sezon 2013 odzyskał posadę kierowcy Force India. Pokonał w walce o nią ubiegłorocznego rezerwowego ekipy, młodego Julesa Bianchiego.

Powrotny rok okazał się dla niego mocno średni. Rozpoczął mocnym akcentem, dwukrotnie obejmując prowadzenie w GP Australii. Ostatecznie finiszował na Albert Park siódmy, co i tak było jak najbardziej dobrym wynikiem.

Jednak przez następnę cztery wyścigi nie zdobył żadnych punktów, borykając się z problemami technicznymi i uwikłany w wypadki.

Odrodził się w GP Monako, po imponującym występie mijając metę piąty. Niestety do końca sezonu już tego nie powtórzył. Zadanie utrudnił Niemcowi wyraźny spadek konkurencyjności bolidu Force India, spowodowany zmianą opon Pirelli na półmetku mistrzostw.

Ostatecznie zdobył 29 oczek, o 1/3 mniej niż teamowy kolega Paul di Resta. W klasyfikacji generalnej uplasował się bezpośrednio za nim, na 13. miejscu.

Na sezon 2014 przeszedł do Saubera.
Bio - Adrian Sutil
Data i miejsce urodzenia11.01.1983, Gräfelfing, Niemcy
Wzrost183 cm
Waga75 kg
Numer startowy
99
Statystyki - Adrian Sutil
Zwycięstwa0
Punkty124
Wyścigi109
Pierwsze pola startowe
0
Podia0
Debiut
GP Australii 2007
Najlepszy wynik4. miejsce
Wyniki sezonu 2011 - Adrian Sutil
Australia
9
Malezja11
Chiny
15
Turcja13
Hiszpania
13
Monako
7
Kanada
nie ukończył
Europa
9
Wielka Brytania
11
Niemcy
6
Węgry
14
Belgia
7
Włochynie ukończył
Singapur
8
Japonia
11
Korea Południowa
11
Indie
9
Abu Zabi
8
Brazylia
6
Suma punktów w 201142 punktów, 9. miejsce
Wyniki sezonu 2013 - Adrian Sutil
Australia7
Malezjaawaria
Chinykolizja
Bahrajn
13
Hiszpania13
Monako5
Kanada10
Wielka Brytania7
Niemcy13
Węgryawaria
Belgia9
Włochy16
Singapur10
Korea
20
Japonia
14
Indie
9
Abu Zabi10
USA
kolizja
Brazylia
13
Suma punktów w 2013
29, 13. miejsce
Kalendarium - Adrian Sutil
2000Karting ICA, Niemcy, 3. miejsce
2001Karting, Europa
2002Formuła Ford, Szwajcaria, 1. miejsce
2003Formuła ADAC BMW, Niemcy, 6. miejsce
2004Formuła 3 Euroseries, 15. miejsce
2005Formuła 3 Euroseries, 2. miejsce
2006Formuła 3, Japonia, 1. miejsce
Formuła 1, Midland, kierowca testowy
2007Formuła 1, Spyker, 1 punkt, 19. miejsce
2008Formuła 1, Force India, 0 punktów, 20. miejsce
2009Formuła 1, Force India, 5 punktów, 17. miejsce 
2010Formuła 1, Force India, 47 punktów, 11. miejsce
2011
Formuła 1, Force India, 42 punkty, 9. miejsce
2012
-
2013
Formuła 1, Force India, 29 punktów, 13. miejsce
2014Formuła 1, Sauber




źródło:

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Adrian Sutil

Adrian Sutil
Steve5318 2013-07-18 00:12
od lat mu kibicuje