Formuła 1 » Kierowcy F1 » Adrian Sutil

Niemiec, kierowca Saubera. Zawodnik doświadczony, ale prezentujący średni poziom. Całą wcześniejszą karierę spędził w zespole Force India. Jeździ z numerem startowym 99.
Droga do Formuły 1
Adrian zanim trafił do Formuły 1, zdominował szwajcarską Formułę Ford, zdobywając 12 Pole Position i 12 zwycięstw w… 12 wyścigach.
Znajomość ze wspomnianym już Colinem Kollesem zaprocentowała, gdy ten został szefem zespołu Midalnd F1. Adrian Sutil wziął udział w trzech piątkowych sesjach treningowych, a poza Formułą 1 ścigał się również w japońskiej Formule 3, która wygrał bez większych problemów.
Formuła 1
W sezonie 2008 Niemiec zaczynał sezon w tym samym zespole, ale z innym właścicielem. Chociaż kilka wyścigów w wykonaniu Sutila można uznać za udane, to Force India nie zdołało zdobyć, ani jednego punktu. Kierowcy śnić po nocach będzie się zapewne wyścig w Monte Carlo, gdzie szansa na 4. miejsce została zniszczona przez kolizję z Raikkonenem.
Na rok 2009 Sutil pozostał w Force India. Bolid był zdecydowanie mniej awaryjny niż rok wcześniej, ale nadał był za słaby by zdobywać punkty. Dopiero podczas GP Belgii okazało się, że VJM-02 jest świetny na szybkich torach. Niestety Niemiec tego nie wykorzystał i zajął dopiero 11 miejsce, co przy drugim miejscu Fisichelli było raczej porażką. Sutil odbił to sobie na Monzy, gdzie jego bolid okazał się równie mocny, 4 miejsce i 5 punktów do kolekcji zapewniły Niemcowi 17 pozycję w klasyfikacji kierowców.
Sezon 2010 był dla Sutila udany. Niemiec walczył o punkty w większości wyścigów i zakończył sezon na 11. miejscu, wyraźnie pokonując Tonio Liuzziego. Włodarze Force India byli z niego zadowoleni i zdecydowali się przedłużyć z nim kontrakt.
Rok 2011 okazał się najlepszy w jego dotychczasowej karierze i najgorszy w życiu osobistym. Po ospałym początku sezonu, od GP Monako zaczął dosyć regularnie punktować i zdobył łącznie 42 oczka, co pozwoliło mu zająć wysoką 9. pozycję w klasyfikacji generalnej kierowców. Dodatkowo pokonał nowego zespołowego partnera Paula di Restę, który zadebiutował w Formule Jeden po zdobyciu tytułu mistrza serii aut turystycznych DTM. Mimo tych sukcesów Sutil stracił po sezonie kokpit Force India na rzecz rodaka Nico Hulkenberga i opuścił F1. Zdaniem wielu mocno przyczyniły się do tego jego problemy z prawem. Po kwietniowym GP Chin w nocnym klubie w Szanghaju dotkliwie ranił potłuczonym szkłem szyję biznesmena Erika Luxa, współwłaściciela ekipy Lotus Renault GP.
2012 rok spędził poza torem, a za napaść na Luxa sąd w Monachium skazał go na półtora roku więzienia w zawieszeniu oraz przyznał 200 tysięcy euro grzywny.
Na sezon 2013 odzyskał posadę kierowcy Force India. Pokonał w walce o nią ubiegłorocznego rezerwowego ekipy, młodego Julesa Bianchiego.
Powrotny rok okazał się dla niego mocno średni. Rozpoczął mocnym akcentem, dwukrotnie obejmując prowadzenie w GP Australii. Ostatecznie finiszował na Albert Park siódmy, co i tak było jak najbardziej dobrym wynikiem.
Jednak przez następnę cztery wyścigi nie zdobył żadnych punktów, borykając się z problemami technicznymi i uwikłany w wypadki.
Odrodził się w GP Monako, po imponującym występie mijając metę piąty. Niestety do końca sezonu już tego nie powtórzył. Zadanie utrudnił Niemcowi wyraźny spadek konkurencyjności bolidu Force India, spowodowany zmianą opon Pirelli na półmetku mistrzostw.
Ostatecznie zdobył 29 oczek, o 1/3 mniej niż teamowy kolega Paul di Resta. W klasyfikacji generalnej uplasował się bezpośrednio za nim, na 13. miejscu.
Na sezon 2014 przeszedł do Saubera.
Bio - Adrian Sutil | |
---|---|
Data i miejsce urodzenia | 11.01.1983, Gräfelfing, Niemcy |
Wzrost | 183 cm |
Waga | 75 kg |
Numer startowy | 99 |
Statystyki - Adrian Sutil | |
Zwycięstwa | 0 |
Punkty | 124 |
Wyścigi | 109 |
Pierwsze pola startowe | 0 |
Podia | 0 |
Debiut | GP Australii 2007 |
Najlepszy wynik | 4. miejsce |
Wyniki sezonu 2011 - Adrian Sutil | |
Australia | 9 |
Malezja | 11 |
Chiny | 15 |
Turcja | 13 |
Hiszpania | 13 |
Monako | 7 |
Kanada | nie ukończył |
Europa | 9 |
Wielka Brytania | 11 |
Niemcy | 6 |
Węgry | 14 |
Belgia | 7 |
Włochy | nie ukończył |
Singapur | 8 |
Japonia | 11 |
Korea Południowa | 11 |
Indie | 9 |
Abu Zabi | 8 |
Brazylia | 6 |
Suma punktów w 2011 | 42 punktów, 9. miejsce |
Wyniki sezonu 2013 - Adrian Sutil | |
Australia | 7 |
Malezja | awaria |
Chiny | kolizja |
Bahrajn | 13 |
Hiszpania | 13 |
Monako | 5 |
Kanada | 10 |
Wielka Brytania | 7 |
Niemcy | 13 |
Węgry | awaria |
Belgia | 9 |
Włochy | 16 |
Singapur | 10 |
Korea | 20 |
Japonia | 14 |
Indie | 9 |
Abu Zabi | 10 |
USA | kolizja |
Brazylia | 13 |
Suma punktów w 2013 | 29, 13. miejsce |
Kalendarium - Adrian Sutil | |
2000 | Karting ICA, Niemcy, 3. miejsce |
2001 | Karting, Europa |
2002 | Formuła Ford, Szwajcaria, 1. miejsce |
2003 | Formuła ADAC BMW, Niemcy, 6. miejsce |
2004 | Formuła 3 Euroseries, 15. miejsce |
2005 | Formuła 3 Euroseries, 2. miejsce |
2006 | Formuła 3, Japonia, 1. miejsce Formuła 1, Midland, kierowca testowy |
2007 | Formuła 1, Spyker, 1 punkt, 19. miejsce |
2008 | Formuła 1, Force India, 0 punktów, 20. miejsce |
2009 | Formuła 1, Force India, 5 punktów, 17. miejsce |
2010 | Formuła 1, Force India, 47 punktów, 11. miejsce |
2011 | Formuła 1, Force India, 42 punkty, 9. miejsce |
2012 | - |
2013 | Formuła 1, Force India, 29 punktów, 13. miejsce |
2014 | Formuła 1, Sauber |
źródło: 

Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Adrian Sutil
Podobne: Adrian Sutil




Podobne galerie: Adrian Sutil


Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Galerie zdjęć


Newsletter