Formuła 1 » Aktualności F1 » Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?

Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
2018-11-02 - G. Filiks Tagi: Aerodynamika, Formuła 1, FIA, Bolid F1
Przyszłoroczne bolidy Formuły 1 powinny tracić o około 1/3 mniej docisku niż tegoroczne podczas jazdy blisko za rywalem, szacuje Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA).
Pół roku temu zatwierdzono spore zmiany na sezon 2019 w przepisach technicznych F1, głównie dotyczące aerodynamiki samochodów. Nowe auta będą mieć m. in. większe oraz prostsze zarówno skrzydło przednie, jak i tylne. Wszystko po to, aby ułatwić kierowcom doganianie się, a tym samym wyprzedzanie. Czym bardziej zawodnik zbliża się do rywala, tym gorzej aerodynamika jego bolidu pracuje na zakrętach, przez zakłócone powietrze, które pozostawia za sobą pojazd podążający z przodu. F1 próbuje ograniczyć to zjawisko.
Jak twierdzi dyrektor FIA od jednomiejscowych bolidów Nikolas Tombazis, w przyszłym roku problem z turbulencjami stanie się już istotnie mniejszy. Będzie to odczuwalne najbardziej w łukach pokonywanych średnimi prędkościami. „Uznajemy, że kluczowym miejscem będzie odległość 15-20 metrów za rywalem. Spodziewamy się jej między bolidami wchodzącymi w średni zakręt w półsekundowym odstępie. W przypadku obecnych samochodów przy tego typu scenariuszu auto goniące traci mniej więcej 30 procent swojego docisku. Mamy nadzieję, że w następnym sezonie będzie to 10 procent mniej". - wyjaśnił Grek.
Przyszłoroczne zmiany w F1 dodatkowo zwiększą efektywność systemu DRS.
Jednak Renault niedawno wieszczyło, że nadchodząca rewolucja techniczna tak naprawdę nic nie da.
„Szczerze mówiąc, bazując na naszych doświadczeniach w symulatorze i tunelu aerodynamicznym nie wierzymy, że będzie łatwiej wyprzedzać". - cytował niemiecki magazyn Auto Motor und Sport szefa francuskiego koncernu w mistrzostwach, Cyrila Abiteboula.Tombazis natomiast zastrzegł, że o ile zdaniem FIA wyprzedzanie powinno stać się prostsze, o tyle „nikt nie spodziewa się, iż samochody F1 będą walczyły ze sobą jak auta turystyczne".
Gdyby regulaminu technicznego nie dotykano, problem z turbulencjami doskwierałby coraz bardziej, ponieważ zespoły bezustannie rozwijają swoje bolidy i potęgują działanie ich aerodynamiki.
Pół roku temu zatwierdzono spore zmiany na sezon 2019 w przepisach technicznych F1, głównie dotyczące aerodynamiki samochodów. Nowe auta będą mieć m. in. większe oraz prostsze zarówno skrzydło przednie, jak i tylne. Wszystko po to, aby ułatwić kierowcom doganianie się, a tym samym wyprzedzanie. Czym bardziej zawodnik zbliża się do rywala, tym gorzej aerodynamika jego bolidu pracuje na zakrętach, przez zakłócone powietrze, które pozostawia za sobą pojazd podążający z przodu. F1 próbuje ograniczyć to zjawisko.
Jak twierdzi dyrektor FIA od jednomiejscowych bolidów Nikolas Tombazis, w przyszłym roku problem z turbulencjami stanie się już istotnie mniejszy. Będzie to odczuwalne najbardziej w łukach pokonywanych średnimi prędkościami. „Uznajemy, że kluczowym miejscem będzie odległość 15-20 metrów za rywalem. Spodziewamy się jej między bolidami wchodzącymi w średni zakręt w półsekundowym odstępie. W przypadku obecnych samochodów przy tego typu scenariuszu auto goniące traci mniej więcej 30 procent swojego docisku. Mamy nadzieję, że w następnym sezonie będzie to 10 procent mniej". - wyjaśnił Grek.
Jednak Renault niedawno wieszczyło, że nadchodząca rewolucja techniczna tak naprawdę nic nie da.
„Szczerze mówiąc, bazując na naszych doświadczeniach w symulatorze i tunelu aerodynamicznym nie wierzymy, że będzie łatwiej wyprzedzać". - cytował niemiecki magazyn Auto Motor und Sport szefa francuskiego koncernu w mistrzostwach, Cyrila Abiteboula.Tombazis natomiast zastrzegł, że o ile zdaniem FIA wyprzedzanie powinno stać się prostsze, o tyle „nikt nie spodziewa się, iż samochody F1 będą walczyły ze sobą jak auta turystyczne".
Gdyby regulaminu technicznego nie dotykano, problem z turbulencjami doskwierałby coraz bardziej, ponieważ zespoły bezustannie rozwijają swoje bolidy i potęgują działanie ich aerodynamiki.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
Podobne: Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?




Podobne galerie: Zmiany w aerodynamice bolidów F1 na sezon 2019 ograniczą o 1/3 utratę docisku podczas jazdy za rywalem?
Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit