Tor uliczny w Montrealu. Jest areną wyścigu Formuły 1 o Grand Prix Kanady. Obiekt przejął rozgrywanie GP Kanady w 1978 roku od Mosport Park. Stworzono go pośród futurystycznych budynków, łącząc drogi sztucznie usypanej wyspy Île Notre-Dame na rzece Św. Wawrzyńca, powstałej specjalnie na Światową Wystawę EXPO 1967. Początkowo trasa nosiła nazwę Île Notre-Dame Circuit, ale po tragicznej śmierci w 1982 roku znakomitego kanadyjskiego kierowcy Gillesa Villeneuve'a, który wygrał debiutancką edycję wyścigu Formuły 1 na niej, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w królowej sportów motorowych, pętlę przemianowano na Circuit Gilles Villeneuve.
Nitka toru liczy 4,361 kilometra i zawiera 14 zakrętów. Jednym z wielu dobrych miejsc do wyprzedzania jest ciasna szykana po najdłuższej prostej, kończąca okrążenie. W 1999 roku wypadło z niej trzech mistrzów świata - Michael Schumacher, Damon Hill i Jacques Villeneuve. Rozbili swe bolidy na ścianie, która po tym zdarzeniu została słynną "Ścianą Mistrzów".
Circuit Gilles Villeneuve to tor typu "stop&go". Ma krótkie, wolne zakręty, tworzące parę szykan i rozdzielające długie proste. Taka charakterystyka wystawia na prawdziwą próbę hamulce oraz silnik. Do bycia tutaj konkurencyjnym potrzeba mocnej jednostki napędowej i świetnej trakcji. Jeżeli chodzi o docisk aerodynamiczny, na GP Kanady stosuje się go mniej niż zwykle, aby zmaksymalizować prędkości na prostych, dochodzące do 340 km/h. Jako że jest to obiekt uliczny, we wczesnej fazie weekendu grand prix ma niski poziom przyczepności. Z powodu wysokich temperatur jego nawierzchnia czasami potrafi się rozpadać. Kierowcom figle płatają też niemal co roku przechadzające się po trasie świszcze.
Wiele edycji GP Kanady na Circuit Gilles Villeneuve zapadło kibicom w pamięci. W 1982 roku Riccardo Paletti ruszając z końca stawki mocno uderzył stojący bolid zdobywcy pole position Didiera Pironiego i spłonął żywcem. W sezonie 2007 bardzo groźny wypadek przydarzył się tutaj Robertowi Kubicy. Rok później Polak wygrał GP Kanady, odnosząc pierwszy triumf w F1. Podczas sezonu 1995 swoje jedyne zwycięstwo zanotował na tym torze Jean Alesi. W 2011 roku z powodu opadów deszczu zawody przerywano i trwały przeszło cztery godziny, najdłużej w historii Formuły Jeden.
Najwięcej razy GP Kanady wygrywał Michael Schumacher. Siedmiokrotny mistrz świata odniósł na Circuit Gilles Villeneuve tyle zwycięstw, ile zdobył tytułów. W latach 1987 i 2009 zawody się nie odbyły.
Circuit Gilles Villeneuve to tor typu "stop&go". Ma krótkie, wolne zakręty, tworzące parę szykan i rozdzielające długie proste. Taka charakterystyka wystawia na prawdziwą próbę hamulce oraz silnik. Do bycia tutaj konkurencyjnym potrzeba mocnej jednostki napędowej i świetnej trakcji. Jeżeli chodzi o docisk aerodynamiczny, na GP Kanady stosuje się go mniej niż zwykle, aby zmaksymalizować prędkości na prostych, dochodzące do 340 km/h. Jako że jest to obiekt uliczny, we wczesnej fazie weekendu grand prix ma niski poziom przyczepności. Z powodu wysokich temperatur jego nawierzchnia czasami potrafi się rozpadać. Kierowcom figle płatają też niemal co roku przechadzające się po trasie świszcze.
Najwięcej razy GP Kanady wygrywał Michael Schumacher. Siedmiokrotny mistrz świata odniósł na Circuit Gilles Villeneuve tyle zwycięstw, ile zdobył tytułów. W latach 1987 i 2009 zawody się nie odbyły.
Circuit Gilles Villeneuve - Kanada | ||||
---|---|---|---|---|
Rok budowy | 1977-1978 | |||
Lokalizacja | Wyspa Île Notre-Dame, Montreal | |||
Powierzchnia toru | brak informacji | |||
Długość toru | 4,361 km | |||
Zakręty | 14 | |||
Okrążenia w wyścigu | 70 | |||
Kierunek jazdy | zgodnie z ruchem wskazówek zegara | |||
Pojemność trybun | 100 000 widzów | |||
Różnica wysokości | 5,3 metra | |||
Projektant | Roger Peart | |||
Koszt budowy | brak informacji | |||
Rekord okrążenia | 1:10,240 (Sebastian Vettel, Ferrari, sezon 2019) | |||
Prędkość maksymalna | około 340 km/h | |||
Liczba wyścigów F1 | 39 | |||
Data pierwszego GP | 08-10-1978 | |||
Data ostatniego GP | 10-06-2018 |
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
3
Komentarze do:
Montreal - Kanada
Montreal - Kanada
andrzej2 2007-06-08 12:53
Kubica: w Montrealu mam przewagę
Czy w niedzielę w wyścigu o Grand Prix Kanady Robert Kubica znów zachwyci wszystkich tak jak rok temu, gdy był jeszcze kierowcą testowym? - pyta "Gazeta Wyborcza".
Kubica (BMW Sauber) w Montrealu zdominował piątkowe treningi, w obu sesjach osiągając najlepsze wyniki. Ale nie tylko świetne czasy wzbudziły zachwyt obserwatorów. Polak w znakomitym stylu pokonywał najtrudniejszy odcinek toru położonego na sztucznie usypanej wyspie, czyli sekwencję zakrętów nr 4, 5 i 6. To wstęga asfaltu ograniczona grubymi ścianami z betonu i rzucającymi cień drzewami.
- Montreal to jedyny tor, który dawał mi w poprzednim sezonie przewagę ze względu na mój styl jazdy. Byłem tam całkiem niezły i mam zamiar to powtórzyć - stwierdził jedyny Polak w F1.
http://f1.wp.pl/wiadomosc.html?wid=8915294&kat=48594&rfbawp=1181300091.681
Naprzód Robert pokaż im jak się jeździ ;-)
Podobne: Montreal - Kanada
Liga Typerów - GP Kanady 2018 »
Liga Typerów - GP Kanady 2017 »
Liga Typerów - GP Kanady 2016 »
Liga Typerów - GP Kanady 2015 »
Podobne galerie: Montreal - Kanada
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć