Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Zdarzyło się w F1 - 25 Lutego
Ferrari

Zdarzyło się w F1 - 25 Lutego

2011-02-25 - J. Rutkowski     Tagi: Ferrari, Jean Todt, Cosworth, Kalendarium F1
2008: Ferrari zaoferowało swoje wsparcie dla włoskiej reprezentacji olimpijskiej, chcąc pomóc jej w zdobyciu większej liczby medali na zimowych IO w Vancouver. Wsparcie to było głównie przeznaczone dla bobsleistów i saneczkarzy. Ferrari pomogło skonstruować dla nich sprzęt, na którym później startowali. Włoski zespół zaangażował się także w projektowanie i produkcję łódek i kajaków dla włoskiej reprezentacji na letnich IO.
Sonda: Najważniejsze zdarzenie z 25. Lutego to:
2005: Jean Todt rozpętał burzę w świecie F1 po tym jak powiedział, że Ferrari ze względu na swoje zasługi i historię powinno dostawać większą część dochodów F1. "Może się mylę, ale uważam, że Ferrari jest unikalne. Nie jest tak, że nie doceniam innych zespołów, ale wydaje mi się, że Ferrari zrobiło dla tego sportu więcej, niż ktokolwiek inny. To tak jak podczas produkcji filmu. Wiesz, że potrzeba do niego wielu aktorów, ale żeby sprzedać film na całym świecie potrzebne są gwiazdy. Ferrari jest właśnie taką gwiazdą w F1 i chce, aby płacono jej jak gwieździe. Nie mówię tego, ponieważ jestem arogancki, tak po prostu uważam." Jak się okazało w 2009 roku, kiedy Ferrari chciało stworzyć własną serię wyścigową, włoska ekipa dostała w 2005 roku to czego żądała. Przy podpisywaniu wtedy (w 2005) Concorde Agreement dostali oni 50 milionów funtów ekstra, oraz dodatkowe bonusy każdego roku.

2004: Cosworth powrócił do produkcji swojego legendarnego silnika DFV, który w latach 1968-1982 pozwolił zdobyć kierowcom 12 indywidualnych tytułów mistrzowskich. Nowe jednostki używane były głównie w historycznych wyścigach. Z czasem Cosworth zachęcony rachunkiem ekonomicznym rozwinął produkcję innych części zamiennych do silników starych bolidów, które kiedyś napędzały.

2002: Uniknięto potencjalnej wojny jakościowej i zachwiania równowagi pomiędzy producentami opon, Bridgestone i Michelin. Ta druga firma planowała wprowadzenie niesymetrycznego bieżnika w swoich oponach. W tamtym czasie regulamin mówił, iż opona ma mieć 4 rowki, ale nic nie było na temat ich równego rozmieszczenia. Michelin widział tutaj okazję do zyskania przewagi, ale po otrzymaniu ostrzeżenia od FIA zrezygnowano z tego pomysłu.
1944: W Paryżu urodził się Francois Cevert. Charyzmatyczny Francuz podczas swojej czteroletniej kariery w Tyrrellu, gdzie jeździł jako partner Jackiego Stewarta, wygrał tylko jeden wyścig. Miało to miejsce na Watkins Glen w 1971 roku, kiedy to mimo pirueta wykręconego w połowie wyścigu, wygrał z przewagą ponad 40 sekund. Niestety kariera Ceverta została tragicznie przerwana, zginął on 3 lata później podczas kwalifikacji na tym samym torze, na którym wcześniej wygrał. Francuz najechał na jeden z wysoko wystających krawężników, jego wybity w powietrze bolid stracił kompletnie sterowność i z wielkim impetem uderzył w bariery, powodując śmierć kierowcy.

Śmiertelne wypadki w F1 
1885: Rozegrano pierwszy wyścig, w którym wszystkie samochody wystartowały w tym samym momencie. Było to wyścig Paryż-Bordeaux-Paryż. Uczestników podzielono na dwie grupy, startujących autami dwumiejscowymi i czteromiejscowymi. Jednak pierwszą nagrodę dostać mógł tylko kierowca tej drugiej kategorii. Oficjalnie więc wygrał czteromiejscowy Peugeot, ale mający 1,2l. silnik Panhard-Levassor Emile Levassora przyjechał na metę już po 48 godzinach i 47 minutach. Oznaczało to, że zameldował się na mecie 6 godzin przed pierwszym czteromiejscowym autem, a pomimo to dostał jedynie drugą nagrodę! Jednak publiczność za nim miała dziwny regulamin i wszyscy okrzyknęli Levassora zwycięzcą, nie zważając na werdykty sędziowskie.



źródło: espnf1 / własne

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Zdarzyło się w F1 - 25 Lutego