Formuła 1  »  Kierowcy F1  »  Vitantonio Liuzzi
Vitantonio Liuzzi

Vitantonio Liuzzi

2007-01-16 - W. Nogalski     Tagi: Liuzzi

Tonio Liuzzi rozpoczął karierę w kartingu już w wieku dziesięciu lat i przez kolejną dekadę ścigał się we wszystkich możliwych kategoriach, zanim przeniósł się do Formuły Renault w 2001. Liuzzi już w pierwszym roku zdobył tytuł wicemistrzowski, a w 2002 ścigał się już w Formule 3 oraz testował bolid zespołu BMW Williams.

W 2003 roku Liuzzi zrobił furorę w Formule 3000 zostając najlepszym debiutantem sezonu. W swoim drugim sezonie w Formule 3000 nie dał szans rywalom zdobywając aż dziewięć Pole Position i siedem razy triumfując.

Podczas zimowych testów miał okazję wypróbować bolid Sauber Petronas, jednak Red Bull uprzedził Petera Saubera i podpisał z młodym Włochem kontrakt. Liuzzi zaczął sezon 2005 jako trzeci kierowca i brał udział w piątkowych treningach przed każdym Grand Prix. Jednak już podczas weekendu na torze Imola Włoch wystartował również w kwalifikacjach i w wyścigu. Liuzzi w swoim debiucie zajął ósme miejsce i zdobył jeden punkt. Wziął również udział w Grand Prix Hiszpanii, Monaco i Europy, a w Montrealu musiał odstąpić miejsca koledze z zespołu Christianowi Klienowi.

W 2006 roku Liuzzi startował w barwach siostrzanego zespołu Red Bulla - Torro Rosso. Zespół jako jedyny w stawce używał przestarzałych silników V10 i Tonio nie był w stanie dotrzymać kroku konkurentom. Narastająca frustracja sprawiła, że zaczął popełniać wiele błędów. Zazwyczaj jednak zostawiał kolegę z zespołu - Scotta Speeda w tyle, a na niektórych torach był nawet w stanie powalczyć z teoretycznie szybszymi i lepiej wyposażonymi kierowcami Red Bulla.

Od 2007 roku bolidy Torro Rosso były zapędzane silnikami Ferrari, miało to przynieść poprawę osiągów jednak wcale się tak nie stało. Bolidy Toro Rosso nadal były awaryjne i zazwyczaj plasowały się w ogonie stawki. Vitantonio zdobył 3 punkty i zajął 18 miejsce w klasyfikacji kierowców.

Przed sezonem 2008 Liuzzi odszedł z włoskiego zespołu i został trzecim kierowcą Force India. Rok 2009 również rozpoczął jako kierowca rezerwowy hinduskiego zespołu, jednak po GP Belgii i odejściu Giancarlo Fisichelli, Liuzzi wskoczył na jego miejsce.

Włoch zachował swoje miejsce w bolidzie Force India na sezon 2010, ale nie pokazał się z dobrej strony. Liuzzi znacznie ustępował Adrianowi Sutilowi i zdobył tylko 21 punktów. Po sezonie zastąpił go Paul di Resta, a Tonio znalazł miejsce w ekipie HRT.
Bio - Vitantonio Liuzzi
Data i miejsce urodzenia06.08.1981, Locorotondo, Włochy
Wzrost169 cm
Waga68 kg
Statystyki - Vitantonio Liuzzi
Zwycięstwa0
Punkty26
Wyścigi63
Pierwsze pola startowe
0
Podia0
Debiut
GP San Marino 2005
Najlepszy wynik6. miejsce
Wyniki sezonu 2009 - Vitantonio Liuzzi
Włochy14
Singapur14
Japonia11
Brazylia17
Abu Dhabi15
Suma punktów w 20090, 22 miejsce
Wyniki sezonu 2010
Bahrajn9
Australia7
Malezja-
Chiny-
Hiszpania15
Monako9
Turcja13
Kanada9
Europa16
Wielka Brytania11
Niemcy16
Węgry13
Belgia10
Włochy12
Singapur-
Japonia-
Korea Południowa6
Brazylia-
Abu Zabi
-
Suma punktów w 2010
21, 15. miejsce
Kalendarium - Vitantonio Liuzzi
1991-1999Karting
1999Karting
Formuła Palmer Audi
2000Karting
Formuła 3, kierowca testowy
2001FIA-CIK Karting, 1 miejsce
Formuła Renault, Niemcy, 2 miejsce
2002Formuła 3, Niemcy, 9 miejsce
Formuła 3000
Formuła 1, test, Williams
2003Formuła 3000, 4 miejsce
2004Formuła 3000, 1 miejsce
2005Formuła 1, Red Bull, 1 punkt, 24 miejsce (kierowca testowy, 3 wyścigi)
2006Formuła 1, Torro Rosso, 1 punkt, 19 miejsce
2007Formuła 1, Torro Rosso, 1 punkt, 19 miejsce
2008Formuła 1, Force India, kierowca testowy
2009Formuła 1, Force India, 0 punktów, 22. miejsce (kierowca testowy, 5 wyścigów)
2010Formuła 1, Force India, 21 punktów, 15. miejsce
2011
Formuła 1, Hispania Racing Team




Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Vitantonio Liuzzi