Formu³a 1  »  Aktualno¶ci F1  »  Pirelli przedstawi³o przyczyny eksplozji opon na Silverstone. Winne zespo³y
Pirelli przedstawi³o przyczyny eksplozji opon na Silverstone. Winne zespo³y

Pirelli przedstawi³o przyczyny eksplozji opon na Silverstone. Winne zespo³y

2013-07-03 - G. Filiks     Tagi: Silverstone, Opony, Pirelli, Zespo³y F1, Wielka Brytania
Seryjne defekty opon w GP Wielkiej Brytanii to efekt przede wszystkim zbyt ryzykownego obchodzenia siê z nimi przez zespo³y, o¶wiadczy³o Pirelli.
GP Wielkiej Brytanii 2013 - defekt opony w bolidzie Lewisa Hamiltona
Na Silverstone opona strzeli³a czterem kierowcom, a w paru innych bolidach by³o tego bardzo blisko. Dwudniowa analiza Pirelli wykaza³a, ¿e do incydentów dosz³o z powodu kilku czynników. Sprowokowa³y je m. in. wysokie krawê¿niki toru, ale g³ównie same teamy. W³oski dostawca wytyka stajniom odwrotne montowanie tylnych kó³, stosowanie niskiego ci¶nienia w oponach oraz ekstremalnych k±tów nachylenia kó³.
Pirelli przedstawi³o przyczyny eksplozji opon na Silverstone. Winne zespo³yPirelli przedstawi³o przyczyny eksplozji opon na Silverstone. Winne zespo³y
Od nadchodz±cego GP Niemiec zak³adanie lewej opony na praw± stronê i vice versa, które s³u¿y³o u³atwianiu ustawiania bolidu, bêdzie zabronione, za¶ na ci¶nienia w oponach i k±ty ich nachylenia zostan± na³o¿one rygorystyczne ograniczenia.

Pirelli dodatkowo potwierdzi³o, ¿e defekty ogumienia w GP Wielkiej Brytanii by³y zupe³nie innego rodzaju ni¿ delaminacje z GP Bahrajnu i GP Hiszpanii. Poni¿ej prezentujemy o¶wiadczenie firmy:

                                                PIRELLI
Po dok³adnej analizie opon wykorzystywanych na Silverstone Pirelli dosz³o do wniosku, ¿e przyczyn± awarii by³a g³ównie kombinacja nastêpuj±cych czynników:
1. Tylne opony zak³adano na odwrót: innymi s³owy, w przypadku samochodów, w których przydarzy³y siê usterki, prawe zak³adano po lewej stronie i na odwrót. Tegoroczne ogumienie ma asymetryczn± strukturê i to oznacza, ¿e nie zosta³y zaprojektowane z my¶l± o wymiennym ich stosowaniu. ¦cianki boczne zaprojektowano tak, aby radzi³y sobie z okre¶lonymi obci±¿eniami po wewnêtrznej i zewnêtrznej stronie opony. Zamiana ma wiêc wp³yw na ich pracê w okre¶lonych warunkach. Przede wszystkim zewnêtrzna strona jest zaprojektowana tak, aby wytrzymywaæ bardzo du¿e obci±¿enia w zakrêtach na tak wymagaj±cym torze, jakim jest Silverstone - z szybkimi, lewymi ³ukami i tarkami, które s± szczególnie agresywne.

2. Stosowanie ci¶nienia w oponach, które by³o zbyt niskie, a w ka¿dym razie ni¿sze ni¿ sugerowane przez Pirelli. Za niskie ci¶nienie sprawia, ¿e opona jest nara¿ona na wiêksze obci±¿enia podczas pracy.

3. Stosowanie ekstremalnych k±tów nachylenia kó³.

4. Tarki (krawê¿niki), które s± bardzo agresywne w szybkich ³ukach, takich jak Zakrêt 4 na Silverstone, gdzie dochodzi³o do wiêkszo¶ci usterek. Dlatego szczególnie nara¿one by³y lewe tylne opony.

Jedyne problemy, jakie pojawi³y siê przed Silverstone, dotyczy³y rozwarstwiania - które jest zupe³nie odmiennym zjawiskiem. Aby mu zaradziæ, Pirelli znalaz³o rozwi±zanie i zasugerowa³o zespo³om korzystanie od wy¶cigu na Silverstone z opon, które testowano w Kanadzie. Ta propozycja nie zosta³a zaakceptowana, zatem Pirelli na drodze testów laboratoryjnych znalaz³o inne rozwi±zanie, stosuj±c inn± metodê ³±czenia bie¿nika z oplotem opony. Problem rozwarstwiania nie mia³ zatem nic wspólnego z wydarzeniami, do których dosz³o w Wielkiej Brytanii. 

W nastêpstwie tych analiz Pirell pragnie podkre¶liæ, ¿e:

1. Zak³adanie opon na odwrót jest praktyk±, która nie zosta³a w³a¶ciwie oceniona przez wszystkie strony: przede wszystkim przez Pirelli, które tego nie zabroni³o.

2. Podobnie stosowanie zbyt niskich ci¶nieñ i ekstremalnych ustawieñ k±ta pochylenia kó³, nad czym Pirelli nie ma kontroli, s± praktykami, które w pewnych warunkach mog± byæ niebezpieczne. Dlatego Pirelli zasugerowa³o FIA, aby te parametry sta³y siê tematem kolejnych badañ, przeprowadzonych w przysz³o¶ci. Pirelli poprosi³o tak¿e, aby zgodno¶æ z tymi zasadami by³a sprawdzana przed oddelegowan± do tego osobê.

3.
Pirelli pragnie te¿ podkre¶liæ, ¿e gama opon na sezon 2013 nie wp³ywa na bezpieczeñstwo kierowców, je¶li ogumienie jest u¿ytkowane we w³a¶ciwy sposób. Opony spe³niaj± wszystkie wymagania bezpieczeñstwa stawiane przez FIA.



Dodaj komentarz

Nick
Tre¶æ
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentowaæ pod zarezerowanym, sta³ym nickiem, bez potrzeby
logowania siê za ka¿dym wej¶ciem, musisz siê zarejestrowaæ lub zalogowaæ.

Zaloguj siê

Login Has³o
4

Komentarze do:

Pirelli przedstawi³o przyczyny eksplozji opon na Silverstone. Winne zespo³y

Ash
Pirelli przedstawi³o przyczyny eksplozji opon na Silverstone. Winne zespo³y
Ash 2013-07-03 10:28
Czyli znowu winne jest wszystko, oprócz Pirelli.
Pirelli przedstawi³o przyczyny eksplozji opon na Silverstone. Winne zespo³y
korba 2013-07-03 15:17
Pirelli nadal produkuje oponowy szajs i mówi,¿e to nie ich wina.To opona powinna byæ dostosowana do bardzo trudnych warunków,tak aby kierowca Formu³y 1 nie my¶la³ o tym czy opona za chwilê rozwarstwi siê, wystrzeli itp.
Pirelli przedstawi³o przyczyny eksplozji opon na Silverstone. Winne zespo³y
the champ 2013-07-04 09:25
Od pocz±tku GP na Silverstone ka¿dy kierowca "³apa³ krawê¿niki" ale tylko opony Pirelli tego nie wytrzymywa³y. Zrobili je z plasteliny i teraz g³upio siê t³umacz±.
Pirelli przedstawi³o przyczyny eksplozji opon na Silverstone. Winne zespo³y
PiotreW 2013-07-04 16:06
Przecie¿ wszyscy je¿d¿± na oponach Pirelli.