Formuła 1  »  Kierowcy F1  »  Pedro de la Rosa
Pedro de la Rosa

Pedro de la Rosa

2012-03-01 - W. Nogalski     Tagi: de la Rosa

Od samego początku Pedro de la Rosa wyróżniał się wyjątkowym talentem, który jak się później okazało, doprowadzi go do Formuły 1. Pedro rozpoczął karierę stosunkowo późno, bo w wieku siedemnastu lat. Po roku w kartingu przeniósł się do Formuły Fiat Uno, którą wygrał. Rok później zgarnął tytuł mistrza hiszpańskiej Formuły Ford 1600, a w 1991 był czwarty w Formule Renault.

W 1992 młody Hiszpan przeniósł się do Wielkiej Brytanii, gdzie został mistrzem Formuły Renault. W tym samym roku wygrał również europejską edycję tejże serii. Kolejnym krokiem ku Formule 1 była brytyjska Formuła 3 - w pierwszym roku był szósty, jednak w następnym nie dał już szans rywalom zdobywając tytuł mistrzowski. Od 1995 roku Pedro ścigał się w Japonii - najpierw został mistrzem Formuły 3, a w latach następnych z powodzeniem ścigał się w Formule Nippon F3000 i serii All-Japan GT. Sukcesy w Japonii przyciągnęły uwagę Eddiego Jordana, który zatrudnił de la Rosę jako kierowcę testowego, jednak już rok później zadebiutował w zespole Arrows.

W swoim pierwszym wyścigu Hiszpan zdobył jeden punkt finiszując w kiepskim Arrowsie na szóstym miejscu. Niestety jak się później okazało były to jedyne punkty Perdo w sezonie. Pozostał w zespole również na 2000 rok, w którym udało mu się zdobyć dwa punkty.

W 2001 Pedro jeździł w zespole Jaguar jako kierowca testowy, jednak w połowie sezonu awansował i zajął miejsce Luciano Burtiego, który nie spisywał się najlepiej. Kolejny raz jednak de la Rosa miał do dyspozycji bardzo słaby bolid i w ciągu osiemnastu miesięcy udało mu się zdobyć tylko trzy punkty.
Od 2003 Pedro był kierowcą testowym w zespole McLaren-Mercedes i w tym okresie w dziewięciu wyścigach zastąpił Juana Pablo Montoyę. Najlepszym wynikiem Pedro było drugie miejsce na Węgrzech w 2006 roku. W tym samym sezonie zdobył dwadzieścia sześć punktów, co dało mu bardzo dobre jedenaste miejsce w klasyfikacji generalnej kierowców.

Mówiło się, iż w sezonie 2007 de la Rosa będzie partnerem Fernando Alonso, ale ostatecznie brytyjski zespół postanowił dać szansę debiutantowi, Lewisowi Hamiltonowi. W związku z tym de la Rosa przez kolejne trzy sezony tylko testował dla McLarena.

Po zawirowaniach związanych z odejściem BMW z F1, de la Rosa postanowił dołączyć do odradzającego się Saubera, gdzie jego partnerem został Kamui Kobayashi. Hiszpan nie uzyskiwał wyników, z których szefowie mogliby być zadowoleni i na pięć wyścigów przed końcem sezonu 2010, został zastąpiony przez Nicka Heidfelda. De la Rosa zdecydował się na współpracę z Pirelli, gdzie testował opony.

Na sezon 2011
wrócił do roli kierowcy testowego McLarena. Wziął udział w jednym wyścigu - GP Kanady, wypożyczony do Saubera, gdzie powierzono mu kokpit kontuzjowanego Sergio Pereza. Deszczowe zawody Pedro ukończył jako dwunasty, startując z 17. pola.

W 2012 roku wrócił na stałe do ścigania, zostając pierwszym kierowcą okupującej koniec stawki rodzimej ekipy HRT. Zupełnie niekonkurencyjnym bolidem nie zakwalifikował się do inaugurującego sezon GP Australli, w pozostałych zawodach wystąpił. Górował nad zespołowym partnerem Narainem Karthikeyanem, ale w klasyfikacji generalnej uplasował się za nim - na ostatnim 25. miejscu. Po sezonie HRT upadło, a de la Rosa przeszedł do Ferrari. Słynna włoska stajnia powierzyła mu rolę "kierowcy rozwojowego".
Bio - Pedro de la Rosa
Data i miejsce urodzenia24.02.1971, Barcelona, Hiszpania
Wzrost177 cm
Waga74 kg
Statystyki - Pedro de la Rosa
Zwycięstwa0
Punkty35
Wyścigi105
Pierwsze pola startowe
0
Podia1
Debiut
GP Australii 1999
Najlepszy wynik2. miejsce
Wyniki sezonu 2012 - Pedro de la Rosa
Australia
nie zakwalifikował się
Malezja
21
Chiny
21
Bahrajn
20
Hiszpania
19
Monako
kolizja z Maldonado
Kanada
wycofał się (przegrzanie hamulców)
Europa (Walencja)17
Wielka Brytania
20
Niemcy
21
Węgry
22
Belgia
18
Włochy 18
Singapur
17
Japonia
18
Korea Południowa
wycofał się (awaria przepustnicy)
Indie
wypadł z toru przez awarię hamulców
Abu Zabi
17
USA
21
Brazylia
17
Suma punktów w 20120, 25. miejsce
Wyniki sezonu 2010 - Pedro de la Rosa
Bahrajnawaria
Australia12
Malezjanie wystartował
Chinyawaria
Hiszpaniauszkodził bolid
Monakoawaria
Turcja11
Kanadaawaria
Europa (Walencja)
12
Wielka Brytaniauszkodził bolid
Niemcy14
Węgry7
Belgia11
Włochy14
Suma punktów w 2010
6, 17. miejsce
Kalendarium - Pedro de la Rosa
1988Karting, Hiszpania
1989Formuła Fiat Uno, Hiszpania, 1 miejsce
1990Formuła Ford 1600, Hiszpania, 1 miejsce
1991Formuła Renault, Hiszpania, 1 miejsce
1992Formuła Renault, Wielka Brytania, 1 miejsce
Formuła Renault, Europa, 1 miejsce
1993Formuła 3, Wielka Brytania, 6 miejsce
1994Formuła 3, Wielka Brytania
1995Formuła 3, Japonia, 1 miejsce
Formuła 3, Macau, 1 miejsce
1996Formuła Nippon, 8 miejsce
All-Japan GT, 8 miejsce
1997Formuła Nippon, 1 miejsce
All-Japan GT, 1 miejsce
1998Formuła 1, Jordan, kierowca testowy
1999Formuła 1, Arrows, 1 punkt, 17 miejsce
2000Formuła 1, Arrows, 2 punkty, 16 miejsce
2001Formuła 1, Jaguar, 3 punkty, 16 miejsce
2002Formuła 1, Jaguar, 0 punktów
2003Formuła 1, McLaren, kierowca testowy
2004Formuła 1, McLaren, kierowca testowy
2005Formuła 1, McLaren, kierowca testowy
Formuła 1, McLaren, 4 punkty, 20 miejsce (1 wyścig)
2006Formuła 1, McLaren, kierowca testowy
Formuła 1, McLaren, 19 punktów, 11 miejsce (8 wyścigów)
2007Formuła 1, McLaren, kierowca testowy
2008Formuła 1, McLaren, kierowca testowy
2009Formuła 1, McLaren, kierowca testowy
2010Formuła 1, Sauber, 6 punktów, 17. miejsce (13 wyścigów)
2011
Formuła 1, McLaren, kierowca testowy,
wypożyczony do Saubera na 1 wyścig
2012
Formuła 1, HRT, 0 punktów, 25. miejsce


Najnowszy film z Video.V10.pl więcej »
Mazda zapowiada nową erę


Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Pedro de la Rosa