
Tor położony na terenie miejscowości Nurburg, w kraju związkowym Nadrenia Palatynat, między miastami Kolonia i Frankfurt nad Menem. Organizuje Grand Prix Niemiec.
W 1984 roku ukończono budowę nowego Nurburgringu tzw. GP-Strecke. Powstał przy starej pętli, był dużo krótszy (pierwotna wersja liczyła 4.5 kilometra) i spełniał najwyższe wymogi bezpieczeństwa, mając aż przesadnie szerokie pobocza. Jednak w niczym nie przypominał charyzmatycznej długiej nitki toru. Jego mała interesujący układ już dwa lata później został zmodyfikowany i w tym kształcie dotrwał do 2003 roku, kiedy wprowadzono kolejne zmiany, póki co ostatnie istotne.
GP-Strecke stanowi olbrzymie wyzwanie dla mechaniki bolidu - samochody ulegają tutaj awarii nadzwyczaj często. Ale silnik i hamulce mają stosunkowo "lekko", podobnie jak opony. Jeździ się po tym torze z dosyć dużym dociskiem.
"Nowy" Nurburgring został otwarty w 1984 roku przez wyścig 20 identycznych Mercedesów 190E. Na jego starcie stanęło wiele sław Formuły Jeden. Wygrał Ayrton Senna, wtedy jeszcze raczej mało znany zawodnik. Tego samego roku GP-Strecke po raz pierwszy odwiedziła królowa sportów motorowych. Dwa lata z rzędu rozegrano tutaj Grand Prix Europy, ale potem przez problemy finansowe obiekt znów zniknął z kalendarza F1. Wrócił dopiero w roku 1995, głównie dzięki sukcesom Michaela Schumachera.
W latach 1997-1998 zawody na tym torze nosiły nazwę GP Luksemburgu. Przez kolejne dziewięć sezonów było tutaj rozgrywane z powrotem GP Europy. Od 2008 roku Nurburgring organizuje jak za dawnych czasów GP Niemiec, ale co dwa lata - naprzemiennie z obiektem Hockenheimring.
Na Nurburginrgu w 1996 roku Jacques Villeneuve odniósł swoje pierwsze zwycięstwo. Rok później Ralf Schumacher uderzył tutaj w bolid swojego brata Michaela, czym mógł pozbawić go mistrzostwa. Jednak ostatecznie Michael nie zdobył tytułu z innego powodu. W sezonie 1999 przy zmiennych warunkach Johnny Herbert wywalczył na niemieckim torze jedyny triumf dla zespołu Stewart GP. W roku 2005 liderujący Kimi Raikkonen rozbił się podczas ostatniego okrążenia. Bolid McLarena dotknął defekt zawieszenia, spowodowany jazdą na zużytych oponach, zmienić których nie pozwalały przepisy. W sezonie 2009 mimo kary przejazdu przez boksy swoją pierwszą wygraną zanotował na Nurburgringu Mark Webber.
Nurburgring - eksperymentalny przejazd Nicka Heidfelda bolidem F1 po starej pętli Nordschleife w 2007 roku
Nurburgring powstał w latach 1925-1927. Zaprojektowana przez Gustava Eichlera jego pierwotna pętla liczyła około 28 kilometrów, blisko 200 zakrętów i funkcjonuje do dziś. Wije się wokół średniowiecznego zamku w górach Eifel. Z powodu swojej długości oraz olbrzymich różnic wysokości, przez wielu jest uważana za najtrudniejszą i najniebezpieczniejszą na świecie. Przyniosła śmierć dziesiątkom, a według niektórych już nawet setkom kierowców. Jackie Stewart nazwał ją "Zielonym Piekłem".
Formuła 1 ścigała się po stale modernizowanym "starym" Nurburgringu z dwiema krótkimi przerwami od roku 1951 do 1976. Obiektowi cofnięto licencję na organizowanie GP Niemiec, gdy ciężki wypadek zaliczył tutaj Niki Lauda. W sezonie 1976 wówczas panujący mistrz świata z nigdy nie ustalonych przyczyn rozbił się bolidem Ferrari, doznając grożących zgonem poparzeń. Ostatecznie uznano, że trasa jest zbyt niebezpieczna i niezdolna do takiego przeprojektowania, które pozwoliłoby rywalizować na niej bez obaw o życie.W 1984 roku ukończono budowę nowego Nurburgringu tzw. GP-Strecke. Powstał przy starej pętli, był dużo krótszy (pierwotna wersja liczyła 4.5 kilometra) i spełniał najwyższe wymogi bezpieczeństwa, mając aż przesadnie szerokie pobocza. Jednak w niczym nie przypominał charyzmatycznej długiej nitki toru. Jego mała interesujący układ już dwa lata później został zmodyfikowany i w tym kształcie dotrwał do 2003 roku, kiedy wprowadzono kolejne zmiany, póki co ostatnie istotne.
Nurburgring - okrążenie po GP-Strecke z Markiem Webberem
Aktualnie GP-Strecke ma długość 5.148 kilometra i zawiera 16 zakrętów różnego typu - od ciasnych nawrotów, po łuki łagodne, dynamiczne. Pokonuje się go zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Najdłuższą prostą jest odcinek start/meta, zakończony ostrym nawrotem - to najlepsze miejsce do wyprzedzania. Atakować rywala można jeszcze w Dunlop Kehre (zakręt nr 7) oraz szykanie NKG. Jednak wyścigi na "nowym" Nurburgringu nie obfitują w bezpośrednie pojedynki między kierowcami.
"Nowy" Nurburgring został otwarty w 1984 roku przez wyścig 20 identycznych Mercedesów 190E. Na jego starcie stanęło wiele sław Formuły Jeden. Wygrał Ayrton Senna, wtedy jeszcze raczej mało znany zawodnik. Tego samego roku GP-Strecke po raz pierwszy odwiedziła królowa sportów motorowych. Dwa lata z rzędu rozegrano tutaj Grand Prix Europy, ale potem przez problemy finansowe obiekt znów zniknął z kalendarza F1. Wrócił dopiero w roku 1995, głównie dzięki sukcesom Michaela Schumachera.
W latach 1997-1998 zawody na tym torze nosiły nazwę GP Luksemburgu. Przez kolejne dziewięć sezonów było tutaj rozgrywane z powrotem GP Europy. Od 2008 roku Nurburgring organizuje jak za dawnych czasów GP Niemiec, ale co dwa lata - naprzemiennie z obiektem Hockenheimring.
Na Nurburginrgu w 1996 roku Jacques Villeneuve odniósł swoje pierwsze zwycięstwo. Rok później Ralf Schumacher uderzył tutaj w bolid swojego brata Michaela, czym mógł pozbawić go mistrzostwa. Jednak ostatecznie Michael nie zdobył tytułu z innego powodu. W sezonie 1999 przy zmiennych warunkach Johnny Herbert wywalczył na niemieckim torze jedyny triumf dla zespołu Stewart GP. W roku 2005 liderujący Kimi Raikkonen rozbił się podczas ostatniego okrążenia. Bolid McLarena dotknął defekt zawieszenia, spowodowany jazdą na zużytych oponach, zmienić których nie pozwalały przepisy. W sezonie 2009 mimo kary przejazdu przez boksy swoją pierwszą wygraną zanotował na Nurburgringu Mark Webber.
Nurburgring (pętla GP-Strecke) - Niemcy | ||||
---|---|---|---|---|
Rok budowy | lata 80. | |||
Lokalizacja | wieś Nurburg, kraj związkowy Nadrenia-Palatynat | |||
Powierzchnia toru | ? | |||
Długość toru | 5,148 km | |||
Zakręty | 16 | |||
Okrążenia w wyścigu | 60 | |||
Kierunek jazdy | zgodnie z ruchem wskazówek zegara | |||
Pojemność trybun | około 120 000 widzów | |||
Różnica wysokości | ? | |||
Projektant | ? | |||
Koszt budowy | ? | |||
Rekord okrążenia | 1:27.691 (T. Sato, 2004) | |||
Prędkość maksymalna | około 300 km/h | |||
Liczba wyścigów F1 | 18 (+22 na starym torze) | |||
Data pierwszego GP | 04-08-1985 (na starym torze 29-07-1951) | |||
Data ostatniego GP | 07-07-2013 |

Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Nurburgring - Niemcy
Podobne: Nurburgring - Niemcy




Podobne galerie: Nurburgring - Niemcy



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć