Formuła 1  »  Aktualności F1  »  Nowe team radio w F1 - lista komunikatów zakazanych i dozwolonych
Nowe team radio w F1 - lista komunikatów zakazanych i dozwolonych

Nowe team radio w F1 - lista komunikatów zakazanych i dozwolonych

2014-09-16 - G. Filiks     Tagi: FIA, Formuła 1, Team Radio
Od nadchodzącego GP Singapuru w Formule 1 będzie obowiązywał zakaz przekazywania kierowcom wybranych komunikatów radiowych tak, by zawodnicy w większym stopniu radzili sobie sami. FIA podała pełną listę, jakie wiadomości są teraz nielegalne, a jakie zespoły nadal mogą stosować.

Zakazanych informacji teamy nie będą mogły przekazywać nie tylko drogą radiową, ale nawet za pomocą tablic pokazywanych kierowcom przy prostej startowej.
Nowe team radio w F1 - lista komunikatów zakazanych i dozwolonychNowe team radio w F1 - lista komunikatów zakazanych i dozwolonych
Wiadomości typu zużycie opon, paliwa, hamulców zawodnik będzie mógł odczytywać na wyświetlaczu na kierownicy, ale tylko jeśli kierownica w jego bolidzie posiada duży wyświetlacz. Ekipy Red Bulla, Williamsa i Lotusa mają jeszcze stare kierownice.

Parę komnikatów radiowych będzie zakazanych nie od GP Singapuru, a od następnego GP Japonii.
Nowe team radio w F1 - lista komunikatów zakazanych i dozwolonychNowe team radio w F1 - lista komunikatów zakazanych i dozwolonych
Zakazów nie można obejść mówiąc przez radio szyfrem - to także jest teraz niedozwolone.

Nowy porządek będzie obowiązywał przez całe Grand Prix, od pierwszego piątkowego treningu do niedzielnego wyścigu.

Komunikaty zakazane:

- informacja o czasach rywala w poszczególnych sektorach i gdzie rywal jest szybszy lub wolniejszy
- polecenie zmiany ustawień silnika

- polecenie zmiany ustawień skrzyni biegów

- uczenie biegów w skrzyni biegów (zakaz wejdzie dopiero od GP Japonii)

- pomaganie przy zarządzaniu ERS

- polecenie zmiany ustawień przepływu paliwa (chyba, że poprosi o to kontrola wyścigu)

- informacja o ilości paliwa pozostałej w zbiorniku

- informacja o ciśnieniach w oponach, czy temperaturach opon (zakaz wejdzie dopiero od GP Japonii)

- informacja o ustawieniach dyferencjału

- informacja o mapowaniu silnika dotyczącego położenia sprzęgła, na start wyścigu i pit-stopy

- porozumiewanie się ws. rozgrzewania opon na okrążeniu formującym przed wyścigiem

- informacja o balansie hamulców lub ustawieniach hamulców sterowanych elektronicznie (brake by wire)

- ostrzeżenie o zużyciu hamulców lub ich temperaturach (zakaz wejdzie dopiero od GP Japonii)

- polecenie przywrócenia ustawień domyślnych kierowcy (chyba, że jest wyraźny problem z bolidem)

- odpowiedź na bezpośrednie pytanie kierowcy, np. "Czy używam właściwego mapowania momentu obrotowego?"

- jakakolwiek wiadomość brzmiąca jak kod

Komunikaty dozwolone:

- potwierdzenie, że wiadomość od kierowcy została usłyszana

- informacja o uzyskanym czasie okrążenia lub sektora

- informacja o czasie całego okrążenia rywala

- informacja o rozmiarze straty/przewagi w stosunku do rywala podczas sesji treningowej lub wyścigu

- wiadomości typu "ciśnij", "ciśnij teraz", "będziesz ścigał się z kierowcą..."

- ostrzeganie o tłoku na torze podczas sesji treningowej lub wyścigu

- informacja o rozmieszczeniu bolidów na torze podczas kwalifikacji, by kierowca mógł wyjechać i mieć przed sobą czysty tor na okrążenie pomiarowe

- informacja o przebitej oponie

- informacja o wyborze opon przy najbliższym pit-stopie

- informacja, ile okrążeń pokonał rywal na danym komplecie opon podczas wyścigu

- informacja, na jakim ogumieniu jedzie rywal

- wskazówka o potencjalnym problemie rywala z bolidem podczas wyścigu

- informacje o prawdopodobnej strategii wyścigowej rywali

- ostrzeżenie o żółtych flagach, niebieskich flagach, wyjeździe samochodu bezpieczeństwa itd.

- informacja o złamaniu przepisów przez rywala, np. ścięciu szykany, opuszczeniu toru wszystkimi kołami. Informacja o karze czasowej dla rywala za przewinienie

- informacja o zezwoleniu/zakazie używania DRS

- informacje pomocnicze przy awarii DRS

- informacja o zmianie położenia przedniego skrzydła w najbliższym pit-stopie

- informacja o oleju

- informacja o mokrym torze lub wylanym oleju czy leżących odłamkach bolidów w określonych zakrętach

- informacja, kiedy zjechać na pit-stop

- przypomnienie o nieprzekraczaniu białych linii, niewjeżdżaniu na słupki, pilnowaniu świateł nakazujących zjazd na wagę przy wjeździe lub wyjeździe z alei serwisowej

- przypomnienie o przestrzeganiu granic toru

- przekazywanie informacji od kontroli wyścigu

- informacja o uszkodzeniu bolidu

- informacja, ile okrążeń pozostało do mety

- informacja, aby zamienić się pozycjami z rywalem

- informacje ćwiczeniowe podczas sesji treningowych

- informacja o pogodzie

- polecenie zjechania do boksów, by zakończyć udział w wyścigu



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
5

Komentarze do:

Nowe team radio w F1 - lista komunikatów zakazanych i dozwolonych

Nowe team radio w F1 - lista komunikatów zakazanych i dozwolonych
Pitero 2014-09-16 10:33
Najważniejsze,że to "informacja, aby zamienić się pozycjami z rywalem" zostaje:-). Jakaś parodia i komedia! Cała ta F1 się robi hipokrytyczna.
Nowe team radio w F1 - lista komunikatów zakazanych i dozwolonych
jakub4prv 2014-09-16 11:46
Równie dobrze można było zakazać wszystkiego i tylko tablice dołożyć kontrolek na kierownicę i by była tylko czysta walka.
Diesel Power
Nowe team radio w F1 - lista komunikatów zakazanych i dozwolonych
Diesel Power 2014-09-16 13:06
Część zakazów może i jest trochę dziwna, ale jest też druga strona tych zmian - teraz będzie można poznać, który kierowca ile jest naprawdę wart. Czy tylko szybko jeździ i trzeba nim ciągle sterować, instruować, prowadzić jak zabawkę RC, czy jest samodzielnym kierowcą i strategiem. Kilku kierowców z czołówki prowadzi rozmowy praktycznie cały czas np. częstym przykładem tego jest Vettel. Hamiltona też trzeba motywować, informować o każdej pierdółce. No i debiutanci będą mieli ciężej. :-)
Nowe team radio w F1 - lista komunikatów zakazanych i dozwolonych
Arkus_23 2014-09-16 13:10
Proszę was. Pod dozwolonymi komjunikatami zespoly moga sobie zakamuflowac te zakazane komunikaty. Jeszcze więcej kombinowanie do tej pory będzie i tyle
Nowe team radio w F1 - lista komunikatów zakazanych i dozwolonych
grzb6 2014-09-16 21:50
Z jednej strony mi się podoba ten zakaz z drugiej nie. Kierowcy obecnie to marionetki w rękach inżynierów. Współpraca Rocky'ego z Vettel'em to coś w tym stylu. Może to okaże się lepsze, może ktoś się zorientował, że mają cipki zamiast kierowców F1? Tak czy siak nie wrócą do ery lat 70-90.