Formuła 1 » Aktualności F1 » Nowe team radio w F1 - lista komunikatów zakazanych i dozwolonych
Nowe team radio w F1 - lista komunikatów zakazanych i dozwolonych
2014-09-16 - G. Filiks Tagi: FIA, Formuła 1, Team Radio
Od nadchodzącego GP Singapuru w Formule 1 będzie obowiązywał zakaz przekazywania kierowcom wybranych komunikatów radiowych tak, by zawodnicy w większym stopniu radzili sobie sami. FIA podała pełną listę, jakie wiadomości są teraz nielegalne, a jakie zespoły nadal mogą stosować.
Zakazanych informacji teamy nie będą mogły przekazywać nie tylko drogą radiową, ale nawet za pomocą tablic pokazywanych kierowcom przy prostej startowej. Wiadomości typu zużycie opon, paliwa, hamulców zawodnik będzie mógł odczytywać na wyświetlaczu na kierownicy, ale tylko jeśli kierownica w jego bolidzie posiada duży wyświetlacz. Ekipy Red Bulla, Williamsa i Lotusa mają jeszcze stare kierownice.
Parę komnikatów radiowych będzie zakazanych nie od GP Singapuru, a od następnego GP Japonii. Zakazów nie można obejść mówiąc przez radio szyfrem - to także jest teraz niedozwolone.
Nowy porządek będzie obowiązywał przez całe Grand Prix, od pierwszego piątkowego treningu do niedzielnego wyścigu.
Komunikaty zakazane:
- informacja o czasach rywala w poszczególnych sektorach i gdzie rywal jest szybszy lub wolniejszy
- polecenie zmiany ustawień silnika
- polecenie zmiany ustawień skrzyni biegów
- uczenie biegów w skrzyni biegów (zakaz wejdzie dopiero od GP Japonii)
- pomaganie przy zarządzaniu ERS
- polecenie zmiany ustawień przepływu paliwa (chyba, że poprosi o to kontrola wyścigu)
- informacja o ilości paliwa pozostałej w zbiorniku
- informacja o ciśnieniach w oponach, czy temperaturach opon (zakaz wejdzie dopiero od GP Japonii)
- informacja o ustawieniach dyferencjału
- informacja o mapowaniu silnika dotyczącego położenia sprzęgła, na start wyścigu i pit-stopy
- porozumiewanie się ws. rozgrzewania opon na okrążeniu formującym przed wyścigiem
- informacja o balansie hamulców lub ustawieniach hamulców sterowanych elektronicznie (brake by wire)
- ostrzeżenie o zużyciu hamulców lub ich temperaturach (zakaz wejdzie dopiero od GP Japonii)
- polecenie przywrócenia ustawień domyślnych kierowcy (chyba, że jest wyraźny problem z bolidem)
- odpowiedź na bezpośrednie pytanie kierowcy, np. "Czy używam właściwego mapowania momentu obrotowego?"
- jakakolwiek wiadomość brzmiąca jak kod
Komunikaty dozwolone:
- potwierdzenie, że wiadomość od kierowcy została usłyszana
- informacja o uzyskanym czasie okrążenia lub sektora
- informacja o czasie całego okrążenia rywala
- informacja o rozmiarze straty/przewagi w stosunku do rywala podczas sesji treningowej lub wyścigu
- wiadomości typu "ciśnij", "ciśnij teraz", "będziesz ścigał się z kierowcą..."
- ostrzeganie o tłoku na torze podczas sesji treningowej lub wyścigu
- informacja o rozmieszczeniu bolidów na torze podczas kwalifikacji, by kierowca mógł wyjechać i mieć przed sobą czysty tor na okrążenie pomiarowe
- informacja o przebitej oponie
- informacja o wyborze opon przy najbliższym pit-stopie
- informacja, ile okrążeń pokonał rywal na danym komplecie opon podczas wyścigu
- informacja, na jakim ogumieniu jedzie rywal
- wskazówka o potencjalnym problemie rywala z bolidem podczas wyścigu
- informacje o prawdopodobnej strategii wyścigowej rywali
- ostrzeżenie o żółtych flagach, niebieskich flagach, wyjeździe samochodu bezpieczeństwa itd.
- informacja o złamaniu przepisów przez rywala, np. ścięciu szykany, opuszczeniu toru wszystkimi kołami. Informacja o karze czasowej dla rywala za przewinienie
- informacja o zezwoleniu/zakazie używania DRS
- informacje pomocnicze przy awarii DRS
- informacja o zmianie położenia przedniego skrzydła w najbliższym pit-stopie
- informacja o oleju
- informacja o mokrym torze lub wylanym oleju czy leżących odłamkach bolidów w określonych zakrętach
- informacja, kiedy zjechać na pit-stop
- przypomnienie o nieprzekraczaniu białych linii, niewjeżdżaniu na słupki, pilnowaniu świateł nakazujących zjazd na wagę przy wjeździe lub wyjeździe z alei serwisowej
- przypomnienie o przestrzeganiu granic toru
- przekazywanie informacji od kontroli wyścigu
- informacja o uszkodzeniu bolidu
- informacja, ile okrążeń pozostało do mety
- informacja, aby zamienić się pozycjami z rywalem
- informacje ćwiczeniowe podczas sesji treningowych
- informacja o pogodzie
- polecenie zjechania do boksów, by zakończyć udział w wyścigu
Zobacz także: Wolff przewiduje kontrowersje z nowymi zasadami team radio w F1 »
Zakazanych informacji teamy nie będą mogły przekazywać nie tylko drogą radiową, ale nawet za pomocą tablic pokazywanych kierowcom przy prostej startowej. Wiadomości typu zużycie opon, paliwa, hamulców zawodnik będzie mógł odczytywać na wyświetlaczu na kierownicy, ale tylko jeśli kierownica w jego bolidzie posiada duży wyświetlacz. Ekipy Red Bulla, Williamsa i Lotusa mają jeszcze stare kierownice.
Parę komnikatów radiowych będzie zakazanych nie od GP Singapuru, a od następnego GP Japonii. Zakazów nie można obejść mówiąc przez radio szyfrem - to także jest teraz niedozwolone.
Nowy porządek będzie obowiązywał przez całe Grand Prix, od pierwszego piątkowego treningu do niedzielnego wyścigu.
Komunikaty zakazane:
- informacja o czasach rywala w poszczególnych sektorach i gdzie rywal jest szybszy lub wolniejszy
- polecenie zmiany ustawień skrzyni biegów
- uczenie biegów w skrzyni biegów (zakaz wejdzie dopiero od GP Japonii)
- pomaganie przy zarządzaniu ERS
- polecenie zmiany ustawień przepływu paliwa (chyba, że poprosi o to kontrola wyścigu)
- informacja o ilości paliwa pozostałej w zbiorniku
- informacja o ciśnieniach w oponach, czy temperaturach opon (zakaz wejdzie dopiero od GP Japonii)
- informacja o ustawieniach dyferencjału
- informacja o mapowaniu silnika dotyczącego położenia sprzęgła, na start wyścigu i pit-stopy
- porozumiewanie się ws. rozgrzewania opon na okrążeniu formującym przed wyścigiem
- informacja o balansie hamulców lub ustawieniach hamulców sterowanych elektronicznie (brake by wire)
- ostrzeżenie o zużyciu hamulców lub ich temperaturach (zakaz wejdzie dopiero od GP Japonii)
- polecenie przywrócenia ustawień domyślnych kierowcy (chyba, że jest wyraźny problem z bolidem)
- odpowiedź na bezpośrednie pytanie kierowcy, np. "Czy używam właściwego mapowania momentu obrotowego?"
- jakakolwiek wiadomość brzmiąca jak kod
Komunikaty dozwolone:
- potwierdzenie, że wiadomość od kierowcy została usłyszana
- informacja o uzyskanym czasie okrążenia lub sektora
- informacja o czasie całego okrążenia rywala
- informacja o rozmiarze straty/przewagi w stosunku do rywala podczas sesji treningowej lub wyścigu
- wiadomości typu "ciśnij", "ciśnij teraz", "będziesz ścigał się z kierowcą..."
- ostrzeganie o tłoku na torze podczas sesji treningowej lub wyścigu
- informacja o rozmieszczeniu bolidów na torze podczas kwalifikacji, by kierowca mógł wyjechać i mieć przed sobą czysty tor na okrążenie pomiarowe
- informacja o przebitej oponie
- informacja o wyborze opon przy najbliższym pit-stopie
- informacja, ile okrążeń pokonał rywal na danym komplecie opon podczas wyścigu
- informacja, na jakim ogumieniu jedzie rywal
- wskazówka o potencjalnym problemie rywala z bolidem podczas wyścigu
- informacje o prawdopodobnej strategii wyścigowej rywali
- ostrzeżenie o żółtych flagach, niebieskich flagach, wyjeździe samochodu bezpieczeństwa itd.
- informacja o złamaniu przepisów przez rywala, np. ścięciu szykany, opuszczeniu toru wszystkimi kołami. Informacja o karze czasowej dla rywala za przewinienie
- informacja o zezwoleniu/zakazie używania DRS
- informacje pomocnicze przy awarii DRS
- informacja o zmianie położenia przedniego skrzydła w najbliższym pit-stopie
- informacja o oleju
- informacja o mokrym torze lub wylanym oleju czy leżących odłamkach bolidów w określonych zakrętach
- informacja, kiedy zjechać na pit-stop
- przypomnienie o nieprzekraczaniu białych linii, niewjeżdżaniu na słupki, pilnowaniu świateł nakazujących zjazd na wagę przy wjeździe lub wyjeździe z alei serwisowej
- przypomnienie o przestrzeganiu granic toru
- przekazywanie informacji od kontroli wyścigu
- informacja o uszkodzeniu bolidu
- informacja, ile okrążeń pozostało do mety
- informacja, aby zamienić się pozycjami z rywalem
- informacje ćwiczeniowe podczas sesji treningowych
- informacja o pogodzie
- polecenie zjechania do boksów, by zakończyć udział w wyścigu
Zobacz także: Wolff przewiduje kontrowersje z nowymi zasadami team radio w F1 »
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
5
Komentarze do:
Nowe team radio w F1 - lista komunikatów zakazanych i dozwolonych
Nowe team radio w F1 - lista komunikatów zakazanych i dozwolonych
Pitero 2014-09-16 10:33
Najważniejsze,że to "informacja, aby zamienić się pozycjami z rywalem" zostaje:-). Jakaś parodia i komedia! Cała ta F1 się robi hipokrytyczna.
Nowe team radio w F1 - lista komunikatów zakazanych i dozwolonych
jakub4prv 2014-09-16 11:46
Równie dobrze można było zakazać wszystkiego i tylko tablice dołożyć kontrolek na kierownicę i by była tylko czysta walka.
Nowe team radio w F1 - lista komunikatów zakazanych i dozwolonych
Diesel Power 2014-09-16 13:06
Część zakazów może i jest trochę dziwna, ale jest też druga strona tych zmian - teraz będzie można poznać, który kierowca ile jest naprawdę wart. Czy tylko szybko jeździ i trzeba nim ciągle sterować, instruować, prowadzić jak zabawkę RC, czy jest samodzielnym kierowcą i strategiem. Kilku kierowców z czołówki prowadzi rozmowy praktycznie cały czas np. częstym przykładem tego jest Vettel. Hamiltona też trzeba motywować, informować o każdej pierdółce. No i debiutanci będą mieli ciężej. :-)
Nowe team radio w F1 - lista komunikatów zakazanych i dozwolonych
Arkus_23 2014-09-16 13:10
Proszę was. Pod dozwolonymi komjunikatami zespoly moga sobie zakamuflowac te zakazane komunikaty. Jeszcze więcej kombinowanie do tej pory będzie i tyle
Nowe team radio w F1 - lista komunikatów zakazanych i dozwolonych
grzb6 2014-09-16 21:50
Z jednej strony mi się podoba ten zakaz z drugiej nie. Kierowcy obecnie to marionetki w rękach inżynierów. Współpraca Rocky'ego z Vettel'em to coś w tym stylu. Może to okaże się lepsze, może ktoś się zorientował, że mają cipki zamiast kierowców F1? Tak czy siak nie wrócą do ery lat 70-90.
Podobne: Nowe team radio w F1 - lista komunikatów zakazanych i dozwolonych
Whiting specjalnym gościem konferencji prasowej kierowców F1 przed GP Brazylii »
Restrykcje radiowe w F1 nie zostaną złagodzone »
FIA złagodziła ograniczenie rozmów radiowych w F1 »
F1 nie straci soczystych komunikatów radiowych »
Podobne galerie: Nowe team radio w F1 - lista komunikatów zakazanych i dozwolonych
GP Bahrajnu 2019 - wyścig »
GP Bahrajnu 2019 - treningi i kwalifikacje »
GP Australii 2019 - wyścig »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter