Formuła 1 » Kierowcy F1 » Nico Rosberg

Niemiec, mistrz świata Formuły 1 z 2016 roku. Bezpośrednio po zdobyciu tytułu zakończył karierę w tej serii wyścigowej. Startował w niej od sezonu 2006, wystawiany przez zespoły Williams i Mercedes.
Droga do Formuły 1
Rozpoczął swoją przygodę z wyścigami od gokartów. Ścigał się niemal na całym Świecie - w Niemczech, we Francji, w Ameryce Północnej i we Włoszech. Ukoronowaniem jego kariery kartingowej było zdobycie tytułu mistrza świata w najbardziej prestiżowej Formule Super A.
Pierwszy sezon młodego Rosberga był bardzo trudny. Poza znakomitą jazdą w pierwszym wyścigu sezonu na torze Sakhir w Bahrajnie, Nico po prostu zawodził. Dodatkowym utrudnieniem były bardzo zawodne silniki Cosworth, ze względu na które zespół był zmuszony ograniczyć ilość okrążeń pokonywanych podczas piątkowych treningów do minimum, co nie pomagało debiutantowi w poznaniu nowych torów...
W sezonie 2008 podczas inauguracji sezonu w Grand Prix Australii Nico po raz pierwszy w swojej karierze stanął na najniższym stopniu podium. Po kilkunastu kolejnych nieudanych wyścigach dzięki odrobinie szczęścia po raz drugi w karierze stanął na podium podczas Grand Prix Singapuru. Ostatecznie sezon ukończył na 13 miejscu z dorobkiem 17 punktów.
W sezonie 2009 ponownie reprezentował barwy zespołu Williams. Bolid wreszcie spełniał oczekiwania i pozwalał Rosbergowi włączać się do walki o najwyższe miejsca. Młody Niemiec jednak nie zawsze imponował dobrą formą i ani razu nie znalazł się nawet na podium. Jednak regularne przyjeżdżanie w punktowanej ósemce zaowocowało zdobyciem 34.5 punkta i zajęciem 7 miejsca w klasyfikacji generalnej.
Przed sezonem 2010 Rosberg przeszedł do Mercedes GP powstałego na bazie Brawn GP. Będzie tam partnerował 7-krotnemu mistrzowi świata Michaelowi Schumacherowi, który powrócił do ścigania po 3 latach przerwy.
Rosberg radził sobie znacznie lepiej od Schumachera przez cały sezon. Nie udało mu się jednak wygrać żadnego z wyścigów, za to trzykrotnie wywalczył podium. W sumie Niemiec uzbierał 142 punkty i zajął siódme miejsce w klasyfikacji generalnej, wyrównując swój najlepszy wynik z sezonu 2009.
Rok 2011 miał dla niego podobny przebieg, aczkolwiek tym razem nie dominował już nad Schumacherem tak, jak robił to podczas poprzednich mistrzostw. Dysponując czwartym najszybszym bolidem w stawce regularnie punktował, niestety ani razu nie stanął na podium. Największym osiągnięciem sezonu było wywalczenie trzeciego pola startowego w Turcji oraz chwilowe prowadzenie wyścigu na torze Spa. Ostatecznie zgromadził 89 oczek - o 13 więcej niż Schumacher, który ustępował mu w kwalifikacjach, lecz podczas niedzielnych zawodów często odrabiał straty. W klasyfikacji łącznej Rosberg po raz trzeci z rzędu zajął 7. pozycję. Pod koniec sezonu podpisał nowy, wieloletni kontrakt z Mercedesem.
Na sezon 2012 otrzymał od Mercedesa bolid początkowo należący do ścisłej czołówki, co wykorzystał podczas rozegranej w Chinach trzeciej rundy kampanii, zdobywając swoje pierwsze pole position i z dużą przewagą odnosząc pierwsze zwycięstwo. Dorzucił do tego drugie miejsce na ulicach Monako, ale potem konkurencyjność modelu W03 zaczęła stopniowo spadać, wobec czego punktował nim coraz rzadziej. Z ostatnich sześciu wyścigów nie wywiózł żadnego oczka. Znów górował nad zespołowym partnerem Michaelem Schumacherem, w klasyfikacji generalnej ostatecznie zajmując 9. miejsce. Względem zeszłego roku spadł o dwie lokaty, mimo że zdobył 4 punkty więcej.
W 2013 roku jego bolid przez cały sezon należał do najszybszych, a Rosberg to wykorzystał, wygrywając prestiżowe GP Monako (po starcie trzeci raz z rzędu z pole position) oraz GP Wielkiej Brytanii. Zwycięstw mogło być więcej, gdyby model W04 nie zużywał nadmiernie opon.
Zgromadził aż 171 punktów i zajął 6. miejsce w klasyfikacji generalnej. Przegrał wewnątrzzespołowy pojedynek z nowym kolegą Lewisem Hamiltonem, ale cieszący się większym uznaniem brytyjski mistrz świata sprzed pięciu lat miał tylko 18 oczek więcej. Dodatkowo triumfował raz mniej od Nico.
Na sezon 2014 dostał od Mercedesa bezkonkurencyjny bolid (głównie dzięki nowemu silnikowi V6 turbo) i walczył z zespołowym partnerem Hamiltonem o mistrzowski tytuł. Przegrał tę batalię w ostatnim wyścigu.
Rosberg niespodziewanie był lepszy od Hamiltona w kwalifikacjach, zdobywając az 11 pole position, ale nie potrafił dorównać Brytyjczykowi w wyścigach. Zwyciężył ich 5, natomiast teamowy kolega 11.
W sezonie 2015 znów toczył walkę z Hamiltonem o mistrzostwo i znów ją przegrał.
Tym razem poległ już na trzy wyścigi przed końcem, częściowo przez awarie w GP Włoch i GP Rosji.
Hamilton wygrywał z zespołowym partnerem nie tylko w zawodach, lecz już także w kwalifikacjach, aczkolwiek Rosberg "przebudził się" na koniec i aż sześć razy z rzędu zdobył pole position oraz zwyciężył trzy finałowe Grand Prix. Pomogło mu to obronić się przed ofensywą Sebastiana Vettela w Ferrari i zachować tytuł wicemistrzowski.
Łącznie triumfował 6 razy i 7-krotnie startował z pierwszego pola.
W 2016 roku wreszcie dopiął swego, zdobywając upragnione mistrzostwo świata.
Po wygraniu czterech pierwszych wyścigów (licząc triumfy w trzech ostatnich rundach poprzedniego sezonu odniósł aż siedem zwycięstw z rzędu), przewodził klasyfikacji generalnej z przewagą 43 punktów nad Hamiltonem.
W kolejnej eliminacji - GP Hiszpanii - kierowcy Mercedesa zderzyli się ze sobą na pierwszym okrążeniu i obaj odpadli. Potem mieli jeszcze jedną stłuczkę, w GP Austrii.
Po świetnym początku Rosberga, Hamilton przejął inicjatywę od mokrego GP Monako, świętując sześć wygranych na siedem startów. W ten sposób odebrał zespołowemu partnerowi pozycję lidera tabeli łącznej.
Ale Rosberg odzyskał ją zwyciężając kolejno GP Belgii, GP Włoch oraz GP Singapuru.
Następnie w październikowym GP Malezji został obrócony na starcie przez rodaka Sebastiana Vettela i spadł na koniec stawki. Lecz jeszcze zdołał przebić się na najniższy stopień podium. Pomógł mu w tym kluczowy dla losów całego sezonu dramat Hamiltona, który prowadził, ale nie osiągnął mety przez awarię silnika.
Rosberg wygrał również GP Japonii, dzięki czemu w ostatnich czterech wyścigach już nie musiał pokonać Hamiltona ani razu, aby zabrać mu tytuł.
Hamilton zwyciężył wszystkie pozostałe zawody, ale przegrał o 5 punktów. Zaważyły na tym przede wszystkim usterki jego bolidu oraz kilka nieudanych startów spod świateł.
Pięć dni po zostaniu nowym mistrzem Rosberg zszokował wszystkich ogłaszając opuszczenie F1, choć wcześniej podpisał umowę z Mercedesem na kolejne dwa sezony.
Wyjaśnił, że jest spełniony jako sportowiec i chce poświęcić więcej czasu młodej żonie oraz dziecku.
Ciekawostki
- Jest synem Keke Rosberga, mistrza świata Formuły 1 z 1982 roku.
- Jest Niemcem, ale od dzieciństwa mieszka w Monako, a jego tata to Fin. Obywatelstwo kraju naszego zachodniego sąsiada zawdzięcza urodzeniu się w nim oraz matce Niemce.
- W niższych formułach jego głównymi rywalami byli Lewis Hamilton i nasz Robert Kubica.
Nico Rosberg - bio | |
---|---|
Data urodzenia | 27 czerwca 1985 roku |
Narodowość | Niemiec |
Wzrost | 178 cm |
Waga | 67 kg |
Numer startowy | 6 |
Nico Rosberg - statystyki | |
Zwycięstwa | 23 |
Punkty | 1594,5 |
Wyścigi | 206 |
Pierwsze pola startowe | 30 |
Podia | 57 |
Debiut | GP Bahrajnu 2006 |
Nico Rosberg - wyniki w sezonie 2016 | |
Australia | 1. miejsce |
Bahrajn | 1. miejsce |
Chiny | 1. miejsce |
Rosja | 1. miejsce |
Hiszpania | nie ukończył (wypadek z Hamiltonem) |
Monako | 7. miejsce |
Kanada | 5. miejsce |
Azerbejdżan (GP Europy) | 1. miejsce |
Austria | 4. miejsce |
Wielka Brytania | 3. miejsce |
Węgry | 2. miejsce |
Niemcy | 4. miejsce |
Belgia | 1. miejsce |
Włochy | 1. miejsce |
Singapur | 1. miejsce |
Malezja | 3. miejsce |
Japonia | 1. miejsce |
USA | 2. miejsce |
Meksyk | 2. miejsce |
Brazylia | 2. miejsce |
Abu Zabi | 2. miejsce |
Pozycja końcowa | 1. miejsce (385 punktów) |
Nico Rosberg - kalendarium | |
2001 | Formuła BMW Junior Cup Iberia - 18. miejsce |
2002 | Formuła BMW ADAC - mistrzostwo |
2003 | Formuła 3 Euro Series - 8. miejsce GP Makau - nie ukończył Masters F3 - nie ukończył Korea Super Prix - 11. miejsce |
2004 | Formuła 3 Euro Series - 4. miejsce GP Makau - nie ukończył Masters F3 - 6. miejsce Bahrain Superprix - zwycięstwo |
2005 | GP2 - 1. miejsce Formuła 1 - kierowca testowy Williamsa |
2006 | Formuła 1 (Williams) - 17. miejsce (4 punkty) |
2007 | Formuła 1 (Williams) - 9. miejsce (20 punktów) |
2008 | Formuła 1 (Williams) - 13. miejsce (17 punktów) |
2009 | Formuła 1 (Williams) - 7. miejsce (34.5 punktu) |
2010 | Formuła 1 (Mercedes) - 7. miejsce (142 punkty) |
2011 | Formuła 1 (Mercedes) - 7. miejsce (89 punktów) |
2012 | Formuła 1 (Mercedes) - 9. miejsce (93 punkty) |
2013 | Formuła 1 (Mercedes) - 6. miejsce (171 punktów) |
2014 | Formuła 1 (Mercedes) - 2. miejsce (317 punktów) |
2015 | Formuła 1 (Mercedes) - 2. miejsce (322 punkty) |
2016 | Formuła 1 (Mercedes) - mistrzostwo (385 punktów) |

Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
4
Komentarze do:
Nico Rosberg
Nico Rosberg
Ola9595 2008-08-23 18:27
No Nico, nie przepadam za tobą ale powinieneś zwyciężać...
Nico Rosberg
ros 2015-08-27 19:36
jeszcze będzie wygrywać !!!
Podobne: Nico Rosberg




Podobne galerie: Nico Rosberg



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć