
Tor historyczny, po³o¿ony w parku miejskim Monza, 12 kilometrów na pó³noc od Mediolanu. Organizuje wy¶cig Formu³y 1 o Grand Prix W³och. Monza jest wielbiona przez kibiców, a wy¶cigi na niej uznawane za esencjê Formu³y 1. Obiekt wybudowano w 1922 roku. 3 500 robotników przygotowa³o go w mniej ni¿ sze¶æ miesiêcy. Sk³ada³ siê z dwóch nitek - owalu i toru klasycznego. Ca³o¶æ liczy³a a¿ 10 kilometrów.
Trasa by³a wyj±tkowo szybka, wobec czego niestety równie¿ bardzo niebezpieczna. W latach 60. zaprzestano u¿ywaæ owalu, a drug± pêtlê zaczêto powa¿nie modyfikowaæ. Mimo tego Monza zachowa³a urok oraz piekieln± dynamikê.
Obecnie trasa ma 5,793 kilometra i zawiera 11 zakrêtów. Sk³ada siê z d³ugich prostych rozdzielonych trzema szykanami, dwoma ³ukami Lesmo, pokonywanymi na pe³nej prêdko¶ci Curva Grande i Curva del Serraglio oraz trudnym nawrotem Curva Parabolica. Ostatni z wymienionych jest bodaj¿e najs³ynniejszym zakrêtem toru. Niestety, w 2014 roku sta³ siê ³atwiejszy za spraw± wyasfaltowania mu pobocza.
Monza dzier¿y miano najszybszego obiektu w kalendarzu F1 - ¶rednia prêdko¶æ tutaj to mniej wiêcej 250 km/h, a maksymalna aktualnie oko³o 360 km/h. Przepustnica jest w pe³ni otwarta przez 76% okr±¿enia. Potrzeba zatem wytrzyma³ego silnika, a do bycia konkurencyjnym tak¿e bardzo mocnego. Z siln± jednostk± napêdow± musz± wspó³graæ dobra trakcja oraz stabilno¶æ na dohamowaniach. Niezbêdne s± wiêcej ni¿ solidne hamulce i taka sama skrzynia biegów. Do W³och bolidy przyje¿d¿aj± ze specjalnymi pakietami aerodynamicznymi, maj±c skrzyd³a mniejsze i ustawione bardziej p³asko ni¿ gdziekolwiek indziej. Posiadaj± przez to bardzo ma³o docisku, ale w³a¶nie zminimalizowanie oporu powietrza pozwala rozwijaæ du¿e prêdko¶ci.
Pêtla Monzy nie wygl±da na wymagaj±c± dla kierowców, lecz w rzeczywisto¶ci jest wrêcz przeciwnie. Trafianie w punkty hamowania przy ogromnych prêdko¶ciach i pokonywanie zakrêtów z bardzo niskim dociskiem aero to nie lada wyzwanie. Wiêkszo¶æ zawodników lubi charakterystykê tego toru - byæ mo¿e równie¿ dlatego, ¿e g³êbokie dohamowania przed szykanami Variante del Rettifilo i Variante della Roggia umo¿liwiaj± manewry wyprzedzania.
Monza go¶ci wy¶cigi Formu³y Jeden od 1950 roku, a wiêc od pocz±tku istnienia mistrzostw. Zawodów królowej sportów motorowych nie zorganizowa³a tylko w sezonie 1980, gdy GP W³och przeprowadzono na Imoli. Podczas zmagañ tutaj panuje wyj±tkowa atmosfera, któr± tworz± przede wszystkim zapaleni w³oscy kibice, nazywani 'Tifosi'. Dopinguj±c Ferrari, po zakoñczeniu ka¿dego wy¶cigu wybiegaj± na tor, tworz±c morze czerwieni. Sam obiekt po³o¿ony po¶ród lasu te¿ ma w sobie "to co¶" - wszak nie na darmo jest nazywany 'La Pista Magica', czyli magicznym.
Piorunuj±ca szybko¶æ w³oskiej pêtli wynios³a na wy¿yny wielu znakomitych kierowców, ale i zach³annie zebra³a ¶miertelne ¿niwo. Zginê³o na niej ju¿ 52 zawodników i 35 kibiców. ¯ycie straci³y takie s³awy, jak Wolfgang von Trips (1961), po¶miertnie koronowany na mistrza ¶wiata Jochen Rindt (1970), czy Ronnie Peterson (1978).
Na Monzy najczê¶ciej wygrywa Ferrari. Rekordzist± pod wzglêdem liczby zwyciêstw jest 7-krotny czempion F1 Michael Schumacher, który odniós³ piêæ triumfów. W latach 2006 i 2008 na najni¿szym stopniu podium we W³oszech stawa³ nasz Robert Kubica.
Ostatni± du¿± zmian± na torze by³o przeprofilowanie w 1999 roku pierwszej szykany. Poza Formu³± 1, obiekt odwiedzi³o wiele innych serii, m. in. WTCC, czy WSBK.
Obecnie trasa ma 5,793 kilometra i zawiera 11 zakrêtów. Sk³ada siê z d³ugich prostych rozdzielonych trzema szykanami, dwoma ³ukami Lesmo, pokonywanymi na pe³nej prêdko¶ci Curva Grande i Curva del Serraglio oraz trudnym nawrotem Curva Parabolica. Ostatni z wymienionych jest bodaj¿e najs³ynniejszym zakrêtem toru. Niestety, w 2014 roku sta³ siê ³atwiejszy za spraw± wyasfaltowania mu pobocza.
Monza dzier¿y miano najszybszego obiektu w kalendarzu F1 - ¶rednia prêdko¶æ tutaj to mniej wiêcej 250 km/h, a maksymalna aktualnie oko³o 360 km/h. Przepustnica jest w pe³ni otwarta przez 76% okr±¿enia. Potrzeba zatem wytrzyma³ego silnika, a do bycia konkurencyjnym tak¿e bardzo mocnego. Z siln± jednostk± napêdow± musz± wspó³graæ dobra trakcja oraz stabilno¶æ na dohamowaniach. Niezbêdne s± wiêcej ni¿ solidne hamulce i taka sama skrzynia biegów. Do W³och bolidy przyje¿d¿aj± ze specjalnymi pakietami aerodynamicznymi, maj±c skrzyd³a mniejsze i ustawione bardziej p³asko ni¿ gdziekolwiek indziej. Posiadaj± przez to bardzo ma³o docisku, ale w³a¶nie zminimalizowanie oporu powietrza pozwala rozwijaæ du¿e prêdko¶ci.
Monza go¶ci wy¶cigi Formu³y Jeden od 1950 roku, a wiêc od pocz±tku istnienia mistrzostw. Zawodów królowej sportów motorowych nie zorganizowa³a tylko w sezonie 1980, gdy GP W³och przeprowadzono na Imoli. Podczas zmagañ tutaj panuje wyj±tkowa atmosfera, któr± tworz± przede wszystkim zapaleni w³oscy kibice, nazywani 'Tifosi'. Dopinguj±c Ferrari, po zakoñczeniu ka¿dego wy¶cigu wybiegaj± na tor, tworz±c morze czerwieni. Sam obiekt po³o¿ony po¶ród lasu te¿ ma w sobie "to co¶" - wszak nie na darmo jest nazywany 'La Pista Magica', czyli magicznym.
Piorunuj±ca szybko¶æ w³oskiej pêtli wynios³a na wy¿yny wielu znakomitych kierowców, ale i zach³annie zebra³a ¶miertelne ¿niwo. Zginê³o na niej ju¿ 52 zawodników i 35 kibiców. ¯ycie straci³y takie s³awy, jak Wolfgang von Trips (1961), po¶miertnie koronowany na mistrza ¶wiata Jochen Rindt (1970), czy Ronnie Peterson (1978).
Na Monzy najczê¶ciej wygrywa Ferrari. Rekordzist± pod wzglêdem liczby zwyciêstw jest 7-krotny czempion F1 Michael Schumacher, który odniós³ piêæ triumfów. W latach 2006 i 2008 na najni¿szym stopniu podium we W³oszech stawa³ nasz Robert Kubica.
Ostatni± du¿± zmian± na torze by³o przeprofilowanie w 1999 roku pierwszej szykany. Poza Formu³± 1, obiekt odwiedzi³o wiele innych serii, m. in. WTCC, czy WSBK.
Monza - W³ochy | ||||
---|---|---|---|---|
Rok budowy | 1922 | |||
Lokalizacja | Monza, Lombardia, W³ochy | |||
Powierzchnia toru | 340 ha (wersja pierwotna) | |||
D³ugo¶æ toru | 5,793 km | |||
Zakrêty | 11 | |||
Okr±¿enia w wy¶cigu | 53 | |||
Kierunek jazdy | zgodnie z ruchem wskazówek zegara | |||
Pojemno¶æ trybun | 113 860 widzów | |||
Ró¿nica wysoko¶ci | 12,8 metra | |||
Projektant | brak informacji | |||
Koszt budowy | brak informacji | |||
Rekord okr±¿enia | 1:19,119 (Kimi Raikkonen, Ferrari, sezon 2018) | |||
Prêdko¶æ maksymalna | oko³o 360 km/h | |||
Liczba wy¶cigów F1 | 68 | |||
Data pierwszego GP | 03-09-1950 | |||
Data ostatniego GP | 02-09-2018 |

Dodaj komentarz
Aby komentowaæ pod zarezerowanym, sta³ym nickiem, bez potrzeby
logowania siê za ka¿dym wej¶ciem, musisz siê zarejestrowaæ lub zalogowaæ.
logowania siê za ka¿dym wej¶ciem, musisz siê zarejestrowaæ lub zalogowaæ.
Zaloguj siê
2
Komentarze do:
Monza - W³ochy
Podobne: Monza - W³ochy




Podobne galerie: Monza - W³ochy
Najczê¶ciej czytane w tym miesi±cu



Tapety na pulpit Pagani
Newsletter
Galerie zdjêæ