Formuła 1  »  Tory F1  »  Montreal - Kanada
Montreal

Montreal - Kanada

2007-01-13 - G. Filiks     Tagi: Tor F1, Kanada, Montreal
Tor uliczny w Montrealu. Jest areną wyścigu Formuły 1 o Grand Prix Kanady.
 
Obiekt przejął rozgrywanie GP Kanady w 1978 roku od Mosport Park. Stworzono go pośród futurystycznych budynków, łącząc drogi sztucznie usypanej wyspy Île Notre-Dame na rzece Św. Wawrzyńca, powstałej specjalnie na Światową Wystawę EXPO 1967. Początkowo trasa nosiła nazwę Île Notre-Dame Circuit, ale po tragicznej śmierci w 1982 roku znakomitego kanadyjskiego kierowcy Gillesa Villeneuve'a, który wygrał debiutancką edycję wyścigu Formuły 1 na niej, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w królowej sportów motorowych, pętlę przemianowano na Circuit Gilles Villeneuve.
MontrealMontreal
Nitka toru liczy 4,361 kilometra i zawiera 14 zakrętów. Jednym z wielu dobrych miejsc do wyprzedzania jest ciasna szykana po najdłuższej prostej, kończąca okrążenie. W 1999 roku wypadło z niej trzech mistrzów świata - Michael Schumacher, Damon Hill i Jacques Villeneuve. Rozbili swe bolidy na ścianie, która po tym zdarzeniu została słynną "Ścianą Mistrzów".

Circuit Gilles Villeneuve to tor typu "stop&go". Ma krótkie, wolne zakręty, tworzące parę szykan i rozdzielające długie proste. Taka charakterystyka wystawia na prawdziwą próbę hamulce oraz silnik. Do bycia tutaj konkurencyjnym potrzeba mocnej jednostki napędowej i świetnej trakcji. Jeżeli chodzi o docisk aerodynamiczny, na GP Kanady stosuje się go mniej niż zwykle, aby zmaksymalizować prędkości na prostych, dochodzące do 340 km/h. Jako że jest to obiekt uliczny, we wczesnej fazie weekendu grand prix ma niski poziom przyczepności. Z powodu wysokich temperatur jego nawierzchnia czasami potrafi się rozpadać. Kierowcom figle płatają też niemal co roku przechadzające się po trasie świszcze.
Wiele edycji GP Kanady na Circuit Gilles Villeneuve zapadło kibicom w pamięci. W 1982 roku Riccardo Paletti ruszając z końca stawki mocno uderzył stojący bolid zdobywcy pole position Didiera Pironiego i spłonął żywcem. W sezonie 2007 bardzo groźny wypadek przydarzył się tutaj Robertowi Kubicy. Rok później Polak wygrał GP Kanady, odnosząc pierwszy triumf w F1. Podczas sezonu 1995 swoje jedyne zwycięstwo zanotował na tym torze Jean Alesi. W 2011 roku z powodu opadów deszczu zawody przerywano i trwały przeszło cztery godziny, najdłużej w historii Formuły Jeden.

Najwięcej razy GP Kanady wygrywał Michael Schumacher. Siedmiokrotny mistrz świata odniósł na Circuit Gilles Villeneuve tyle zwycięstw, ile zdobył tytułów. W latach 1987 i 2009 zawody się nie odbyły.
Circuit Gilles Villeneuve - Kanada
Rok budowy
1977-1978
Lokalizacja
Wyspa Île Notre-Dame, Montreal
Powierzchnia toru
brak informacji
Długość toru
4,361 km
Zakręty14
Okrążenia w wyścigu
70
Kierunek jazdy
zgodnie z ruchem wskazówek zegara
Pojemność trybun
100 000 widzów
Różnica wysokości
5,3 metra
Projektant
Roger Peart
Koszt budowy
brak informacji
Rekord okrążenia
1:11,459 (Lewis Hamilton, Mercedes, sezon 2017)
Prędkość maksymalna
około 340 km/h
Liczba wyścigów F1
36
Data pierwszego GP
08-10-1978
Data ostatniego GP
07-06-2015

Najnowszy film z Video.V10.pl więcej »
Skoda Citigo w wersji Monte Carlo


Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
3

Komentarze do:

Montreal - Kanada

Montreal - Kanada
Horky 2007-06-06 08:37
Jeden z moich ulubionych torow!
Montreal - Kanada
andrzej2 2007-06-08 12:53
Kubica: w Montrealu mam przewagę Czy w niedzielę w wyścigu o Grand Prix Kanady Robert Kubica znów zachwyci wszystkich tak jak rok temu, gdy był jeszcze kierowcą testowym? - pyta "Gazeta Wyborcza". Kubica (BMW Sauber) w Montrealu zdominował piątkowe treningi, w obu sesjach osiągając najlepsze wyniki. Ale nie tylko świetne czasy wzbudziły zachwyt obserwatorów. Polak w znakomitym stylu pokonywał najtrudniejszy odcinek toru położonego na sztucznie usypanej wyspie, czyli sekwencję zakrętów nr 4, 5 i 6. To wstęga asfaltu ograniczona grubymi ścianami z betonu i rzucającymi cień drzewami. - Montreal to jedyny tor, który dawał mi w poprzednim sezonie przewagę ze względu na mój styl jazdy. Byłem tam całkiem niezły i mam zamiar to powtórzyć - stwierdził jedyny Polak w F1. http://f1.wp.pl/wiadomosc.html?wid=8915294&kat=48594&rfbawp=1181300091.681 Naprzód Robert pokaż im jak się jeździ ;-)
Montreal - Kanada
kartingowiec 2007-08-11 08:58
Kto coś wie na temat toru w Polsce? Proszę o odpowiedź i pozdrowionka super stronka!